Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-11-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Har nog kommit på lösningen
(räknade igår på 15minuters körning 60! bilister som inte använde blinkers alls!)
Vi låter bli att blinka! (har inte hört att det är så vanligt att få böter för det..)

Vilka var det som inte blinka enligt dig? Dom som lämna rondellen eller dom som fortsatte runt den?
2007-11-21, 03:41
Medlem
tenstakickerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Helt korrekt!

Typ!

Blinka vänster gör alla gentlemän..Vänsterblinkers används med fördel strax före påfart av aktuell rondell, blinkers stängs av vid infart till rondellen.. Sedan i rondellen, när du passerat avfart strax innan aktuell avfart, lägger vi in högerblinkers.

Vett och etikett för oss äkta Stockholmare!

Lantisarna kan stressa och vänta i sina BMW´s..
2007-11-21, 13:19
Medlem
förstår dig till 100% och jag hatar det lika mycket som du gör. men det finns värre människor, precis som du nämnde, de som inte blinkar höger när de ska ut, eller på andra krångliga ställen.

sen hatar jag också folk som sitter och jiddrar i mobilen i en rondell, även fast de inte kan hantera det!! Blir så förbannad, sen finns det folk som kan hantera det, inget hat mot er.
2007-11-21, 23:44
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Vilka var det som inte blinka enligt dig? Dom som lämna rondellen eller dom som fortsatte runt den?

Hann tyvärr inte art/modell bestämma dem

Jag räknade bara de jag såg,när de borde använt blinkers.Ut ur rondell,runt rondell.Filbyte(höger/vänster tvåfilig väg inom/utom tätbebyggtomr.)Höger/vänster sväng.
De flesta i rondell,givetvis!

Som sagt:Man får försöka ha överseende och "kramas I trafiken"
2007-11-22, 15:43
Medlem
Citat:
Hann tyvärr inte art/modell bestämma dem

Jag räknade bara de jag såg,när de borde använt blinkers.Ut ur rondell,runt rondell.Filbyte(höger/vänster tvåfilig väg inom/utom tätbebyggtomr.)Höger/vänster sväng.
De flesta i rondell,givetvis!

Som sagt:Man får försöka ha överseende och "kramas I trafiken"

Tror det blir bättre om vi håller oss till vad man SKA göra. Annars har jag en hel del att tillägga om vad jag tycker folk borde göra i trafiken men som inte styrs av regler.
2007-11-22, 18:29
Medlem
AoE3#1s avatar
blinka åt höger så klart! om man inte ska svänga så låter man bli att blinka höger och blinkar när man ska svänga(köra ut, samma grej)

Hur kan ni tro att man ska blinka åt vänste?

Läste bara igenom första sidan, men TS har helt rätt. stör mig mkt på det också.
2007-11-23, 01:17
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Tror det blir bättre om vi håller oss till vad man SKA göra. Annars har jag en hel del att tillägga om vad jag tycker folk borde göra i trafiken men som inte styrs av regler.

Ok,inte "borde använt blinkers" Skulle använt.. (vid filbyte,vid utfart ur cirkulationsplats.Är inte en tvåfilig cirkulationsplats ett ställe med två filer?Då ska man ju blinka! )
2007-11-23, 08:34
Medlem
Citat:
Ok,inte "borde använt blinkers" Skulle använt.. (vid filbyte,vid utfart ur cirkulationsplats.Är inte en tvåfilig cirkulationsplats ett ställe med två filer?Då ska man ju blinka! )

Och om du då byter ut "borde" till "skulle" så får vi plocka bort tillfället man "skulle" använt blinkers som heter "runt rondellen" i ditt inlägg. Eftersom det inte är nått måste.
I övrigt hade du rätt.
2007-11-24, 14:25
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Och om du då byter ut "borde" till "skulle" så får vi plocka bort tillfället man "skulle" använt blinkers som heter "runt rondellen" i ditt inlägg. Eftersom det inte är nått måste.
I övrigt hade du rätt.

Tja,är det en två-filig cirkulationsplats kan man väl säga att det är omöjligt att komma in i den innersta filen utan att passera den yttre.Då gör man väl ett filbyte?!
2007-11-24, 18:27
Medlem
Citat:
Tja,är det en två-filig cirkulationsplats kan man väl säga att det är omöjligt att komma in i den innersta filen utan att passera den yttre.Då gör man väl ett filbyte?!

Du hade redan med filbyte i din post. "runt rondellen" stod för sig själv. Och det behöver man inte blinka för.

Men varför måste man in i den innersta filen? Det är ju bara att köra i den yttre som jag gör när jag ska runt. Då slipper man ju byta fil igen sen när man ska ut. Det är ju typ 50m vi snackar om. Helt onödigt att byta fil 2ggr då tycker jag. Ökar olycksrisken.
2007-11-25, 01:35
Medlem
nexss avatar
Det är väl klart som fan att man blinkar vänster i början! Se bilden nedan (som jag gjorde i paint, med touchpad på bärbaran, i sängen, liggande ) Betydligt lättare att rita än förklara.

http://img134.imageshack.us/my.php?image=namnlsjf1.jpg

Förklara gärna hur man på bättre vis ska blinka och signalera så alla förstår var man ska?
2007-11-25, 11:36
Medlem
Sweemans avatar
skit samma om folk vet att du ska till vänster, du är ändå i innersta filen och ska ändå blinka höger för att komma ut

Själv så har jag konstigt nog slutat blinka vänster i rondeller efter att ha läst denna tråden ^^ inser nu att det är meningslöst :P

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in