Citat:
När jag började få Imovane utskrivet av läkaren hade jag även en depression och sov verkligen inte alls. Det var rena himmelriket att få en förpackning på 100 st 7,5 mg med 4 uttag! Jag ordinerades 1 till natten och då jag inte använt dem till att flumma på på dagtid så har jag fortfarande nytta av dem även om effekten förstås mattats lite mer. Jag hade dock provat både Propavan och Atarax innan så jag kunde lugnt säga att jag inte fick någon vidare effekt på sömnen av dem (Propavan var ju hemskt, myrkrypningar i hela kroppen och värsta bakisfyllan dan efter!) så efter detta var det inga problem att få ut Imovane regelbundet av den läkare jag hade i flera år. Nu har han slutat på min vårdcentral och en ny mycket ambitiös doktor ska ta över min förskrivning. Han är myyycket mer restriktiv och det blir lite jobbigt ibland eftersom jag har oregelbundna arbetstider och måste sova dagtid ibland, då krävs det kanske 1,5 tablett för att somna...suck. Nu tycker nya doktorn att jag bara ska ta högst 5 ggr i veckan vilket ställer till det och jag vill verkligen inte trappa ut denna medicin som faktiskt har gett mig mer livskvalitet då det är det enda som hjälpt mina sömnproblem under hela mitt vuxna liv. Har nu haft Imovane i över 10 år och det har varit de bästa och mest aktiva 10 år jag haft, har inte varit borta från jobbet en enda dag pga sömnstörningarna på alla dessa år så jag är minst sagt orolig för hur det ska bli om den här unga sprätten till doktor ska sabotera både sömn och i och med det även arbetet för mig. SUUUUCK!
Betona för din nya läkare att din vardag inte fungerar öht. utan Imovane. Trilskas h*n så får du byta läkare. Vet om eländet och du är inte ensam. Direktiven uppifrån till vårdcentraler idag tycks vara atarax och voodoodans till all mental ohälsa. Bara kämpa vidare. Sista anhalt psykakuten om läkarna trilskas långvarigt. Då kastar de med all sannolikhet på dig Imovane för att bli av med dig.
I övrigt, som du nog vet, gäller det att idka god sömnhygien (vilket dock är svårt med dina arbetstider) och se till att äta rätt och röra på sig mellan varven.