2017-02-03, 20:26
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kochskatan
När jag började få Imovane utskrivet av läkaren hade jag även en depression och sov verkligen inte alls. Det var rena himmelriket att få en förpackning på 100 st 7,5 mg med 4 uttag! Jag ordinerades 1 till natten och då jag inte använt dem till att flumma på på dagtid så har jag fortfarande nytta av dem även om effekten förstås mattats lite mer. Jag hade dock provat både Propavan och Atarax innan så jag kunde lugnt säga att jag inte fick någon vidare effekt på sömnen av dem (Propavan var ju hemskt, myrkrypningar i hela kroppen och värsta bakisfyllan dan efter!) så efter detta var det inga problem att få ut Imovane regelbundet av den läkare jag hade i flera år. Nu har han slutat på min vårdcentral och en ny mycket ambitiös doktor ska ta över min förskrivning. Han är myyycket mer restriktiv och det blir lite jobbigt ibland eftersom jag har oregelbundna arbetstider och måste sova dagtid ibland, då krävs det kanske 1,5 tablett för att somna...suck. Nu tycker nya doktorn att jag bara ska ta högst 5 ggr i veckan vilket ställer till det och jag vill verkligen inte trappa ut denna medicin som faktiskt har gett mig mer livskvalitet då det är det enda som hjälpt mina sömnproblem under hela mitt vuxna liv. Har nu haft Imovane i över 10 år och det har varit de bästa och mest aktiva 10 år jag haft, har inte varit borta från jobbet en enda dag pga sömnstörningarna på alla dessa år så jag är minst sagt orolig för hur det ska bli om den här unga sprätten till doktor ska sabotera både sömn och i och med det även arbetet för mig. SUUUUCK!

Betona för din nya läkare att din vardag inte fungerar öht. utan Imovane. Trilskas h*n så får du byta läkare. Vet om eländet och du är inte ensam. Direktiven uppifrån till vårdcentraler idag tycks vara atarax och voodoodans till all mental ohälsa. Bara kämpa vidare. Sista anhalt psykakuten om läkarna trilskas långvarigt. Då kastar de med all sannolikhet på dig Imovane för att bli av med dig.

I övrigt, som du nog vet, gäller det att idka god sömnhygien (vilket dock är svårt med dina arbetstider) och se till att äta rätt och röra på sig mellan varven.
Citera
2017-02-04, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Betona för din nya läkare att din vardag inte fungerar öht. utan Imovane. Trilskas h*n så får du byta läkare. Vet om eländet och du är inte ensam. Direktiven uppifrån till vårdcentraler idag tycks vara atarax och voodoodans till all mental ohälsa. Bara kämpa vidare. Sista anhalt psykakuten om läkarna trilskas långvarigt. Då kastar de med all sannolikhet på dig Imovane för att bli av med dig.

I övrigt, som du nog vet, gäller det att idka god sömnhygien (vilket dock är svårt med dina arbetstider) och se till att äta rätt och röra på sig mellan varven.

Jo jag ska kontakta honom i veckan och försöka förklara, tror dock han är en av de restriktivare läkarna där nu. Sedan allt kom på e-recept är läkarna mycket mer kontrollerade av systemet och livrädda för att klassas som någon som ärför frikostig med sömntabl och benso.

Funkar det inte med honom får jag byta dr och hoppas på någon som förstår läget. För övrigt har jag god sömnhygien, tränar och äter vettigt så jag försöker verkligen på alla sätt och vis. Sömnproblemen har jag haft hela mitt vuxna liv och så småningom ledde de till en rejäl depression som hade kunnat vara slutet på mitt liv men som jag kunde bryta med hjälp av minimal dos SSRI och Imovane 7,5 till natten. Jag har aldrig använt dem för något annat än att sova på, inte flummat omkring på dem som många gör. Atarax var rena skämtet när jag var tvungen att prova den nu tills jag ska träffa läkaren. Helt däckad och tung i skallen dagen efter och inte någon bra sömn heller.

Trivs så jäkla bra på jobbet och är livrädd att allt ska skita sig pga sömnbristen som gör mig till ett vrak. Sover jag inte så är det depp och ångest direkt och allt fallerar. Ska ta ett djupt andetag och peppa mig ordentligt inför besöket!
Citera
2017-02-04, 13:17
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Jo jag ska kontakta honom i veckan och försöka förklara, tror dock han är en av de restriktivare läkarna där nu. Sedan allt kom på e-recept är läkarna mycket mer kontrollerade av systemet och livrädda för att klassas som någon som ärför frikostig med sömntabl och benso.
.
Funkar det inte med honom får jag byta dr och hoppas på någon som förstår läget. För övrigt har jag god sömnhygien, tränar och äter vettigt så jag försöker verkligen på alla sätt och vis. Sömnproblemen har jag haft hela mitt vuxna liv och så småningom ledde de till en rejäl depression som hade kunnat vara slutet på mitt liv men som jag kunde bryta med hjälp av minimal dos SSRI och Imovane 7,5 till natten. Jag har aldrig använt dem för något annat än att sova på, inte flummat omkring på dem som många gör. Atarax var rena skämtet när jag var tvungen att prova den nu tills jag ska träffa läkaren. Helt däckad och tung i skallen dagen efter och inte någon bra sömn heller.

Trivs så jäkla bra på jobbet och är livrädd att allt ska skita sig pga sömnbristen som gör mig till ett vrak. Sover jag inte så är det depp och ångest direkt och allt fallerar. Ska ta ett djupt andetag och peppa mig ordentligt inför besöket!

Vår medicinbild ser ganska snarlik ut. Har själv låg dos av SSRI och imovane till läggdags. Dock 5 mg och tar det fyra kvällar i veckan med ambitionen att få det att räcka tre kvällar. Hade jag inte jobbat måndag till fredag, samma tider, så hade jag dock också behövt vid alla sovtillfällen och säkert högre dos. Ruckar jag lite på rutinerna blir det kaos.

Läkares inställning tycks vara att alla som är intresserade av z-analoger eller för den delen bensopreparat är pundare; verkar sitta långt inne att begripa att folk kan bruka sakerna medicinskt och ansvarsfullt. Beroendepotentialen är givetvis inget att fnysa åt men det gäller att väga det positiva mot det negativa.

Nojja inte. Egentligen ska du inte behöva peppa dig heller utan gå in och säg precis som det är. Du känner dig själv och har facit av egen erfarenhet. I slutändan kommer du få ditt Imovane så det behöver du inte vara orolig över men det är hur lång resan dit blir som är frågetecknet.

Jag har haft läkare som blånekat imovane men den senaste jag gick till frågade mer eller mindre "vad vill du ha?" efter att jag berättat kort om min vardag och ångest/depp-historik. Nyöppnad vc, gick dit på väg hem från mataffären, fick tid direkt och 10 minuter senare hade jag Imovane i samma matkasse då apoteket ligger dörr i dörr...

Det är verkligen en lottorad detta med att få hjälp och medicin för psykiska besvär
Senast redigerad av Sqrbanken 2017-02-04 kl. 13:20.
Citera
2017-02-05, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Vår medicinbild ser ganska snarlik ut. Har själv låg dos av SSRI och imovane till läggdags. Dock 5 mg och tar det fyra kvällar i veckan med ambitionen att få det att räcka tre kvällar. Hade jag inte jobbat måndag till fredag, samma tider, så hade jag dock också behövt vid alla sovtillfällen och säkert högre dos. Ruckar jag lite på rutinerna blir det kaos.

Läkares inställning tycks vara att alla som är intresserade av z-analoger eller för den delen bensopreparat är pundare; verkar sitta långt inne att begripa att folk kan bruka sakerna medicinskt och ansvarsfullt. Beroendepotentialen är givetvis inget att fnysa åt men det gäller att väga det positiva mot det negativa.

Nojja inte. Egentligen ska du inte behöva peppa dig heller utan gå in och säg precis som det är. Du känner dig själv och har facit av egen erfarenhet. I slutändan kommer du få ditt Imovane så det behöver du inte vara orolig över men det är hur lång resan dit blir som är frågetecknet.

Jag har haft läkare som blånekat imovane men den senaste jag gick till frågade mer eller mindre "vad vill du ha?" efter att jag berättat kort om min vardag och ångest/depp-historik. Nyöppnad vc, gick dit på väg hem från mataffären, fick tid direkt och 10 minuter senare hade jag Imovane i samma matkasse då apoteket ligger dörr i dörr...

Det är verkligen en lottorad detta med att få hjälp och medicin för psykiska besvär

Ja det låter ju väldigt likt hur jag brukar min medicin. Jag kommer absolut gå till någon vettigare läkare som förstår att det är minst lika illa för hälsan att inte kunna arbeta pga sömnbrist som att ta 1 Imovane till natten liksom...suck. Sen blir det ju ett beroende förstås men jag själv väger fördelar mot nackdelar och hoppas få gensvar på detta. Jag har ju ätit medicinen i över 10 år så att det nu ska börja krångla, det är ingen hit precis. Det är bara att stå på sig och förklara situationen, mer kan man inte göra och det är ju de som flummar och missbrukar sömntabl som sabbar för oss som bara vill sova någorlunda bra. Håhåjaja, får försöka visualisera att det kommer ordna sig Tack för pepp och goda råd!
Citera
2017-02-06, 05:00
Medlem
Citat:
Har nu haft Imovane i över 10 år och det har varit de bästa och mest aktiva 10 år jag haft, har inte varit borta från jobbet en enda dag pga sömnstörningarna på alla dessa år så jag är minst sagt orolig för hur det ska bli om den här unga sprätten till doktor ska sabotera både sömn och i och med det även arbetet för mig. SUUUUCK!

Jag har också haft sömntabletter utskrivna i ~10 år men nu vägrar min nya läkare förnya mitt recept. Jag tar dom dock inte dagligen utan endast vid behov, men behovet är ofta nog att jag måste ha dom liggandes hemma för att kunna få livskvalité. Det man kan göra är väl att byta läkare och försöka förklara sin situation och få läkaren att förstå. Jag tror inte på att krydda och ljuga sig till receptet. Iallafall inte i din och min situation där vi har haft preparatet länge och behöver det.
Citera
2017-02-06, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurken89
Aldrig sett skuggmäniskorna på imovane däremot på stilnox eller zolpidem som det även kallas har jag sett dem.

Samma här! Stilnoct har gett mig milda hallisar, dock i kombo med alkohol.

Citat:
Ursprungligen postat av Estranged62
Är det bara jag som älskar att spela dator när jag flummar på zolpidem?

Nope, här har du en till! Spela är det bästa som finns när man är mysig.
Citera
2017-02-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag är fundersam på det här med den rekommenderade maxdosen på Imovane (Zopiklon). De flesta läkare, som jag har träffat, har menat att maxdosen är 7.5 mg och varit mycket motvilliga till att höja dosen över 7.5. Samtidigt så vet jag att det finns en hel del patienter, som får 15 mg/kväll ordinerat. Jag har själv fått det under en period 2015 och nu har jag fått en tillfällig ordination på 15 mg (till skillnad från min vanliga dos på 7.5), på grund av att mina sömnproblem under en period har varit mycket värre än vanligt (kan inte sova alls vissa nätter och gick nyligen i nästan 2 dygn utan sömn). Men min läkare var tydlig med att ordinationen på 15 mg/kväll var högst tillfällig och någonting som jag får använda mig av under max tio dagar i sträck, sedan måste jag gå tillbaka till min lägre dos.

Vilken dos får ni andra (som har Zopiklon på recept) ordinerad?
Vilken är egentligen den rekommenderade maxdosen?

Precis som du har jag 7,5 mg ordinerat av min läkare. Någon gång när det varit extra problem med sömnen har han gått med på att jag under en period fått ta 1½ tablett. Dosen 7,5 är den rekommenderade maxdosen. Inom psykiatrin kan patienter få 15 mg som stående ordination där så krävs i specifika undantagsfall men man brukar säga att maxdosen ska vara 7,5 mg ändå.
Citera
2017-02-06, 16:04
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Imovane är väldigt lätt att få utskrivet, men det där är väl inget? Hur fort tror du folk somnar egentligen? Somna en timme efter man lagt sig låtar antagligen som rena drömmen för de flesta svennebananer. Vad gäller sömnhygien är det inget att slösa tid på om du inte är villig att köra hardcore KBT = sitta i ett kolsvart rum i en timme utan att göra någonting innan du ens går in i sovrummet osv.

De jag pratat med, dvs typ alla mina vänner + päron, somnar inom 30 min. 1h är inte mitt snitt heller, utan mitt minimun. Kan räkna dom gånger jag somnat på < 1h de senaste 10 åren på en hand (bortsett från när man varit ute och festat).

Men visst jag kryddar väl om det behövs.
Citera
2017-02-07, 00:43
Medlem
No6s avatar
Provade rövpanna på Imovane i helgen, fan vad besviken jag blev. Hade läst att det skulle slå hårdare, men det slog bara snabbare, inget mer. Körde även grapefruktjuice till.

Mitt sista inlägg i denna tråden. Ska prova att ta några med (lite)alkohol nästa gång för att möjligtvis boosta ruset, men jag förväntar mig ingenting.

Har man en gång utvecklat tolerans mot dessa preparat så kommer aldrig effekten tillbaka verkar det som.
Citera
2017-02-07, 13:34
Bannlyst
Kollade in den här tråden då jag fått Stillnoct...vad är det folk beskriver? Vanföreställningar och annat.

Den enda "skumma" effekten jag har fått är att det ser ut som att väggar rör sig (det ser ut som när man stirrat på en sådan där internetgrej/optisk illusion). Är det vanligt (ser ut som bubblor som ömsom expanderar/kontraherar)? Utöver den lilla lustiga effekten på ögonen märker jag ingenting alls. Har tagit 2 tabletter (av misstag också)...fortfarande samma sak.

Sedan tar jag inte dem i knarkarsyfte utan en tablett då och då kanske är det? Tycker de funkar bra att somna på (eller så är det placeboeffekt för trött direkt blir jag inte).
Citera
2017-02-08, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JavierPena
De jag pratat med, dvs typ alla mina vänner + päron, somnar inom 30 min. 1h är inte mitt snitt heller, utan mitt minimun. Kan räkna dom gånger jag somnat på < 1h de senaste 10 åren på en hand (bortsett från när man varit ute och festat).

Men visst jag kryddar väl om det behövs.
Somnar inte alltid på imovane. Kan tvärtom bli manisk, och då ligger jag still minst 1,5 h i sängen efter intag. Inte tagit mer än 22,5 mg men funkar inte alltid ändå.
Citera
2017-02-09, 08:02
Medlem
Om jag inte lägger mig direkt efter intag av Imovane 12.5 mg så blir jag otroligt kreativ och handlingskraftig och kan sitta uppe hur länge som helst och tex googla på bästa flygpris till New York etc. Brukar få tvinga mig själv att lägga mig ner och sova direkt, annars är det kört. Gör jag det brukar jag dock somna hyfsat fort. Gäller att ha karaktär där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in