Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-02-27, 23:06
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Ja exakt. Det ger en tydlig indikation till dom som inte fattar vad en oblinkad bil betyder.

För vad händer när folk inte blinkar vänster?
Folk kör in i CP.

Man blinkar för att visa dessa krossmongon att man ska vidare runt, så ge fan i att köra in och krocka.

Dvs VB hjälper folk att bromsa in/stanna.
Hjälper dom inte att köra in.
Tja, det hjälper ju även bakomvarande bil. Om framförvarande blinkar vänster och jag ska rakt fram så positionerar jag mig till höger. Om framförvarande inte blinkar vänster och jag ska vänster så positionerar jag mig till vänster. Observera att jag inte pratar om filbyten nu, utan om att flytta sig typ en meter eller så.

Sen får jag väl också medge att du har rätt i att det hjälper mot krossmongon som inte fattar att VB inte är obligatoriskt. Förnekar inte alls att de finns. Men det är inte den enda poängen med att vänsterblinka.
2023-02-28, 00:23
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Man blinkar när man ska byta fil. Om man blinkar i en rondell utan att byta fil bör man för allas skull gå om trafikskolan.
Väldigt många trafikskolor lär ut att blinka vänster

Som tidigare nämnts många gånger så finns det inget som förbjuder att man är mer tydlig än vad lagen kräver
2023-02-28, 06:13
Ska man "rakt fram" i cirkulationen så blir det ofta fula spår i gräsmattan, plus att det ofta kan ge punktering då det ofta är nån form av kant runt om. Så jag rekommenderar ingen att köra rakt fram, dessutom korsar man x antal filer ganska vårdslöst. mycket bättre att följa vägen runt och ta nån av avfarterna åt höger. Brukar finnas mellan 3 och 6 st att välja på.
2023-02-28, 08:26
Medlem
Citat:
Ja exakt. Det ger en tydlig indikation till dom som inte fattar vad en oblinkad bil betyder.
Nej, dina egna märkliga fantasier och brister är inte referensen för andra i trafiken

Citat:
För vad händer när folk inte blinkar vänster?
Folk kör in i CP.
Nej, samma sak här, dina fantasier kan du hålla för dig själv

Citat:
Man blinkar för att visa dessa krossmongon att man ska vidare runt, så ge fan i att köra in och krocka.

Precis som med alla annan signalgivning i trafiken med körriktningsvisare så görs detta för att uppmärksamma andra på vad man ämnar göra, eller inte göra. Att du har så stora problem med detta att du kallar andra för ”krossningen” säger en del om dig själv som inte är nåt att skryta om… Då är väl alla korkade på samma sätt överallt i trafiken där blinkers kan/bör/ska användas…? Kanske du tycker att allt vad blinkers heter ska skrotas för det är bara till för enligt dig ”krossmongon”…?

Citat:
Dvs VB hjälper folk att bromsa in/stanna.
Hjälper dom inte att köra in.

Tydlig signalgivning med körriktningsvisare görs för att underlätta, öka tydlighet, minska risker för missförstånd, öka säkerheten.
Har du problem med att förstå det, eller någon sorts ännu inne vetenskapligt namngiven fobi mot VB i just CP…?

Jag noterar med viss tillfredsställelse att du inte ville/vågade/klarade styrka dina påståenden med citat från körskolor att de lär ut VB i CP bara för att folk inte skulle förstå reglerna med HB. Tack för att du då bekräftar att du har fel i dina svamliga påståenden…
2023-02-28, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Man blinkar när man ska byta fil. Om man blinkar i en rondell utan att byta fil bör man för allas skull gå om trafikskolan.

Det är nog du själv som missat en del i körskolan, för du har faktiskt direkt fel… och det kan du få bevisat i detta inlägg, så läs det noga…

(FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell
2023-02-28, 08:42
Det är viktigt att man förstår vad man håller på med och kan motivera det. Precis som i skolan blir du kuggad på provet om du bara har svaret, men inte uträkningen eller tankarna som leder till svaret, eftersom du inte har kunnat redogöra hur du kom fram till svaret (eller hur du skulle köra i det här fallet). Blinkar du vänster så har du inte förstått vad en cirkulationsplats är, vilka moment den innehåller och hur du ska köra. Simple as that och därför blir också många kuggade i cirkulationsplatsen för att de inte begriper vad det är och istället krånglar till det i onödan pga en skylt i början som de tror betyder nåt mystiskt och svårt. Det här får de trafiklärare som lär ut VB ta på sig och istället lyssna på dem de har att rätta sig efter och som sen ska godkänna deras elever. Kan förstå att trafikskolorna vill tjäna mer pengar och att elverna ska tvingas ta fler dyra lektioner, men det är ett ohederligt sätt att tjäna pengar på. Lär elverna det rätta och endast det rätta.
Senast redigerad av qaaq 2023-02-28 kl. 09:12.
2023-02-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Det är viktigt att man förstår vad man håller på med och kan motivera det. Precis som i skolan blir du kuggad på provet om du bara har svaret, men inte uträkningen eller tankarna som leder till svaret, eftersom du inte har kunnat redogöra hur du kom fram till svaret (eller hur du skulle köra i det här fallet). Blinkar du vänster så har du inte förstått vad en cirkulationsplats är, vilka moment den innehåller och hur du ska köra. Simple as that och därför blir också många kuggade i cirkulationsplatsen för att de inte begriper vad det är och istället krånglar till det i onödan pga en skylt i början som de tror betyder nåt mystiskt och svårt. Det här får de trafiklärare som lär ut VB ta på sig och istället lyssna på dem de har att rätta sig efter och som sen ska godkänna deras elever. Kan förstå att trafikskolorna vill tjäna mer pengar och att elverna ska tvingas ta fler dyra lektioner, men det är ett ohederligt sätt att tjäna pengar på. Lär elverna det rätta och endast det rätta.

Du pysen, försök nuför en gång skulle leda dina påståenden i bevis… Citera var det står att man blir kuggad på uppkörning om man VB i CP…

Körskollärare skulle inte lära ut VB i CP som detta inte var accepterat av de myndigheter som bl a utformar styr och kontrollerar deras utbildningar, samt kontrollerar deras elever vid uppkörningar.
Om det skulle vara som du nu fantiserade om, att man skulle kuggas på uppkörning om man VB i CP, skulle det resultera i massvis med kuggade och får en körskola för många kuggade kan deras tillstånd dras in….

Så igen, du har noll koll på det du babblar om och har tråden igenom kastat fram en massa självsäkra påståenden som bevisligen är direkt felaktiga, och sen har du mage att påstå att vi andra skulle ha fel….

Bjällerluvan klär dig…
2023-02-28, 10:58
Medlem
Jag blinkar främst vänster för att bakomvarande ska se vart jag ska.

Gillar att veta var framförvarande skall, så kan planera min bilkörning lite bättre.
2023-02-28, 20:39
Medlem
Citat:
Öh va?

Planera stanna = blinka höger?

Japp. Blinka höger när man skall stanna. Det är grundkursen. Finns det något värre än bonnläppar som stannar helt oanonserat på vilken gata som helst?
2023-02-28, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, dina egna märkliga fantasier och brister är inte referensen för andra i trafiken

Nej, samma sak här, dina fantasier kan du hålla för dig själv

Precis som med alla annan signalgivning i trafiken med körriktningsvisare så görs detta för att uppmärksamma andra på vad man ämnar göra, eller inte göra. Att du har så stora problem med detta att du kallar andra för ”krossningen” säger en del om dig själv som inte är nåt att skryta om… Då är väl alla korkade på samma sätt överallt i trafiken där blinkers kan/bör/ska användas…? Kanske du tycker att allt vad blinkers heter ska skrotas för det är bara till för enligt dig ”krossmongon”…?

Tydlig signalgivning med körriktningsvisare görs för att underlätta, öka tydlighet, minska risker för missförstånd, öka säkerheten.
Har du problem med att förstå det, eller någon sorts ännu inne vetenskapligt namngiven fobi mot VB i just CP…?

Jag noterar med viss tillfredsställelse att du inte ville/vågade/klarade styrka dina påståenden med citat från körskolor att de lär ut VB i CP bara för att folk inte skulle förstå reglerna med HB. Tack för att du då bekräftar att du har fel i dina svamliga påståenden…

Prova åk vidare runt utan att blinka vänster. Du kommer få bilar som åker in i CP och förhoppningsvis hinner tvärnita.

Så därför använder man VB för att folk inte ska åka in i CP. Har jag skrivit flera gånger nu.
Men VB hjälper inte dig från att slippa bromsa in. Som mitt första inlägg handla om.
Men du svamlar som alltid om allt annat runt om. Och vill egentligen svänga om det till att ifall folk använder VB så kan du planera bättre och slippa bromsa in.

Tyvärr. Tankevurpa. VB får dig inte att slippa bromsa in. Det är då du måste bromsa in.
2023-03-01, 08:20
Medlem
Citat:
Prova åk vidare runt utan att blinka vänster. Du kommer få bilar som åker in i CP och förhoppningsvis hinner tvärnita.

Så därför använder man VB för att folk inte ska åka in i CP. Har jag skrivit flera gånger nu.
Men VB hjälper inte dig från att slippa bromsa in. Som mitt första inlägg handla om.
Men du svamlar som alltid om allt annat runt om. Och vill egentligen svänga om det till att ifall folk använder VB så kan du planera bättre och slippa bromsa in.

Tyvärr. Tankevurpa. VB får dig inte att slippa bromsa in. Det är då du måste bromsa in.

Som jag skrivit så verkar du så begränsad och låst i dina åsikter i saken att du inte ens klarar att ta in att VB i CP inte handlar om att man bara kan tolka det för en enda manöver, eller varsla för en enda sak…

VB i CP Alan beroenden på aktuell situation och rådande förutsättningar som t ex den VB’andes position och vad den ämnar göra, och andras situation och vad de ämnar göra.

Ett enkelt exempel på bara en av många situationer där VB kan vara mycket hjälpsam för att minska risk för incident, är när någon får för sig att köra vidare runt i ytterfilen och det finns bilar i innerfilen som ämnar köra ut på kommande avfart direkt från innerfilen. I tät trafik är det då extremt lätt att de små marginalerna som då oftast råder gör att en kollision kan ske om den i ytterfil inte VB. Jag vill t o m minnas att det i tråden lagts in rättsfall där den som i sådan situation inte VB fått skuldbörda just för att denne inte VB i den situationen.

Så, VB i CP handlar inte endast om infart i CP och om man ska/måste bromsa eller stanna eller inte… Så släpp det nu, för du begriper ju uppenbarligen inte detta ändå.
2023-03-01, 10:28
Ja, släpp det helt. VB är alltid en ytterst dålig idé förutom vid filbyten i CP:n. Kör korrekt istället, så som myndigheterna vill att vi ska köra. Syftet är att alla ska göra på samma sätt - inte att folk ska hitta på egna saker. Då blir det Afrika och det vill vi undvika. Det här är Sverige och där agerar man enligt regelboken till punkt och pricka för att slippa kaoset. Köra på känsla och vad reptilhjärnan säger är inte under några omständigheter en bra idé

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in