Citat:
Ursprungligen postat av
GrodanStropp
Så för att se högerblinket ska man blinka vänster tycker du? Även om man inte ska vänster...
Återigen. Det är inte det uteblivna vänsterblinket som får er att stanna. Det är det uteblivna eller ej synbara högerblinket som får er att stanna i onödan och skapar köer.
En bil kommer åkandes in, rakt över c-platsen från ditt håll och blinkar inte. Du närmar dig infarten och behöver bromsa in/stanna.
Sen åker den ut "rakt fram" framför dig och du muttrar över att du fått bromsa in/stanna.
Säg mig. Hur skulle denne ha blinkat för att du skulle ha sluppit bromsa in/stanna?
Suck...
Beroende på var man är i eller till inträde i CP så kan man ha nytta av att ju tidigare man kan få en indikation på om andra bilar i CP ev kan komma att vara på samma plats som jag om de t ex ska vidare runt, och inte svänga av.
Kommer jag in mot en CP, i synnerhet om jag kör långtradare eller liknande, så kan jag kolla upp situationen i CP rätt långt före, och se om några andra bilar möjligen har sådan position och hastighet att de torde hamna nära mig när jag vill in i CP, vilket ju då kräver en annan planering än om jag tidigt kan se vart en bil ska eller inte ska. Ser jag då en bil som VB så kan det ge mig mer info mycket tidigare än att vänta och se om den ev HB eller inte. Då kan jag anpassa min hastighet så att jag kanske hinner in före den bilen i CP kommer för nära min infart, eller tajma så jag kan slinka in efter den.
Varför tror du att just tradarförare uppskattar att folk VB i CP...?
Varför tror du att t o m sakkunniga på myndigheter som pysslar med vår trafikmiljö etc, förklarar att VB i CP är bra och gör det tydligare smidigare och säkrare...?
Menar du att du har mer erfarenhet och kunskap om detta än alla dessa personer och myndigheter, samt körskolor..?