Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2021-08-24, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
"Finns det en lucka i rondellen och du ser att 1 person blinkar ut höger innan dig är det bara att gasa på även om bilen bakom har VB." här förlorade jag dig, nej, med en lastbil kommer det innebära att den personen som vänsterblinkade kommer få stanna helt och vänta på att jag passerar (släppa gasen och sakta ner lite kommer inte räcka), inte riktigt rimligt kan jag tycka när denna ändå visat sin avsikt tydligt. Du vet inte vad du pratar om helt enkelt.

Och personen i lastbilen har visat sin avsikt när han åker in i rondellen med tycker du inte? Reglerna är väldigt tydliga redan så jag vet inte varför du hackar upp dig på detta, finns en lucka så tar man den luckan. Får en person som är påväg in i rondellen kärringstopp precis när han ska rulla ut ja då anpassar sig trafiken med även fast dom måste stanna till i 10sec. Jag åker långt över 5000mil per år med bil igenom flertalet rondeller och det du berättar har hittils aldrig hänt förutom 1 gång och det var inga konstigheter folk saktade in och lät lastbilen köra iväg, 15sekunder senare är flödet igång igen i samma tempo som innan lastbilen var där. men du kanske tycker det är bättre att lastbilen blockerar infarten till rondellen för alla andra bilar och skapar kö kaos istället? VBn kommer endast skapa längre köer då folk blir rädda att köra in i rondellen.
2021-08-24, 13:30
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Och som sagt, avsaknaden av blink innebär en 50/50 chans att bilen antingen svänger av eller fortsätter i cpl, detta är du säkert mycket väl medveten om, det är inte ens värt att diskutera detta faktum.

I många cpl hinner en bil som kör ut innan dig ta ett helt varv runt cpl och ändå få stanna för dig om du sitter i en fullt lastad 25 meter långt lastbilsekipage. Att köra ut i en cpl, från stillastående start, med ett fullt lastat lastbilsekipage utan att hindra andra i cpl är i praktiken omöjligt om där är mycket trafik, det handlar snarare om att försöka göra det så smidigt som möjligt. Ur din egen synvinkel är det väldigt enkelt, blinkar du VB i en cpl minskar risken avsevärt att en lastbilschaufför missuppfattar dina intentioner och kör ut framför dig så att du får sakta ner, win-win.

Lastbilschaufförer säger att det hjälper, ge mig ett par lastbilschaufförer som säger att det inte hjälper eller till och med stör så har vi en diskussion, men tills dess får du utgå från att det är så.
Du missar helt den kontraproduktiva effekten av VB. "Den goda tanken" blir istället en fara när du ser en oblinkad bil och tror att han ska av, och kör rätt ut framför honom och orsakar en olycka. Om inte folk begriper vad oblinkat betyder så kommer detta inträffa för eller senare inträffa. Det är ett stort problem att folk inte använder HB vid avfart, ja, men "två fel gör inte ett rätt". Att lägga till felbeteenden pga av andra gör fel kommer aldrig leda rätt. Gör istället korrekt och enligt regelboken och sluta kom med godtyckliga hittepå-grejer.

Du kan inte skylla på att den är seg och svår att komma igång för att den är tung. Hur gör du när du ska ut på en huvudled och kommer från en mindre med väjningsplikt? Kör du bara rakt ut då eller om bilarn inte visar med blinkersen var de ska? Och som du vet så finns det ju ingen blinkers som talar om att man avser att följa en fil.
Senast redigerad av Scalping 2021-08-24 kl. 13:39.
2021-08-24, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Och personen i lastbilen har visat sin avsikt när han åker in i rondellen med tycker du inte? Reglerna är väldigt tydliga redan så jag vet inte varför du hackar upp dig på detta, finns en lucka så tar man den luckan. Får en person som är påväg in i rondellen kärringstopp precis när han ska rulla ut ja då anpassar sig trafiken med även fast dom måste stanna till i 10sec. Jag åker långt över 5000mil per år med bil igenom flertalet rondeller och det du berättar har hittils aldrig hänt förutom 1 gång och det var inga konstigheter folk saktade in och lät lastbilen köra iväg, 15sekunder senare är flödet igång igen i samma tempo som innan lastbilen var där. men du kanske tycker det är bättre att lastbilen blockerar infarten till rondellen för alla andra bilar och skapar kö kaos istället? VBn kommer endast skapa längre köer då folk blir rädda att köra in i rondellen.
Vet inte vilken regel du syftar på nu, trafik som ska in i cpl har väjningsplikt mot trafiken som är inne i cpl. Står vad jag vet ingenstans att en lastbil får ta första bästa luckan som är så stor att trafiken inne inte kolliderar med dig ifall dom ställer sig på bromsen. Det du definierar som en lucka i en cpl för att köra in med en personbil är typ max en tiondel av luckan en lastbil behöver för att köra in utan att det blir en stillastående kö i cpl med bilar som fått stanna.

Det finns ingen regel som säger att man inte får blinka vänster i en cpl, så vad är problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Du missar helt den kontraproduktiva effekten av VB. "Den goda tanken" blir istället en fara när du ser en oblinkad bil och tror att han ska av, och kör rätt ut framför honom och orsakar en olycka. Om inte folk begriper vad oblinkat betyder så kommer detta inträffa för eller senare inträffa. Det är ett stort problem att folk inte använder HB vid avfart, ja, men "två fel gör inte ett rätt". Att lägga till felbeteenden pga av andra gör fel kommer aldrig leda rätt. Gör istället korrekt och enligt regelboken och sluta kom med godtyckliga hittepå-grejer.
Goda tanken? Har aldrig sagt att jag bara kör ut framför bilar som inte blinkar. Poängen är att desto mer klar jag blir på vilken avsikt bilarna i cpl har, desto lättare blir det för mig att ta ett beslut, ett VB ger mig lika mycket information som ett HB, men om en bil inte blinkar alls blir det ett gissningsspel. Ser jag en bil som inte blinkar och efter den en bil som VB, då vet jag att jag kommer inte köra ut innan den som VB har passerat mig så då kan jag redan där koncentrera mig på bilarna bakom dom två, blinkar inte någon av dem får jag hålla ögonen på dem tills de i princip är i avfarten.

Det är ingen hittepå-grej att blinka vänster, det har lärts ut av både körskolor och trafikverket. Det finns heller ingen regel som säger att det är fel. Och hur man kan tycka att VB försvårar saker är bortom mitt förstånd.

VB är att anpassa sig till verkligheten att 50% av alla skiter i att blinka höger när dom kör ut ur cpl, det är bra mycket mer sällsynt att någon blinkar vänster men svänger av, än att någon inte blinkar men svänger av.
2021-08-24, 13:52
Medlem
Citat:
Det finns ingen regel som säger att man inte får blinka vänster i en cpl, så vad är problemet?

Det är olagligt att blinka onödigt länge. Och att blinka på en väg där det inte går att köra vänster betraktas som onödigt. Sen att man inte blir dömd eller får böter för det spelar ingen roll, lagen är supertydlig.

Du hänger ju inte på tutan i 20sekunder när du ska in i rondellen för att säga "här är jag" så varför skulle man köra morsekod med VB i rondellen? lika idiotiskt och lika "brottsligt"

https://lagen.nu/1998:1276#K3P64S1
Citat:
64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.

[S2]Signaler får inte ges längre än nödvändigt.
2021-08-24, 14:56
Medlem
Scalpings avatar
Citat:

Goda tanken? Har aldrig sagt att jag bara kör ut framför bilar som inte blinkar. Poängen är att desto mer klar jag blir på vilken avsikt bilarna i cpl har, desto lättare blir det för mig att ta ett beslut, ett VB ger mig lika mycket information som ett HB, men om en bil inte blinkar alls blir det ett gissningsspel. Ser jag en bil som inte blinkar och efter den en bil som VB, då vet jag att jag kommer inte köra ut innan den som VB har passerat mig så då kan jag redan där koncentrera mig på bilarna bakom dom två, blinkar inte någon av dem får jag hålla ögonen på dem tills de i princip är i avfarten.

Det är ingen hittepå-grej att blinka vänster, det har lärts ut av både körskolor och trafikverket. Det finns heller ingen regel som säger att det är fel. Och hur man kan tycka att VB försvårar saker är bortom mitt förstånd.

VB är att anpassa sig till verkligheten att 50% av alla skiter i att blinka höger när dom kör ut ur cpl, det är bra mycket mer sällsynt att någon blinkar vänster men svänger av, än att någon inte blinkar men svänger av.

Nej, du är säkert undantagen, men tänk tusentals med nyutbildade 18 åringar och andra osäkra virrpellar som kör som andra kör! Om alla kör VB kommer dessa osäkra förare, förr eller senare tro att man MÅSTE VB:a. Och sen när de står där och ska in i en CPL så agerar de utifrån denna "felaktiga lärdomen" och kör ut för att nån inte blinkar vänster. Det är bara så vissa omedvetna människors psyke funkar.
2021-08-24, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Kan du ta fram ditt påstående i närtid? dvs senaste månaden? Man sa en jävla massa för 100 år sen med som inte stämmer idag. Din källa är totalt orelevant. Ta fram vart transportstyrelsen säger att du ska VBa på deras hemsida idag. Inte för 20-10-5 år sedan utan den information som är akutell för just idag.

Läs på om källkritik innan du länkar till sidor och tar citat från arslet. Vad andra länder gör är ochså totalt orelevant då det inte gäller i sverige. Du vet där vi faktiskt bor och det hela ämnet handlar om.

Ok, så människor trafik och risker i CP är totalt olika i alla länder….?
Låter mest som du håller på att skita ner dig med att försöka hitta på totalt jubelkorkade påståenden för att slippa erkänna att alla de sakkunniga i div myndigheter som jobbar med trafiksäkerhet i olika länder har mer koll på detta än du har…
2021-08-24, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, så människor trafik och risker i CP är totalt olika i alla länder….?
Låter mest som du håller på att skita ner dig med att försöka hitta på totalt jubelkorkade påståenden för att slippa erkänna att alla de sakkunniga i div myndigheter som jobbar med trafiksäkerhet i olika länder har mer koll på detta än du har…

Så du menar att transportstyrelsen har sämre folk än i andra länder? lustig du, dubbelmoral mycket? visa nu istället vart du har din källa från transportstyrelsen som är aktuell idag och inte för 10 år sedan tack.
2021-08-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Trots alla superpedagogiska förklaringar har du alltså fortfarande inte förstått att det är OMÖJLIGT att ”köra vänster” via en cirkulationsplats, och du fortsätter alltså att hävda att du svänger vänster när du i verkligheten svänger höger...

Du är faktiskt en toppkandidat till att vara den dummaste jävel jag någonsin har läst en text av, och dessutom på mycket god väg att vinna titeln.

Med största sannolikhet är det totalt lönlöst att fortsätta att förklara, men jag gör ändå ett sista försök:

Det existerar inga avfarter åt vänster i en cirkulationsplats, så det är ALDRIG motiverat att blinka vänster när man kör i en cirkulationsplats. Däremot är det ALLTID motiverat att blinka höger när man lämnar en cirkulationsplats, oavsett om man har för avsikt att svänga vid 1:a, 2:a, 3:e eller 4:e avfarten, för du gör nämligen ALLTID en högersväng när du lämnar en cirkulationsplats, oavsett vilken avfart du väljer.

Den enda gången ditt ”korsningstänk” blir rätt är när du ska svänga höger vid 1:a avfarten (efter 90° i cirkulationsplatsen) då det tekniskt sett blir samma sak som att svänga höger i en korsning.

Det du kallar för att köra ”rakt fram” i cirkulationsplatsen, är i teknisk mening en högersväng efter 180° i cirkulationsplatsen, och det du kallar för att ”köra vänster” är i teknisk mening en högersväng efter 270° i cirkulationsplatsen.

I teknisk mening gör du följaktligen aldrig någon vänstersväng, så att blinka vänster i en cirkulationsplats är lika korkat som att blinka vänster i varje vänsterkurva på en vanlig landsväg.

Detta kan omöjligen vara så förbannat svårt att begripa, ens för en trångsynt tjockskalle.
Du har fel.
Om, jag säger OM, du nu har körkort så lämna in det omedelbart.
Du är en fara i trafiken.
2021-08-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nej, det här är inget svar, det är ett patetiskt försök att komma undan diskussion genom ett dåligt underbyggt auktoritetsargument. Du säger att det finns körskolor som lär ut vänsterblinkning, jag kontrar med att det finns körskolor som inte lär ut vänsterblinkning, liksom det finns körskolor som aktivt lär ut att man inte ska vänsterblinka i CP. Alltså har du inte kommit någonstans.

Försök istället förklara på vilket sätt en vänsterblinkare ger dig nyttig "extra information" som du faktiskt kan använda dig av som motsäger mitt inlägg i sak.

I allmänhet är vänsterblinkning en relik från tiden man såg CP som korsningar. Det kommer försvinna i takt med att de sista körlärarna som lär ut det, enligt den gamla skolan, dör ut. Liksom de sista utövarna dör ut.

Och här har vi två argumentationsfel, det klassiska auktoritetsargumentet med ett argumentum ad populum för att vara specifik. Det är inte en fråga om uppfattning huruvida CP är korsningar eller enkelriktade huvudleder, det är en fråga om lag. Vill du bryta mot lagen? Helt ok för min del så länge du är beredd att ta konsekvenserna om något händer (och inte startar en ny gnälltråd på FB över hur dumma polisen eller rättsväsendet är).

Hörru farfar, 2005 var för 16 år sedan. Du har haft lång tid på dig att lära dig sedan dess. Kör du vänstertrafik också? Jag menar, alla dess britter, australiensare, indier, japaner, sydafrikaner etc kan ju inte ha fel, de är ju flera miljarder människor!

Vevar du också igång bilen?
Varför ska vi som är kloka nog att använda oss av VB behöva beskriva fördelarna med detta mer än 100ggr???????
Det finns redan i tråden!

Troligtvis har det att göra med att ni som inte gör det inte är erfarna nog eller inte kan ta in dom argumenten.
Jag har tidigare ställt denna fråga minst 10 ggr och än har jag inte fått något svar.
Du verkar ju ”tvärsäker” på din sak kanske kan svara på följande fråga?

Vad är det som är fel i att visa sin avsikt i trafiken och hjälpa sina medtrafikanter?

Väntar med spänning på svar.
Men troligtvis blir det som tidigare, alltså inget svar på frågan utan en massa svammel bara.
2021-08-27, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nej, du har fel. Men andra har redan svarat dig bra på den här punkten varför ett svar bara hade varit onödig upprepning.

Det här är ju så otroligt lustigt, ser du själv vad du skriver? Du konstaterar att man innan man kör in i CP behöver anpassa sin hastighet, så långt korrekt. Det är bra. Men varför i hela fridens namn skulle man behöva stanna bilen om den andre bilen inte blinkar vänster? Det räcker ju med att anpassa hastigheten som om den kommer fortsätta i CP, och om den gör så så hamnar man ju bakom helt korrekt, men om bilen istället svänger av tidigare så fortsätter man ju bara framåt med bibehållen hastighet. Det finns absolut inga tillfällen då man behöver stanna för en bil som inte vänsterblinkar där man kan fortsätta köra för en bil som vänsterblinkar. Och behöver just du det så låter det snarare som att du kör full fart-tvärnit som en trafikfara.

Trafikolyckor sker för att "smarta personer" misslyckas med sin tankeläsning? Istället för att faktiskt titta på hur andra bilar beter sig i trafiken, och hur trafiken rör sig? Du är verkligen en trafikfara.
Vi som, till skillnad från dig, anpassar oss efter olika trafiksituationer och tidigt planerar vår bilfärd har STOR nytta av andras VB.

Kör man tunga fordon är det ännu hjälpsammare.

Träna lite mer i ditt sätt att köra och få lite mer erfarenhet så kommer även DU att förstå och glädja dig över VB……. men du kanske är en av alla dessa egoister i trafiken som anser sig inte behöva hjälpa till i trafiken.
2021-08-27, 23:47
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Varför ska vi som är kloka nog att använda oss av VB behöva beskriva fördelarna med detta mer än 100ggr???????
Det finns redan i tråden!

Troligtvis har det att göra med att ni som inte gör det inte är erfarna nog eller inte kan ta in dom argumenten.
Jag har tidigare ställt denna fråga minst 10 ggr och än har jag inte fått något svar.
Du verkar ju ”tvärsäker” på din sak kanske kan svara på följande fråga?

Vad är det som är fel i att visa sin avsikt i trafiken och hjälpa sina medtrafikanter?

Väntar med spänning på svar.
Men troligtvis blir det som tidigare, alltså inget svar på frågan utan en massa svammel bara.
men du signalerar en sak, men gör en annan? är det verkligen att vara tydlig?

nej! det är att vara motsägelsefull.
2021-08-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
men du signalerar en sak, men gör en annan? är det verkligen att vara tydlig?

nej! det är att vara motsägelsefull.
Du kan alltså inte tolka andras signaler!
Lämna tillbaka körkortet OM du nu har något.
Jag förstod att trenden skulle fortsätta med att folk inte svarar på frågan utan kpmmer med nåt idiotiskt svammel istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in