2017-04-04, 20:53
Medlem
Tack för svaren.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Har du provat zopliklon?
När jag tog zolpidem höjdes min tolerans rätt fort och effekten avtog relativt tidigt. Har insomningsproblem, ca 2-3ggr i veckan vanligtvis.
Men böt till zopliklon tar nog 2x 7,5mg i veckan, max 3. har kunnat tagit över ett år utan att toleransen höjts eller känt behov efter fler tabletter.
Tycker känslan är bättre på zopliklon för sömn, zolpidem blir iallafall jag mer "bäng" av vilket kan vara kul men mitt syfte har alltid varit bra sömn

Nej, jag har inte provat zopiklon. Som jag förstått det är det mer långtidsverkande, vilket förhindrar nattliga uppvaknanden, men har inte samma insomningseffekt? Jag gillar att zolpidem är snabbverkande och halveras snabbt, jag har aldrig somnat in så snabbt. Jag vill helst undvika dagtrötthet, hade såå dåliga erfarenheter av det med Theralen, var en zombie långt in på kvällskvisten. Men jag vaknade även nattetid med zolpidem och vet inte riktigt hur det kommer se ut i fortsättningen. Under utvärderingen var jag agiterad pga ett annat läkemedel som inte passade så det var svårt att göra en korrekt bedömning. Har iallafall en läkartid snart så jag får se vad hen säger.
Citera
2017-04-05, 06:15
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
Tack för svaren.

Nej, jag har inte provat zopiklon. Som jag förstått det är det mer långtidsverkande, vilket förhindrar nattliga uppvaknanden, men har inte samma insomningseffekt? Jag gillar att zolpidem är snabbverkande och halveras snabbt, jag har aldrig somnat in så snabbt. Jag vill helst undvika dagtrötthet, hade såå dåliga erfarenheter av det med Theralen, var en zombie långt in på kvällskvisten. Men jag vaknade även nattetid med zolpidem och vet inte riktigt hur det kommer se ut i fortsättningen. Under utvärderingen var jag agiterad pga ett annat läkemedel som inte passade så det var svårt att göra en korrekt bedömning. Har iallafall en läkartid snart så jag får se vad hen säger.

Zolpidem har ju halveringstid 0,8-3,2h ungefär. Jag brukade vakna av stilnoct mitt i natten pigg utan anledning ibland. Zopliklon ligger väl omkring 4-5h. Detta gör att iallafall jag alltid sover hela natten och valde zopiklon istället.
Zopiklon är inte zombieframkalande som Theralen, har erfarenheter från propavan om zombie... Inte speciellt kul..
Har du möjlighet kan du kanske få prova bägge under varsin vecka för att kunna se vad som passar dig bäst. I mitt fall vart zopiklon bättre, främst pga ingen toleransökning.

Mvh
Citera
2017-04-05, 21:24
Medlem
Sqrbankens avatar
Ni som bygger ett rus på Imovane, Hur går det till egentligen?

Håller mig till 5 mg som jag intar på sängkanten. Känner efter ett tag en rimlig ångestdämpning som ger mig ro (diagnosticerad med GAD). Efter ca. 30 minuter är jag väldigt trött och somnar. Bra så; Experimenterar inte.

Självklart blir man dock nyfiken, eftersom man ändå tuggar skiten, vad folk menar med rus? Dosfråga, givetvis, men antar det inte uppnås genom att blunda i sängen, utan att allmänt lulla runt i lyan och vara vaken då man egentligen "ska sova" ?

Snackar vi exempelvis några mg. över sin medicinska dos 1,5 timme in efter intag framför nått soft TV-spel innan saker börjar hända?
Citera
2017-04-05, 22:32
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken

Håller mig till 5 mg som jag intar på sängkanten. Känner efter ett tag en rimlig ångestdämpning som ger mig ro (diagnosticerad med GAD). Efter ca. 30 minuter är jag väldigt trött och somnar. Bra så; Experimenterar inte.

Självklart blir man dock nyfiken, eftersom man ändå tuggar skiten, vad folk menar med rus? Dosfråga, givetvis, men antar det inte uppnås genom att blunda i sängen, utan att allmänt lulla runt i lyan och vara vaken då man egentligen "ska sova" ?

Snackar vi exempelvis några mg. över sin medicinska dos 1,5 timme in efter intag framför nått soft TV-spel innan saker börjar hända?

Tryck i dig 10-15 mg på kvällen framför datorn eller TVn och håll dig vaken i iallafall 2-3 timmar innan du går och lägger dig.

Se upp så att det inte blir en dålig vana som upprepar sig alltför ofta bara.
Citera
2017-04-06, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoqiet
Tryck i dig 10-15 mg på kvällen framför datorn eller TVn och håll dig vaken i iallafall 2-3 timmar innan du går och lägger dig.

Se upp så att det inte blir en dålig vana som upprepar sig alltför ofta bara.

Nä låt bli annars kommer din mini dos på en 5a snabbt sluta funka..
Citera
2017-04-06, 22:48
Medlem
Har diskuterat min situation och zolpidem-utvärdering med en erfaren läkare jag litar på jävligt mycket och har beslutat att zolpidem inte är rätt. Min GAD är alltför genomgående och kronisk, känner att jag hellre avslutar vårdkontakt än börjar med bensodiazepiner eller dess analoger. Mitt hopp står istället till den neurotrofin och neuroplasticiteten som lämpligt antidepressivum uppmuntrar till. Finns mycket spännande forskning där ute.
Citera
2017-04-06, 22:50
Medlem
Citat:
Imovane är som very light stilnoct. Håller i och för sig i sig längre. En fördel är ju avsaknaden av minnesluckor :-) Det hjälper inte att ta många tabbar, resultatet blir bara att man däckar.

Man får visst minnesluckor av Imovane om du tar dem med alkohol.
Citera
2017-04-07, 01:32
Medlem
Estranged62s avatar
Citat:

som du redan fått svar på: håll dig vaken helt enkelt.. gärna på en större dos än vad du ska ta. MEN jag råder dig till att aldrig ens testa. Finns stor risk att du som många andra märker att det kan vara för mysigt. Utan håll dig till din vanliga dos så du slipper dras med beroende eller avtändningar som bara förvärrar din ångest.
Citera
2017-04-08, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Hur ofta kan man ta Imovane 7,5 mg utan att få toleransökning? eller AT?

Det där är väldigt olika från person till person. Två ggr i veckan el. tre ska nog kunna funka - tror jag.
Citera
2017-04-09, 19:56
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estranged62
som du redan fått svar på: håll dig vaken helt enkelt.. gärna på en större dos än vad du ska ta. MEN jag råder dig till att aldrig ens testa. Finns stor risk att du som många andra märker att det kan vara för mysigt. Utan håll dig till din vanliga dos så du slipper dras med beroende eller avtändningar som bara förvärrar din ångest.

Helt klart. Medveten om hur mycket mitt inlägg skrek efter "flumkunskap" men helt ärlig när jag menar att det handlade om nyfikenhet om vad "grejen är". Min GAD och sömnproblematik tar jag alldeles för seriöst på för att våga äventyra nått.
Citera
2017-04-09, 23:42
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Hej, frågar o vänners vägar..

Hur blir effekten av att i väldigt fattigmansmanéer köra upp en (delad) 7.5 imovane i rumpan? Alltså först delar man imovanen, och kör sedan med fingret upp det så långt som möjligt. Kom den ökade biotillgängligheten ta vara på det , om ja - hur fort och hur effektivt ( jämfört med ett oralt intagande)

MvH
GravtPsykisktStord
Citera
2017-04-11, 00:41
Medlem
Estranged62s avatar
Citat:
Helt klart. Medveten om hur mycket mitt inlägg skrek efter "flumkunskap" men helt ärlig när jag menar att det handlade om nyfikenhet om vad "grejen är". Min GAD och sömnproblematik tar jag alldeles för seriöst på för att våga äventyra nått.

förstår =) grejen är helt enkelt att det (för mig) är avslappnande och skönt. jag får "försvinna" en stund och inte känna något ont eller stress/oro. Kan dock poängtera att jag har uppehåll på zolpidem i 1-3 månader mellan uttagen, dels pga vanebildning och att mina sömnbesvär går i cykler. Jag överdoserar ibland för att ha "trevligt" och slappa.

Vissa gör ju helt sjuka saker på denna medicin men jag är förskonad från det, eller har iaf lärt mig att hantera det och anpassa dos. Någon gång när jag just hade börjat med medicinen kunde jag kanske skicka ett lustigt sms eller chatta med någon men inget allvarligt direkt. Jag ligger mest bara å ser nåt youtube klipp eller spelar något enkelt nostalgiskt spel på datorn innan ja somnar.

Bra att du tar din GAD seriöst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in