Citat:
Ursprungligen postat av
deman
Lär dig logiskt tänkande istället för att låta dig hjärntvättas av icke logiskt resonemang.
en CP är en CP och en korsning är en korsning. det är den skillnaden ni VB:are inte begiper utan agerar som om det vore samma sak.
Tänk själv och ifrågasätt er trafiklärare om han lär ut ologiskt beteende.
Ja men det är ju jag som tänker logiskt av oss två, och du tänker med arslet om du ens tänker alls....
Som jag sa. Om vi har en och samma lilla fyrvägskorsning där man för att visa andra vad man ska ta vägen, skall använda blinkers om man ska t ex svänga vänster. Reglerna finns där för att vi ska undvika olyckor då det är små marginaler och korta avstånd så vad andra förare ska göra sker väldigt direkt, typ liten chans till ångervecka.... hajar du? Då är det helt ok att man ska VB eller hur?
Så, om nästa dag exakt samma korsning blir en CP, med enda visuella skillnaden att det står en kon i mitten som vi skall runda motsols, allt annat lika. Det är lika trång, allt sker lika fort, samma minimala marginaler innan nåt sker, att reagera på. Bilarna kör i grunden på exakt samma sätt genom denna korsning, vare sig med eller utan kon i mitten, detta kan man se på flygbilderna över korsningar att det ofta är en mer okörd yta i mitten. Så om det står en kon där eller inte ändrar egentligen inget alls hur bilarna kör genom denna korsning, inte ens om det skulle vara en CP. Samma risk för att man inte hinner med att se vad andra tänker göra, så varför skulle det vara fel och ologiskt att använda VB då för vara tydlig med vad man ämnar göra när man ska igenom denna trafikplats?
Har du svårt att fatta logiken fast t o m Trafikverket och körskolor klart o tydligt (se min länk ovan) förklarar det i klartext? Isåfall är det ju du som har bristande logik samt riskanalys.