Citat:
Ursprungligen postat av
EastCoastWay
Vad i helvete för snekn*ll med Zolpidom - Rathipharm
Alla tröttsamma ”det är samma substanser-människor undanbedes
Självklart är det skillnad på batchr eller bara deras ingredienser
Har du haft samma fabrikat under en längre tid?
Jag har också zolpidem. Har märkt att vissa fabrikat ger väldigt stora biverkningar, medan just ett specifikt fabrikat av zolpidem ger inga biverkningar för mig.
I dagsläget har jag zolpidem av specifikt fabrikat - får ej bytas ut. Positivt i den mening att jag får just det fabrikatet som inte ger mig biverkningar. Den negativa sidan av myntet är att det kan stå som restnoterat, vilket det gör väldigt ofta har jag märkt. Eftersom receptet säger att det inte får bytas ut så hamnar man mellan stolarna.
Du kanske har fått olika fabrikat utskrivet tidigare om du på ditt recept har att det får bytas ut.
Om du tänker tillbaka, är det något speciellt fabrikat som ger dig större/fler biverkningar? Om du blickar bakåt, vilket fabrikat har funkat bäst för dig?
Har du ett aktuellt recept så tycker jag du ska prata med din läkare om det. Så kommer du ha möjlighet att få det skrivet ”får ej bytas ut”.
Håller med dig att det är tröttsamt att få svar och läsa svar i stil med att det inte är någon skillnad, samma verksamma ämne och att alla preparat ska fungera likadant. När man själv har en helt annan uppfattning utifrån hur en medicin fungerar för dig med bieffekter och effekter.
Edit: korrigerade lite ord i min edit.