Citat:
Ursprungligen postat av
peterpanp
Exakt. Om en lastbil behöver svänga in i en annan fil och ta upp plats även där (vilket är fullt rimligt inte bara i cirkulationsplatser men även i skarpa svängar med tvåfiliga vägar), så måste ju den personen självklart använda körriktningsvisare. Annars så vid en olycka kommer nog föraren av lastbilen att riskera att åka på olyckan, eller finnas skyldig till en stor del av den.
Jag ska berätta tricket. Ska jag tex svänga höger, vi kan ta buss som är värre, när jag kör på en tvåfilig väg i en stad, även om det finns trafikljus och det är rött.
Detta gäller även cirkulationsplats, så placerar jag fordonet i mitten av båda körfälten för att hindra någon att köra förbi.
Det är en omfattande utbildning att köra tunga fordon som går mycket ut på att rädda andra trafikanters liv.
Detta ser inte andra, men vi sysslar mycket med taktik och psykologi när vi är ute och kör så att ni ska få ha det bra och slippa dö när ni kör utan att veta var farorna finns. Och det ger bra resultat vill jag tillägga.
Att trådens diskussion aldrig tar slut visar min poäng.