Citat:
Ursprungligen postat av
Neurotypisk
Tack för svaren.
Nej, jag har inte provat zopiklon. Som jag förstått det är det mer långtidsverkande, vilket förhindrar nattliga uppvaknanden, men har inte samma insomningseffekt? Jag gillar att zolpidem är snabbverkande och halveras snabbt, jag har aldrig somnat in så snabbt. Jag vill helst undvika dagtrötthet, hade såå dåliga erfarenheter av det med Theralen, var en zombie långt in på kvällskvisten. Men jag vaknade även nattetid med zolpidem och vet inte riktigt hur det kommer se ut i fortsättningen. Under utvärderingen var jag agiterad pga ett annat läkemedel som inte passade så det var svårt att göra en korrekt bedömning. Har iallafall en läkartid snart så jag får se vad hen säger.
Zolpidem har ju halveringstid 0,8-3,2h ungefär. Jag brukade vakna av stilnoct mitt i natten pigg utan anledning ibland. Zopliklon ligger väl omkring 4-5h. Detta gör att iallafall jag alltid sover hela natten och valde zopiklon istället.
Zopiklon är inte zombieframkalande som Theralen, har erfarenheter från propavan om zombie... Inte speciellt kul..
Har du möjlighet kan du kanske få prova bägge under varsin vecka för att kunna se vad som passar dig bäst. I mitt fall vart zopiklon bättre, främst pga ingen toleransökning.
Mvh