2021-04-13, 21:05
Medlem
st33rs avatar
Inte är väl zopiklon sådär stört som stilnoct om man ej somnar?

Jag har fått zopiklon utskrivet pga insättning av adhd-meds .

Vill helst slippa minnesluckor och prat med gardinerna
Senast redigerad av st33r 2021-04-13 kl. 21:13.
Citera
2021-04-13, 21:31
Medlem
Någon annan som upplever att de blå zopiklonen är mindre effektiva jämfört med de vita HAB pharna?
Citera
2021-04-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r

Risken är betydligt mindre men den finns där. Jag har själv hamnat i Imovanepsykos och åtminstone en till som jag känner har det.

Tacka vet jag gamla hederliga avregistrerade Nitrazepam. På dem hittade man inte på dumheter i sömnen.
Citera
2021-04-14, 06:17
Medlem
stilnoct är inte sömnpiller. är bara insomningstabletter. tar man dom ska man försöka sova. men tar man dom och förblir vaken så kan mkt skumt ske. ha varit jagad av påskharar med hög hat och inte haft en suck var jag va för att samtidigt vara klar i huvudet att veta va jag va. men sen inte minns ett dyft. rätt skum den där drogen.
Citera
2021-04-17, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r

Zopiklon är enligt mitt tycke mildare och har färre av dessa biverkningar så lägre risk. Sen tycker jag ej den är särskilt bra för sömnen men bara min erfarenhet
Citera
2021-04-17, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias1975
stilnoct är inte sömnpiller. är bara insomningstabletter. tar man dom ska man försöka sova. men tar man dom och förblir vaken så kan mkt skumt ske. ha varit jagad av påskharar med hög hat och inte haft en suck var jag va för att samtidigt vara klar i huvudet att veta va jag va. men sen inte minns ett dyft. rätt skum den där drogen.

Tycker att stilnoct är en utmärkt medicin/drog mot ångest också. Kroppen måste vänja sig lite först sen försvinner hallucinationerna om man inte tar för höga doser
Citera
2021-04-17, 21:11
Medlem
KringExs avatar
Vill slå ett slag för Imovane [Zopiklon] när man ska landa från tjackrace. 15 mg Zopiklon är ekvivalent med 10 mg Diazepam. På tom mage börjar dom jobba helt okej snabbt. Inom 15 minuter börjar man känna effekt.
Aldrig testat smälta en Imovane under tungan..., någon som gjort det? Hur mkt snabbare påslag får man?

OI! Oi! på er!
Citera
2021-04-18, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Vill slå ett slag för Imovane [Zopiklon] när man ska landa från tjackrace. 15 mg Zopiklon är ekvivalent med 10 mg Diazepam. På tom mage börjar dom jobba helt okej snabbt. Inom 15 minuter börjar man känna effekt.
Aldrig testat smälta en Imovane under tungan..., någon som gjort det? Hur mkt snabbare påslag får man?

OI! Oi! på er!
Smälta imovane under tungan är väldigt äckligt, skulle inte rekommendera dig det.
Citera
2021-04-18, 11:17
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomis.1
Varför då förskriva mig just zopiklon men tvärvägra zolpidem? Testat har jag gjort och då fick jag höra att den är allra bäst utav dem två vid svåra insomningsbesvär. Halveringstiden är då längre på zopiklon vilket är för de som riskerar att vakna upp, men det problemet har ju inte jag.

En grej till att det tydligen ska gå att trippa på zolpidem.
Jag frågade min psykiater om jag kunde få Stilnoct (Zolpidem), men nej. Men han föreslog Imovane (Zopiklon) istället, det var inga problem. Mig spelade det då ingen roll, kom väl bara att tänka på Stilnoct först. Nu har jag fått hur mycket Imovane som helst under flera år. Men det var en period då all zopiklon var slut, då skrev han motvilligt ut zolpidem istället.

Han hade haft patienter som blivit "speedade" på Stilnoct/Zolpidem.

Jag tycker dom är ganska lika att sova på.
Citera
2021-04-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag frågade min psykiater om jag kunde få Stilnoct (Zolpidem), men nej. Men han föreslog Imovane (Zopiklon) istället, det var inga problem. Mig spelade det då ingen roll, kom väl bara att tänka på Stilnoct först. Nu har jag fått hur mycket Imovane som helst under flera år. Men det var en period då all zopiklon var slut, då skrev han motvilligt ut zolpidem istället.

Han hade haft patienter som blivit "speedade" på Stilnoct/Zolpidem.

Jag tycker dom är ganska lika att sova på.
Blir man speedad på Zolpidem har man nog tagit lite för mycket 😆

Personligen så tycker jag att Zopiklon är att föredra. Likvärdig insomningseffekt, längre halveringstid samt att de har en ångestdämpande effekt i klass med många renodlade Bensodiazepiner. Risken för otäcka sömngångarepisoder finns där men den är högre på Zolpidem
Citera
2021-04-18, 18:59
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Blir man speedad på Zolpidem har man nog tagit lite för mycket 😆

Personligen så tycker jag att Zopiklon är att föredra. Likvärdig insomningseffekt, längre halveringstid samt att de har en ångestdämpande effekt i klass med många renodlade Bensodiazepiner. Risken för otäcka sömngångarepisoder finns där men den är högre på Zolpidem
Har också hört att man risken är större att man får blackout på zolpidem än zopiklon. Nu står det förvisso inget namn på medicinen i artikeln, men det kan sluta illa...
https://www.expressen.se/gt/tog-en-s...aknade-pa-e18/

Jag tar ibland Imovane för att sova middag, o för några månader sedan fick jag en total blackout... Har nog aldrig fått det innan på varken zopiklon eller zolpidem, kanske om jag blandat med alkohol nån gång. Men jag minns ingenting, hade pratat med en kompis enligt samtalshistoriken o jag frågade honom, o han hade tyckt att jag lät sluddrig.
Citera
2021-04-18, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Har också hört att man risken är större att man får blackout på zolpidem än zopiklon. Nu står det förvisso inget namn på medicinen i artikeln, men det kan sluta illa...
https://www.expressen.se/gt/tog-en-s...aknade-pa-e18/

Jag tar ibland Imovane för att sova middag, o för några månader sedan fick jag en total blackout... Har nog aldrig fått det innan på varken zopiklon eller zolpidem, kanske om jag blandat med alkohol nån gång. Men jag minns ingenting, hade pratat med en kompis enligt samtalshistoriken o jag frågade honom, o han hade tyckt att jag lät sluddrig.
Garanterat Zolpidem. Bilkörning i sömnen är ju en mindre trevlig biverkning som står listad i bipacksedeln.

Man kan göra mycket annat galet i sömnen också och det värsta är att man inte minns ett skit dagen efter. Been there, done that.

Tacka vet jag gamla hederliga sömnbenzos. Z analogerna är fan inte att leka med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in