Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-02-17, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då tycker jag sådana ska ta kontakt med Trafikverket och körskolorna och förklara för dem att du, en anonym snubbe på ett forum, vet mycket mer om trafiksäkerhet, trafik och trafikregler än de gör.

Att VB i rondell är inget felbeteende alls så länge det görs på ett korrekt sätt, utan kan bidra till okad förståelse smidighet och säkerhet. Om du inte är kapabel att förstå eller hantera detta så kanske det är du som har vissa brister...
Ni har en genomgående tendens att dumförklara den som har avvikande uppfattning istället för att presentera argument som har koppling till sammanhanget. Tar det i repris då: Om det skulle anses väsentligt med vb så hade regelverket och därmed lagstiftningen innefattat sådan skyldighet, nu är inte detta fallet, däremot som bekant när det gäller användande av hb. Jämförelsen med avfart från planskilda korsningar är rätt bra, där kan den slutliga destinationen också mycket väl ligga till vänster men avfarten är städse åt höger.
2019-02-17, 16:06
Medlem
Magnituds avatar
Brukar blinka med båda samtidigt endast för att förvirra mina motståndare i trafiken.
2019-02-17, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ni har en genomgående tendens att dumförklara den som har avvikande uppfattning istället för att presentera argument som har koppling till sammanhanget. Tar det i repris då: Om det skulle anses väsentligt med vb så hade regelverket och därmed lagstiftningen innefattat sådan skyldighet, nu är inte detta fallet, däremot som bekant när det gäller användande av hb. Jämförelsen med avfart från planskilda korsningar är rätt bra, där kan den slutliga destinationen också mycket väl ligga till vänster men avfarten är städse åt höger.
Nu vet inte jag med säkerhet och jag tänker inte bläddra tillbaka flera hundra sidor men.........

Jag tycker att jag känner igen ditt nick och att du tidigt har skrivit i den här tråden?

Då borde du ha sett att det har argumenterats för VB, det har förklarats, många ggr, varför vi anser det. Läser du inte vad andra skriver utan för du bara fram din egen åsikt?

Sen kan du ju se på omröstningen så får du ett klart besked vad dom flesta anser i frågan.......
Eller det kanske ska tolkas så att den som inte orkar VB inte heller orkar rösta??
2019-02-17, 19:30
Bannlyst
Blinkar man VB och sen skiter i att följa den påföljande handlingen så är det nåt väsentligt man missat. Om det nåt annat än filbyte åt vänster ni vill säga, så kan ni ju signalera hur ni vill och på vilket sätt som helst. Endast kreativiteten sätter gränserna och ingen kommer ändå veta vad ni egentligen menar eftersom ni sänder ut dubbla budskap - ni blinkar vänster, men tar av till höger. Ungefär som Löfvén gör!
2019-02-17, 21:43
Medlem
Citat:

Med din logik att allt som är bra ska vara satt i lagtext varför är det då inte lag att hålla upp dörren för nästkommande? eller att hjälpa Agda 87 upp som precis trillat? Eller en massa andra grejer som underlättar för andra? Men dy är väl snubben som tar fram mobilen och filmar stackars Agda istället och sänder det på Facebook.
2019-02-17, 21:50
Medlem
Sainsburyss avatar
Personligen struntar jag i om folk blinkar vänster.
Det enda jag stör mig på är de som antingen blinkar ut för tidigt, eller de som blinkar ut för sent.
2019-02-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Personligen struntar jag i om folk blinkar vänster.
Det enda jag stör mig på är de som antingen blinkar ut för tidigt, eller de som blinkar ut för sent.
Så vi resonerar också, förutsätter att det är högerblinkande som avses. Att blinka vänster och sedan svänga höger kan aldrig vara rätt.
2019-02-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Med din logik att allt som är bra ska vara satt i lagtext varför är det då inte lag att hålla upp dörren för nästkommande? eller att hjälpa Agda 87 upp som precis trillat? Eller en massa andra grejer som underlättar för andra? Men dy är väl snubben som tar fram mobilen och filmar stackars Agda istället och sänder det på Facebook.
Det stora problemet är inte vb utan bristen på hb. Att inte blinka alls är faktiskt bättre än att blinka vänster och svänga höger. Många som tillämpar vb gör just detta, vb och sedan höger mot avfart alltså.
2019-02-17, 22:00
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Så vi resonerar också, förutsätter att det är högerblinkande som avses. Att blinka vänster och sedan svänga höger kan aldrig vara rätt.

Ja, precis!
Senast idag låg jag bakom en bil som blinkade ut höger, men valde att köra vidare till nästa utfart.
2019-02-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Ja, precis!
Senast idag låg jag bakom en bil som blinkade ut höger, men valde att köra vidare till nästa utfart.
Någon som kanske ansåg sig vara ute "i god tid"!
2019-02-17, 23:13
Medlem
Citat:

Men jag har ju massor med gånger förklarat fördelarna med VB, och du kan ju lika gärna vända på det och säga att om det varit nåt fel med VB i rondellkörning så hade det förbjudits. Men nu uppmanar Trafikverket körskolorna att fortsätta lära ut VB i rondeller.

Det finns dessutom en mängd andra situationer där användare av blinker inte är lagstadgat men ändå är tillåtet och rekommenderas. Hur svårt är det att begripa för dig?

Har du andra åsikter och tycker du kan detta bättre än Trafikverket och körskolorna så tala då om för dem att de har fel och du vet mycket bättre än deras trafikexperter.
2019-02-18, 07:18
Bannlyst
att trafikverket rekommenderar körskolorna VB låter som du hittat på själv för att försvara ditt beteende. Det är vissa på körskolorna som godtyckligt lagt till VB vid rondellkörning för att så många gör detta fel. De blev liberala när de insåg att de inte kunde få köreleverna att begripa att en cpl inte är en korsning.
Trafikverket har inget med detta att göra. Enligt dem är det endast HB som gäller vid avfart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in