Citat:
Ursprungligen postat av
Kamratuppfostran
Meda är det som tillverkar Imovane för Sverige. Finns ju inte på ett enda apotek i detta nu.
Jag frågade på ett apotek senast för ett par dagar sedan och de visste ingenting om när det skulle gå att beställa in Imovane Meda igen. Jag hittar ingen information när jag googlar heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gulax
Hur ser toleransutvecklingen ut på denna, går det att ta 5 mg, max totalt 4 kvällar i veckan utan att effekten avtar, eller att man får abstinens, eller behöver man ta mer sällan?
Individuella faktorer gör att det här riskerar att bli lite av en "Hur långt är ett snöre?"-fråga. Om vi säger att du inte har någon missbrukshistorik eller tendenser till överkonsumtion (och att ditt primära syfte med intaget är att kunna somna) så kan sägas att 5 mg är en låg dos för en vuxen människa, vilket är varför du förr eller senare kan behöva öka till 7.5.
Men vi låtsas också att 5 mg har fullgod effekt på dig och då är svaret att du - beroende på hur känslig du är - riskerar att uppleva vissa negativa bieffekter som dagen efter-ångest. Att det finns en viss beroendepotential även i den låga dosen med den frekvensen och därmed risk för toleransutveckling är jag tämligen säker på, men hur hög den är i just ditt fall är svår att säga.
Om det är sporadisk användning med fortsatt god effekt i insomningssyfte som du siktar på så bör du hålla dig så långt från dagligt intag som möjligt och då skulle jag snarare säga att 2 dagar i veckan är mera lämpligt.