Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-01-23, 12:35
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt
att köra i en rondell är som att ex köra runt ett kvarter på en enkelriktad väg. man kör dit vägen leder och blinkar som vanligt när man svänger av vägen och endast då. Att blinka medans man följer huvudvägens sträckning är endast förvirrande och helt utan syfte. dessutom framstår han som en gröngöling och som man bör akta sig för eftersom man inte alls kan veta hur han tänker agera vid nästa trafiksituation (ska han följa reglerna eller ska han hitta på nått eget?)
Visa mig REGLERNA som säger att man inte FÅR blinka vänster!!
Det är inte ett MÅSTE,men man får göra det...
2009-01-23, 14:40
Medlem
Vänsterblink ger klart bäst information.

Om en bil inte blinkar alls vet jag att han kommer att köra ut i (någon) avfart före min.

Om en bil blinkar höger vet jag att han tänker köra ut i avfarten före min.

Om en bil blinkar vänster och håller högra filen vet jag att han tänker köra ut i avfarten före min.

Om en bil blinkar vänster och håller vänsterfilen vet jag att han tänker passera min infart.

Alltså ger vänsterblink precis samma information som högerblink.

I mindre rondeller är dock fördelarna betydligt större, man har direkt koll på hur bilarna har för avsikt att röra sig.

Ett problem med att alltid högerblinka när man ska lämna rondellen är att köra rakt fram i det vänstra körfältet i en tvåfilig rondell. Man ska alltså då blinka höger utan att ha för avsikt att byta körfält!
2009-01-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Japp. Så enklelt är det. Lärdes ut redan på 80-talet. Verkar dock vara väldigt svårt att få folk att fatta. Folk är nog idioter ändå för det mesta.

Särskilt att inte blinka höger-ut om man åkt tre-kvarts varv ("för att man blinkat vänster innan, ju") verkar vara ett bekymmer. Där kommer nämligen en cyklist/gående, som kan trafikreglerna, och ser att bilen inte blinkar höger för att svänga ut, utan ska vidare i rondellen - och så plötsligt ...

När jag tog körkort i slutet av 90-talet fanns inga regler om att man ska blinka höger när man lämnar en rondell. Inte heller lärdes det ut på trafikskolan. Det är ett nytt påfund!
2009-01-23, 15:50
Medlem
Playcontrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musmatta
När jag tog körkort i slutet av 90-talet fanns inga regler om att man ska blinka höger när man lämnar en rondell. Inte heller lärdes det ut på trafikskolan. Det är ett nytt påfund!

Är du dum på riktigt? Så du menar att det är bättre att all trafik stannar upp bara för att folk är för tröga för att blinka och visa vart det ska någonstans? pff
2009-01-23, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Det där en subjektiv åsikt och antagande, och inte en objektiv källa som bevisar ditt påstående. Som sagt, visa en objektiv källa som bevisar att kvinnor orsakar fler olyckor än män eller håll käft. Gissningar, personliga åsikter och frukostbordsteorier klarar vi oss utan.

Gräv djupare så ser du. I övrigt så har du inte anfört något vettigt bevis för ditt påstående att kvinnor skulle ha billigare premier än män när det i själva verket är tvärt om vad gäller bilkörning eftersom försäkringsbolagen räknar pengarna som orsakar olyckor och dömer efter det. Så därmed är det du som bör hålla käft istället för att idissla gamla feministmyter.
2009-01-23, 18:08
Medlem
.50cals avatar
Tog iofs körkort för snart fem år sedan, men jag fick lära mig att man ska blinka sig IN i en rondell (t.ex vänster) sen när man når sin avfart ska man blinka sig UT (alltid höger) Så gör jag och det funkar fin fint!
2009-01-23, 18:10
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .50cal
Tog iofs körkort för snart fem år sedan, men jag fick lära mig att man ska blinka sig IN i en rondell (t.ex vänster) sen när man når sin avfart ska man blinka sig UT (alltid höger) Så gör jag och det funkar fin fint!
Hur blinkar du innan rondellen om du ska rakt fram?
2009-01-23, 19:07
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sen kan du ju kolla hur många körskolor som FORTFARANDE idag håller hårt på att lära ut VB i rondeller, varför tror du de gör de? Det är inte lag på det, men det är bra. Precis som det inte är lag på att man ska vrida på huvudet bakåt när man backar, men det är bra, vilket de också lär ut.
Det är inte bra, det är meningslöst. Eftersom att inte blinka alls ger exakt samma effekt som att vänsterblinka är det helt meningslöst. Ungefär lika stupid som att blinka vänster när en väg böjer sig något åt vänster..
2009-01-23, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Visa mig REGLERNA som säger att man inte FÅR blinka vänster!!
Det är inte ett MÅSTE,men man får göra det...

blinkar du till vänster på en väg utan vänsteravfarter borde du svänga av vägen till vänster också, och vidare upp i fontänen eller gräsmattan eller vad det nu kan vara, för av vägen till vänster ska du ju tydligen av nån anledning

förtydligande:
http://i116.photobucket.com/albums/o...cka_061002.jpg

så borde samtliga vänsterblinkningar i rondell sluta om man ska vara korrekt (förutom då filbyten)
Senast redigerad av ghjkiuyt 2009-01-23 kl. 19:28.
2009-01-23, 20:36
Medlem
R170s avatar
Trådskapan har fel enligt mig..

Klart man blinkar vänster om man ska till vänster (vanligtvis 3:e avfarten).
Om alla gör så så behöver inte dom som väntar vid avfart 2 gissa om jag ska rakt fram eller in på 3:e avfarten och allt flyter smidigare.
2009-01-23, 20:41
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R170

Om alla gör så så behöver inte dom som väntar vid avfart 2 gissa om jag ska rakt fram eller in på 3:e avfarten och allt flyter smidigare.
Hur tänker du nu?
Ska man lämna cirkulationsplatsen blinker man ju höger, blinker man inte höger ska man ju fortsätta runt, så varför ska dom vid andra avfarten gissa?
2009-01-23, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R170

varför förutsätter du att en rondell har 4 på/avfarter? och varför förutsätter du att "dom som väntar vid avfart 2" såg var du körde in i rondellen?
återigen - en rondel är INGEN korsning utan en enkelriktad väg som går i en cirkel.

om fler tänkte lite innan dom rycker i spakarna i bilen så skulle definitiv trafiken flyta mkt bättre
Senast redigerad av ghjkiuyt 2009-01-23 kl. 20:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in