Citat:
Ursprungligen postat av
dicates
Och personen i lastbilen har visat sin avsikt när han åker in i rondellen med tycker du inte? Reglerna är väldigt tydliga redan så jag vet inte varför du hackar upp dig på detta, finns en lucka så tar man den luckan. Får en person som är påväg in i rondellen kärringstopp precis när han ska rulla ut ja då anpassar sig trafiken med även fast dom måste stanna till i 10sec. Jag åker långt över 5000mil per år med bil igenom flertalet rondeller och det du berättar har hittils aldrig hänt förutom 1 gång och det var inga konstigheter folk saktade in och lät lastbilen köra iväg, 15sekunder senare är flödet igång igen i samma tempo som innan lastbilen var där. men du kanske tycker det är bättre att lastbilen blockerar infarten till rondellen för alla andra bilar och skapar kö kaos istället? VBn kommer endast skapa längre köer då folk blir rädda att köra in i rondellen.
Vet inte vilken regel du syftar på nu, trafik som ska in i cpl har väjningsplikt mot trafiken som är inne i cpl. Står vad jag vet ingenstans att en lastbil får ta första bästa luckan som är så stor att trafiken inne inte kolliderar med dig ifall dom ställer sig på bromsen. Det du definierar som en lucka i en cpl för att köra in med en personbil är typ max en tiondel av luckan en lastbil behöver för att köra in utan att det blir en stillastående kö i cpl med bilar som fått stanna.
Det finns ingen regel som säger att man inte får blinka vänster i en cpl, så vad är problemet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Scalping
Du missar helt den kontraproduktiva effekten av VB. "Den goda tanken" blir istället en fara när du ser en oblinkad bil och tror att han ska av, och kör rätt ut framför honom och orsakar en olycka. Om inte folk begriper vad oblinkat betyder så kommer detta inträffa för eller senare inträffa. Det är ett stort problem att folk inte använder HB vid avfart, ja, men "två fel gör inte ett rätt". Att lägga till felbeteenden pga av andra gör fel kommer aldrig leda rätt. Gör istället korrekt och enligt regelboken och sluta kom med godtyckliga hittepå-grejer.
Goda tanken? Har aldrig sagt att jag bara kör ut framför bilar som inte blinkar. Poängen är att desto mer klar jag blir på vilken avsikt bilarna i cpl har, desto lättare blir det för mig att ta ett beslut, ett VB ger mig lika mycket information som ett HB, men om en bil inte blinkar alls blir det ett gissningsspel. Ser jag en bil som inte blinkar och efter den en bil som VB, då vet jag att jag kommer inte köra ut innan den som VB har passerat mig så då kan jag redan där koncentrera mig på bilarna bakom dom två, blinkar inte någon av dem får jag hålla ögonen på dem tills de i princip är i avfarten.
Det är ingen hittepå-grej att blinka vänster, det har lärts ut av både körskolor och trafikverket. Det finns heller ingen regel som säger att det är fel. Och hur man kan tycka att VB försvårar saker är bortom mitt förstånd.
VB är att anpassa sig till verkligheten att 50% av alla skiter i att blinka höger när dom kör ut ur cpl, det är bra mycket mer sällsynt att någon blinkar vänster men svänger av, än att någon inte blinkar men svänger av.