Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2021-06-01, 07:11
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Det bästa vore kraftiga farthinder vid väjningspliktsskylten som speciellt tvingar bussar och lastbilar att krypköra över för inte passagerare och last ska fara illa. Det är dessa chaufförer som kör sämst och vårdslösast då de utnyttjar sin storlek och mer eller mindre tvingar sig in i cirkulationen trots väjningsplikt. De vet att bilister inte vill bli mos och litar på att de tvärnitar istället.

Alternativt att man byter ut väjningsplikt mot stopplikt.
som sagt Orvar!
2021-08-20, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det var väldigt mycket skrivet, som tyvärr för din egen del lätt kan besvaras men bara några få meningar….

Det är ett faktum att körskolorna fortfarande lär ut VB i CP och har så gjort i en massa år nu. Körskolorna får inte hitta på vad som helst i sin utbildning utan den utformas i samråd med myndigheter och ska vara i linje med lagverk etc.

Så, att körskolorna fortfarande lär ut VB i CP, är ett bevis på att det ger fördelar och nytta, att det kan bidra till ökad förståelse och minska riskerna. Du kan ju ta dina argument med några körskolor, eller varför inte med STR, deras riksförbund och deras sakkunniga, så kommer du att få höra att dina argument inte håller.

Det finns även exempel på (i denna tråd t o m har jag för mig) att man kan kugga på uppkörning om man inte VB i CP.

Nej du kan inte kugga om du inte VB i CP, missinformation igen märker jag

Jag märker att du vägrar svara på det jag skriver innan med, kanske har det och göra att du vet att du har fel redan. att en sketen körskolelärare säger att man ska VB i CP är för att förmodligen är läraren närmare 70 och vägrar precis som du inse att man inte ska VB i CP. Skulle man ha gjort det hade transportstyrelsen haft med det i sin information som de INTE har. Förut hade man med den information vet du varför? det krävdes på den tiden chockande eller hur? Ungefär lika chockande som att man tog bort det då det inte tillförde någonting alls i trafiken.
2021-08-20, 23:56
Medlem
Floskelsprutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag är matematiker och har kört bil och mc i 50.000 mil utan olyckor. Så du verkar ha missförstått något. Noterar att hela din text ganska exakt beskriver dig själv. Självinsikt saknas alltså.
Vad skulle jag ha missförstått? Jag har noterat att du antingen saknar förståelse för strukturen och systemet i en cirkulationsplats, alternativt väljer att invertera de av Trafikverket fastställda reglerna för körning i cirkulationsplats, för att du anser att det är tydligt och bra att blinka vänster när du ska svänga höger.

Att du är matematiker och har kört 50 000 mil förändrar knappast faktumet att du blinkar vänster när du ska svänga höger- vilket du ju själv har skrivit upprepade gånger - så vad har jag missförstått, och hur kan jag sakna självinsikt när du skriver att hela min text ganska exakt beskriver mig själv?
Om min egen text ganska exakt beskriver mig själv, så borde ju det indikera väldigt bra självinsikt enligt ett logiskt resonemang. Men logik är uppenbarligen inte din paradgren - för om du förstod logik så hade du sannolikt inte blinkat vänster när du svänger höger.

Citat:
Jag rekommenderar dig att göra experimentet själv. kanske kan den få upp dina ögon. Men jag rekommenderar inte att du hoppar ut ur din bil och kallar alla som gör på annat sätt än vad du blivit lärd för idiot. Det kan slå tillbaka på dig själv.

Nu ska jag ut och köra i rondell och blinka vänster när du blinkar höger.
Jag gör ofrivilligt samma "experiment" i min vardag, och gör ungefär samma iakttagelser som du. Alltså att ca 25% gör rätt enligt Trafikverkets regler för körning i cirkulationsplats, ca 50 % blinkar inte alls, ca 20% som först blinkar vänster och sedan blinkar höger när de ska ut ur cirkulationsplatsen. Och sedan har vi ca 5% riktiga stolpskott (den kategori du enligt egen utsago tillhör) som blinkar vänster när de svänger höger.

Hur ska dessa iakttagelser ”få upp mina ögon”, menar du? Mina dagliga observationer bekräftar ju bara vad du själv beskriver, och som jag redan har noterat under många år – alltså att endast ett fåtal bilister verkar förstå strukturen och systemet i en cirkulationsplats, samt att det finns några verkliga extremfall som blinkar vänster när de svänger höger.
2021-08-21, 08:44
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Vad skulle jag ha missförstått? Jag har noterat att du antingen saknar förståelse för strukturen och systemet i en cirkulationsplats, alternativt väljer att invertera de av Trafikverket fastställda reglerna för körning i cirkulationsplats, för att du anser att det är tydligt och bra att blinka vänster när du ska svänga höger.

Att du är matematiker och har kört 50 000 mil förändrar knappast faktumet att du blinkar vänster när du ska svänga höger- vilket du ju själv har skrivit upprepade gånger - så vad har jag missförstått, och hur kan jag sakna självinsikt när du skriver att hela min text ganska exakt beskriver mig själv?
Om min egen text ganska exakt beskriver mig själv, så borde ju det indikera väldigt bra självinsikt enligt ett logiskt resonemang. Men logik är uppenbarligen inte din paradgren - för om du förstod logik så hade du sannolikt inte blinkat vänster när du svänger höger.

Jag gör ofrivilligt samma "experiment" i min vardag, och gör ungefär samma iakttagelser som du. Alltså att ca 25% gör rätt enligt Trafikverkets regler för körning i cirkulationsplats, ca 50 % blinkar inte alls, ca 20% som först blinkar vänster och sedan blinkar höger när de ska ut ur cirkulationsplatsen. Och sedan har vi ca 5% riktiga stolpskott (den kategori du enligt egen utsago tillhör) som blinkar vänster när de svänger höger.

Hur ska dessa iakttagelser ”få upp mina ögon”, menar du? Mina dagliga observationer bekräftar ju bara vad du själv beskriver, och som jag redan har noterat under många år – alltså att endast ett fåtal bilister verkar förstå strukturen och systemet i en cirkulationsplats, samt att det finns några verkliga extremfall som blinkar vänster när de svänger höger.
Det experimentet visade alltså även dig att trafiken är full med sådana som jag. Eftersom du formulerar dig som om jag är en idiot, det är jag inte, så får jag anta att du kör bil hela dagarna med tanken Där kommer en idiot till. Inte bästa förutsättningen för att köra säkert.

Notera att det är du som blinkar höger när du ska köra vänster via en rondell. Du har verkliogen svårt med verklighetsbeskrivningen.
2021-08-21, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Det där var väl inga argument som på något vis motsäger Klaustein?

Körskollärare är dumma i huvudet! En av mina sa att man inte behövde blinka höger om man bara ska åka rakt igenom en rondell. Så man ska absolut inte ta deras skitsnack på fullaste allvar.

Ja det är klart att du med endast en anekdot i bevisföring kan avfärda alla körskollärare som dumma i huvudet…. För självklart vet ju du hur alla utbildade körskollärare som finns i landet uppför sig….

Eller så kan vi lägga ditt påstående till högen av korkade generaliseringar och påståenden utan minsta bevis…

Så, det jag skrev motsäger absolut det Klaustein skrev.
2021-08-21, 11:55
Medlem
Citat:
Ja det är klart att du med endast en anekdot i bevisföring kan avfärda alla körskollärare som dumma i huvudet…. För självklart vet ju du hur alla utbildade körskollärare som finns i landet uppför sig….

Eller så kan vi lägga ditt påstående till högen av korkade generaliseringar och påståenden utan minsta bevis…

Så, det jag skrev motsäger absolut det Klaustein skrev.

Ja, det var ju bara en liten anekdot och inte på något sätt ett avgörande bevis för alla körskollärares bristande intelligens, det får jag medge. Dock var ju inte inlägget av en sådan serös karaktär och det måste du väl ha förstått?

Nej jag anser inte att det gör det. Fortfarande kan jag inte, trots att jag gick tillbaka och läste Klausteins, för övrigt utmärkta inlägg, se att din högst spekulativa text, om vad körskolorna uppmanas lära ut till sina elever, på något vis bemöter dennes argument, för varför vänsterblinkande i en cirkulationsplats är totalt onödigt och kanske rentav, genom att vissa idioter, där kallat "planerare", enbart p.g.a. förekomsten av beteendet verkar förvänta sig vänsterblinkande, är farligt.
Senast redigerad av Cowboyhatten 2021-08-21 kl. 12:10.
2021-08-21, 12:03
Medlem
Citat:
Det experimentet visade alltså även dig att trafiken är full med sådana som jag. Eftersom du formulerar dig som om jag är en idiot, det är jag inte, så får jag anta att du kör bil hela dagarna med tanken Där kommer en idiot till. Inte bästa förutsättningen för att köra säkert.

Notera att det är du som blinkar höger när du ska köra vänster via en rondell. Du har verkliogen svårt med verklighetsbeskrivningen.

Vadå, menar du på fullaste allvar att du inte bara blinkar vänster i cirkulationsplatser, du struntar även i att blinka höger när du ska svänga ut ur dem och försvarar beteendet? Är du inte klok, gubbjävel?

Här får du en länk till vad Transportstyrelsen säger gäller vid körning i CP:

https://www.transportstyrelsen.se/4a...ts-a5-webb.pdf

Detta kan resten av er vänsterblinkande jubelåsnor också titta på, så kanske ni lär er hur man ska göra.
2021-08-21, 23:30
Medlem
Floskelsprutas avatar
Citat:

Trots alla superpedagogiska förklaringar har du alltså fortfarande inte förstått att det är OMÖJLIGT att ”köra vänster” via en cirkulationsplats, och du fortsätter alltså att hävda att du svänger vänster när du i verkligheten svänger höger...

Du är faktiskt en toppkandidat till att vara den dummaste jävel jag någonsin har läst en text av, och dessutom på mycket god väg att vinna titeln.

Med största sannolikhet är det totalt lönlöst att fortsätta att förklara, men jag gör ändå ett sista försök:

Det existerar inga avfarter åt vänster i en cirkulationsplats, så det är ALDRIG motiverat att blinka vänster när man kör i en cirkulationsplats. Däremot är det ALLTID motiverat att blinka höger när man lämnar en cirkulationsplats, oavsett om man har för avsikt att svänga vid 1:a, 2:a, 3:e eller 4:e avfarten, för du gör nämligen ALLTID en högersväng när du lämnar en cirkulationsplats, oavsett vilken avfart du väljer.

Den enda gången ditt ”korsningstänk” blir rätt är när du ska svänga höger vid 1:a avfarten (efter 90° i cirkulationsplatsen) då det tekniskt sett blir samma sak som att svänga höger i en korsning.

Det du kallar för att köra ”rakt fram” i cirkulationsplatsen, är i teknisk mening en högersväng efter 180° i cirkulationsplatsen, och det du kallar för att ”köra vänster” är i teknisk mening en högersväng efter 270° i cirkulationsplatsen.

I teknisk mening gör du följaktligen aldrig någon vänstersväng, så att blinka vänster i en cirkulationsplats är lika korkat som att blinka vänster i varje vänsterkurva på en vanlig landsväg.

Detta kan omöjligen vara så förbannat svårt att begripa, ens för en trångsynt tjockskalle.
2021-08-21, 23:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Trots alla superpedagogiska förklaringar har du alltså fortfarande inte förstått att det är OMÖJLIGT att ”köra vänster” via en cirkulationsplats, och du fortsätter alltså att hävda att du svänger vänster när du i verkligheten svänger höger...

Du är faktiskt en toppkandidat till att vara den dummaste jävel jag någonsin har läst en text av, och dessutom på mycket god väg att vinna titeln.

Med största sannolikhet är det totalt lönlöst att fortsätta att förklara, men jag gör ändå ett sista försök:

Det existerar inga avfarter åt vänster i en cirkulationsplats, så det är ALDRIG motiverat att blinka vänster när man kör i en cirkulationsplats. Däremot är det ALLTID motiverat att blinka höger när man lämnar en cirkulationsplats, oavsett om man har för avsikt att svänga vid 1:a, 2:a, 3:e eller 4:e avfarten, för du gör nämligen ALLTID en högersväng när du lämnar en cirkulationsplats, oavsett vilken avfart du väljer.

Den enda gången ditt ”korsningstänk” blir rätt är när du ska svänga höger vid 1:a avfarten (efter 90° i cirkulationsplatsen) då det tekniskt sett blir samma sak som att svänga höger i en korsning.

Det du kallar för att köra ”rakt fram” i cirkulationsplatsen, är i teknisk mening en högersväng efter 180° i cirkulationsplatsen, och det du kallar för att ”köra vänster” är i teknisk mening en högersväng efter 270° i cirkulationsplatsen.

I teknisk mening gör du följaktligen aldrig någon vänstersväng, så att blinka vänster i en cirkulationsplats är lika korkat som att blinka vänster i varje vänsterkurva på en vanlig landsväg.

Detta kan omöjligen vara så förbannat svårt att begripa, ens för en trångsynt tjockskalle.
Jag har förklarat detta för dig en gång tidigare, men minnet är kort. Allt ovan är rätt när man har begreppsvärlden "en rondell är egentligen en krökt rak väg". Medans jag och några miljoner till, faktiskt miljarder om man räknar med kineser, tyskar, fransmän osv, tänker som alla i Sverige före 2005, "en rondell är en korsning". Så vi blinkar vänster när vi svänger vänster vare sig det är rondell eller korsning. Det är hur tillåtet som helst och görs antagligen 100 miljoner gånger per dag.

Det är rätt lustigt att du inte tror jag fattar. Jag har ju ändå beskrivit att jag är handledarutbildad och kört privat med två av mina barn som precis tagit körkort, och att jag rätt nyligen tagit MC-kort som är 3 gånger svårare än bilkort.
Senast redigerad av Paris24 2021-08-21 kl. 23:42.
2021-08-21, 23:43
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Jag har kört i både 51 och säkert över 100 någon gång, på en 50-väg. Vad vill du komma fram till? Har du tittat på länken till Transportstyrelsen ännu?
Det är kanske svårt för dig att förstå, men du kallade mig idiot fem gånger för att jag blinkar vänster i rondell, vilket är tillåtet och inte ett dugg trafikfarligt. Så vad du kallar en person som kör för fört, vilket är olagligt, ger böter, och är trafikfarligt? Den personen är f.ö. du.

Självklart kör jag också ofta för fort. Skillnaden mellan oss är att jag inte dömer andra som också gör det som idioter.
2021-08-22, 04:08
Medlem
Citat:
Det är kanske svårt för dig att förstå, men du kallade mig idiot fem gånger för att jag blinkar vänster i rondell, vilket är tillåtet och inte ett dugg trafikfarligt. Så vad du kallar en person som kör för fört, vilket är olagligt, ger böter, och är trafikfarligt? Den personen är f.ö. du.

Självklart kör jag också ofta för fort. Skillnaden mellan oss är att jag inte dömer andra som också gör det som idioter.

Du blandar äpplen och päron. Vår diskussion handlar om huruvida man bör blinka vänster i en cirkulationsplats eller ej. Har du fortfarande inte klickat på länken till Transportstyrelsen? Där står nämligen klart och tydligt hur man ska uppföra sig vid körning i cirkulationsplatser.
Men om du nu inte är villig att ta till dig vad trafikförordningen påbjuder i den här frågan, så känner jag mycket litet hopp om att lilla jag skulle kunna omvända dig till den rätta sidan. Så jag tror att jag slutar här faktiskt. Du är hopplös!
2021-08-22, 10:30
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Det var väldigt mycket skrivet, som tyvärr för din egen del lätt kan besvaras men bara några få meningar….

Det är ett faktum att körskolorna fortfarande lär ut VB i CP och har så gjort i en massa år nu. Körskolorna får inte hitta på vad som helst i sin utbildning utan den utformas i samråd med myndigheter och ska vara i linje med lagverk etc.

Så, att körskolorna fortfarande lär ut VB i CP, är ett bevis på att det ger fördelar och nytta, att det kan bidra till ökad förståelse och minska riskerna. Du kan ju ta dina argument med några körskolor, eller varför inte med STR, deras riksförbund och deras sakkunniga, så kommer du att få höra att dina argument inte håller.

Det finns även exempel på (i denna tråd t o m har jag för mig) att man kan kugga på uppkörning om man inte VB i CP.

Nej, det här är inget svar, det är ett patetiskt försök att komma undan diskussion genom ett dåligt underbyggt auktoritetsargument. Du säger att det finns körskolor som lär ut vänsterblinkning, jag kontrar med att det finns körskolor som inte lär ut vänsterblinkning, liksom det finns körskolor som aktivt lär ut att man inte ska vänsterblinka i CP. Alltså har du inte kommit någonstans.

Försök istället förklara på vilket sätt en vänsterblinkare ger dig nyttig "extra information" som du faktiskt kan använda dig av som motsäger mitt inlägg i sak.

I allmänhet är vänsterblinkning en relik från tiden man såg CP som korsningar. Det kommer försvinna i takt med att de sista körlärarna som lär ut det, enligt den gamla skolan, dör ut. Liksom de sista utövarna dör ut.

Citat:
Jag har förklarat detta för dig en gång tidigare, men minnet är kort. Allt ovan är rätt när man har begreppsvärlden "en rondell är egentligen en krökt rak väg". Medans jag och några miljoner till, faktiskt miljarder om man räknar med kineser, tyskar, fransmän osv, tänker som alla i Sverige före 2005, "en rondell är en korsning". Så vi blinkar vänster när vi svänger vänster vare sig det är rondell eller korsning. Det är hur tillåtet som helst och görs antagligen 100 miljoner gånger per dag.

Det är rätt lustigt att du inte tror jag fattar. Jag har ju ändå beskrivit att jag är handledarutbildad och kört privat med två av mina barn som precis tagit körkort, och att jag rätt nyligen tagit MC-kort som är 3 gånger svårare än bilkort.

Och här har vi två argumentationsfel, det klassiska auktoritetsargumentet med ett argumentum ad populum för att vara specifik. Det är inte en fråga om uppfattning huruvida CP är korsningar eller enkelriktade huvudleder, det är en fråga om lag. Vill du bryta mot lagen? Helt ok för min del så länge du är beredd att ta konsekvenserna om något händer (och inte startar en ny gnälltråd på FB över hur dumma polisen eller rättsväsendet är).

Citat:
tänker som alla i Sverige före 2005,

Hörru farfar, 2005 var för 16 år sedan. Du har haft lång tid på dig att lära dig sedan dess. Kör du vänstertrafik också? Jag menar, alla dess britter, australiensare, indier, japaner, sydafrikaner etc kan ju inte ha fel, de är ju flera miljarder människor!

Vevar du också igång bilen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in