Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Du skriver inte orden "rakt fram". Men du skriver att man ibland kanske står så att man inte ser högerblinket.
Högerblink betyder att bilen ska lämna. Och då skriver du att VB skulle underlätta där.
Men han ska ju inte blinka vänster. Han ska ju lämna c-platsen.
Alltså var det helt ditt eget påhitt att bilen skulle rakt fram i rondellen, inte mitt, för jag skrev bevisligen inte det och menade heller inte just det. Och jag har redan förklarat vad jag menade och hur.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Även jag blinkar vänster. Det för att bilar som står och väntar på att få åka in, kör ut rakt framför mig om jag inte blinkar. För i deras värld så betyder inget blink = ska INTE vidare runt.
Så jag blinkar för att hjälpa dom som inte kan dom "nya" c-platsreglerna. Så det är dom man ska läsa lusen av.
Bra, då kan din VB underlätta och minsta risken för missförstånd av olika slag. Synd bara att du inte är kapabel att begripa det själv utan tror att allt blir bättre om man enbart följer de faktiska kraven strikt. Tyvärr kan du inte ha mer fel än så och det är därför som man fortfarande uppmanar körskolorna att lära ut VB för extra tydlighet i rondellerna.
Du vet, det finns flera andra ställen/situationer i trafiken där det förvisso finns krav på vad man minst skall göra, men där det fortfarande är fullt tillåtet och rekommenderat att göra lite extra för att vara extra tydlig med vad man tänker göra.
Det är t ex inte krav på att HB när man ska stanna vid vägkant, men det underlättar för de bakomvarande om man HB för då vet man mer säkert om bilen ska stanna vid kanten och man kan köra om, och inte bara bromsar ner och stannar för att sen fortsätta köra när man börjar köra om den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Tradarchaffisarna har alla samma syn. Detta är ett uttryck man får höra VARJE gång dom pratar c-plats:
"Man närmar sig c-platsen. En bil inne i c-platsen blinkar inte, så man börjar bromsa in rätt rejält och stannar nästan. Då åker den jäveln ut ur c-platsen där man står och man har stannat i onödan. Blinka vänster för i helvete så att man vet var du ska!!!!!!!!!!!!!"
Vänster? Han skulle "rakt fram" i c-platsen. Han ska inte blinka vänster. Han missade blinka HÖGER.
Och hade han blinkat vänster och fortsatt runt så hade du fått stanna/bromsa in iaf, diesel-Harry.

Det är fortfarande så att det generellt sett är bättre om folk har för vana att använda blinkers än att inte göra det, för att blinka visar andra att de är vakna och gör ett aktivt val, att blinka och visa vad de tänker göra, eller inte göra. Än att de bara passivt låter bli att blinka, kanske bara glömmer det.
Man kan kanske jämföra det med oljetryckslampa och oljetryckmätare...
Med oljetryckslampa så är det ju så att så länge den inte lyser så är allt ok, så nån mer info tycks inte behövas.
Med oljetryckmätare kan man (om man är kapabel att observera och tolka det) få mer information vilket kan rädda en från tråkiga överraskningar. T ex kan man se att värdet börjar variera mer än det brukar, vilket kan indikera att nåt inte är som det ska och kan leda till problem, men med mätare så får man en tidigare chans att upptäcka detta än med en simpel oljetryckslampa och kan tidigare planera hur man ska agera.
Och igen, du kan väl tala om för alla det på myndigheten som styr körskolornas utbildning, att de är korkade och har fel som uppmanar körskolorna att fortsätta lära ut VB i rondeller för att det ger en ökad tydlighet och säkerhet.
På tal om exempel på argument för VB i rondell så kan det ju vara läge att upprepa detta exempel igen.
Om man kör inne rondellen, en tvåfilig sådan, där det är fullt tillåtet att köra ur rondellen direkt från innerfil och ytterfil. Om man då ligger i innerfil och det är tät trafik och ska följa leden vidare ut på innerfilen och har gott om bilar runt sig och till höger. Då kan det vara svårt att hinna med att se och tolka allt och det är lätt att missa att en bil i högerfilen inte ska ta den vanligaste vägen ut som man själv ska ut på, utan ämnar köra vidare runt i ytterfilen vilket är tillåtet. I det läget är det lättare att upptäcka den bilen och hinna tolka vad den tänker göra OM den använder VB.
Det blir ungefär samma sak som att vi har lättare att upptäcka en bil som har hävljus eller varselljus på dagen i vissa situationer än om den inte har lysen på. I en rondell kan det översättas med att det är lättare att upptäcka ett blinkade ljus än inget ljus alls.