Citat:
Ursprungligen postat av
blaha95
Håller med er som hyllar Imo! Den är riktigt effektiv mot ångest. Den slår alla benso-preparat enligt mig.
Men hur kommer det sig att den är så effektiv? Vanliga benso påverkar ju GABA i betydligt större utsträckning än Z-analoger? ÄR det den sedativa egenskapen som gör den så bra mot ångesten?
Jag kan knapra mycket benso, men 5 mg Imovane funkar ändå kanon.
Nja, Zopiclon verkar på endel andra receptorer också som inte benzo gör. Minns inte vad dom heter i huvudet men läste en vetenskaplig artikel om just relationen mellan Imovane/Stilnoct och bensodiazepiner... ska se om jag kanske kan hitta den igen så kan jag länka.
Men i ett nötska så har benzo monopol på vissa gaba siter/receptorer/synapser medans z-analogerna har monopol på vissa andra som inte benzo rör.. det är den snabba och enkla förklaringen.
Det sägs även att Zopiclon och Zolpidem är mer vanebildande än bensodiazepiner rent generellt.
Zopiclon eller om det kanske var Zolpidem var från början tänkt och provades som en ångestindrande medicin men man fann väll att det var såpass hypnotisk så den passade sig bättre som insomning.