Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-03-22, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Det är värre med de som inte blinkar höger när de ska svänga höger i en rondell. Kommer man från det hållet de ska svänga så tror man att de ska rakt i rondellen och då kan man inte köra in i rondellen. Ifall de i stället blinkade höger så kunde trafiken flyta mycket bättre. Speciellt om det är kö och många som inte blinkar höger.
Kan bara hålla med.

Men.............
Det borde avhandlas i en egen tråd som skulle handla om just det dvs INTE HB....den här tråden
handlar om en annan sak.
2019-03-22, 18:43
Medlem
I Frankrike å Storbritanien är det vanligt att man blinkar vänster (eller höger vid vänstertrafik) när man tar en utfart mer än 180° från vart man kom ifrån. Inte alla gör det men man blir instruerad att göra så under körskolan och får säkert minus om man inte gör det på testet. Jag vet inte hur det är i resten av europa men antart att det är ganska gångbart internationellt.
2019-03-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är anmärkningsvärt att Transportstyrelsen vid sina informationsfilmer och liknande aldrig nämner vb alls, man visar normal placering i en tvåfilig cpl med kommentaren att annan filplacering får ske om bilisten finner det mer lämpligt. Givetvis visas var bilisten bör använda hb, men som sagt inte ett ord om vb, skulle de anbefalla detta kunde det förväntas stå som rekommendation, så är ej fallet.

Transportstyrelsen visar vad som är lagkrav.

De hade tidigare filmer och foldrar där de tog upp VB.

Tvivlar du på om det är tillåtet med VB, och rekommenderas, så kanske du borde anmäla alla körskolor för tjänstefel eller nåt, för de lär ut VB, så får vi se vart det landar...
2019-03-22, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Transportstyrelsen visar vad som är lagkrav.

De hade tidigare filmer och foldrar där de tog upp VB.

Tvivlar du på om det är tillåtet med VB, och rekommenderas, så kanske du borde anmäla alla körskolor för tjänstefel eller nåt, för de lär ut VB, så får vi se vart det landar...
Har de tidigare visat vb och nu funnet för gott att utesluta den delen så kan vi inte annat än utgå från att de bedömt vb som något de inte rekommenderar. För några regler har ju inte ändrats.

Tjänstefel kan endast någon dömas till som ägnar sig åt någon form av myndighetsutövning, sådan förekommer inte på trafikskolor. Har för övrigt inte något tvivel om att vb skulle vara tillåtet.

Har fortfarande inte fått höra eller se på vad sätt dessa skolor rekommenderats att förorda vb i cpl.
2019-03-22, 23:39
Medlem
En cirkulationsplats är att se som en enkelriktad väg med endast avfarter till höger, alltså blinkar man höger när man ska ut ur denna. Blinka vänster är fel.
2019-03-22, 23:42
Medlem
Citat:
Har de tidigare visat vb och nu funnet för gott att utesluta den delen så kan vi inte annat än utgå från att de bedömt vb som något de inte rekommenderar. För några regler har ju inte ändrats.

Tjänstefel kan endast någon dömas till som ägnar sig åt någon form av myndighetsutövning, sådan förekommer inte på trafikskolor. Har för övrigt inte något tvivel om att vb skulle vara tillåtet.

Har fortfarande inte fått höra eller se på vad sätt dessa skolor rekommenderats att förorda vb i cpl.

Jag har redan länkat till detta tidigare i tråden, märkligt att du inte sett det...

(FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

Har du lite råg i ryggen så kontaktar du körskolan och frågar, som jag gjorde, istället för att sitta här och spela Allan...
2019-03-22, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har redan länkat till detta tidigare i tråden, märkligt att du inte sett det...

(FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

Har du lite råg i ryggen så kontaktar du körskolan och frågar, som jag gjorde, istället för att sitta här och spela Allan...

Eftersom lejonparten av era inlägg innehåller personangrepp och ovidkommande jämförelser kommer inte några ytterligare kommentarer till era inlägg att skrivas.
2019-03-23, 00:05
Medlem
Citat:
Eftersom lejonparten av era inlägg innehåller personangrepp och ovidkommande jämförelser kommer inte några ytterligare kommentarer till era inlägg att skrivas.

Så du menar att jag hade personangrepp i det inlägget....? Verkar mer som du inte har minsta intresse av att kolla med körskolorna etc om varför de lär ut som de gör. Du väljer istället att vara faktaresistent och vägrar inse att dina åsikter och påståenden kan vara fel...?

Känns mest som en blek och väldigt feg bortförklaring/undanflykt...
Du har bestämt dig för att du har rätt och alla som förklarar varför det VBas, och varför körskolor lär ut detta, har fel, och ignorerar alla svar förklaringar och fakta som talar emot din åsikt.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-03-23 kl. 00:08.
2019-03-23, 00:58
Medlem
Rebelxs avatar
Har säkert svarat redan men anledningen till att jag blinkar vänster i rondell om jag ska ta andra eller tredje eller fjärde avfarten , är för att de som står och väntar lättare ska kunna planera sitt inträde i cirkulationsplatsen.
Vet inte hur det ser ut i era städer, men i Stockholm är alldeles för många antingen fulla eller gravt mentalt handikappade i trafiken, och är inte alls ovanligt att någon förutsätter att man ska ta första avfarten som de flesta tar och kör ut framför som de mongon de är, t.ex.

Så det är även lite för att jag ska slippa hålla på tvärnita / krocka när man möter dessa dårar, att man blinkar ut är allmänt hyfs bara (och lag), men det är vänsterblinket som faktiskt skulle kunna få dig slippa en smäll eller få en tradare i anus.

I körskola lär man ut att blinka vänster när man har avsikt att snurra lite längre än ett kvarts varv.
Beroende på om det finns ett eller två körfält, och hur linjerna är målade, påverkar såklart hur stora missbedömningar medtrafikanterna kan tänkas göra.
I Stockholm så är det iaf ok att korsa en heldragen linje om man har bråttom, eller fått någon viktig facebookuppdatering eller kanske för att slippa köa som alla andra.

Så jag gör det för min egen skull, för att det inte kräver i princip någon ansträngning alls att röra på mitt finger 5cm, och för att jag ibland kör rätt fort och verkligen ogillar när folk rullar ut framför mig bara för att de 10 andra bilarna som kom innan svängde av första avfarten (självfallet utan att blinka).

Idioter som "stör" sig på att vissa väljer att visa vart de är på väg, är nog de som stör trafiken mest och skapar alla jävla cepeköer varje morgon pga sin begränsade kapacitet att förstå hur saker och ting fungerar ur ett lite större perspektiv.
Även om det känns som att du är huvudpersonen hela ditt liv och att det händer saker runt omkring dig, så är det egentligen så att du bara är en obetydlig meningslös börda bland alla andra myror där ute.
Du har inte mest bråttom, det är inte mest synd om dig, och vad du tänker i din hjärna är med största sannolikhet fel.

Skit i att blinka, det har du laglig rätt att göra.
Men försök att fatta att när du ser någon blinka, oavsett trafiksituation, så gör de det för din skull.
Sedan att många verkar använda blinkers för att förvirra genom att de inte riktigt förstår vad de håller på med eller vart de ska är ett otyg i sig.
Men det är mest pensionärer och det kan man väl ha överseende med tycker jag.

En vacker dag, så kommer jag medvetet hoppa bromsen och klippa kanske just dig när du byter fil på motorvägen utan att blinka med lastbilen.
När du sen ligger där som ett kolli med stomipåsen kan du ju komma ihåg att detta antagligen inte skulle hänt hade du haft som vana att använda blinkers när du var ute o körde, och de som blinkar vänster i rondell när de ska flera avfarter är garanterat inte en av de som blir touchad i baken och voltar in i brofundamentet.
Med lite tur kanske du blir filmad också medans du brinner upp där fastklämd.
2019-03-23, 06:15
Medlem
Citat:
Det där var en av de sämsta bortförklaringar jag har läst....

Tänk att det ska vara så svårt att acceptera två regler vid rondellkörning:
1. Blinka alltid höger när du svänger ut.
2. Blinka vänster om det, enligt dina kunskaper och din erfarenhet, innebär en upplysning till medtrafikanterna som de kan ha nytta av. Använd här ditt eget ömdöme.
2019-03-23, 08:24
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Det där var en av de sämsta bortförklaringar jag har läst....

Tänk att det ska vara så svårt att acceptera två regler vid rondellkörning:
1. Blinka alltid höger när du svänger ut.
2. Blinka vänster om det, enligt dina kunskaper och din erfarenhet, innebär en upplysning till medtrafikanterna som de kan ha nytta av. Använd här ditt eget ömdöme.

Den här enkla förklaringen sammanfattar alldeles utmärkt det riktiga svaret, sanslöst att denna tråden kunnat pågå i 11 år😂
2019-03-23, 08:25
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Har säkert svarat redan men anledningen till att jag blinkar vänster i rondell om jag ska ta andra eller tredje eller fjärde avfarten , är för att de som står och väntar lättare ska kunna planera sitt inträde i cirkulationsplatsen.
Vet inte hur det ser ut i era städer, men i Stockholm är alldeles för många antingen fulla eller gravt mentalt handikappade i trafiken, och är inte alls ovanligt att någon förutsätter att man ska ta första avfarten som de flesta tar och kör ut framför som de mongon de är, t.ex.

Så det är även lite för att jag ska slippa hålla på tvärnita / krocka när man möter dessa dårar, att man blinkar ut är allmänt hyfs bara (och lag), men det är vänsterblinket som faktiskt skulle kunna få dig slippa en smäll eller få en tradare i anus.

I körskola lär man ut att blinka vänster när man har avsikt att snurra lite längre än ett kvarts varv.
Beroende på om det finns ett eller två körfält, och hur linjerna är målade, påverkar såklart hur stora missbedömningar medtrafikanterna kan tänkas göra.
I Stockholm så är det iaf ok att korsa en heldragen linje om man har bråttom, eller fått någon viktig facebookuppdatering eller kanske för att slippa köa som alla andra.

Så jag gör det för min egen skull, för att det inte kräver i princip någon ansträngning alls att röra på mitt finger 5cm, och för att jag ibland kör rätt fort och verkligen ogillar när folk rullar ut framför mig bara för att de 10 andra bilarna som kom innan svängde av första avfarten (självfallet utan att blinka).

Idioter som "stör" sig på att vissa väljer att visa vart de är på väg, är nog de som stör trafiken mest och skapar alla jävla cepeköer varje morgon pga sin begränsade kapacitet att förstå hur saker och ting fungerar ur ett lite större perspektiv.
Även om det känns som att du är huvudpersonen hela ditt liv och att det händer saker runt omkring dig, så är det egentligen så att du bara är en obetydlig meningslös börda bland alla andra myror där ute.
Du har inte mest bråttom, det är inte mest synd om dig, och vad du tänker i din hjärna är med största sannolikhet fel.

Skit i att blinka, det har du laglig rätt att göra.
Men försök att fatta att när du ser någon blinka, oavsett trafiksituation, så gör de det för din skull.
Sedan att många verkar använda blinkers för att förvirra genom att de inte riktigt förstår vad de håller på med eller vart de ska är ett otyg i sig.
Men det är mest pensionärer och det kan man väl ha överseende med tycker jag.

En vacker dag, så kommer jag medvetet hoppa bromsen och klippa kanske just dig när du byter fil på motorvägen utan att blinka med lastbilen.
När du sen ligger där som ett kolli med stomipåsen kan du ju komma ihåg att detta antagligen inte skulle hänt hade du haft som vana att använda blinkers när du var ute o körde, och de som blinkar vänster i rondell när de ska flera avfarter är garanterat inte en av de som blir touchad i baken och voltar in i brofundamentet.
Med lite tur kanske du blir filmad också medans du brinner upp där fastklämd.

Savage, tack för skrattet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in