Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2008-10-02, 05:53
Medlem
Onödigt av skolan att lära ut vänsterblink om man inte måste. Är ju bara en extra grej att oroasigför och försöka kommaihåg när man är newbee i rondellen. Okej om dom hade sagt att det va ett val.. Man jag har ju helatiden trott att man måste. Eftersom mina lärare på körskolan sa att jag skulle blinka vänster när jag ska ta vänstra avfarten i en rondell.

Även om det inte gör mig något nu, så SKA man inte som lärare ge ett SKA på något som är frivilligt. Det är fel, tycker jag. Även om ingen skadas av att man blinkar så är det inte rätt att göra så.
2008-10-02, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Man får blinka vänster; men ska blinka höger.

Japp. Så enklelt är det. Lärdes ut redan på 80-talet. Verkar dock vara väldigt svårt att få folk att fatta. Folk är nog idioter ändå för det mesta.

Särskilt att inte blinka höger-ut om man åkt tre-kvarts varv ("för att man blinkat vänster innan, ju") verkar vara ett bekymmer. Där kommer nämligen en cyklist/gående, som kan trafikreglerna, och ser att bilen inte blinkar höger för att svänga ut, utan ska vidare i rondellen - och så plötsligt ...
2008-10-02, 08:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wooblu
Jag med

Förstår inte riktigt det som kan missuppfattas med att blinka vänster. ALLA som har ett körkort vet att man endast kör moturs i en rondell, alla vet att man bara svänger ut till höger.

Så att använda vänster blinkers förtydligar ju bara att du ligger kvar i vänsterfilen och att det finns plats i högerfilen bredvid dig. Jag förstår bara inte vad som ska va dåligt, otydligt eller missuppfattas.
Problemet är ju inte att någon tror att man ska köra emot körriktningen!!!! Vi tar det igen:

Dem bakom dej fattar ju vart vänster är, men du glömmer att det finns flera andra inkörsvägar. DESSA har ju absolut NOLL KOLL på vart vänster är för dig. Kom inte och säg att folk ändå blinkar höger alldeles innan, det ser jag mycket sällan.
2008-10-02, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Japp. Så enklelt är det. Lärdes ut redan på 80-talet. Verkar dock vara väldigt svårt att få folk att fatta. Folk är nog idioter ändå för det mesta.

Särskilt att inte blinka höger-ut om man åkt tre-kvarts varv ("för att man blinkat vänster innan, ju") verkar vara ett bekymmer. Där kommer nämligen en cyklist/gående, som kan trafikreglerna, och ser att bilen inte blinkar höger för att svänga ut, utan ska vidare i rondellen - och så plötsligt ...

Nja, 1nov -97 ändrade man så att en c-plats numera ska ses som "en väg som svänger kraftigt" från att man tidigare skulle se den som en "korsning".

Och iom det så har det varit helt okej att åka vidare runt i c-platsen i högerfilen utan att blinka vänster.

Lätt obehagligt för dom som ännu inte uppfattat denna ändring sen 11 år tillbaka och då fortfarande tror att det är fullt okej att lämna c-platsen ifrån vänsterfilen utan att blinka när dom ska åka "rakt fram" i c-platsen och då alltså inte vet om att bilarna i högerfilen bredvid honom får åka vidare runt.
2008-10-02, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handguns
Så är jag också lärd.

Ska man vänster så blinkar man vänster tills man passerar sista vägen för den vänster, där blinkar man höger, precis när man passerar den.. På samma vis som man blinkar höger om man ska raktfram efter man åkt förbi högra infarten. Åker man ett varv ska man således blinka vänster tills man ska svänga av, då blinkar man höger. Allt enligt boken.

Ganska logiskt. Vet inte vilken grotthåla TS kommer ifrån, men i min värld är det ytterst ovanligt att man INTE blinkar på det här viset.

Kan inte alla jävlar sluta skriva SKA på fel ställe i denna tråden.

Man SKA aldrig jävla nånsin blinka vänsterhelvete i c-plats jäveln!!! Man BÖR/FÅR/OM MAN VILL blinka vänster. FATTA!!!
2008-10-02, 09:50
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Man SKA aldrig jävla nånsin blinka vänsterhelvete i c-plats jäveln!!! Man BÖR/FÅR/OM MAN VILL blinka vänster. FATTA!!!
Gör om gör rätt, man SKA blinka vänster om man gör ett filbyte åt vänster i en cirkulationsplats...
2008-10-02, 12:35
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .aspx
Det är inte svårt men varför inte mer tydligt visa vart man skall då andra bilar kan anpassa farten därefter? Lägg även till att det kan finnas gående eller cyklister som i förväg blir varnade om bil kommer eller inte.

Precis.
Jag är väl medveten om att man inte måste, men jag gör det helt sonika för att jag tycker att allt blir tydligare om alla signalerar vart de ska.
Givetvis med påföljande(och obligatoriska) högersignal när man ska ut.

Att en del idioter inte fattar det senare är ingen anledning att sluta signalera vänster om man är bekväm med det.
Då kan vi lika gärna förbjuda bilar allt som allt eftersom en del folk kör som kompletta idioter oavsett om de är i rondeller eller inte.
2008-10-02, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Kan inte alla jävlar sluta skriva SKA på fel ställe i denna tråden.

Är du cp på riktigt? Jag har redan erkännt att jag hade fel.

KAN FOLK LÄSA FOLKS INLÄGG/Svar I DEN HÄR JÄVLA TRÅDEN. Miffo.
2008-10-02, 14:44
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Är det någon vänsterblinkare här som slutat efter att ha läst tråden?
2008-10-02, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Problemet är ju inte att någon tror att man ska köra emot körriktningen!!!! Vi tar det igen:

Dem bakom dej fattar ju vart vänster är, men du glömmer att det finns flera andra inkörsvägar. DESSA har ju absolut NOLL KOLL på vart vänster är för dig. Kom inte och säg att folk ändå blinkar höger alldeles innan, det ser jag mycket sällan.
Nej nej självklart byter du till att blinka höger efter avfarten innan den du ska in på. Detta trodde jag var självklart men jag var väl inte tydlig nog.

Så länge du har vänster blinkers på vet folk att du kommer ligga i vänsterfilen och inte planerar att svänga ut nånstans sen att folk svänger direkt ut från vänsterfilen utan att byta till att blinka höger är ju bara idiotiskt!
2008-10-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handguns
Är du cp på riktigt? Jag har redan erkännt att jag hade fel.

KAN FOLK LÄSA FOLKS INLÄGG/Svar I DEN HÄR JÄVLA TRÅDEN. Miffo.

Använde enbart ditt inlägg för att skrika på "FOLK".

Kan FOLK börja förstå varandras inlägg i den här fakking tråden! Slem!
2008-10-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Gör om gör rätt, man SKA blinka vänster om man gör ett filbyte åt vänster i en cirkulationsplats...

Suck! Skjuter mig själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in