Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-09-05, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det blir inte tydligare av att blinka vänster, dessutom svänger alla av till höger. Den som avser att lämna cpl senare än de första avfarterna fortsätter runt och använder då ej blinkers förrän det är dags att blinka höger. Det är mycket få cpl där du inte får ligga kvar i höger fil även om avsikten är att lämna vid avfart 3 eller 4.
Blinka höger vid planerad färd rakt fram skall ske när närmast föregående avfart passerats, inte direkt efter första, även om det ofta är samma. Vi har då här en cpl där det är två avfarter till höger innan det som man kan kalla "rakt fram" kommer.

Du har inte förstått tydligheten ännu. OM jag ser dig på väg att köra in i CP och du blinkar vänster anpassar jag min egen fart till att släppa förbi dig. Blinkar du inte vänster tror jag att du skall fortsätta rakt fram och således anpassar jag inte farten till dig, utan kör på.
2019-09-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du har inte förstått tydligheten ännu. OM jag ser dig på väg att köra in i CP och du blinkar vänster anpassar jag min egen fart till att släppa förbi dig. Blinkar du inte vänster tror jag att du skall fortsätta rakt fram och således anpassar jag inte farten till dig, utan kör på.
Ingen blinkers = fortsätt cirkulera. Kan inte betyda annat. Tyvärr går det inte att lita alls på blinkare vid och i cpl, de som hela vägen blinkar vänster och sedan plötsligt svänger höger är klart värre än de vilka underlåter att blinka överhuvudtaget.
2019-09-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ingen blinkers = fortsätt cirkulera. Kan inte betyda annat. Tyvärr går det inte att lita alls på blinkare vid och i cpl, de som hela vägen blinkar vänster och sedan plötsligt svänger höger är klart värre än de vilka underlåter att blinka överhuvudtaget.

Ingen blinker= ingen vet var de ska. Om någon blinkar vänster och plötsligt svänger ut från CP så har de iallafall varnat för att de skall fortsätta köra i CP och man kan planera sin egen infart efter det. Värre är det med de som inte blinkar överhuvudtaget för att sedan blinka höger två avfarter förtidigt för att sedan kvarhålla sig en stund till i CP.

Ditt beteende skapar köer långa som 1 km då bilar som skall in i CP inte vet vad bilarna inne i CP skall göra.
2019-09-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ingen blinker= ingen vet var de ska. Om någon blinkar vänster och plötsligt svänger ut från CP så har de iallafall varnat för att de skall fortsätta köra i CP och man kan planera sin egen infart efter det. Värre är det med de som inte blinkar överhuvudtaget för att sedan blinka höger två avfarter förtidigt för att sedan kvarhålla sig en stund till i CP.

Ditt beteende skapar köer långa som 1 km då bilar som skall in i CP inte vet vad bilarna inne i CP skall göra.
Att det finns flera sätt att göra fel eller bete sig olämpligt är uppenbart, men enklast om alla är överens om att vänster blinkers enbart skall nyttjas vid vänstersväng, sådan sker ej från en cpl. att fortsätta runt innebär ju att köra "rakt fram" , om än i en kurva, men inget som motiverar blinkande. När väl cpl skall lämnas skall körriktningsvisaren på höger sida eller motsvarande fällas ut direkt föregående avfart har passerats. Så skall det gå till, inget mer att fundera över!
2019-09-05, 17:51
Medlem
Citat:
Att det finns flera sätt att göra fel eller bete sig olämpligt är uppenbart, men enklast om alla är överens om att vänster blinkers enbart skall nyttjas vid vänstersväng, sådan sker ej från en cpl. att fortsätta runt innebär ju att köra "rakt fram" , om än i en kurva, men inget som motiverar blinkande. När väl cpl skall lämnas skall körriktningsvisaren på höger sida eller motsvarande fällas ut direkt föregående avfart har passerats. Så skall det gå till, inget mer att fundera över!

Och 2km köer är ett faktum. Du är väl en sådan som inte blinkar vänster (eller höger) när huvudleden fortsätter åt endera hållet.
2019-09-05, 17:55
Medlem
Citat:
Och 2km köer är ett faktum. Du är väl en sådan som inte blinkar vänster (eller höger) när huvudleden fortsätter åt endera hållet.
Blinkning sker åt det håll färden är planerad, detta utan hänsyn till huvudledens sträckning.
2019-09-05, 17:56
Medlem
Citat:
Blinkning sker åt det håll färden är planerad, detta utan hänsyn till huvudledens sträckning.

Men du åker ju fortfarande rakt fram då huvudleden går vidare.. Hur ska du ha det?
2019-09-05, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
det där är ju inte ens en snarlik situation jämfört med den i en cpl. En korrekt jämförelse skulle va "Uppskattar du att bilen framför på en rak mindre enkelriktad väg VBar strax innan en avfart till höger och sen kör vidare rakt fram...?"

Svaret på DIN fråga även om den inte var till mig är att du då varnar bilen bakom att du kommer svänga/stanna in strax och då åt det håll du blinkar. Visst skulle du få fel på bilen i innerfilen i en CPL och måste stanna intill vänsterkanten så kan du blinka VB fast hellre varningsblinkers.

Så du tycker det är en vettig signal om denne förare HB innan denne börjar bromsa och stannar vid vägkanten? Du menar att det ger dig lite mer info (då du kan anpassa dig) om vad som är på G, än om denne bara börjar bromsa och stannar vid vägkanten?
2019-09-05, 19:16
Medlem
Citat:
Det blir inte tydligare av att blinka vänster, dessutom svänger alla av till höger. Den som avser att lämna cpl senare än de första avfarterna fortsätter runt och använder då ej blinkers förrän det är dags att blinka höger. Det är mycket få cpl där du inte får ligga kvar i höger fil även om avsikten är att lämna vid avfart 3 eller 4.
Blinka höger vid planerad färd rakt fram skall ske när närmast föregående avfart passerats, inte direkt efter första, även om det ofta är samma. Vi har då här en cpl där det är två avfarter till höger innan det som man kan kalla "rakt fram" kommer.

Du har alltså fortfarande inte begripit att det faktiskt kan bli tydligare med VB, fast jag och andra flera gånger har förklarat det ingående för dig...?

Säg mig, när du ser vänstersidan på en bil i CP, kan du då se om den HB eller inte...?

Det kan du inte nej....

Kan du då veta vad den bilen sannolik ska göra...?

Hm.... den kanske ska vidare runt.... Men den kanske HB nu men du ser inte det....

Men om den i det läget VB, vad kan det då betyda...? Och vilken vad kan det ge dig för info som du kan ha nytta av...?

Ofta påstås det av VB-motståndare att man ju inte vet från vilken infart vederbörande äntrade CP. Ok, så kan det givetvis vara. Men så är det ju inte alltid, eller hur...? En god och perceptiv förare bör kunna uppfatta varifrån olika bilar kommer i en CP. Och hur blir det de gånger man faktiskt uppmärksammat vilken infart bilen kom ifrån...? Kan VB ge dig mer info då än ingen blinkers alls...?
2019-09-05, 19:26
Medlem
Citat:

Tycker du har en vettig inställning till sakfrågan i tråden, och tippar på att du själv kör en hel del i kanske större fordon...? Eller så är du bara mer klar över denna problematik och vilken nytta man kan ha av VB i CP.
2019-09-05, 19:29
Medlem
Citat:

Och om fordonet du betraktar har en sådan vinkel att du inte kan se om den HB eller inte, hur ska du då få info om vad den ev ska pyssla med i det närmaste....?

Om den i samma läge skulle VB, skulle det kunna upplysa dig om något mer... Skulle det kunna avgöra om den HB eller inte....?
2019-09-05, 19:31
Medlem
Citat:

Blinkning kan ske, och är t o m beskriven i lagtext, för att upplysa andra trafikanter om ev risk eller fara. Och måste inte enbart vara kopplad till avfart eller filbyte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in