Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Länken är ju från körkortsteori 2021, så vad menar du? (Senast uppdaterad 2021-02-19.)
Vart får dom sin information ifrån då? eller menar du att körkorsteori.se stiftar lagar o regler i trafiken?

Nej ej en giltig källa eller för den delen trovärdig källa dvs från transportstyrelsen är vad som gäller.
Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Och som sagt, avsaknaden av blink innebär en 50/50 chans att bilen antingen svänger av eller fortsätter i cpl, detta är du säkert mycket väl medveten om, det är inte ens värt att diskutera detta faktum.
I många cpl hinner en bil som kör ut innan dig ta ett helt varv runt cpl och ändå få stanna för dig om du sitter i en fullt lastad 25 meter långt lastbilsekipage. Att köra ut i en cpl, från stillastående start, med ett fullt lastat lastbilsekipage utan att hindra andra i cpl är i praktiken omöjligt om där är mycket trafik, det handlar snarare om att försöka göra det så smidigt som möjligt. Ur din egen synvinkel är det väldigt enkelt, blinkar du VB i en cpl minskar risken avsevärt att en lastbilschaufför missuppfattar dina intentioner och kör ut framför dig så att du får sakta ner, win-win.
Lastbilschaufförer säger att det hjälper, ge mig ett par lastbilschaufförer som säger att det inte hjälper eller till och med stör så har vi en diskussion, men tills dess får du utgå från att det är så.
Lika vanligt som att ett person som VBar i rondellen ej HB ut ur heller. hur ska jag veta vart det personen körde på nånstans? nej det funkar inte har vi en 500m rondell med 6 infarter kan jag omöjligt veta vad personen med VB menar eller vart den ska någonstans. Detta har vi redan lagt fram bevis för förut med.
Vet du inte trafikreglerna ska du inte ha körkort heller. Personer inuti CPn har alltid företräde så du behöver inte ens oroa sig om du inte ser en blink i rondellen
Finns det en lucka i rondellen och du ser att 1 person blinkar ut höger innan dig är det bara att gasa på även om bilen bakom har VB. Menar du att du står och väntar om du ser en VB halva rondellen ifrån även om det finns luckor? nej jag förstår inte din logik alls. Finns det en lucka så kör man ( Oftast när en person blinkar ut höger ) Högerblinken ger dig all information du behöver om du kan åka in i rondellen eller inte. Vänsterblinken säger absolut ingenting till dig, ja den gör dig mer rädd att åka ut i luckor som är annars självklara för oss som inte VBar i rondeller.
Är du så pass rädd att köra ut i en rondell kanske du inte ska ha körkort? Om jag åker i rondell och jag ser en 25m lastbil är påväg in i en lucka ( har redan börjat rulla från stillastående ) saktar jag ner i rondellen och släpper såklart fram personen. Att ha allmänt vett är inge konstigt och dom allra flesta kommer agera exakt likadant.
Ingen blink = ska stanna kvar i rondellen
Höger blink = Ska åka ut nästa avfart.
Vänster blink = Du gör ett fil byte från yttre fil till inre fil ( Endast vid 2 filiga rondeller. )
Blinkar du VB i en dubbel filig rondell och ligger i yttre fil kommer personen på inre filen tro att du vill till inre filen och släppa fram dig, kör du då inte in har du förstört hella flödet i rondellen då du samtidigt blockerar personen i inre filen att åka ut vid sin avfart om du planerar att köra 360 grader i ytterfilen ( vilket är fullt tillåtet i ytterfilen ).
kollar man på bilden
https://cdn.korkortonline.se/images/...nster-stor.svg
När bilen är i position 2 direkt ill höger dvs vid 90 grader ska personen slå påå höger blinker om den ska ut "rakt fram" dvs 180 grader. Det beetyder att om du står längst upp i rondellen och ser personen blinka Höger har du en "lucka" oavsett vad personen bakom denna bilen ger för signal. Börjar du köra direkt vid din lucka. Ser man på nummer 3 dvs rakt upp har personen börjat blinka det betyder att personen som står tilll vänster om rondellen ser att hen ska köra höger och kan därför köra ut direkt i hens lucka.
https://cdn.korkortonline.se/images/...ster-liten.svg
Kollar vi på nästa bild där man lär ut att håll VB direkt när du kört in i rondellen så har personen rakt fram dvs 180 grader en lucka redan. Personen rakt fram skall inte stå och vänta på VB bilen då en lucka redan finns att köra ut på, du behöver inte ens veta att personen ska till vänster i rondellen då du redan skall ha kört ut. Står personen vid höger sida av rondellen 90 grader och ej blinkar höger vet du att personen skall vara kvar i rondellen. Blinkar han höger där istället har du ännu en lucka att köra ut vid.
Vänsterblink ger absolut ingenting till övriga trafiken förutom en rädsla att köra ut vid givna luckor.