2020-08-01, 00:54
Medlem
Apollinaires avatar
Till och med jag har imovane utskrivet på recept.. och jag har ändå en ganska fet knarkarstämpel i min journal.
Citera
2020-08-01, 00:57
Medlem
Apollinaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagdenGoda
Vad menas egentligen med stillnoct tomten?
Det är en liten — tydligen alltid blåaktig — herre som dyker upp och håller på med hyss när man tagit för många stillisar. Jag har intagit bisarra mängder zopiklon och försvarbara mängder stilnoct i min ungdom men har aldrig stött på detta kreatur, bara hört om det ryktesvägen.
Citera
2020-08-01, 14:27
Medlem
Vobblers avatar
Tog 10 mg Zolpidem igår, hade inte testat den innan. Men jag blev förvånad hur snabbverkande den var, efter fem minuter snarkade jag. Sov 12 timmar, helt sjukt. Vanlig benso har jag ätit en del genom åren, men den här rackaren känns ju som raketbränsle i jämförelse.

Men det är väl så den ska användas, som sömntablett. Men 10 mg kan man ju inte ta om man ska upp och jobba kl 06:00, då lär det bli problem.

Sen är den verkligen klassad som benso? Den engelska wikin säger ett den är en "nonbenzodiazepine".
Citera
2020-08-01, 14:30
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Tog 10 mg Zolpidem igår, hade inte testat den innan. Men jag blev förvånad hur snabbverkande den var, efter fem minuter snarkade jag. Sov 12 timmar, helt sjukt. Vanlig benso har jag ätit en del genom åren, men den här rackaren känns ju som raketbränsle i jämförelse.

Men det är väl så den ska användas, som sömntablett. Men 10 mg kan man ju inte ta om man ska upp och jobba kl 06:00, då lär det bli problem.

Sen är den verkligen klassad som benso? Den engelska wikin säger ett den är en "nonbenzodiazepine".

Den är liknande benso, vet inte riktigt vad det heter, men lika beroendeframkallande i alla fall.

Den där effekten brukar avta efter ett tag, mest i början som jag sov länge på dem.
Citera
2020-08-01, 17:24
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo

Den där effekten brukar avta efter ett tag, mest i början som jag sov länge på dem.

Ja, så är det säkert, toleransen brukar skena snabbt. Inget preparat jag har tänkt att använda dagligen ändå, endast vid nödfall. Var bakis och lite orolig igår kväll, så jag testade en rackare för att sova bort problemen.

Eftereffekten var att jag var lite dåsig och seg, men vem är inte det efter 12 timmars sömn?
Men ingen "benso-dimma" som man får av t.ex. Diazepam.
Citera
2020-08-01, 19:28
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Eftereffekten var att jag var lite dåsig och seg, men vem är inte det efter 12 timmars sömn?
Men ingen "benso-dimma" som man får av t.ex. Diazepam.

Nej, den har mycket kortare halveringstid, så det är nog därför.
Citera
2020-08-02, 12:19
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:

5 minuter låter otroligt, det ska brytas ner och tas upp i blodet. Beror helt på vilken benzo du provat, hade det varit Flunitrazepam eller Nitrazepam vore utgången annorlunda. Det är en insomningstablett inte sömntablett. Det är inga problem alls att ta dem om du ska upp klockan 06:00 nästa dag. Har personligen gått upp vid 04:00 utan problem.

Det är ingen benzo utan tillhör kategorin z-analoger och fördelen är att man brukar knappt märka av de dagen efter. Dock så är de narkotikaklassade.
Citera
2020-08-02, 12:24
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Den är liknande benso, vet inte riktigt vad det heter, men lika beroendeframkallande i alla fall.

Z-analoger kallas de, inte alls lika vanebildande som bensodiazepiner och toleransutvecklingen är inte jämförbar. Dessutom så är läkarna mycket mer generösa med att skriva du z-analoger istället för bensodiazepiner.
Citera
2020-08-02, 12:26
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Z-analoger kallas de, inte alls lika vanebildande som bensodiazepiner och toleransutvecklingen är inte jämförbar. Dessutom så är läkarna mycket mer generösa med att skriva du z-analoger istället för bensodiazepiner.

Jag håller inte med om att de inte är lika vanebildande. Det måste vara individuellt. Jag upplever nästan dessa som mer vanebildande än vanlig benso.
Citera
2020-08-02, 12:31
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Jag håller inte med om att de inte är lika vanebildande. Det måste vara individuellt. Jag upplever nästan dessa som mer vanebildande än vanlig benso.

Kan såklart inte veta hur du reagerar, men detta är vad läkarna inom medicin samt vad psykiatrikerna anser. Du har dock rätt i att allt är högst individuellt. Skulle även vilja påpeka att om du väl utvecklad tolerans emot z-analoger så är den permanent, dvs du kommer att behöva exakt samma dos trots att det gått en mycket lång tid.
Citera
2020-08-02, 12:45
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Kan såklart inte veta hur du reagerar, men detta är vad läkarna inom medicin samt vad psykiatrikerna anser. Du har dock rätt i att allt är högst individuellt. Skulle även vilja påpeka att om du väl utvecklad tolerans emot z-analoger så är den permanent, dvs du kommer att behöva exakt samma dos trots att det gått en mycket lång tid.

Nej, inledningsvis behöver man mindre, men toleransen går snabbt upp igen inom någon vecka. Jag har dock aldrig tagit dem i särskilt höga doser, då jag haft benso samtidigt så har inte det behövts.
Citera
2020-08-02, 12:51
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Nej, inledningsvis behöver man mindre, men toleransen går snabbt upp igen inom någon vecka. Jag har dock aldrig tagit dem i särskilt höga doser, då jag haft benso samtidigt så har inte det behövts.

Det stämmer, syftade mer på en högre dos under en längre tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in