2018-11-28, 09:38
Bannlyst
Fyfan, är nu helt beroende av imovane. Kan inte börja dagen utan att ta minst en halv 7,5:a, ibland måste jag ta en till för att inte få ett aggressivt utbrott och slå sönder hela jävla grannskapet. Sen om tre-fyra timmar måste jag ta en halva till, och så fortsätter det tills jag ska "sova". Då soverr jag oroligt i max fyra timmar och vaknar av att jag behöver ta minst en halv imovane till, och så fortsätter det dag efter dag. Tills jag har slut på imovane såklart men då dricker jag sprit istället.

Jag går alltså dygnet runt med zopiklon i blodet eller med alkohol i blodet. Inte fan konstigt att min lever gör ont som satan nu. Ändå har jag bara hållit på i en månad kanske. Undrar hur pass illla zopiklonet tar på levern om man käkar det konstant dygnet runt hela tiden?

PS. Har alltså hållit på med både alkohol och imovane i flera år men inte på detta viset. Har ibland känt ett behov av att ta en halva mitt på dan för att lugna ner mig, men inte så att jag behövt gå och knapra i mig dom med ett par timmars mellanrum.
Senast redigerad av jouniboy 2018-11-28 kl. 09:47.
Citera
2018-11-28, 09:42
Medlem
Lucky-Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jouniboy
Fyfan, är nu helt beroende av imovane. Kan inte börja dagen utan att ta minst en halv 7,5:a, ibland måste jag ta en till för att inte få ett aggressivt utbrott och slå sönder hela jävla grannskapet. Sen om tre-fyra timmar måste jag ta en halva till, och så fortsätter det tills jag ska "sova". Då soverr jag oroligt i max fyra timmar och vaknar av att jag behöver ta minst en halv imovane till, och så fortsätter det dag efter dag. Tills jag har slut på imovane såklart men då dricker jag sprit istället.
Hur mycket har du kvar? Kanske dags att gå coldturkey.
Citera
2018-11-28, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky-Man
Hur mycket har du kvar? Kanske dags att gå coldturkey.

Jag har ca tio 7,5r just nu kvar. Alltså en mindre än vad jag hade när jag vaknade för sex timmar sen. Och börjar kännas att jag behöver en halva till, får sån jävla utbrottskänsla och viill bara drämma till något.

Eftersom jag har tabletter kvar så kommer jag inte "kunna" sluta nu. Blir väl cold turkey om senast två dagar. Lär bli ett helvete, va?
Citera
2018-11-28, 10:56
Medlem
Lucky-Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jouniboy
Jag har ca tio 7,5r just nu kvar. Alltså en mindre än vad jag hade när jag vaknade för sex timmar sen. Och börjar kännas att jag behöver en halva till, får sån jävla utbrottskänsla och viill bara drämma till något.

Eftersom jag har tabletter kvar så kommer jag inte "kunna" sluta nu. Blir väl cold turkey om senast två dagar. Lär bli ett helvete, va?
Fixa gås o chilla bara
Citera
2018-11-28, 11:07
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Nej, du är inte den enda som märker en stor skillnad. Jag får knappt någon effekt alls av vissa av de andra alternativen. Apotekspersonal tenderar att bli irriterade när man insisterar på en viss tillverkare, eftersom "det är samma verksamma substans", men jag har fått bekräftat från vårdpersonal (SSK) och andra patienter att många faktiskt upplever att vissa av de billigare alternativen har sämre eller ingen effekt. Om inte produktionen kommer igång som vanligt igen så kommer jag dock behöva gå över på Z Pilum eller liknande, eftersom mina Meda inte räcker så många nätter till.

Jag upplever det precis tvärtom. Jag föredrar Zopiklon Pilum och om det inte finns inne (finns sällan i 100-pack t.ex) så brukar jag vänta. Tycker vanliga Imovane tar längre tid att verka, inte "verkar" lika länge samt att den fortare tappar effekten. En del är ju givetvis placebo men att det är skillnad i verkningstid på dom tycker jag inte är orimligt, det är väl olika bindemedel osv i tabletterna. Har nog iofs aldrig fått några andra än Pilum och vanliga Imovane, även om man ser att det finns fler bland apoteken.
Citera
2018-11-28, 11:35
Medlem
Enligt mitt apotek är det problem med tillverkningen av Imovane, fick urusla Zopiklon med en värdelös bytskåra som smular sönder hela tabletten... Kan man reklamera tro och få nya imovane?
Citera
2018-11-28, 13:19
Medlem
Hej. Jag har slutat med Oxazepam och trappade färdig för 8 v sedan. Mådde såklart inte bra med massor av symtom (hade redan toleransabstinens innan uttrappn). Imovane har jag tagit varje kväll sen 4 år. Nu märker jag att jag får problem dagtid, ångest, depression mest. Kan det vara Imovane? Jag vet ABSOLUT inte hur jag ska trappa ut och är livrädd för mer ångest... Någon som vet hur man gör? Kan inte ta stesolid (som har lång halveringstid). Ska man dela upp dosen under dagen istället?
Citera
2018-11-29, 03:37
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Det är alltså inte bara jag som har noterat att det är beställningsstopp på Imovane Meda, den sorten som jag alltid håller mig till. När jag skulle hämta ut mitt recept så fick jag ingen information om när den skulle gå att beställa igen. Den var slut på det apoteket och jag fick rådet att åka runt till andra apotek och chansa. Hittade ett apotek som hade 2/3 av mitt uttag, d v s 2 10-pack istället för 1 30-pack, men det är bättre än ingenting (dvs de alternativ som inte är Meda). Apotekaren på det apoteket kunde inte säga när det skulle gå att ta in Imovane igen, men nämnde någonting om att det var problem med innehållet i tabletterna.

Nej, du är inte den enda som märker en stor skillnad. Jag får knappt någon effekt alls av vissa av de andra alternativen. Apotekspersonal tenderar att bli irriterade när man insisterar på en viss tillverkare, eftersom "det är samma verksamma substans", men jag har fått bekräftat från vårdpersonal (SSK) och andra patienter att många faktiskt upplever att vissa av de billigare alternativen har sämre eller ingen effekt.
Om inte produktionen kommer igång som vanligt igen så kommer jag dock behöva gå över på Z Pilum eller liknande, eftersom mina Meda inte räcker så många nätter till.

Jag har fått bekräftat av apotekspersonal att Diazepam Pilum inte håller måttet. Tillverkas utanför Riga, inget ont om Baltikum men gissar att de är billigare att köpa in..
Citera
2018-11-30, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Vem har svårt att tillverka Imovane?
Meda är det som tillverkar Imovane för Sverige. Finns ju inte på ett enda apotek i detta nu.
Citera
2018-11-30, 14:30
Medlem
Hur ser toleransutvecklingen ut på denna, går det att ta 5 mg, max totalt 4 kvällar i veckan utan att effekten avtar, eller att man får abstinens, eller behöver man ta mer sällan?
Citera
2018-11-30, 18:15
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Meda är det som tillverkar Imovane för Sverige. Finns ju inte på ett enda apotek i detta nu.

Jag frågade på ett apotek senast för ett par dagar sedan och de visste ingenting om när det skulle gå att beställa in Imovane Meda igen. Jag hittar ingen information när jag googlar heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Hur ser toleransutvecklingen ut på denna, går det att ta 5 mg, max totalt 4 kvällar i veckan utan att effekten avtar, eller att man får abstinens, eller behöver man ta mer sällan?

Individuella faktorer gör att det här riskerar att bli lite av en "Hur långt är ett snöre?"-fråga. Om vi säger att du inte har någon missbrukshistorik eller tendenser till överkonsumtion (och att ditt primära syfte med intaget är att kunna somna) så kan sägas att 5 mg är en låg dos för en vuxen människa, vilket är varför du förr eller senare kan behöva öka till 7.5.

Men vi låtsas också att 5 mg har fullgod effekt på dig och då är svaret att du - beroende på hur känslig du är - riskerar att uppleva vissa negativa bieffekter som dagen efter-ångest. Att det finns en viss beroendepotential även i den låga dosen med den frekvensen och därmed risk för toleransutveckling är jag tämligen säker på, men hur hög den är i just ditt fall är svår att säga.

Om det är sporadisk användning med fortsatt god effekt i insomningssyfte som du siktar på så bör du hålla dig så långt från dagligt intag som möjligt och då skulle jag snarare säga att 2 dagar i veckan är mera lämpligt.
Citera
2018-11-30, 18:24
Medlem
Har nu fått stilnoct 10mg ist för imovane 5mg? Stor skillnad på dessa?

Eller ja zolipdiem men kan ju välja mellan olika. Vilket märker tycker ni är bäst? Originalet stilnoct?
Senast redigerad av Pojken1987 2018-11-30 kl. 18:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in