Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-02-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Efter så många år i den här tråden så gör du fortfarande tankevurpor.

Vad är det som får dig att inse att du kan åka in i CP?
Det är högerblinket.

VB och oblinkad bil får dig att behöva sakta in/stanna.

Ser du inte bilens högra sida eller att du inte ser att denne blinkar höger för att lämna, så måste du ändå bromsa in/stanna.

Att du ser ett VB får dig inte att slippa bromsa in/stanna. Det är ju då du behöver bromsa in/stanna.

Det är fortfarande högerblinket som ger dig en signal att du nu nog kan jag in i CP.

Detta är tankevurpan många gör:
”-Man lackar asså när en biljävel kommer åkandes och inte blinkar. Man bromsar in/stannar. Och fanskapet lämnar CP. Blinka vänster för faaaaan så att man slipper stanna…”.

Öh va? Om han inte ska vidare runt kan han ju inte blinka vänster. Han ska ju lämna.
Och om han nu skulle vidare runt och blinkade vänster, då kan du ju inte köra in…

Jag gör ingen tankevurpa utan den står du för…

Har du funderat på varför massor av körskolor aktivt lär ut VB i CP….? Gör alla dessa utbildade sakkunniga också tankevurpa…? Eller är det du som gör vurpan…?

Har du ens tänk på de olika variablerna och olika scenarier vad gäller position gentemot varandra, avstånd, hastighet etc etc…?

På vissa avstånd så kan man med den tydligare info som VB kan bidra med, säkrare avgöra vad den bilen ämnar göra, och om eller hur det kan påverka mig, och hur jag kan anpassa mig för det för att ev få en smidigare passering. Behöver jag ev bromsa ner mer, eller bromsa senare… hur påverkar det nästa skede…
2023-02-25, 22:17
Citat:
Efter så många år i den här tråden så gör du fortfarande tankevurpor.

Vad är det som får dig att inse att du kan åka in i CP?
Det är högerblinket.

VB och oblinkad bil får dig att behöva sakta in/stanna.

Ser du inte bilens högra sida eller att du inte ser att denne blinkar höger för att lämna, så måste du ändå bromsa in/stanna.

Att du ser ett VB får dig inte att slippa bromsa in/stanna. Det är ju då du behöver bromsa in/stanna.

Det är fortfarande högerblinket som ger dig en signal att du nu nog kan jag in i CP.

Detta är tankevurpan många gör:
”-Man lackar asså när en biljävel kommer åkandes och inte blinkar. Man bromsar in/stannar. Och fanskapet lämnar CP. Blinka vänster för faaaaan så att man slipper stanna…”.

Öh va? Om han inte ska vidare runt kan han ju inte blinka vänster. Han ska ju lämna.
Och om han nu skulle vidare runt och blinkade vänster, då kan du ju inte köra in…
Trafiken är inte så svart och vit. Har gett många exempel på hur det underlättar tidigare i tråden.
2023-02-26, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag gör ingen tankevurpa utan den står du för…

Har du funderat på varför massor av körskolor aktivt lär ut VB i CP….? Gör alla dessa utbildade sakkunniga också tankevurpa…? Eller är det du som gör vurpan…?

Har du ens tänk på de olika variablerna och olika scenarier vad gäller position gentemot varandra, avstånd, hastighet etc etc…?

På vissa avstånd så kan man med den tydligare info som VB kan bidra med, säkrare avgöra vad den bilen ämnar göra, och om eller hur det kan påverka mig, och hur jag kan anpassa mig för det för att ev få en smidigare passering. Behöver jag ev bromsa ner mer, eller bromsa senare… hur påverkar det nästa skede…

Att det lärs ut har fortfarande inget att göra med att man ska slippa bromsa in/stanna.
Det är den tankevurpan jag snackar om.

Jag blinkar oxå vänster. Men inte för att ”du” ska slippa bromsa in/stanna. Utan för att slippa bli påkörd av folk som inte fattar vad en oblinkad bil i en CP betyder.

Tolka en oblinkad bil som en VB, så har du din planering.
För det är så man ska tolka en oblinkad bil. Tills du ser HB. Innan dess kan du inte tolka den på nått annat sätt. Du kan inte agera på annat sätt innan du ser HB.

Återigen. VB kommer inte få dig att slippa bromsa in. Det är då du SKA bromsa in.
Senast redigerad av GrodanStropp 2023-02-26 kl. 09:26.
2023-02-26, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Trafiken är inte så svart och vit. Har gett många exempel på hur det underlättar tidigare i tråden.

Hur agerar du:

1: Bilen blinkar höger
2: Bilen blinkar inte alls
3: Bilen blinkar vänster

Vad gäller nr 2.
OM bilen ska lämna och skiter i att blinka höger, så måste du ändå bromsa in/stanna.
Och här hade ju inte inte VB hjälp dig ändå. För bilen skulle ju inte vidare runt och skulle aldrig blinka vänster.

Så det som fick dig att bromsa in/stanna i onödan var det uteblivna HÖGERblinket.
Inte avsaknadet av VB.

För att förtydliga.
Mitt inlägg handlar enbart om att VB skulle hjälpa ”dig” att slippa bromsa in/stanna.
2023-02-26, 10:37
Medlem
Citat:
Att det lärs ut har fortfarande inget att göra med att man ska slippa bromsa in/stanna.
Det är den tankevurpan jag snackar om.

Jag blinkar oxå vänster. Men inte för att ”du” ska slippa bromsa in/stanna. Utan för att slippa bli påkörd av folk som inte fattar vad en oblinkad bil i en CP betyder.

Tolka en oblinkad bil som en VB, så har du din planering.
För det är så man ska tolka en oblinkad bil. Tills du ser HB. Innan dess kan du inte tolka den på nått annat sätt. Du kan inte agera på annat sätt innan du ser HB.

Återigen. VB kommer inte få dig att slippa bromsa in. Det är då du SKA bromsa in.

Jag tippar på att du inte förstår helheten, utan fastnat i ett enda tänk…?

Helt beroende på min egen aktuella position och hastighet, samt fordon och vart jag ska, och i CP eller på väg in i CP på olika positioner typ av fordon och hastighet, så kan en VB ge mig mer info för hur deras vidare färd kan påverka mig, och hur jag kan anpassa mig för att på bästa sätt ta mig igenom aktuell CP.
Det kan betyda att jag kan se att en bil sin VB sannolikt kan komma i konflikt med mig i nästa skede om jag fortsätter i min aktuella hastighet, men att jag kan undvika detta genom att välja att vänta med inbromsning så jag hinner slinka in i CP före den bilen utan att den hindras, eller sänker min hastighet så den hinner passera min infart innan jag äntrar CP.
Eller i andra scenarier kanske kan välja att stanna eller att hinna före, beroende på då aktuella förhållanden.

Du säger att man ska tolka en icke VB som att bilen ska fortsätta i CP, ja men hur blir det då om man från sin position inte kan se om bilen HB eller inte? Tänk om den HB men du inte ser det, och du tror den ska vidare runt och du bromsar stannar för att i sen upptäcka att de åker ut före din infart, och du får starta om igen.

Om aktuell bil ska vidare runt så blir en VB en extra tydlig bekräftelse på att föraren ämnar vidare runt, vilket man inte kan hålla får lika säkert om den inte VB, och inte kan se om den HB eller inte. Då ger VB en tydligare bekräftelse som man kan använda för sin egen vidare planering.

Allt detta är förklarat i en massa länkar och citat från körskolor etc som jag givit. Och man undrar stilla hur låg friktionskoefficienten är på hjärnorna på de som verkar totalt oförmögna att förstå dessa synnerligen enkla och logiska förklaringar, från folk som är utbildade i trafikkunskap och jobbar professionellt med det dagarna i ända.
2023-02-26, 11:34
Citat:
Hur agerar du:

1: Bilen blinkar höger
2: Bilen blinkar inte alls
3: Bilen blinkar vänster

Vad gäller nr 2.
OM bilen ska lämna och skiter i att blinka höger, så måste du ändå bromsa in/stanna.
Och här hade ju inte inte VB hjälp dig ändå. För bilen skulle ju inte vidare runt och skulle aldrig blinka vänster.

Så det som fick dig att bromsa in/stanna i onödan var det uteblivna HÖGERblinket.
Inte avsaknadet av VB.

För att förtydliga.
Mitt inlägg handlar enbart om att VB skulle hjälpa ”dig” att slippa bromsa in/stanna.
1) Jag kör in
2) Jag kör in, men är beredd att bromsa om det behövs, och jag accelererar hårt för att inte vara i vägen
3) Jag anpassar farten så att jag kommer in precis efter bilen, alternativt en lätt ökning för att komma in före
2023-02-26, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Du säger att man ska tolka en icke VB som att bilen ska fortsätta i CP, ja men hur blir det då om man från sin position inte kan se om bilen HB eller inte? Tänk om den HB men du inte ser det, och du tror den ska vidare runt och du bromsar stannar för att i sen upptäcka att de åker ut före din infart, och du får starta om igen. .

Där sammanfattar du tankevurpan. Spot on! Tack.

Oavsett om du inte ser HB, så ska du tolka den som att den ska vidare runt.
Och ja, då behöver man tyvärr bromsa in/stanna. Finns inga andra sätt. Du kan ju inte begära att just den bilen ska VB. Då blir det ju helt fel. Och då måste du ju ändå bromsa in/stanna. Dessutom kommer ju bilen lämna CP med en VB. Dubbelfel, typ.

Du kan inte få en bil som ska lämna att göra andra blinkningar (VB) för att du ska slippa bromsa in/stanna.
2023-02-26, 12:11
Medlem
Citat:
1) Jag kör in
2) Jag kör in, men är beredd att bromsa om det behövs, och jag accelererar hårt för att inte vara i vägen
3) Jag anpassar farten så att jag kommer in precis efter bilen, alternativt en lätt ökning för att komma in före

2: Kör du in utan att hindra/”skrämma upp” bilen som kommer oblinkad så var den bilen så långt borta ändå.
I annat fall bryter du mot trafikreglerna om du behöver göra en panikbromsning eller hård accelerering. Då borde du ha stannat istället.
2023-02-26, 12:25
Citat:
2: Kör du in utan att hindra/”skrämma upp” bilen som kommer oblinkad så var den bilen så långt borta ändå.
I annat fall bryter du mot trafikreglerna om du behöver göra en panikbromsning eller hård accelerering. Då borde du ha stannat istället.
Nej, det är inte så binärt som du verkar tro.

Framförallt använder jag detta i små rondeller där 99% av trafiken går längs huvudleden som har en rondell mitt i. Väldigt få bilar ska till någon av de två andra avfarterna. Så länge ingen blinkar vänster så är sannolikheten mycket låg att det ska hända, men när någon blinkar vänster så vet man att det kommer bli så. Det hjälper helt enkelt till att planera körningen.
2023-02-26, 12:43
Medlem
Citat:
Nej, det är inte så binärt som du verkar tro.

Framförallt använder jag detta i små rondeller där 99% av trafiken går längs huvudleden som har en rondell mitt i. Väldigt få bilar ska till någon av de två andra avfarterna. Så länge ingen blinkar vänster så är sannolikheten mycket låg att det ska hända, men när någon blinkar vänster så vet man att det kommer bli så. Det hjälper helt enkelt till att planera körningen.

Du chansar alltså. Så kan man ju oxå göra.
Eller att man behöver göra en panikbromsning för att man utgår från att en icke blinkad bil ska lämna CP. Då tolkar man reglerna fel och kan skapa situationer.

Men som jag skrev tidigare. Mitt inlägg handlar om att VB skulle hjälpa en att slippa bromsa in/stanna. Vilket det inte gör.
En VB får dig just att bromsa in/stanna.
En HB får dig att slippa bromsa in/stanna.

Att man inte har regelkrav på VB har med säkerhet att göra.
För glömmer någon då VB så smäller det.

Glömmer någon HB blir man bara irriterad. Men ingen risk för krock.
2023-02-26, 12:57
Citat:
Du chansar alltså. Så kan man ju oxå göra.
Eller att man behöver göra en panikbromsning för att man utgår från att en icke blinkad bil ska lämna CP. Då tolkar man reglerna fel och kan skapa situationer.

Men som jag skrev tidigare. Mitt inlägg handlar om att VB skulle hjälpa en att slippa bromsa in/stanna. Vilket det inte gör.
En VB får dig just att bromsa in/stanna.
En HB får dig att slippa bromsa in/stanna.

Att man inte har regelkrav på VB har med säkerhet att göra.
För glömmer någon då VB så smäller det.

Glömmer någon HB blir man bara irriterad. Men ingen risk för krock.
Det går inte så långt att jag behöver panikbromsa. Det är en inbromsning i stil med när det slår om till rött. Men det blir en kraftigare inbromsning än om jag hade vetat vart han skulle lite tidigare. Kan inte se vad det är som är så jävla komplicerat med det hela. Ju tidigare man får informationen desto tidigare kan man börja agera på den.

Det finns inget lagkrav på att man ska blinka höger när man stannar vid vägkanten heller. Men det hjälper bakomvarande ändå.

Har du förresten någon källa på att anledningen till avsaknad av krav på VB i en rondell är den du påstår?
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-02-26 kl. 13:06.
2023-02-26, 13:18
Medlem
Citat:
Det går inte så långt att jag behöver panikbromsa. Det är en inbromsning i stil med när det slår om till rött. Men det blir en kraftigare inbromsning än om jag hade vetat vart han skulle lite tidigare. Kan inte se vad det är som är så jävla komplicerat med det hela. Ju tidigare man får informationen desto tidigare kan man börja agera på den.

Det finns inget lagkrav på att man ska blinka höger när man stannar vid vägkanten heller. Men det hjälper bakomvarande ändå.

Har du förresten någon källa på att anledningen till avsaknad av krav på VB i en rondell är den du påstår?

Återigen. Agera på en oblinkad bil som om den vänsterblinkar. Det betyder samma sak nämligen. Tills du ser någon annan blink (varnings- eller högerblink).

Ja, VB hjälper dom som ännu inte fattar vad en oblinkad bil betyder. Så därför vänsterblinkar jag oxå. Ibland. För ibland vill jag lära dessa som inte fattat detta ännu. Har ju bara gått ett gäng år sen det ändrades.

Därför jag även ibland ligger i högerfilen, åker vidare runt och utan att VB.

Har ingen källa mer än muntligt prat med trafikskolelärare, polis och Trafikverket.
I det i samband med att jag ville diskutera skyltningen före en CP ihop med hur man ska/bör/får blinka i en CP.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in