Citat:
Efter så många år i den här tråden så gör du fortfarande tankevurpor.
Vad är det som får dig att inse att du kan åka in i CP?
Det är högerblinket.
VB och oblinkad bil får dig att behöva sakta in/stanna.
Ser du inte bilens högra sida eller att du inte ser att denne blinkar höger för att lämna, så måste du ändå bromsa in/stanna.
Att du ser ett VB får dig inte att slippa bromsa in/stanna. Det är ju då du behöver bromsa in/stanna.
Det är fortfarande högerblinket som ger dig en signal att du nu nog kan jag in i CP.
Detta är tankevurpan många gör:
”-Man lackar asså när en biljävel kommer åkandes och inte blinkar. Man bromsar in/stannar. Och fanskapet lämnar CP. Blinka vänster för faaaaan så att man slipper stanna…”.
Öh va? Om han inte ska vidare runt kan han ju inte blinka vänster. Han ska ju lämna.
Och om han nu skulle vidare runt och blinkade vänster, då kan du ju inte köra in…
Vad är det som får dig att inse att du kan åka in i CP?
Det är högerblinket.
VB och oblinkad bil får dig att behöva sakta in/stanna.
Ser du inte bilens högra sida eller att du inte ser att denne blinkar höger för att lämna, så måste du ändå bromsa in/stanna.
Att du ser ett VB får dig inte att slippa bromsa in/stanna. Det är ju då du behöver bromsa in/stanna.
Det är fortfarande högerblinket som ger dig en signal att du nu nog kan jag in i CP.
Detta är tankevurpan många gör:
”-Man lackar asså när en biljävel kommer åkandes och inte blinkar. Man bromsar in/stannar. Och fanskapet lämnar CP. Blinka vänster för faaaaan så att man slipper stanna…”.
Öh va? Om han inte ska vidare runt kan han ju inte blinka vänster. Han ska ju lämna.
Och om han nu skulle vidare runt och blinkade vänster, då kan du ju inte köra in…
Jag gör ingen tankevurpa utan den står du för…
Har du funderat på varför massor av körskolor aktivt lär ut VB i CP….? Gör alla dessa utbildade sakkunniga också tankevurpa…? Eller är det du som gör vurpan…?
Har du ens tänk på de olika variablerna och olika scenarier vad gäller position gentemot varandra, avstånd, hastighet etc etc…?
På vissa avstånd så kan man med den tydligare info som VB kan bidra med, säkrare avgöra vad den bilen ämnar göra, och om eller hur det kan påverka mig, och hur jag kan anpassa mig för det för att ev få en smidigare passering. Behöver jag ev bromsa ner mer, eller bromsa senare… hur påverkar det nästa skede…