Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2021-08-23, 18:10
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Vad skulle jag ha missförstått? Jag har noterat att du antingen saknar förståelse för strukturen och systemet i en cirkulationsplats, alternativt väljer att invertera de av Trafikverket fastställda reglerna för körning i cirkulationsplats, för att du anser att det är tydligt och bra att blinka vänster när du ska svänga höger.

Att du är matematiker och har kört 50 000 mil förändrar knappast faktumet att du blinkar vänster när du ska svänga höger- vilket du ju själv har skrivit upprepade gånger - så vad har jag missförstått, och hur kan jag sakna självinsikt när du skriver att hela min text ganska exakt beskriver mig själv?
Om min egen text ganska exakt beskriver mig själv, så borde ju det indikera väldigt bra självinsikt enligt ett logiskt resonemang. Men logik är uppenbarligen inte din paradgren - för om du förstod logik så hade du sannolikt inte blinkat vänster när du svänger höger.

Jag gör ofrivilligt samma "experiment" i min vardag, och gör ungefär samma iakttagelser som du. Alltså att ca 25% gör rätt enligt Trafikverkets regler för körning i cirkulationsplats, ca 50 % blinkar inte alls, ca 20% som först blinkar vänster och sedan blinkar höger när de ska ut ur cirkulationsplatsen. Och sedan har vi ca 5% riktiga stolpskott (den kategori du enligt egen utsago tillhör) som blinkar vänster när de svänger höger.

Hur ska dessa iakttagelser ”få upp mina ögon”, menar du? Mina dagliga observationer bekräftar ju bara vad du själv beskriver, och som jag redan har noterat under många år – alltså att endast ett fåtal bilister verkar förstå strukturen och systemet i en cirkulationsplats, samt att det finns några verkliga extremfall som blinkar vänster när de svänger höger.
Trafikverkets regler säger att du skall blinka höger innan du lämnar cpl. Punkt!

Att de som vill vara tydliga vänsterblinkar är frivilligt. 🐑
2021-08-23, 18:15
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Vart vill du komma med frågan? att ditt beteende är mer accepterat än andra saker och då är det okej eller vaddå? vad har det med ursprungs frågan och göra?

Du kan sluta blinka vänster imorgon precis som att man kan sluta köra för fort eller gå mot röd gubbe imorgon. Eller menar du att om alla "andra" följer alla lagar till punkt o pricka då först kan du ändra ditt beteende?

Jag har faktiskt ingen aning om vart du vill komma du låter som en uppkäftig 12-åring, kanske dax å växa upp tycker du inte?
Det är bättre du slutar försöka få bilister med tusentals mil per år att sluta vara tydliga på ett tillåtet sätt.

Kör på ditt sätt och sluta slå din fru.
2021-08-23, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Det där är lögn din fule fan! Håll dig till sanningen även om dina argument är slut!

Jasså då kan du gott skicka vart det står att du inte behöver blinka ut om du nu är så säker. Jag har fakta bakom mitt påstående har du det?
2021-08-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sdoko
Kan du för fan sluta spamma tråden och göra ETT inlägg som svar?

Läs vad folk skrivit och försök förstå vad man skriver. Du är en riktig idiot om du vänsterblinkar i en rondell oavsett hur du försöker motivera det, du har helt enkelt fel. Det finns inga belägg för det.
I en stor rondell hjälper det ÄNNU MINDRE att du blinkar din dumme fan.

Du bör inte ha körkort.

Då ställer jag frågan igen då, den som VB-motståndarna verkar undvika att svara på eller svarar jäkligt oseriöst på….

Varför skulle då körskolorna fortfarande lära ut VB i CP om det skulle vara idiotiskt, om det inte finns några belägg för att det kan vara bra och ge mer info?

Körskolornas utbildningsplan är inget de sitter och hittar på själva på måfå, utan det görs av andra myndigheter i samråd. Och om det skulle anses att det var helt onödigt, bortkastat, idiotiskt med VB i CP av alla dessa sakkunniga som jobbar med att utforma körskolornas utbildning, så skulle man garanterat ha smällt körskolorna på fingrarna för länge sedan och sagt åt dem att sluta lära ut VB i CP. Men se dig omkring, så kommer du antagligen dagligen att se mängder med körskolebilar i trafiken som VB i CP.
2021-08-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då ställer jag frågan igen då, den som VB-motståndarna verkar undvika att svara på eller svarar jäkligt oseriöst på….

Varför skulle då körskolorna fortfarande lära ut VB i CP om det skulle vara idiotiskt, om det inte finns några belägg för att det kan vara bra och ge mer info?

Körskolornas utbildningsplan är inget de sitter och hittar på själva på måfå, utan det görs av andra myndigheter i samråd. Och om det skulle anses att det var helt onödigt, bortkastat, idiotiskt med VB i CP av alla dessa sakkunniga som jobbar med att utforma körskolornas utbildning, så skulle man garanterat ha smällt körskolorna på fingrarna för länge sedan och sagt åt dem att sluta lära ut VB i CP. Men se dig omkring, så kommer du antagligen dagligen att se mängder med körskolebilar i trafiken som VB i CP.

De körskolor och körskollärare ni hänvisar till som lär ut VB i rondeller är en minoritet av körskolor och körskollärare. Att du eller någon annan träffat en värdelös körskollärare hör inte till saken.

Kolla videon och instruktionerna från Tranportstyrelsen, väger tyngre än någon random tomte som blev körskollärare.
2021-08-23, 20:58
Medlem
Citat:
De körskolor och körskollärare ni hänvisar till som lär ut VB i rondeller är en minoritet av körskolor och körskollärare. Att du eller någon annan träffat en värdelös körskollärare hör inte till saken.

Kolla videon och instruktionerna från Tranportstyrelsen, väger tyngre än någon random tomte som blev körskollärare.

Tvärt om så är det extremt vanligt att körskolor lär ut VB i CP, och igen, om detta inte skulle vara godkänt att lära ut så skulle det ju definitivt stoppas av ansvariga myndigheter, men det har alltså inte hört…

Och om du tror att myndigheterna inte skulle ha koll på att körskolorna lär ut VB i CP än idag, så tror du fel. För om eleverna lär sig det under utbildningen så kommer de ju att göra detta även under själva körprovet, uppkörningen, varvid kontrollanten givetvis blir varse och säkerligen skulle fråga om det och eleverna berätta att körskolan lär dem så. Hade det då inte varit ok, så hade kontrollanterna rapporterat detta tillbaka till berörda myndigheter, och det skulle krävas att man skulle sluta lära ut VB. Men, så har alltså inte skett. Fundera lite på det du…

Dessutom kan vi ju se att en rad länder runt om i världen även de har krav på eller rekommenderar VB i CP, vilket då ger dig två möjligheter.

1. Du påstår att alla sakkunniga i de ländernas organ och myndigheter som beslutat om detta är idioter och kan mindre om trafik och säkerhet i trafiken etc, än dig en anonym tomte på ett forum.

2. Att det nog trots att du inte är kapabel att begripa det, finns fördelar säkerhetsmässigt med att vara extra tydlig i trafiken, t ex med VB i CP för att det ger mer info och kan underlätta och minska riskerna, vilket de sakkunniga i de olika länderna kommit fram till via observationer etc.
2021-08-23, 21:03
Medlem
Citat:
Tvärt om så är det extremt vanligt att körskolor lär ut VB i CP, och igen, om detta inte skulle vara godkänt att lära ut så skulle det ju definitivt stoppas av ansvariga myndigheter, men det har alltså inte hört…

Och om du tror att myndigheterna inte skulle ha koll på att körskolorna lär ut VB i CP än idag, så tror du fel. För om eleverna lär sig det under utbildningen så kommer de ju att göra detta även under själva körprovet, uppkörningen, varvid kontrollanten givetvis blir varse och säkerligen skulle fråga om det och eleverna berätta att körskolan lär dem så. Hade det då inte varit ok, så hade kontrollanterna rapporterat detta tillbaka till berörda myndigheter, och det skulle krävas att man skulle sluta lära ut VB. Men, så har alltså inte skett. Fundera lite på det du…

Dessutom kan vi ju se att en rad länder runt om i världen även de har krav på eller rekommenderar VB i CP, vilket då ger dig två möjligheter.

1. Du påstår att alla sakkunniga i de ländernas organ och myndigheter som beslutat om detta är idioter och kan mindre om trafik och säkerhet i trafiken etc, än dig en anonym tomte på ett forum.

2. Att det nog trots att du inte är kapabel att begripa det, finns fördelar säkerhetsmässigt med att vara extra tydlig i trafiken, t ex med VB i CP för att det ger mer info och kan underlätta och minska riskerna, vilket de sakkunniga i de olika länderna kommit fram till via observationer etc.

Du kommer med många påståenden utan några källor eller belägg för dina påståenden. Vad finns det för belägg för att det är extremt vanligt att körskolor lär ut att vänsterblinka i rondell? Sedan är det inte förbjudet att göra det, man får göra det, men det är idiotiskt.

Och utöver det, var finns beläggen för att många vänsterblinkar på uppkörningen? Jag tror tvärtom att det är få som gör det idag.

Du kommer med mycket påhittad fakta du inte har något att backa upp med. Och nej, vänsterblink är inte tydligt. Vänsterblink är tvärtom extremt otydligt då ingen vet var du egentligen ska. Måhända bilen bakom dig men annars så har de ingen jävla aning. Det är ju bara se här i tråden hur många som tycker det är otydligt. Om många tycker det är otydligt kan du inte sitta och påstå att det är tydligt, du har helt enkelt fel.
2021-08-23, 21:34
Medlem
T34Panzers avatar
Varför så mycket gräl?

I en rondell/cirkulerationsplatkör du rakt fram

Vägen är enkeltriktad

Du kan bara köra ut åt höger.

Du ska ska blinka höger när du kör ut annars är det 500 kr i böter

Letade upp en sammanställning: https://www.aftonbladet.se/bil/a/6jR...sa-gor-du-ratt
2021-08-23, 21:37
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Du menar dig själv va? För självinsikt har jag ju när jag iaf vet att jag har brister och jobbar med dem. som jag även visat ett antal gånger i tråden där jag trott nånting men haft fel och även erkänt mitt fel. Du däremot klarar ju inte ens av att ändra ditt beteende, du har suttit å käftat att höger blink inte är nödvändigt i x antal poster även fast både jag och andra gett dig länkar som bekräftar att det faktiskt är olagligt att inte blinka ut.

Men trots allt vi gett dig så skiter du i det dvs ingen självinsikt, du vet ju inte ens att du gör fel fast man påpekar att du gör fel med fakta framför näsan på dig. Så nej gubben natti natt.
Jag har total självinsikt och analyserar ständigt min tillvaro, inklusive när min son kör upp och använder blinkers på ett annat sätt än jag. Du får nog goola på orden du använder om de är för svåra för dig.

Du kanske menar att jag är konservativ, eller irriterande, eller självständig. Till skillnad från dig som verkar vilja utföra allt på pricken efter någonting du googlat på nätet, inte trafiklagstiftningen. Det hade stämt bättre.
2021-08-23, 22:32
Medlem
Citat:
Du kommer med många påståenden utan några källor eller belägg för dina påståenden. Vad finns det för belägg för att det är extremt vanligt att körskolor lär ut att vänsterblinka i rondell? Sedan är det inte förbjudet att göra det, man får göra det, men det är idiotiskt.

Och utöver det, var finns beläggen för att många vänsterblinkar på uppkörningen? Jag tror tvärtom att det är få som gör det idag.

Du kommer med mycket påhittad fakta du inte har något att backa upp med. Och nej, vänsterblink är inte tydligt. Vänsterblink är tvärtom extremt otydligt då ingen vet var du egentligen ska. Måhända bilen bakom dig men annars så har de ingen jävla aning. Det är ju bara se här i tråden hur många som tycker det är otydligt. Om många tycker det är otydligt kan du inte sitta och påstå att det är tydligt, du har helt enkelt fel.

Tänk att du på nåt vis lyckas undvika att svara på en hel del frågor….. antagligen för att du då skulle bli tvungen att erkänna att du har fel…

Så du tror att elever som körskolan lär ut att VB i CP, plötsligt väljer att inte använda det under uppkörning…? Det låter sannolikt menar du…?

Och hur kan det komma sig att så många andra länders sakkunniga och beslutande myndigheter etc kommit fram till att man ska rekommendera eller kräva VB i CP, om det skulle vara så dumt som du tror/påstår…? Är det bara en slump att det skett, eller kanske de har mer kunskaper i detta än du har…

Jag åker bil en hel del över hela landet, och var t ex idag i Märsta, och såg tre fyra olika körskolebilar, alla använde VB i CP. Detta är enligt min erfarenhet det absolut vanligaste oavsett var i landet man är.

Ta du och ring eller maila ett gäng körskolor runt om i landet och ställ frågan och se vad de svarar, eller STR, det har jag gjort så jag vet vad de svarar och det är inte nåt som styrker din tro i saken.

Hur du kan påstå att VB skulle vara extremt otydligt med VB i CP gör ju att man undrar hur du är funtad…. För hur kan en VB vara det…? VB visar att du inte ska ut i det närmaste, och det är tydligare än att inte se någon blinkers alls för har du dålig vinkel så kanske du inte kan se om bilen HB eller inte, men om den då VB sågar du mer info att dra nytta av, eller hur…. För den säger mer än ingen VB och du inte kan se om den HB eller inte. Och detta gäller oavsett var den bilen befinner sig i CP, eller var du befinner dig. Om det sen kan komma att påverka dig eller inte är en annan sak och får bedömas från fall till fall, men med en VB så får man en tydligare signal än utan VB.

Om du sen kollar den enorma VB-tråden, så är det i början av den en poll, som visar att det är klar majoritet för de som VB i CP, fundera lite på det du…. Länk till tråden (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

Jag har även i denna eller nån annan tråd nyligen länkat till hur man gör med detta i flera andra länder, vad man säger om VB i CP och varför det krävs eller rekommenderas. Du kan alltså läsa deras motivering om detta. Men du menar alltså fortfarande att du är smartare och de måste vara korkade…?

Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg i saken, där finns många länkar du bör titta på…

Citat:
Du som anonym lekman på ett forum får gärna förklara för Sveriges körskolor och myndigheter att VB i cirkulationsplatser enligt trådens topic är fel, och att utebliven VB aldrig kan utgöra en risk.

Här har du bevis på att det finns risker med utebliven VB, och att det är full tillåtet och rekommenderas att VB, med bilder så tydliga så barn förstår dem (så även du borde förstå...) och även med uttalade från Transportstyrelsen.

Källa: https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Demonstrationsfilm från Gotlands Trafikskola där man visar VB i rondell.
https://youtu.be/9-HK8kq-t1I

Här en demonstrationsfilm där en trafiklärare både talar om att det är tillåtet att ge mer tecken, än vad lagen kräver, alltså att vara extra tydligt. Både vad gäller HB och VB, och att deras överordnade instanser stöder detta. När det gäller HB så finns det heller inget krav på att HB innan man är inne i CP, även om man ska ut direkt till höger. Men jag har inte sett någon i tråden klaga på om folk HB påväg in mot och in i CP för att vara extra tydlig, så man kan ju undra varför de inte kan ha samma tänk om VB...
https://youtu.be/0zf83dcqyiY

T o m i utlandet (USA) så är man medveten om fördelarna med VB i CP och uppmanar att man använder det för att vara extra tydlig.
https://www.youtube.com/watch?v=8wIoR7fpPJM

Körskola i Örnsköldsvik informerar om att använda VB i CP
https://youtu.be/B0njwEfGZZw

Engelska körskolor visar att ”VB” (ja då de kör vänstertrafik så blir det ju HB för dem) används i CP hos dem.
https://youtu.be/Diu1k_5H45k
https://youtu.be/kQfHPkxXPos

Norsk Vegvesen visar hur man ska köra i rondeller och uppmanar till bruk av VB vid vänstersväng
https://youtu.be/_WfyRn-BgYo

Vi kan alltså se att VB inte är nån enbart svensk idé, utan det används och rekommenderas inte bara i Sverige utan även i flera andra länder, både inom och utom EU, med motiveringen att det tydligare indikation på vad som är på gång och underlättar.

Vi kan också se att Charlemanges påstående att VB (eller motsvarande i England) skulle vara förbjudet i EU är ett felaktigt påstående taget ur luften eller mer sannolikt röven.

Och en av de allra största riskerna med utebliven VB i CP är om det är två filer in och ut och man ligger i vänsterfil och har bilar till höger som ska vidare runt och inte ut på den utfart jag ska köra ut på. I tät trafik t ex vid rusning så är det väldigt ofta fullt flöde i båda filer in och ut genom rondeller på de vanligaste sträckningarna folk kör, och det är mycket lätt att de i innerfil då missar eller inte hinner upptäcka att en bil i yttern inte tänkt göra som förväntat, köra ut på den mest förväntade utfarten utan fortsätter runt om denne inte VB. Kollision kan då mycket lätt uppstå, och oavsett vems fel det än är så kan risken för detta minskas radikalt om de i yttern som vill vidare runt istället för köra av, ger tecken om det med VB. Därför att de i innerfil då kan ha extremt svårt att se om den i yttern HB eller inte, men en VB ger då mer och tydligare info än ingen VB.

Här ett exempel på vad en körskola svarade mig när jag mailade och frågade

Citat:
Hej Xxxxx
Kul att du intresserar dig så mycket för denna frågan, du verkar också vara påläst i frågan! Vi lär ut att blinka dit du ska, dvs ska vi höger, blinka höger innan du kör in i cirkulationen, ska vi vänster, blinka vänster innan vi kör in och byt sedan över till höger när vi lämnar. Kör vi rakt fram, blinka då höger när vi lämnar cirkulationsplatsen. Det upplever vi bli tydligast och det uppskattar trafikverket också, även om lagen bara säger blinka höger när du ska lämna cirkulationen. Lycka till och kör försiktigt!

Med vänlig hälsning

Kramérs Trafikskola
Stampgatan 40
411 01 GÖTEBORG
Tfn 031-150261
www.kramerstrafikskola.se

En del av Kramérs 1909 AB

Länk till ett inlägg där jag citerat vad en som jobbar som trafiklärare säger om saken

(FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell
2021-08-23, 23:04
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Du håller med om vänsterblinkare, bra!

I övrigt är du helt slut i huvudet! Jag kör drygt 4000 mil i tjänst per år plus några hundra privat.

På sommaren, när oisshuvuden som du kommer ut i trafiken så blir det skitnödigt. Ligg i vänsterfil på motorväg i 110 etc

Ni e så stirrig så ni fixar inte att vara FÖRUTSEENDE och TYDLIGA i trafiken. Det är därför ni hamnar i Idiotsituationer.

Ännu en tankeläsare alltså. Det verkar finnas många sådana bland vänsterblinkarna.

Citat:

Motfråga, varför lär körskolor ut att man inte ska vänsterblinka i CP om det nu ger så mycket "extra information"? Ditt argument håller inte. Istället för att slingra dig med påståenden om vad vissa körskolor gör eller inte gör så kan väl du och Njursaltare här ovan slå era huvud ihop och försöka komma på något bra exempel då man faktiskt har nytta av vänsterblinkningens "extra information". Methos försökte men misslyckades tyvärr. Men jag tror på er! Kämpa!
2021-08-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Ännu en tankeläsare alltså. Det verkar finnas många sådana bland vänsterblinkarna.

Motfråga, varför lär körskolor ut att man inte ska vänsterblinka i CP om det nu ger så mycket "extra information"? Ditt argument håller inte. Istället för att slingra dig med påståenden om vad vissa körskolor gör eller inte gör så kan väl du och Njursaltare här ovan slå era huvud ihop och försöka komma på något bra exempel då man faktiskt har nytta av vänsterblinkningens "extra information". Methos försökte men misslyckades tyvärr. Men jag tror på er! Kämpa!

Så du kunde inte ge svar på de frågor jag ställde, men ville synas lite så du valde att ställa frågor för att slippa svara på frågor…?

Jag och andra har givit massor med exempel på hur man kan ha nytta av VB i CP, och om du inte klarar av att förstå det så är det beklagligt med ditt problem.

Och igen, varför har så många länder valt att man ska VB i CP om det enligt dig inte skulle kunna finnas nån nytta med det…?
Hade det verkligen varit helt onödigt etc som du påstår, så skulle inte ett enda land eller körskola i Sverige lära ut VB i CP, med enkel logik. Men tydligen för svårt för dig att greppa….

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in