Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-09-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Och på en enkelriktad väg blinkar man vid filbyte,åt både höger och vänster...👍🙂

Eller för att varsla andra trafikanter om andra saker, som att man tänker stanna, eller starta, eller vända eller... Blinkers är tillåtet för att varna/varsla/upplysa, och måste inte enbart ha med just filbyte att göra.
2019-09-04, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Trots det så rekommenderar körskolornas styrande myndighet att man lär ut VB för det gör det tydligare och säkrare i CP, detta har vi visat bevis på många gånger i tråden.

Dessutom så är det helt lagligt att VB.

Och då körskolor lärt ut detta i en massa år nu, både före och efter 1990 så var dina påståenden om detta trots allt fel.

Det är dessutom en massa saker som körskolor lär ut, som bästa praxis, som inte är direkta krav i lagboken, men ändå nyttigt och tillåtet att göra.

Så, lagkrav eller ej, så är VB ett fullt tillåtet medel för att vara extra tydlig i CP.
Skulle VB i CP vara direkt felaktigt så skulle det givetvis vara förbjudet i lag, men det är det inte.
Däremot finns det lagtext som säger att man kan använda blinkers för att varsla andra om vad man ämnar göra.

Så, case closed, nej... Bara ett bevis på din fanatiska okunnighet och trångsynhet.
är det okunnigt av mig att förmedla att det aldrig varit lag på VB vid rondellkörning?
Du projicerar! - du är medveten om det va? Din förnekelse och försvarsställning är rätt bisarr. Trots att du har fel så vägrar du inse det. Psykopatvarning på det beteendet faktiskt.

och topic i tråden är att det är äckligt med folk som hittar på egna signalsystem i trafiken. Både äcklig och framför allt otydligt och farligt. Lagar och trafikregler är till för att alla ska göra lika. Om folk hittar på att VB i en CPL helt plötsligt ska betyda nåt annat än vänsteravfart så har man frångått de gemensamma spelreglerna.

Domstolen har beslutat att vägen i en CPL är att betrakta som en särskild väg och där gäller helt vanliga körregler med all vad det innebär.

Körskolan lärde ut dig och många andra fel - lev med det!
Senast redigerad av deman 2019-09-04 kl. 07:58.
2019-09-05, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Och på en enkelriktad väg blinkar man vid filbyte,åt både höger och vänster...👍🙂

Ja, ska du byta fil inne i cirkulationsplatsen från ytterfil till innerfil så ska du blinka vänster. Precis som på en motorväg eller annan väg med flera filer i samma riktning. Vanliga trafikregler dvs.

Tänkte mer på dom som betraktar en cirkulationsplats som en rund korsning och blinkar vänster före eller inne när dom ska ut på den tredje utfarten. En cirkulationsplats är inte en korsning utan en enkelriktad väg och vanliga trafikregler för rak väg gäller där.
2019-09-05, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
är det okunnigt av mig att förmedla att det aldrig varit lag på VB vid rondellkörning?
Du projicerar! - du är medveten om det va? Din förnekelse och försvarsställning är rätt bisarr. Trots att du har fel så vägrar du inse det. Psykopatvarning på det beteendet faktiskt.

och topic i tråden är att det är äckligt med folk som hittar på egna signalsystem i trafiken. Både äcklig och framför allt otydligt och farligt. Lagar och trafikregler är till för att alla ska göra lika. Om folk hittar på att VB i en CPL helt plötsligt ska betyda nåt annat än vänsteravfart så har man frångått de gemensamma spelreglerna.

Domstolen har beslutat att vägen i en CPL är att betrakta som en särskild väg och där gäller helt vanliga körregler med all vad det innebär.

Körskolan lärde ut dig och många andra fel - lev med det!

Nej, körskolan lärde inte ut fel då med VB i CP, och de lär inte ut fel idag heller med VB i CP.

Problemet med dig är att du tror att körskolorna bara ska lära ut sådant som står i trafiklagarna. Men då det inte på något sätt är förbjudet att VB i CP, så som det lärs ut än idag om man ska till typ tredje avfarten, så är det även helt lagligt och riktigt att lära ut VB i CP.

Körskolornas undervisning styrs av myndigheter som står över dem, och de rekommenderar att VB fortfarande lärs ut, vilket vi visat i tråden många gånger tidigare.

Körskolornas utbildning skall givetvis inte bryta mot det som står i trafiklagarna, men samtidigt även lära ut bästa praxis för hur vi ska agera i trafiken för att det ska bli så tydligt, smidigt och säkert som möjligt, för oss själva och våra medtrafikanter. Ett exempel på detta är bl a just VB i CP, där detta kan ge extra tydlig info, och tidigare, om att ett fordon ämnar göra något som kan påverka andra i eller runt CP. Det finns dessutom lagtext som säger att blinkers kan användas just för att uppmärksamma andra på ev risk eller fara, och det handlar alltså inte enbart om sidoförflyttningar, filbyten, eller utfart etc. Denna lagtext har jag citerat och länkat flera gånger.

Det finns inget i trafiklagarna som förbjuder VB i CP så som körskolor fortfarande lär ut. Därmed gör de heller inte fel i att lära ut detta.
2019-09-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Ja, ska du byta fil inne i cirkulationsplatsen från ytterfil till innerfil så ska du blinka vänster. Precis som på en motorväg eller annan väg med flera filer i samma riktning. Vanliga trafikregler dvs.

Tänkte mer på dom som betraktar en cirkulationsplats som en rund korsning och blinkar vänster före eller inne när dom ska ut på den tredje utfarten. En cirkulationsplats är inte en korsning utan en enkelriktad väg och vanliga trafikregler för rak väg gäller där.

Om du kommer bakom en bil på rak mindre väg, och denne ska stanna utmed vägkanten, uppskattar du då om den bilen HB innan den bromsar ned och stannar...? Eller tycker du det är lika informativt om den bara börjar bromsa och stannar...?
2019-09-05, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om du kommer bakom en bil på rak mindre väg, och denne ska stanna utmed vägkanten, uppskattar du då om den bilen HB innan den bromsar ned och stannar...? Eller tycker du det är lika informativt om den bara börjar bromsa och stannar...?
det där är ju inte ens en snarlik situation jämfört med den i en cpl. En korrekt jämförelse skulle va "Uppskattar du att bilen framför på en rak mindre enkelriktad väg VBar strax innan en avfart till höger och sen kör vidare rakt fram...?"

Svaret på DIN fråga även om den inte var till mig är att du då varnar bilen bakom att du kommer svänga/stanna in strax och då åt det håll du blinkar. Visst skulle du få fel på bilen i innerfilen i en CPL och måste stanna intill vänsterkanten så kan du blinka VB fast hellre varningsblinkers.
2019-09-05, 15:11
Medlem
Citat:
"Uppskattar du att bilen framför på en rak mindre enkelriktad väg VBar strax innan en avfart till höger och sen kör vidare rakt fram...?"

Jag tror du missförstår beteendet lite. Ingen blinkar vänster medan de kör ut ur en rondell!

Högersväng: Blinka höger in i rondellen
Rakt fram: Blinka höger när du passerat första utfarten
Vänster: Blinka vänster in i rondellen, slå över till höger när du passerat andra utfarten

I dubbelfilig rondell får du givetvis justera lite baserat på eventuellt filbyte samt de (få) rondeller där man får svänga vänster även i högerfilen.

Lagen kräver bara högerblinkningarna. Tydligheten rekommenderar även vänsterblinkning. Man kan aldrig vara nog tydlig i trafiken.
2019-09-05, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RMR
Jag tror du missförstår beteendet lite. Ingen blinkar vänster medan de kör ut ur en rondell!

Vänster: Blinka vänster in i rondellen, slå över till höger när du passerat andra utfarten

I dubbelfilig rondell får du givetvis justera lite baserat på eventuellt filbyte samt de (få) rondeller där man får svänga vänster även i högerfilen.

Lagen kräver bara högerblinkningarna. Tydligheten rekommenderar även vänsterblinkning. Man kan aldrig vara nog tydlig i trafiken.
nej jag missuppfattar inte det, men det är helt irrelevant att nån tycker VB betyder "av i tredje" när VB inte har den betydelsen i allmänhet. Det började en gång i tiden med att folk inte begrep principen för rondellkörningen och sen la till VB som en reservplan istället för att lära sig att köra på ett korrekt gemensamt sätt som transportstyrelsen och domstolen förordar.
2019-09-05, 16:35
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong

Och för att komma in i den inre filen så blir det alltså ett filbyte!
Och därmed OBLIGATORISK vänsterblinkers!👍🙂
Och blinkar gör man ju INNAN filbyte,så det blir ju ganska naturligt om man ska till inre filen och tredje,eller senare avfart,att blinka vänster innan man gör filbyte och åker in i cpl.

För att senare BLINKA HÖGER inför filbyte åt höger och utfart ur cpl.

Men blinka vänster är ÄCKLIGT!😄😄😄
2019-09-05, 16:45
Medlem
Citat:
nej jag missuppfattar inte det, men det är helt irrelevant att nån tycker VB betyder "av i tredje" när VB inte har den betydelsen i allmänhet. Det började en gång i tiden med att folk inte begrep principen för rondellkörningen och sen la till VB som en reservplan istället för att lära sig att köra på ett korrekt gemensamt sätt som transportstyrelsen och domstolen förordar.

Jag påstår inte att VB betyder "av i tredje", jag säger att det betyder jag ska svänga vänster. Att hitta på ett påstående åt mig och sen argumentera emot det är lite onödigt.

Att du inte vill lyssna på att lagar och riktlinjer kan ändras med tiden gör att du brister i förståelse för andras argument här. En CP har hanterats som en korsning förr i tiden och det är även så JAG lärde mig i bilskola. Att du lärde dig något annat är bara bevis på att det funnits olika riktlinjer, inte att din skola garanterat hade rätt.

Hur som, påstår du att det på något vis kan leda till att folk tror jag ska till höger eller rakt fram om jag blinkar vänster? Annars ser jag inte problemet med att blinka vänster - som sagt, bara ännu tydligare.

Om det gör dig gladare så tycker jag inte att folk som inte att blinka vänster är äckliga.
2019-09-05, 17:32
Medlem
Citat:

Det blir inte tydligare av att blinka vänster, dessutom svänger alla av till höger. Den som avser att lämna cpl senare än de första avfarterna fortsätter runt och använder då ej blinkers förrän det är dags att blinka höger. Det är mycket få cpl där du inte får ligga kvar i höger fil även om avsikten är att lämna vid avfart 3 eller 4.
Blinka höger vid planerad färd rakt fram skall ske när närmast föregående avfart passerats, inte direkt efter första, även om det ofta är samma. Vi har då här en cpl där det är två avfarter till höger innan det som man kan kalla "rakt fram" kommer.
Senast redigerad av Nordiad 2019-09-05 kl. 17:35.
2019-09-05, 17:36
Medlem
Citat:

Du får faktiskt köra runt hela CP i alla filer i en CP så länge som det inte finns spärrfält. Erfarna bilförare kör alltid enbart i ytterfilen i CP för att slippa oerfarna förare som tränger sig förbi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in