2016-03-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwz
Det är sådär det går i början när man inte vet sina gränser och har 0 i tolerans. Så ja du har rätt, nya, dont do that.

Annars har jag gått på 100mg zopiklon om dagen en sommar och det var best summer ever.
Inget flippande, var bara i min bubbla och mådde bra hela tiden.

Sant, irriterande dock då jag endast hade som tanke att få en lugn och mysig kväll, vilket det säkert var bara att jag inte minns den, men får la testa din dagteknik. Vad gör du en sådan dag? Myser?
Citera
2016-03-03, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thenarrator1
men får la testa din dagteknik. Vad gör du en sådan dag? Myser?

Håller inte på så längre, men jag drog i mig mycket zopiklon på kvällen och mös, game:a, snackade med folk. Sen somnade man sjukt bra och sov svinbra och vaknade sen upp helt pigg och sen höll sig zoppen hela dagen, tills jag sen på kvällen gjorde samma grej om o om igen.
Citera
2016-03-03, 22:06
Medlem
Zolpimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Du är den första jag hört om en läkare som ordinerat 30mg/kväll.. aldrig hört talas om någon läkare som ordinerat ut mer än 10mg/kväll

Dom ville inte ge mig flunitrazepam eller nitrazepam mot mina sömnbesvär. Jag hade också en väldigt hög grundtolerans (Kände inte ens av 10mg när jag tog det första gången). Då valde läkaren att göra så istället. Håller dock på att trappa ut den, är nere på 15mg om kvällen nu!
Citera
2016-03-04, 16:57
Medlem
Här är en studie som visar att zolpidem förbättrar långsam våg sömn(djupsömn).

Effect of zolpidem on sleep architecture and its next-morning residual effect in insomniac patients: a randomized crossover comparative study with brotizolam
by
Uchimura N, Nakajima T, Hayash K, Nose I, Hashizume Y,
Ohyama T, Habukawa M, Kotorii N, Kuwahara H, Maeda H.
Department of Neuropsychiatry,
Kurume University School of Medicine,
67 Asahi-cho, Kurume, Japan.
naohisa@med.kurume-u.ac.jp
Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2006 Jan;30(1):22-9.

ABSTRACT

This study was conducted to determine the effect of zolpidem (ZOL) 10 mg orally on the sleep architecture and the next-morning residual effect in patients with non-organic insomnia (ICD-10) as compared to the effect of brotizolam (BTM) 0.25 mg orally, a widely used short-acting benzodiazepine (BZD) hypnotic in Japan, in a randomized, crossover comparative study. Fourteen patients with non-organic insomnia (3 males and 11 females; mean age of 54.9+/-S.D. 8.9 years). First three nights with placebo, middle three nights with either ZOL 10 mg or BTM 0.25 mg, and last three nights again with placebo in each session (a total of two sessions). Primary endpoints were polysomnography findings of sleep stages, sleep parameters, and sleep latency (SL) in the morning to examine calculable sleepiness as a residual effect. Secondary endpoint was sleep quality assessed by self-assessment questionnaire. At 150 min after Tmax, both ZOL and BTM significantly increased stage 2 (S2), and ZOL showed significantly longer slow wave sleep (SWS; stage 3+4) as compared to BTM. Stage wake was significantly increased by ZOL at the first withdrawal night and by BTM at the second withdrawal night. ZOL did not affect SL after rising, whereas BTM showed significantly shorter SL. Both drugs reduced the number of nocturnal awakenings and improved subjective sleep quality. The common adverse drug reaction (ADR) was sleepiness (3 patients) in each treatment. All events were mild. No serious adverse events occurred. ZOL is as effective as BTM in improving subjective sleep quality in patients with psychophysiological insomnia (PPI). ZOL has advantages over BTM in having a unique profile of increasing SWS with less next-morning residual effect.
Citera
2016-03-04, 17:15
Medlem
Zolpimans avatar
Fick en 10 blister Imovane 7,5mg av en polare idag! Åh vad länge sen det var man kände detta välbehag
Citera
2016-03-04, 17:17
Medlem
Här har man kommit fram till att zolpidem och zopiclone inte har nån specifik effekt på korttidsminnet(i normala doser).

Nihon Shinkei Seishin Yakurigaku Zasshi. 2000 May;20(2):61-9.

The effect of zolpidem and zopiclone on memory.

Isawa S1, Suzuki M, Uchiumi M, Murasaki M.

Author information

Abstract

The effect of 10 mg of zolpidem (ZLP) on memory function was evaluated in healthy male adults using word recall test, passage recall test, and Sternberg's memory scanning task. This study was carried out as a double-blind cross-over study with 7.5 mg of zopiclone (ZPC) and a placebo. No difference was noted between the active drugs and placebo in the number of words recalled from the word list presented before administration. No evidence of retrograde amnesia was suggested. However, encoding ability was slightly affected as indicated by a decrease in the number of words recalled from the list presented after administration. Slight impairment of a delayed recall was noted for both of the active drugs, but the effect disappeared the next morning. In the memory scanning task, ZLP prolonged a non-specific component of reaction time 1.5 h after administration, but the effect disappeared after 12.5 h. ZPC did not prolong the reaction time. The two active drugs showed no specific effects on either memory scanning or response-selection stage in short-term memory at any time. The findings suggest that residual effects did not reach clinical significance at the standard dosage, although the active drugs slightly affected encoding ability and retention soon after administration.
Citera
2016-03-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terror (old)
Inte riktigt> Imovan (zopiklon) och stilnoct (Zolpidem) är nästan exakt samma sak. Fast stilnoct finns i 10mg imovan bara i 7,5mg som mest. Jag får minnes luckor av imovane. En del får metallsmak i munnen av dom oxå.

Man får ju en benägenhet att vakna upp dagen efter intag av dom och alkohol och undra vad alla konstiga saker i lägenheten gör där. T.e.x 100 polkagrisar.

Jag hoppar bara in och frågar, kan man ta överdos på imovane? Vill bara sova men de är inte så pass starka va? Tacksam för svar
Citera
2016-03-04, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smaijla
Jag hoppar bara in och frågar, kan man ta överdos på imovane? Vill bara sova men de är inte så pass starka va? Tacksam för svar

Nej, det kan du inte på bara några tabletter. Krävs mängder om man vill somna in förgått.
Citera
2016-03-05, 15:12
Medlem
Zolpimans avatar
Gårdagen var väl lyckad. Tröck i mig 75mg imovane sedan kl 17 på eftermiddagen. Under kvällens gång hade jag åkt o handlat med min farbror (som inte bryr sig särskilt om jag håller på) och även hämtat mat på en asiatisk restaurang. Medans vi väntade på maten hade jag stått och frågat var tionde minut om vi skulle beställa, vilket vi gjort redan innan
Citera
2016-03-06, 19:19
Medlem
prolapse89s avatar
Har lite funderingar kring stillnoct. Jag har använt det dagligen i ca 10 år, senaste åren har jag i princip alltid tagit mer en den dos jag är ordinerad. Jag upplever dock att jag bara mår sämre och sämre, kan man få riktig at på dagarna av detta? Har tänkt försöka lägga dom på hyllan ett tag nu iaf, inne på dag 4 utan, känns väl helt ok, har iofs druckit rätt rejält de senaste dagarna.

Nån som använt det så pass länge och slutat, var det svårt?
Citera
2016-03-06, 19:23
Medlem
prolapse89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zolpiman
Gårdagen var väl lyckad. Tröck i mig 75mg imovane sedan kl 17 på eftermiddagen. Under kvällens gång hade jag åkt o handlat med min farbror (som inte bryr sig särskilt om jag håller på) och även hämtat mat på en asiatisk restaurang. Medans vi väntade på maten hade jag stått och frågat var tionde minut om vi skulle beställa, vilket vi gjort redan innan

Vad är det för idiotfasoner, trycka i sig så mycket och gå ut. Tar jag 20 mg så blir jag helt borta, måste stänga av och gömma tele etc, att vistas utomhus på det där doserna låter som rena självmordsuppdraget.
Citera
2016-03-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prolapse89
Har lite funderingar kring stillnoct. Jag har använt det dagligen i ca 10 år, senaste åren har jag i princip alltid tagit mer en den dos jag är ordinerad. Jag upplever dock att jag bara mår sämre och sämre, kan man få riktig at på dagarna av detta? Har tänkt försöka lägga dom på hyllan ett tag nu iaf, inne på dag 4 utan, känns väl helt ok, har iofs druckit rätt rejält de senaste dagarna.

Nån som använt det så pass länge och slutat, var det svårt?

Har själv använt i 6-7 år dagligen(10mg om dagen), och slutat några gånger under tiden men aldrig upplevt nån at, bara rebound insomnia i några dagar. Jag tor inte det är relaterat till stilnocten men du kan prova utan ett tag och se vad som händer. Om det var at borde det ha blivit värre efter du slutat helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in