Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-09-06, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Nordiad förstår inte att de bilar som står motsatt till vänster om bilen inne i CPL inte ser hägerblinket och då blir det 2km långa köer.

Så för att se högerblinket ska man blinka vänster tycker du? Även om man inte ska vänster...

Återigen. Det är inte det uteblivna vänsterblinket som får er att stanna. Det är det uteblivna eller ej synbara högerblinket som får er att stanna i onödan och skapar köer.

En bil kommer åkandes in, rakt över c-platsen från ditt håll och blinkar inte. Du närmar dig infarten och behöver bromsa in/stanna.
Sen åker den ut "rakt fram" framför dig och du muttrar över att du fått bromsa in/stanna.

Säg mig. Hur skulle denne ha blinkat för att du skulle ha sluppit bromsa in/stanna?
2019-09-06, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du har inte förstått tydligheten ännu. OM jag ser dig på väg att köra in i CP och du blinkar vänster anpassar jag min egen fart till att släppa förbi dig. Blinkar du inte vänster tror jag att du skall fortsätta rakt fram och således anpassar jag inte farten till dig, utan kör på.

Sluta tro det.

Även om du vill att alla ska blinka vänster, så kommer folk som kör strikt enligt reglerna att enbart blinka när dom lämnar. Vilket betyder att du måste tolka icke-blink som att man ska vidare runt.

Kör du bara på och sen in i c-platsen när en bil kör vidare runt utan att blinka vänster, så är det du som bryter mot trafikreglerna. Oavsett hur mycket du gapar över att "...han blinkade ju inte vänster...".

Det HÄR är just anledningen till varför man lär ut vänsterblink. För att det otroligt nog fortfarande finns folk med körkort som tror att inget blink betyder att man ska lämna c-platsen "rakt fram".
Senast redigerad av GrodanStropp 2019-09-06 kl. 10:43.
2019-09-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Så för att se högerblinket ska man blinka vänster tycker du? Även om man inte ska vänster...

Återigen. Det är inte det uteblivna vänsterblinket som får er att stanna. Det är det uteblivna eller ej synbara högerblinket som får er att stanna i onödan och skapar köer.

En bil kommer åkandes in, rakt över c-platsen från ditt håll och blinkar inte. Du närmar dig infarten och behöver bromsa in/stanna.
Sen åker den ut "rakt fram" framför dig och du muttrar över att du fått bromsa in/stanna.

Säg mig. Hur skulle denne ha blinkat för att du skulle ha sluppit bromsa in/stanna?
Blinkar du inte vänster förutsätter skribenten Methos att du ska "rakt fram", således kan skribenten Methos köra in i rondellen.

Men oj, skulle du vänster Grodanstropp? Synd för dig.
Senast redigerad av P-o-beln 2019-09-06 kl. 10:53.
2019-09-06, 11:11
Medlem
Bara en sån enkel sak att ska jag till höger i korsning cirkulationsplats så blinkar jag höger i god tid för att visa alla vart jag ska ta vägen.

Inne i cirkulationsplatsen så fortsätter jag bara att blinka höger. Sen svänger jag höger.

Svårare än så är det inte.

Den som kommer från höger och så klart ser att jag blinkar vet vart jag ska ta vägen och han slipper stanna och bilar därför inte någon kö.

Tänk inte bara på det ni själva ser utifrån ert eget perspektiv utan tänk er in i vad han som sitter i bilen som kommer från höger ser att du gör.

------------------------------------------------------------------------------------------------
2019-09-06, 11:23
Medlem
Det du ser om du flyttar dig in i bilen som kommer från höger.

Du närmar dig en korsning eller en cirkulationsplats, du kollar till vänster och ser en bil som blinkar att han ska av åt det hållet, bra tänker du. Du behöver inte stå och vänta på en idiot som inte blinkar men ändå svänger in på samma gata som du själv befinner dig på.

Du själv behöver inte stanna utan du glider bara in i rondellen/korsningen.

Hoppas att du geniet kan ta till dig av det lite av en bit av hur man kör bil i Cirkulationsplats tack!
2019-09-06, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Blinkar du inte vänster förutsätter skribenten Methos att du ska "rakt fram", således kan skribenten Methos köra in i rondellen.

Men oj, skulle du vänster Grodanstropp? Synd för dig.

Öh nej. 😆
Synd för Methos. Det är ju han som bryter mot trafikreglerna som kör in när en bil kommer åkandes.

Har folk verkligen så dålig koll på hur reglerna är för en c-plats.
2019-09-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMR
Nu vet ju både du och jag att du märker ord, för när jag säger svänger vänster så tror jag nog att du är förmögen att förstå att jag menar färd i riktning vänster från den riktning jag har före CP. Jag tror dessutom att det stora flertalet på frågan "vart ska jag i CP?" svarar vänster snarare än "sväng höger i tredje avfarten". Det är bara GPSer som säger så. (Och innan du ger dig på fler petitesser så vet jag att det finns CP med både fler och färre än just 4 avfarter - och då är man återigen smart nog att anpassa sig.

Är du så dåligt funtad att du inte kan gissa att en person som blinkar vänster före en rondell ska just ditåt så är det nog inte bara trafikskolan som du behöver gå om.

Tydlighet i trafiken är aldrig fel. Bromsa i tid, placera dig lämpligt, anpassa hastigheten och blinka. Allt som kan hjälpa andra trafikanter att förstå dina intentioner är bra - inte bara det som är lagstadgat. Det gör det säkrare för alla, och underlättar trafikflödet. Jag är av tron att de flesta på vägarna kan förstå andra trafikanter även om de inte själva har exakt samma beteendemönster.

Bara för att....

Så händer det även att navigationen, kärringen/gubben som babblar, säger ”sväng vänster i rondellen”. Och gissningsvis förstår nog de allra flesta vad som då menas. Även om ”ta x avfarten” är mer vanligt att höra.
2019-09-06, 11:59
Medlem
Citat:

Suck...

Beroende på var man är i eller till inträde i CP så kan man ha nytta av att ju tidigare man kan få en indikation på om andra bilar i CP ev kan komma att vara på samma plats som jag om de t ex ska vidare runt, och inte svänga av.

Kommer jag in mot en CP, i synnerhet om jag kör långtradare eller liknande, så kan jag kolla upp situationen i CP rätt långt före, och se om några andra bilar möjligen har sådan position och hastighet att de torde hamna nära mig när jag vill in i CP, vilket ju då kräver en annan planering än om jag tidigt kan se vart en bil ska eller inte ska. Ser jag då en bil som VB så kan det ge mig mer info mycket tidigare än att vänta och se om den ev HB eller inte. Då kan jag anpassa min hastighet så att jag kanske hinner in före den bilen i CP kommer för nära min infart, eller tajma så jag kan slinka in efter den.

Varför tror du att just tradarförare uppskattar att folk VB i CP...?

Varför tror du att t o m sakkunniga på myndigheter som pysslar med vår trafikmiljö etc, förklarar att VB i CP är bra och gör det tydligare smidigare och säkrare...?

Menar du att du har mer erfarenhet och kunskap om detta än alla dessa personer och myndigheter, samt körskolor..?
2019-09-06, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RMR
Nu vet ju både du och jag att du märker ord, för när jag säger svänger vänster så tror jag nog att du är förmögen att förstå att jag menar färd i riktning vänster från den riktning jag har före CP. Jag tror dessutom att det stora flertalet på frågan "vart ska jag i CP?" svarar vänster snarare än "sväng höger i tredje avfarten". Det är bara GPSer som säger så. (Och innan du ger dig på fler petitesser så vet jag att det finns CP med både fler och färre än just 4 avfarter - och då är man återigen smart nog att anpassa sig.

Är du så dåligt funtad att du inte kan gissa att en person som blinkar vänster före en rondell ska just ditåt så är det nog inte bara trafikskolan som du behöver gå om.

Tydlighet i trafiken är aldrig fel. Bromsa i tid, placera dig lämpligt, anpassa hastigheten och blinka. Allt som kan hjälpa andra trafikanter att förstå dina intentioner är bra - inte bara det som är lagstadgat. Det gör det säkrare för alla, och underlättar trafikflödet. Jag är av tron att de flesta på vägarna kan förstå andra trafikanter även om de inte själva har exakt samma beteendemönster.
Nej, men jag märker att du och många andra VBare inte fattar skillnaden mellan sväng och sidoledsförflyttning. Blinkers är för sidoledsförflyttning som du vet och inte för att du drar i ratten som du tror. Det är inte tydligt att VBa när du inte gör en sidoledförflyttning till vänster - det är precis tvärtom, du blir otydlig och signalerar istället okunskap/förvirring/demens till oss som kör korrekt. Det är ett otyg att köra som en kärring i trafiken och agera på känsla som ni gör istället för kunskap och tanke. Alla signaler som inte efterlevs av rätt betende är en otydlig signal. Gör om gör rätt som det heter.
2019-09-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Suck...

Beroende på var man är i eller till inträde i CP så kan man ha nytta av att ju tidigare man kan få en indikation på om andra bilar i CP ev kan komma att vara på samma plats som jag om de t ex ska vidare runt, och inte svänga av.

Kommer jag in mot en CP, i synnerhet om jag kör långtradare eller liknande, så kan jag kolla upp situationen i CP rätt långt före, och se om några andra bilar möjligen har sådan position och hastighet att de torde hamna nära mig när jag vill in i CP, vilket ju då kräver en annan planering än om jag tidigt kan se vart en bil ska eller inte ska. Ser jag då en bil som VB så kan det ge mig mer info mycket tidigare än att vänta och se om den ev HB eller inte. Då kan jag anpassa min hastighet så att jag kanske hinner in före den bilen i CP kommer för nära min infart, eller tajma så jag kan slinka in efter den.

Varför tror du att t o m sakkunniga på myndigheter som pysslar med vår trafikmiljö etc, förklarar att VB i CP är bra och gör det tydligare smidigare och säkrare...?

Menar du att du har mer erfarenhet och kunskap om detta än alla dessa personer och myndigheter, samt körskolor..?

Återigen.

Vad gör du (och tradarförare) när man ser en bil komma åkandes som inte blinkar vänster?
2019-09-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Suck...

Man kanske skulle sluta blinka vänster och samtidigt klippa bilen som kör om mig på insidan och ut genom en utfart..
För personbilister får hjärnfrys så fort ett stort ekipage använder ytterfilen för att fortsätta CPL och blir då så sur att de försöker tränga sig in mellan refugen och släpet på insidan

Eller så kanske man skall sluta med HB när man vid en korsning kör vänstertrafik för att kunna frigöra en stolpe som står illa till... Personbilister får hjärnfrys på detta med och börjar åter köra om på insidan.

Det är bara att inse; personbilister kan inget om ecodrivning och planering av körning. De kör enkom efter hårda regler utan noll samspel i trafiken. Det är så det t.ex. blir köer på en 2-1- väg.
2019-09-06, 14:15
Medlem
Citat:
Återigen.

Vad gör du (och tradarförare) när man ser en bil komma åkandes som inte blinkar vänster?

Anpassar farten till den idiot som söndagsåker i CPL. Ibland får man bromsa ned hela ekipaget till noll för att idioten har glömt att blinka ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in