Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-03-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Har fortfarande inte fått höra eller se på vad sätt dessa skolor rekommenderats att förorda vb i cpl.

Jag har tidigare här i tråden postat ett mejlsvar från en erfaren körskollärare som bestämt tar avstånd från vänsterblink.
2019-03-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Det där var en av de sämsta bortförklaringar jag har läst....

Tänk att det ska vara så svårt att acceptera två regler vid rondellkörning:
1. Blinka alltid höger när du svänger ut.
2. Blinka vänster om det, enligt dina kunskaper och din erfarenhet, innebär en upplysning till medtrafikanterna som de kan ha nytta av. Använd här ditt eget ömdöme.

Det är just här det fallerar hos dom som är "ute och kör för sig själva".
Att visa hänsyn och visa sina avsikter för medtrafikanter verkar inte vara intressant.
Egoismen i trafiken i ett nötskal.
2019-03-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag har tidigare här i tråden postat ett mejlsvar från en erfaren körskollärare som bestämt tar avstånd från vänsterblink.
"Erfaren körskollärare"????

Adam Scwinskijt var det va?
Troll.
2019-03-23, 11:41
Medlem
Citat:

Jo, vi såg det den gången, ett påhittat citat du skrivit själv, utan någon källhänvisning till med länk till körskolan så det går att kontrollera sanningshalten, ja för de som inte redan vet att du trollar och ljuger alltså.

Jämför med det citat jag skickade in, där en körskola förklarar att de lär ut VB och att detta gillas av deras överordnade myndighet. Där fanns namn och adress etc, så det är fritt fram för vem som helst att kolla upp saken.
2019-03-23, 11:48
Medlem
Citat:
Jag tar bestämt avstånd från vad den "erfarne körskolläraren" säger på den punkten.
Det kan aldrig vara fel att meddela medtrafikanterna vad man tänker göra. Min erfarenhet som erfaren bilförare.
2019-03-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Jag tar bestämt avstånd från vad den "erfarne körskolläraren" säger på den punkten.
Det kan aldrig vara fel att meddela medtrafikanterna vad man tänker göra. Min erfarenhet som erfaren bilförare.

Du vill alltså meddela dina medtrafikanter att du tänker färdas mot trafikriktningen? Sjyst!
2019-03-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jämför med det citat jag skickade in, där en körskola förklarar att de lär ut VB och att detta gillas av deras överordnade myndighet. Där fanns namn och adress etc, så det är fritt fram för vem som helst att kolla upp saken.

Jag har kollat upp det du skrev och trafikskolan vill inte kännas vid ditt påstående att VB rekommenderas. Fake News!
2019-03-23, 15:12
Medlem
Tog körkort för inte så längesedan, min lärare sa att det är lite av en gråzon. I regel så ska blinkers användas för att hjälpa medtrafikanter. Så om det kan underlätta för medtrafikanter så är det nog ingen polis som kommer bötfälla dig för detta.

Jag blinkar inte vänster i rondellen. Däremot blinkar jag vänster vid körfältsbyte. Så vid en tvåfilig rondell blinkar jag vänster om jag på väg in ligger i höger körfält. När jag väl ligger i vänster körfält så slutar jag blinka. Efter att jag kör in i rondellen betraktar jag det som en enkelriktad väg. Det viktiga är att blinka höger och positionera sig på ett tydligt sätt när man ska ut.

Jag stör mig inte på något sätt när folk blinkar vänster. Bättre det än alla muppar som inte blinkar alls. Där jag bor känns det som att hälften av alla bilister inte vet att det blinkers existerar. Jag tar för vana att kolla på riktningen på hjulen på andra bilar när jag ska in i en rondell.
2019-03-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Du vill alltså meddela dina medtrafikanter att du tänker färdas mot trafikriktningen? Sjyst!
Driver du med mig, eller tramsar du bara? För du kan rimligen inte mena allvar.
2019-03-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postbyte
Tog körkort för inte så längesedan, min lärare sa att det är lite av en gråzon. I regel så ska blinkers användas för att hjälpa medtrafikanter. Så om det kan underlätta för medtrafikanter så är det nog ingen polis som kommer bötfälla dig för detta.

Jag blinkar inte vänster i rondellen. Däremot blinkar jag vänster vid körfältsbyte. Så vid en tvåfilig rondell blinkar jag vänster om jag på väg in ligger i höger körfält. När jag väl ligger i vänster körfält så slutar jag blinka. Efter att jag kör in i rondellen betraktar jag det som en enkelriktad väg. Det viktiga är att blinka höger och positionera sig på ett tydligt sätt när man ska ut.

Jag stör mig inte på något sätt när folk blinkar vänster. Bättre det än alla muppar som inte blinkar alls. Där jag bor känns det som att hälften av alla bilister inte vet att det blinkers existerar. Jag tar för vana att kolla på riktningen på hjulen på andra bilar när jag ska in i en rondell.

Polisen kan inte gärna bötfälla dig om du inte direkt bryter mot någon lag, och att VB i rondell så som det diskuteras i tråden är fullt lagligt och lärs ut av körskolor med stöd från de myndigheter som styr körskolornas utbildning
2019-03-23, 16:28
Medlem
Citat:
Jag har kollat upp det du skrev och trafikskolan vill inte kännas vid ditt påstående att VB rekommenderas. Fake News!

Trolleri trollera, är det enda du kan.

Jag vet att du ljuger, som vanligt.

Du kan väl anmäla alla körskolor som lär ut VB och påtala att de gör fel, och att detta inte är tillåtet, så får vi se hur du klarar dig. Men det vågar du inte utan endast trolla på forum
2019-03-23, 16:35
Medlem
John-Pauls avatar
Den här sidan lär ut att ska man svänga vänster så blinkar man vänster fram tills man passerar rakt fram i en liten rondell och inte i en stor rondell.
Blinkers är till för att visa medtrafikanter din avsikt så ska man vänster i rondellen så tycker jag inte det är fel att visa det för det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in