2019-02-05, 13:10
Medlem
Pratade precis med en personal på ett apotek, hon sa att 7,5 mg kommer i mars och 5 mg i april.
Citera
2019-02-05, 17:16
Medlem
Hej alla Zopiklon-vänner

På följande sida kan ni själva söka på när olika läkemedel t.ex förväntas finnas tillgängliga hos grossister:
http://sll.apoex.rest/

Imovane 5mg, 30st kommer t.ex finnas tillgänglig 19 apri och zopiklon pilum samma mängd 28 mars.

Här är även vad SLL rekommenderar läkare att göra:
https://sll.sitevision.se/nyheter/ny...4989d202d.html

Citat:
Överväg om patienten kan klara sig utan sömnläkemedel.
Överväg förskrivning av Melatonin AGB tabletter 4 mg, finns dock endast förpackningar med 100 stycken. (Produktresumé)
Köp in större förpackningar till vårdenheten och dela till patienter där det är motiverat med en kortare periods behandling.
För patienter med långvarig behandling sedan lång tid kan förpackningar på 100 tabletter förskrivas istället.
Citera
Morfar-52s avatar

Moderatormeddelande

Postat av Morfar-52 2019-02-05, 18:36
Moderator
Imovane/Zopiklon är för närvarande (2019-02-05) en bristvara på svenska apotek. För att hålla diskussionen i en lämpligare forumsdel har det skapats en tråd i (FB) Medicin och hälsa .

(FB) Mitt läkemedel är restnoterat, vad göra/ersätta det med (samlingstråd) .

Vänligen fortsätt all diskussion kring detta i den tråden./mod
2019-02-05, 18:47
Medlem
Lucky-Mans avatar
En fråga angående fribas på benz. Är det vettigast att krossa 10mg och göra en lina på foliet och röka bit för bit eller är det bättre att göra en kopp av foliet och röka 10mg i en hit?

Förövrigt så testade jag lina-varianten och blev kickad direkt när jag rökte den sista biten (totalt 5 omgångar med tändaren), hur skönt som helst i en väldigt kort stund.
Senast redigerad av Lucky-Man 2019-02-05 kl. 18:56.
Citera
2019-02-07, 01:48
Medlem
skitpuddings avatar
Nu har jag fått tag i Stilnoct och dard ruckit vodksa i en över en vecka. Vem veg, kanskesomnade jag ikväll fär aatt aödera vakna inen
Citera
2019-02-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Ingen fara att gå upp till 10 mg, det är en vanlig dos men man brukar få börja med 5 mg då läkarna vill att man ska ha så låg dos som möjligt. Men ta 10 mg direkt som startdos, inte först 5mg och sedan fylla på med 5 mg till om du inte somnar. Fyller man på är risken att man blir lite ehh... konstig och bara forsätter att fylla på.

Tack för ditt svar. Jag prövade att ta 10 mg för några kvällar sedan, somnade inte på det heller. Sedan fyllde jag på med 5 mg, kände ingenting. Blev inte "hög" eller något sådant heller (vilket jag inte var ute efter dock, vill bara ha sömnverkan). Vettefan, känns som att Stilnoct inte funkar för mig så känner för att bara sluta försöka med dem.
Citera
2019-02-08, 14:47
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jag vet inte om detta är rätt tråd, eftersom jag bara är intresserad av Stilnoct som läkemedel och inte som medel för att knarka och ha det gött. Jag har sömnsvårigheter just nu och fick Stilnoct utskrivet vid behov. Jag tog en tablett på 5 mg senast men somnade inte på det. Är det en svag dos, 5 mg, eller vad är felet? Är det lugnt att gå upp till 10 mg eller? Jag har ingen tolerans, har aldrig brukat droger, så är osäker på det här med vilken doseringsram man som oerfaren ska röra sig inom.

5 mg är en för låg dos för en fullvuxen människa. 10 mg är en mer rimlig dos och bör vara ekvivalent med 7.5 mg Zopiklon (som jämförelse är 5 mg Zopiklon sannolikt lika verkningslöst som 5 mg Zolpidem), som jag hade rått dig att be läkaren om istället om det inte var restnoterat och väldigt svårt att få tag på för tillfället. Du ska röra dig inom doseringsramen som läkaren ordinerar, men be om att få höjd dos till 10 mg.

Jag har samma problem. Bristfällig effekt av Stilnoct (Zolpidem), men god effekt på insomningen med 7.5 mg Imovane (Zopiklon). Det är individuellt vilken som fungerar bäst, men jag ser ingen anledning till att inte höja till 10 mg. Däremot gör jag en kvalificerad gissning att läkaren inte kommer höja mer än så och bli mycket besviken/arg (och restriktiv med förskrivningen) om denne får veta att du har experimenterat med doserna själv, eftersom det handlar om ett narkotikaklassat läkemedel. Att höja dosen på eget bevåg på grund av bristande effekt brukar tyvärr vara ett tecken på att patienten inte kan hantera narkotikaklassade läkemedel korrekt.
Citera
2019-02-08, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
5 mg är en för låg dos för en fullvuxen människa. 10 mg är en mer rimlig dos och bör vara ekvivalent med 7.5 mg Zopiklon (som jämförelse är 5 mg Zopiklon sannolikt lika verkningslöst som 5 mg Zolpidem), som jag hade rått dig att be läkaren om istället om det inte var restnoterat och väldigt svårt att få tag på för tillfället. Du ska röra dig inom doseringsramen som läkaren ordinerar, men be om att få höjd dos till 10 mg.

Jag har samma problem. Bristfällig effekt av Stilnoct (Zolpidem), men god effekt på insomningen med 7.5 mg Imovane (Zopiklon). Det är individuellt vilken som fungerar bäst, men jag ser ingen anledning till att inte höja till 10 mg. Däremot gör jag en kvalificerad gissning att läkaren inte kommer höja mer än så och bli mycket besviken/arg (och restriktiv med förskrivningen) om denne får veta att du har experimenterat med doserna själv, eftersom det handlar om ett narkotikaklassat läkemedel. Att höja dosen på eget bevåg på grund av bristande effekt brukar tyvärr vara ett tecken på att patienten inte kan hantera narkotikaklassade läkemedel korrekt.

Jag gick upp till tio för några veckor sedan tror jag det var (på eget bevåg). Det kändes rätt harmlöst i och med att tio mg var en vanlig dos också. Men jag ska inte nämna att jag höjde själv för läkaren när jag pratar med honom nästa gång. Somnade emellertid inte heller på 10 mg, så jag misstänker att Stilnoct är verkningslöst för mig. Tänkte fråga om Imovane i stället. Har dock inte alltför svåra svårigheter att just somna in, bara ibland. Det största bekymret är att jag vaknar tidigt på morgonen, ofta kl 5 (när jag somnat typ kl 12), och utan att kunna somna om. Jag har hört att Imovane ska vara bättre för att förhindra uppvaknande under natten. Av en kompis fick jag lite Theralen och Propavan mot just detta, och det funkar helt ok med det. Jag vaknar i och för sig tidigt på dem också, men de gör mig så dåsig att jag oftast kan somna om. Kanske inte borde nämna för läkaren att jag på eget bevåg börjat gå på Theralen och Propavan höhö, men de känns samtidigt så harmlösa att det inte borde vara någon grej.
Citera
2019-02-08, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Tack för ditt svar. Jag prövade att ta 10 mg för några kvällar sedan, somnade inte på det heller. Sedan fyllde jag på med 5 mg, kände ingenting. Blev inte "hög" eller något sådant heller (vilket jag inte var ute efter dock, vill bara ha sömnverkan). Vettefan, känns som att Stilnoct inte funkar för mig så känner för att bara sluta försöka med dem.
Enligt mina egna upplevelser är sömnmedel värdelöst att ”fylla på” med, som du kallar det. Det gäller att ta rätt dos som funkar på samma gång.

T.ex, för mig, så är 5mg imovane i princip verkningslöst. Men tar jag 7.5 eller 10 så somnar jag gott.
Citera
2019-02-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyra666
hej mitt första inlägg i den här tråden.
Jah har maxdos imovane, 2x7,5. Men får tre om dan av min läkare eftersom socialstyrelsen endast godkänner 2x7,7, och är jag föreskriven 20mg diazipam om dan för å bossta min extrema insomnia.
Jag ville bossta mer så jag läste om enzymet i röd grapefrekt. Efter mycket testing, här är min perfekta boost.
Svep en liter godmorgon red grapefruit. Vänta en till till du pissat ut allt. Enzymet är verksamt länge.
När magen börjar kurra och låter tom, ta dina benzos.
för mig tripplar det effekten av allt jag testat.
Jag blir euphorisk. Social. Å superskönt benzad. Tar aldrig benzo igen utan röd grapefruit juice.
Ska testa. Fanns inte på Ica när jag kollade för några månader sen. Vart köpte du den?
Citera
2019-02-10, 02:43
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyra666
...
Jag ville bossta mer så jag läste om enzymet i röd grapefrekt. Efter mycket testing, här är min perfekta boost.
Svep en liter godmorgon red grapefruit. Vänta en till till du pissat ut allt. Enzymet är verksamt länge.
När magen börjar kurra och låter tom, ta dina benzos.
för mig tripplar det effekten av allt jag testat.
...
Det är lite spännande med grapefrukt.

Jag har varit försökskanin för läkemedel och de hade få krav men några av de få kraven var:
- Ett var att man inte fick äta grapefrukt alls så länge man försöksperson, och det höjer som du säger effekten av ett antal läkemedel som bryts ner av vissa speciellt enzymer i lever. Det viktigaste enzymet heter CYP3A4A.
- En annan sak vi inte fick äta var Johannesört, den minskar effekten av vissa läkemedel, så tvärt om.

De var de som jag kommer ihåg, men de två kraven repeterade försöksledarna hela tiden, de var extra viktiga.

Sedan fick vi ju så klart inte äta läkemedel utan att berätta för försöksledarna, jag tror att det även gällde receptfria.
Citera
2019-02-11, 18:24
Medlem
polskzclager245s avatar
Har fått Stilnoct utskrivet då Imovanen är restnoterad. Har tagit imovane varje dag i ca 5 år men aldrig testat Stilnoct. Har tagit Imovane dagtid som en slags ångestdämpande när jag ska göra vissa saker. Nu tänkte jag ta en Stilnoct och undrar vad jag kan vänta mig?

Blir inte alls trött av Imovane, någon som har samma erfarenhet och kan berätta om man inte heller blir så trött av Stilnoct?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in