Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Principen är: De vilka aktiverat körriktningsvisaren åt höger avser att snarligen lämna cpl. Övriga fortsätter att rotera kring rondellen, om dessa då inte blinkar alls eller blinkar vänster är egalt. Således ingen skillnad om blinkning till vänster eller ingen blinkning alls sker. Därmed saknas nyttan med VB.
Visst är det så ni resonerar också?
Nackdelen med dessa som tillämpar VB är närmast att de fortsätter med det även när de verkligen lämnar cpl, alternativt övergår till HB i samma ögonblick som ratten vrids åt samma håll.
Här är vi väldigt oense, tyvärr….
Det kan i flera lägen vara stor skillnad på om en bil kan ses VB eller inte.
Även om man inte kan se om en bil HB eller inte, så blir ändå en VB i det läget mer och användbar info, därför att det ger en bekräftelse på att bilen inte HB (om man t ex har skymd sikt så man inte kan avgöra om bilen HB eller inte) och detta kan man då beroenden på sin egen piloten ha nytta av.
Jag hade denna tråd och VB-vägrarna i tankarna här om dagen vid rondellkörning, och det kan verkligen vara nyttig info att så tidigt som möjligt få en indikation på vad andra bilar kan tänkas göra här näst, och det kan man få om de nyttjar VB som de ska vidare runt.
Sen tycker jag det är rätt dumt att generalisera som du gör nu när du verkar mena att alla eller majoriteten av de som VB inte skulle HB ut eller gör det för sent. Givetvis sker sådant vilket är illa. Men jag upplever det tvärt om att de flesta som bemödar sig med VB
Vem gör en tämligen ok signalering ut ur CP.