Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-04-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Min fetning ovan: Varför måste du till vänster fil i cpl?
Jo det är för att komma till centrum. Filen bredvid dvs högerfilen fortsätter rakt fram.
Även vänsterfilen gör det, därför måste man visa att man ska till centrum åt vänster.
När man är där blinkar man snabbt som fan höger.
2023-04-26, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Bilister som är på väg in i rondellen vet att jag ska vidare. Blinkade alla vänster skulle väntetiderna vid rondeller bli mindre.

Okej, men alla gör ju inte det eftersom det inte är lag på det. Du måste ju ändå vänta tills bilen i rondellen blinkat ut sig.
2023-04-26, 16:40
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Okej, men alla gör ju inte det eftersom det inte är lag på det. Du måste ju ändå vänta tills bilen i rondellen blinkat ut sig.
Att du inte förstår hur man kan använda andras vänsterblinkningar för att planera sin körning betyder inte att ingen annan klarar av det.
2023-04-26, 18:15
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Att du inte förstår hur man kan använda andras vänsterblinkningar för att planera sin körning betyder inte att ingen annan klarar av det.

Jag har inget emot att folk blinkar vänster innan de kommer fram till cirkulationsplatsen, så länge som de inte missar att blinkar höger när de skall svänga ut ur cirkulationsplatsen, men samtidigt så har jag absolut ingen som helst nytta av den informationen. Har tänkt på det nu när jag kört i rondeller och insett att det är helt meningslös information. Nyfiken på hur du och andra tänker er att det är praktiskt viktigt med den informationen?
2023-04-26, 18:47
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jag har inget emot att folk blinkar vänster innan de kommer fram till cirkulationsplatsen, så länge som de inte missar att blinkar höger när de skall svänga ut ur cirkulationsplatsen, men samtidigt så har jag absolut ingen som helst nytta av den informationen. Har tänkt på det nu när jag kört i rondeller och insett att det är helt meningslös information. Nyfiken på hur du och andra tänker er att det är praktiskt viktigt med den informationen?
Det beror lite på vilken rondell det är, men jag har skrivit ett antal inlägg i den här tråden där jag förklarar exakt hur jag har nytta av det om du är intresserad.
2023-04-26, 18:53
Medlem
Citat:

Jag har förklarat det ingående i en drös inlägg vad jag kan ha för nytta av att folk är extra tydliga med signalgivning, t ex med VB i CP.

Om du inte kan se nån nytta med det så är det ok, men många kan så som jag få en massa extra användbar info av att andra ger tydliga signaler.
2023-04-26, 19:00
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det beror lite på vilken rondell det är, men jag har skrivit ett antal inlägg i den här tråden där jag förklarar exakt hur jag har nytta av det om du är intresserad.

Tyckte du mest skrev inlägg om hur liten/ingen nytta du hade av att folk blinkar (som lagen förespråkar) höger ut ut cirkulationsplatserna?
2023-04-26, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
Jo det är för att komma till centrum. Filen bredvid dvs högerfilen fortsätter rakt fram.
Även vänsterfilen gör det, därför måste man visa att man ska till centrum åt vänster.
När man är där blinkar man snabbt som fan höger.
Är det i cpl markerat att en viss fil leder exempelvis till centrum? Grunden plägar ju vara att det är fritt att välja fil i en cpl.
2023-04-26, 21:42
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Exakt. Om en lastbil behöver svänga in i en annan fil och ta upp plats även där (vilket är fullt rimligt inte bara i cirkulationsplatser men även i skarpa svängar med tvåfiliga vägar), så måste ju den personen självklart använda körriktningsvisare. Annars så vid en olycka kommer nog föraren av lastbilen att riskera att åka på olyckan, eller finnas skyldig till en stor del av den.
Jag ska berätta tricket. Ska jag tex svänga höger, vi kan ta buss som är värre, när jag kör på en tvåfilig väg i en stad, även om det finns trafikljus och det är rött.
Detta gäller även cirkulationsplats, så placerar jag fordonet i mitten av båda körfälten för att hindra någon att köra förbi.
Det är en omfattande utbildning att köra tunga fordon som går mycket ut på att rädda andra trafikanters liv.

Detta ser inte andra, men vi sysslar mycket med taktik och psykologi när vi är ute och kör så att ni ska få ha det bra och slippa dö när ni kör utan att veta var farorna finns. Och det ger bra resultat vill jag tillägga.
Att trådens diskussion aldrig tar slut visar min poäng.
2023-04-26, 23:54
Citat:
Tyckte du mest skrev inlägg om hur liten/ingen nytta du hade av att folk blinkar (som lagen förespråkar) höger ut ut cirkulationsplatserna?
Då har du inte läst många av mina inlägg. Det är bara de senaste som handlat om det.

https://www.flashback.org/find_posts...hreadid=519030
2023-04-27, 01:31
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Jag ska berätta tricket. Ska jag tex svänga höger, vi kan ta buss som är värre, när jag kör på en tvåfilig väg i en stad, även om det finns trafikljus och det är rött.
Detta gäller även cirkulationsplats, så placerar jag fordonet i mitten av båda körfälten för att hindra någon att köra förbi.
Det är en omfattande utbildning att köra tunga fordon som går mycket ut på att rädda andra trafikanters liv.

Detta ser inte andra, men vi sysslar mycket med taktik och psykologi när vi är ute och kör så att ni ska få ha det bra och slippa dö när ni kör utan att veta var farorna finns. Och det ger bra resultat vill jag tillägga.

Har faktiskt flera gånger reflekterat över och funderat på hur knivigt det måste vara att köra stora fordon i många olika vägavsnitt och situationer, men då har jag säkert ändå inte sett långt ifrån den komplexiteten som ni måste hantera i verkligheten. Kan verkligen tänka mig att det krävs mycket både utbildning och praktisk erfarenhet för att lyckas. Förstår att det verkligen inte är enkelt för er.

Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Att trådens diskussion aldrig tar slut visar min poäng.

Nej, faktiskt inte.

Tråden handlar om personbilar i cirkulationsplatser. Det man inte är överens om är följande:

A. Om det är viktigast att ge indikationstecken vid en CP precis som det var en korsning.

B. Om det är viktigast att de indikationstecken enligt högerregeln (det som det är lag på, inklusive i en CP).
Senast redigerad av peterpanp 2023-04-27 kl. 01:34.
2023-04-27, 01:32
Medlem
R5As avatar
Problemet är inte att blinka vänster utan att blinka vänster men sen välja att inte blinka ut när man ska köra ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in