Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-09-05, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men du åker ju fortfarande rakt fram då huvudleden går vidare.. Hur ska du ha det?
Antar att du menar en korsning där huvudleden går till vänster, men vägen du befinner dig på fortsätter rakt fram. Därmed blinkers om huvudleden följs.
2019-09-05, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RMR
Jag påstår inte att VB betyder "av i tredje", jag säger att det betyder jag ska svänga vänster. Att hitta på ett påstående åt mig och sen argumentera emot det är lite onödigt.
Fast det är ju just det du aldrig gör i en cpl - svänger av till vänster. Det är ingen korsning utan en "särskild väg" enligt domstolsbeslut. Man blinkar ju inte i skarpa vänsterkurvor som en cpl kan liknas vid. Man vrider kraftigt motsols på ratten, men likförbannat i samma körfält utan nån sidoförflyttning till annat fält vanligtvis

Bara för att hållet du ska åt efter CPL ligger åt vänster betyder det inte att du ska svänga av till vänster. Man kör oblinkat som i vilken kurva som helst tills man ska av.
2019-09-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Fast det är ju just det du aldrig gör i en cpl - svänger av till vänster. Det är ingen korsning utan en "särskild väg" enligt domstolsbeslut. Man blinkar ju inte i skarpa vänsterkurvor som en cpl kan liknas vid. Man vrider kraftigt motsols på ratten, men likförbannat i samma körfält utan nån sidoförflyttning till annat fält vanligtvis

Bara för att hållet du ska åt efter CPL ligger åt vänster betyder det inte att du ska svänga av till vänster. Man kör oblinkat som i vilken kurva som helst tills man ska av.
Just så, för svänger man vänster i en cpl så hamna man i rondellen!
2019-09-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det blir inte tydligare av att blinka vänster, dessutom svänger alla av till höger. Den som avser att lämna cpl senare än de första avfarterna fortsätter runt och använder då ej blinkers förrän det är dags att blinka höger. Det är mycket få cpl där du inte får ligga kvar i höger fil även om avsikten är att lämna vid avfart 3 eller 4.
Blinka höger vid planerad färd rakt fram skall ske när närmast föregående avfart passerats, inte direkt efter första, även om det ofta är samma. Vi har då här en cpl där det är två avfarter till höger innan det som man kan kalla "rakt fram" kommer.

Nu pratar du en massa skit..........IGEN!!!
Många har förklarat i den här tråden att man är hjälpta av VB men du TOTALVÄGRAR att acceptera detta????????
Är du nån sorts gud som bestämmer vad andra känner och tycker?

Lägg ned dina dumma försök att misskreditera alla vi som informerar medtrafikanter om vårt syfte!
Kan du inte ta åt dig av detta, trots upprepade försök att förklara, kanske du ska fundera på om du ska vara i trafiken öht............
Ett första steg till insikt är att sluta bemöta och förringa vår förmåga att tolka signaler från medtrafikanter i olika situationer.
Nästa steg kan vara att lära dig själv att tolka dessa signaler.

Den här tråden visar på ett egoistiskt tänkande som inte hör hemma i trafiken.
2019-09-05, 23:06
Medlem
Citat:
Är du så j***a dum i huvudet att du gör den tolkning av en VB inför en rondell ska du INTE, jag upprepar, INTE ha körkort.
2019-09-05, 23:16
Medlem
...
Senast redigerad av Brodrude 2019-09-05 kl. 23:19.
2019-09-05, 23:18
Medlem
Citat:

Det lärs ut på bilskolor hur man ska göra och inte så som du säger, lagen säger också att du har fel.

jag råder dig att läsa det här om och om igen tills det sitter... https://www.mestmotor.se/automotorsp...du-maste-veta/

Den här är lite lättare... Så här ska du göra.
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/ Märk även hur du ska placera dig och bild tredje bilden vit punkt tre... Som välldigt på gör men jag gör så och det var så man lärde ut i bilskolan.
Senast redigerad av Brodrude 2019-09-05 kl. 23:21.
2019-09-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Är du så j***a dum i huvudet att du gör den tolkning av en VB inför en rondell ska du INTE, jag upprepar, INTE ha körkort.

ehm - det kanske är att ta i, eftersom det är lag på högerblinkning men ingen alls på vänsterblinkning; ergo, det har bedömts att det inte är av trafiksäkerhetsvikt. jag skulle tycka att det såg väldigt konstigt ut om någon signalerade vänster innan CP, det skulle inte bli tydligare för mig att de ska "åt vänster" för CP fungerar inte så - det finns inget "vänster", det finns bara en tredje (i normala fall) utfart, som ligger åt höger i körriktningen. om någon låg i CP och blinkade vänster hela tiden skulle jag, om jag var nödgad, gissa att de är på väg tillbaka samma väg de kom kanske; men det är fortfarande en helt överflödig signal att ge, och tyder bara på amatörmässig och osäker körning (samt förvirrar andra förare).
Senast redigerad av Akademian 2019-09-05 kl. 23:55.
2019-09-06, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det lärs ut på bilskolor hur man ska göra och inte så som du säger, lagen säger också att du har fel.

jag råder dig att läsa det här om och om igen tills det sitter... https://www.mestmotor.se/automotorsp...du-maste-veta/

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/ Märk även hur du ska placera dig och bild tredje bilden vit punkt tre... Som välldigt på gör men jag gör så och det var så man lärde ut i bilskolan.

Det intressanta i den sista länken är att den visar att körskolorna lär ut mer än vad som krävs av trafiklagarna, de lär ut bästa praxis för att det ska underlätta och minska riskerna i trafiken, och i linje med vad trafiklagarna säger.

Ett exempel i länken är att de uppmanar att man ska följa skyltar och vägmarkeringar, vilket generellt sett är självklart. Men, det finns inget absolut lagkrav att följa t ex markeringar eller skyltar som anger vilken fil som leder vart, utan man kan köra i vilken fil som helst om man behagar. Men, givetvis blir det normalt smidigast och säkrast om alla följer de anvisningar som finns om vart filerna leder etc. För det blir ju ännu svårare att bedöma vad bilarna ämnar ta vägen om de inte ens håller sig till markerad fil och det den filen visar.

Samma sak med VB, det är inte lagkrav på det, men är bra praxis då det ger mer info än att inte VB, vilket kan underlätta och öka säkerheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
ehm - det kanske är att ta i, eftersom det är lag på högerblinkning men ingen alls på vänsterblinkning; ergo, det har bedömts att det inte är av trafiksäkerhetsvikt. jag skulle tycka att det såg väldigt konstigt ut om någon signalerade vänster innan CP, det skulle inte bli tydligare för mig att de ska "åt vänster" för CP fungerar inte så - det finns inget "vänster", det finns bara en tredje (i normala fall) utfart, som ligger åt höger i körriktningen. om någon låg i CP och blinkade vänster hela tiden skulle jag, om jag var nödgad, gissa att de är på väg tillbaka samma väg de kom kanske; men det är fortfarande en helt överflödig signal att ge, och tyder bara på amatörmässig och osäker körning (samt förvirrar andra förare).

Med den inställningen så är det en herrans massa som körskolor lär ut, som du menar inte är av säkerhetsvikt...? För de lär ut en jäkla massa som man bör göra, eller inte göra, i trafiken fast det inte är direkt reglerat i trafiklagarna. Men som ändå kan öka smidighet och säkerhet i trafiken. Tycker du det är fel...?

Om du tycker det skulle vara konstig om folk VB innan CP så är det nog mest din egen fantasi eller tankeverksamhet som är begränsad. I alla fall din tolkningsförmåga....

Det ska väl inte vara så jäkla svårt att se hela CP som ett område med anslutande vägar, och den bilen framför dig som VB innan CP, ska ju då sannolikt fortsätta sin färd på den väg som ansluter på vänstra sidan av CP, eller hur... Inte fan säger du väl i den situationen att bilen ska köra vidare åt höger från ditt håll sett...? Att bilen sen för att komma till den vägen på CP vänstra sida, måste åka in i CP åt höger, följa denna runt och sen avsluta med att svänga ur CP åt höger, ändrar ju inte det faktum att på väg in mot CP så den vägen färden ska fortsätta på efter CP ligger åt vänster i detta initiala skede. Har du verkligen svårigheter att förstå det...? Menar du att det i din värld skulle vara mer sannolikt att bilen ska göra en vänstersväng in i CP och köra den medsols..?

Blinkers kan betyda olika saker i flera tillfällen i trafiken, och det är då upp till dig som betraktare att vara kapabel att kunna överblicka trafiksituationen och ev möjligheter den som blinkar har, och kan tänkas avse med sin blinkning, och anpassa dig på bästa sätt.

Om vi förväntas klara detta på olika ställen i trafiken, så varför i helvete har vissa så infernaliskt svårt att göra det så fort det handlar om VB i CP....? Då kastas det fram än den ena än den andra galna tolkningen, t ex att det skulle betyda att bilen ska svänga upp på gräset i mitten....

Varför tror du att både styrande myndigheter (de som reglerar körskolornas utbildning) uppmanar körskolorna att lära ut VB i CP, och körskolor fortsätter att lära ut detta. Om det enligt dig skulle vara så märkligt och förvirrande. Kanske det är du som behöver tänka om och inse att bristerna snarare ligger hos dig själv i denna sak.

Jag och andra har massor av gånger förklarat i tråden varför VB kan ge mer info i vissa situationer i CP än att inte VB. Detta verkar ta mig fan helt omöjligt för vissa att ta till sig, fast det är så självklart. Kan du inte se bilens högra sida så kan du heller inte i det läget bedöma om den HB eller inte. Men om den VB, så har du då genast mer användbar info, eller hur...? Svårare än så är det inte.
2019-09-06, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude

En ganska sund inställning hade denna tjänsteman på Transportstyrelsen:

Citat:
”Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg […] En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält.” (Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen)

Nordiad förstår inte att de bilar som står motsatt till vänster om bilen inne i CPL inte ser hägerblinket och då blir det 2km långa köer.
2019-09-06, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman

Nu vet ju både du och jag att du märker ord, för när jag säger svänger vänster så tror jag nog att du är förmögen att förstå att jag menar färd i riktning vänster från den riktning jag har före CP. Jag tror dessutom att det stora flertalet på frågan "vart ska jag i CP?" svarar vänster snarare än "sväng höger i tredje avfarten". Det är bara GPSer som säger så. (Och innan du ger dig på fler petitesser så vet jag att det finns CP med både fler och färre än just 4 avfarter - och då är man återigen smart nog att anpassa sig.

Är du så dåligt funtad att du inte kan gissa att en person som blinkar vänster före en rondell ska just ditåt så är det nog inte bara trafikskolan som du behöver gå om.

Tydlighet i trafiken är aldrig fel. Bromsa i tid, placera dig lämpligt, anpassa hastigheten och blinka. Allt som kan hjälpa andra trafikanter att förstå dina intentioner är bra - inte bara det som är lagstadgat. Det gör det säkrare för alla, och underlättar trafikflödet. Jag är av tron att de flesta på vägarna kan förstå andra trafikanter även om de inte själva har exakt samma beteendemönster.
2019-09-06, 10:20
Medlem
Citat:

Så när du ser alla dessa "äckliga" personer som VB i en CPL så tvärnitar du och varnar andra trafikanter eftersom du förväntar dig att personen fortsätter upp i rondellen i nästa sekund - eller?

Jag tror snarare att du faktiskt klarar av att göra matten vad de vill meddela dig. För så illa ligger det väl ändå inte till?

Annars borde väl det faktum att av alla de bilar du sett VB i CPL så har inte enda faktiskt hamnat i rondellen utan istället fortsatt färden. Det om något borde ganska snabbt ha hjälpt även dig att förstå vad som sker. Och när du väl förstått är ju problemet ur världen till och med för dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in