Citat:
Ursprungligen postat av
uppmarksam
Dom gav mig Stilnockt för att jag vaknat tidigt men nu på sista tiden vaknar jag så tidigt & sen får sova på dagen med en stesolid men tyvärr är vänte tiden så lång här i Lule har hunnit in och ut på akuten innan dess pga självmords försök.
Vad ska man säga, "I feel you bro"... Det är fruktansvärt svårt att få den hjälp man behöver även här nere i de sydligare delarna av landet. Utifrån egen erfarenhet kan jag dock säga att om ditt problem till största del beror på att du vaknar långt innan du borde vakna så kommer Imovane/zopiklon vara mycket mer hjälpsamt än Stilnoct/zolpidem. Stilnoct är en kortverkande, ren insomningstablett medan Imovane inte har samma, vad ska man säga, "däckande" effekt men däremot hjälper dig bibehålla sömnen desto längre. Jämför den biologiska halveringstiden på de olika preparaten så ser du skillnaden.
Själv har jag inga problem med att vakna mitt i natten men upplever ändå att imovane fungerar bäst då det tar sådan jävla tid för mig att somna oavsett preparat att Stilnoct helt enkelt inte hinner verka ordentligt.
Stesolid har jag dock ingen koll på (är det benzo? ssri? vet ej) men om det är någon slags benzo så skulle det kunna vara så att den har någon slags inverkan (korstolerans) på de andra tabletternas effekt. Kan inte uttala mig helt säkert om det dock.