Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2021-08-28, 00:33
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du kan alltså inte tolka andras signaler!
Lämna tillbaka körkortet OM du nu har något.
Jag förstod att trenden skulle fortsätta med att folk inte svarar på frågan utan
kpmmerr med nåt idiotiskt svammel istället.
självklart kan jag det - du signalerar okunskap och förvirring med VB vid rondellkörning.
Blinkers skall användas för vad den är till för och VB är väldigt specifik för vad den betyder - "sidledes förflyttning från din fil". Det skulle passa bättre med varningsblinkersen vid rondellkörning då den mer varnar i största allmänhet och kanske gör att folk ser dig bättre, och sen få klura på vad du egentligen menar. Eller alternativt morsesignaler med tutan
2021-08-28, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Så du menar att transportstyrelsen har sämre folk än i andra länder? lustig du, dubbelmoral mycket? visa nu istället vart du har din källa från transportstyrelsen som är aktuell idag och inte för 10 år sedan tack.

Du ignorerar (eller sannolikt inte ens begriper…) det faktum att Transportstyrelsen godtar att körskolorna lär ut VB i CP ännu idag, för skulle Transportstyrelsen anse att detta var emot deras önskan eller krav, så hade de givetvis satt ner foten och kärvt att man skulle sluta lära ut VB i CP. Men så har alltså inte skett, och man skulle likaså ha förbjudit körskolorna att offentligt citera utredare på Transportstyrelsen som säger att VB i CP är tillåtet, kan och bör göras. Jag har redan visat dig det citatet från Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen. Men du kanske tror du är mer sakkunnig än han…?

Att sen Transportstyrelsen idag i sina foldrar etc bara visar vad som är minsta krav på hur och vad man ska göra, hindrar inte att man kan och får göra mer för att vara extra tydlig t ex att VB i CP.

Det finns gott om situationer i verkligheten där Trafikförordningen anger vad som är minsta krav, men det ändå är fullt tillåtet och även önskvärt att göra mer för att vara extra tydlig för att förebygga eller avvärja fara, t ex HB när man ska stanna utmed vägkant.
2021-08-28, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
självklart kan jag det - du signalerar okunskap och förvirring med VB vid rondellkörning.
Blinkers skall användas för vad den är till för och VB är väldigt specifik för vad den betyder - "sidledes förflyttning från din fil". Det skulle passa bättre med varningsblinkersen vid rondellkörning då den mer varnar i största allmänhet och kanske gör att folk ser dig bättre, och sen få klura på vad du egentligen menar. Eller alternativt morsesignaler med tutan
Du visar din okunskap, återigen, när du inte kan tolka en VB av en bil på väg in i en rondell.
Om det beror på oerfarenhet eller någon annan brist vet jag inte men för oss som kan tolka andra bilisters tecken, i olika trafiksituationer, är det till stor hjälp.
Men svara nu på frågan:

Vad är det som gör att du och några till, tycker att det är fel att med signaler meddela sin avsikt till medtrafikanter?
Om du och några till inte har förmågan att tolka och därigenom kunna planera er körning skall INTE vara ett hinder för oss som klarar av att göra det.
2021-08-28, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Trots alla superpedagogiska förklaringar har du alltså fortfarande inte förstått att det är OMÖJLIGT att ”köra vänster” via en cirkulationsplats, och du fortsätter alltså att hävda att du svänger vänster när du i verkligheten svänger höger...

Du är faktiskt en toppkandidat till att vara den dummaste jävel jag någonsin har läst en text av, och dessutom på mycket god väg att vinna titeln.

Med största sannolikhet är det totalt lönlöst att fortsätta att förklara, men jag gör ändå ett sista försök:

Det existerar inga avfarter åt vänster i en cirkulationsplats, så det är ALDRIG motiverat att blinka vänster när man kör i en cirkulationsplats. Däremot är det ALLTID motiverat att blinka höger när man lämnar en cirkulationsplats, oavsett om man har för avsikt att svänga vid 1:a, 2:a, 3:e eller 4:e avfarten, för du gör nämligen ALLTID en högersväng när du lämnar en cirkulationsplats, oavsett vilken avfart du väljer.

Den enda gången ditt ”korsningstänk” blir rätt är när du ska svänga höger vid 1:a avfarten (efter 90° i cirkulationsplatsen) då det tekniskt sett blir samma sak som att svänga höger i en korsning.

Det du kallar för att köra ”rakt fram” i cirkulationsplatsen, är i teknisk mening en högersväng efter 180° i cirkulationsplatsen, och det du kallar för att ”köra vänster” är i teknisk mening en högersväng efter 270° i cirkulationsplatsen.

I teknisk mening gör du följaktligen aldrig någon vänstersväng, så att blinka vänster i en cirkulationsplats är lika korkat som att blinka vänster i varje vänsterkurva på en vanlig landsväg.

Detta kan omöjligen vara så förbannat svårt att begripa, ens för en trångsynt tjockskalle.

För det första finns det faktiskt cirkulationsplats med avfart till vänster i Sverige….

För det andra är din jämförelse i slutet med att man då skulle blinka i varje vänsterkurva på vanlig landsväg så jubelkorkad (du är dock inte den förste VB-motståndare som kastar fram det korkade argumentet…) att det bara visar hur lite du själv fattar…
Det är på en vanlig landsväg, i varje vänsterkurva, samma förhållanden som det är i en CP vad gäller ett gäng av/påfarter med bilar som ska in/ut och där det då lätt kan ske missförstånd som kan resultera i incidenter som kan bli allvarliga.

Men, det finns även platser på vanliga landsvägar eller andra vägar där det faktiskt kan finnas behov för extra teckengivning just för att minska risken för missförstånd. Därför att den väg/landsväg man åker på har en anslutande väg i liknande storlek, med en vinkel som gör att det kan vara lurigt att i farten avgöra vilken väg man ska fortsätta på för den som kommer på den anslutande vägen och då kan det vara lämpligt att ge signal med blinkers så den andre lättare ska förstå. Det kan alltså handla om vägar där det för alla inte omedelbart är självklart vart de olika vägarna går där flera vägar ansluter till varandra, vilket är vanligt på t ex mindre äldre vägar. Då kan och bör man ge tecken för att förebygga eller avvärja fara om det finns andra trafikanter i närheten.
2021-08-28, 09:09
Medlem
Citat:

Finns inget i Trafikförordningen som säger att blinkers bara kan handla om att signalera ”sidledes förflyttning från din fil”. Det finns däremot klart angivet i Trafikförordningen 3 Kap §64…
Citat:
Signaler och tecken
64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.

Signaler får inte ges längre än nödvändigt.

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1998-1276

Som du ser så finns det absolut INGET som säger att man inte kan använda blinkers för nåt annat än bör man ska lämna sin fil, utan det säger istället att man kan använda blinkers i princip när som helst och var som helst om det finns behöv för att förebygga eller avvärja fara, t ex för att visa åt vilket håll eller inte man ämnar föra sitt fordon.
2021-08-28, 13:12
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du visar din okunskap, återigen, när du inte kan tolka en VB av en bil på väg in i en rondell.
Om det beror på oerfarenhet eller någon annan brist vet jag inte men för oss som kan tolka andra bilisters tecken, i olika trafiksituationer, är det till stor hjälp.
Men svara nu på frågan:

Vad är det som gör att du och några till, tycker att det är fel att med signaler meddela sin avsikt till medtrafikanter?
Om du och några till inte har förmågan att tolka och därigenom kunna planera er körning skall INTE vara ett hinder för oss som klarar av att göra det.
Fast du fortsätter ju snurra med din argumentation om "man visar sin avsikt m.m."...Om du analyserar i detalj vad din VB gör istället? Vad är det genom att blinka åt vänster du talar om tror du, som ingen annan redan fattar då du inte svängde av åt höger innan du kom fram där jag står?

Ingenting vettigt alls signalerar du. Så länge det finns bilar innen cirkulationen så har dessa företräde och jag måste vänta. Precis som när jag ska ut på landsvägen. Ser jag ingen blinkers öht så ska jag inte köra in i CPL
2021-08-28, 14:12
Medlem
Citat:
Fast du fortsätter ju snurra med din argumentation om "man visar sin avsikt m.m."...Om du analyserar i detalj vad din VB gör istället? Vad är det genom att blinka åt vänster du talar om tror du, som ingen annan redan fattar då du inte svängde av åt höger innan du kom fram där jag står?

Ingenting vettigt alls signalerar du. Så länge det finns bilar innen cirkulationen så har dessa företräde och jag måste vänta. Precis som när jag ska ut på landsvägen. Ser jag ingen blinkers öht så ska jag inte köra in i CPL
Ditt svar visar bara atr du, till skillnad från dom flesta i tråden, är oförmögen att tolka andra bilisters signaler i olika situationer och utnyttja det till att planera din körning.
Det är lite ledsamt att du inte har kommit så långt i din utvildning som förare men med lite tur och ett öppet sinne så har du möjlighet att lära dig detta.
Öva på!
2021-08-28, 19:13
Medlem
Citat:

Principen är: De vilka aktiverat körriktningsvisaren åt höger avser att snarligen lämna cpl. Övriga fortsätter att rotera kring rondellen, om dessa då inte blinkar alls eller blinkar vänster är egalt. Således ingen skillnad om blinkning till vänster eller ingen blinkning alls sker. Därmed saknas nyttan med VB.
Visst är det så ni resonerar också?

Nackdelen med dessa som tillämpar VB är närmast att de fortsätter med det även när de verkligen lämnar cpl, alternativt övergår till HB i samma ögonblick som ratten vrids åt samma håll.
2021-08-28, 19:19
Medlem
Ollonbos avatar
Cirkulationsplats = enkelriktad väg med bara högersväng möjlig, så hur ska man blinka?
Tror att steg 1 är att få folk att blinka ur cirkulationsplats sen kan de som vill underlätta för andra blinka vänster om de ska vänster.
Finns inget krav att hålla upp dörren för någon heller bara vanlig hyfs för väluppfostrade.
2021-08-28, 22:33
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Principen är: De vilka aktiverat körriktningsvisaren åt höger avser att snarligen lämna cpl. Övriga fortsätter att rotera kring rondellen, om dessa då inte blinkar alls eller blinkar vänster är egalt. Således ingen skillnad om blinkning till vänster eller ingen blinkning alls sker. Därmed saknas nyttan med VB.

Nackdelen med dessa som tillämpar VB är närmast att de fortsätter med det även när de verkligen lämnar cpl, alternativt övergår till HB i samma ögonblick som ratten vrids åt samma håll.
Visst är det så.
Men...då alldeles för många inte blinkar alls,varken höger,eller vänster,så blir det mycket och onödig väntan för att åka in i CPL..

Och vissa bilar,som FAKTISKT blinkar höger,så syns inte det i alla vinklar och åter igen,så blir det onödig väntan för ingen blinkers=stanna i cpl...
Medans en aktiv vänsterblinkning tar bort tvekan om det är någon som inte blinkar alls och ska ut,eller en högerblinkande vars blinkers är skymd av själva bilen och inte syns..
För hur det än är,så tröttnar de som står och väntar till slut och kör in när det kommer en som inte blinkar,men ska runt i cpl..
2021-08-28, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Här är vi väldigt oense, tyvärr….

Det kan i flera lägen vara stor skillnad på om en bil kan ses VB eller inte.
Även om man inte kan se om en bil HB eller inte, så blir ändå en VB i det läget mer och användbar info, därför att det ger en bekräftelse på att bilen inte HB (om man t ex har skymd sikt så man inte kan avgöra om bilen HB eller inte) och detta kan man då beroenden på sin egen piloten ha nytta av.

Jag hade denna tråd och VB-vägrarna i tankarna här om dagen vid rondellkörning, och det kan verkligen vara nyttig info att så tidigt som möjligt få en indikation på vad andra bilar kan tänkas göra här näst, och det kan man få om de nyttjar VB som de ska vidare runt.

Sen tycker jag det är rätt dumt att generalisera som du gör nu när du verkar mena att alla eller majoriteten av de som VB inte skulle HB ut eller gör det för sent. Givetvis sker sådant vilket är illa. Men jag upplever det tvärt om att de flesta som bemödar sig med VB
Vem gör en tämligen ok signalering ut ur CP.
2021-08-28, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Här är vi väldigt oense, tyvärr….

Det kan i flera lägen vara stor skillnad på om en bil kan ses VB eller inte.
Även om man inte kan se om en bil HB eller inte, så blir ändå en VB i det läget mer och användbar info, därför att det ger en bekräftelse på att bilen inte HB (om man t ex har skymd sikt så man inte kan avgöra om bilen HB eller inte) och detta kan man då beroenden på sin egen piloten ha nytta av.

Jag hade denna tråd och VB-vägrarna i tankarna här om dagen vid rondellkörning, och det kan verkligen vara nyttig info att så tidigt som möjligt få en indikation på vad andra bilar kan tänkas göra här näst, och det kan man få om de nyttjar VB som de ska vidare runt.

Sen tycker jag det är rätt dumt att generalisera som du gör nu när du verkar mena att alla eller majoriteten av de som VB inte skulle HB ut eller gör det för sent. Givetvis sker sådant vilket är illa. Men jag upplever det tvärt om att de flesta som bemödar sig med VB
Vem gör en tämligen ok signalering ut ur CP.

Kan bara hålla med om att man inte skall generalisera.
Man skall nog läsa HD domen som gett det lite unika tolkningen vi har i nsverige.
I en rondell på över 20m i diameter kan man nog se detta som en en egen väg och då är högerblinket att man skall köra ut tillräckligt, men pratar vi rondeller under 4m är det absolut en hjälp om man indikerar sin intention i samband med att man kör in i cirkulationsplatsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in