Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-08-02, 21:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Och hur mycket underlättar det för en bil som ser dig köra runt och blinka vänster i en rondell? Han har ju ingen aning om vart du ska eller var du kom ifrån.

Vad menar du?

Man blinkar vänster när man kör in för att visa att man inte ska rakt fram eller svänga till höger. Blinkar man inte så kan folk tro det eftersom det är naturligt att inte blinka vänster om man ska till höger eller rakt fram.

Det finns två sorters rondeller ja, enkelfils och flerfils. Enkelfiliga rondeller har mindre komplikationer men kör man i en flerfilsrondell är det väldigt fördelaktigt att sätta ut vänsterblinkers eftersom det signalerar att man ska ligga kvar i innerfilen. Man slår av den när man nått innerfilen och slår på högerblinkersen när man ämnar byta till ytterfilen eller svänga av.
2014-08-02, 22:29
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Man blinkar vänster när man kör in för att visa att man inte ska rakt fram eller svänga till höger. Blinkar man inte så kan folk tro det eftersom det är naturligt att inte blinka vänster om man ska till höger eller rakt fram.

Det finns två sorters rondeller ja, enkelfils och flerfils. Enkelfiliga rondeller har mindre komplikationer men kör man i en flerfilsrondell är det väldigt fördelaktigt att sätta ut vänsterblinkers eftersom det signalerar att man ska ligga kvar i innerfilen. Man slår av den när man nått innerfilen och slår på högerblinkersen när man ämnar byta till ytterfilen eller svänga av.
Kan tillägga att det nästan är mer fördelaktigt med vänsterblinkers i enfiliga cirkulationsplatser. Bor i ett område med många små och i vissa av dessa blir det lätt kö om ingen visar vart de ska, då är det fördelaktigt om man visar klart och tydligt vart man ska. Ska man till vänster så kan man redan innan cirkulationsplatsen visa detta så medtrafikanter får en klar och tydlig bild (slipper vänta för att se) och självklart slår man över till högerblinkers när avfarten närmar sig.
2014-08-03, 12:02
Medlem
FuriousRages avatar
Såg någon på facebook som postade denna bild:
http://imgur.com/6Oh0zxs
2014-08-03, 12:28
Medlem
Schlaktarnns avatar
tänk om alla bilister bara kunde fatta att högerblinka när de ska ut från rondellen. Så mycket enklare det hade blivit. Irritationen som kan uppstå när idioter som blinkar vänster eller inte blinkar alls och man missar att köra ut eller tvingas växla ner till 1an
2014-08-03, 12:31
Medlem
Jag tycker mig se att merparten av vänsterblinkarna i rondell inte byter till högerblink när de kör ut. Stämmer min observation?
2014-08-04, 00:04
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag tycker mig se att merparten av vänsterblinkarna i rondell inte byter till högerblink när de kör ut. Stämmer min observation?
Ja, tyvärr stämmer det. Sedan kommer de som råkat ut för dessa idioter (som signalerar fel) i trafiken och gråter ut för att "vänsterblinkers är totalt fel i cirkulationsplatser", då har man totalt missat poängen med att kombinera både höger- och vänsterblinkers i en cirkulationsplats.

Ännu har ingen lyckats bevisa att vänsterblinkers kombinerat med högerblinkers är dåligt i en cirkulationsplats, så det är något jag fortfarande efterlyser
2014-08-04, 01:20
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om det finns två körfält som leder till samma plats, som i ditt exempel, så ska man väl i första hand välja det högra körfältet?

Den sistnämnda lilla rondellen trodde jag var engelsk...

Nu stor rondell, Korsvägen i Göteborg. Det finns infarter och utfarter från fyra håll, i mitten finns en stor hållplats med spårvagnar, bussar, kiosk och café, som har fyra olika in/utfarter som korsar cirkulationsplatsen. Liseberg och Svenska Mässan/Hotell Gothia ligger vid två av hörnen, så vissa tider sprutar det gående över övergångsställena som finns inne i cirkulationsplatsen. Och lite cykelbanor. Som mest tre körfält plus diverse bussfiler.

Jag har senaste tiden roat mig med att blinka HÖGER när jag lämnar katastrofen och det känns verkligen inte rätt eftersom det inte känns som en cirkulationsplats.

https://www.google.se/maps/place/Joh...11.9866571,17z
Korrigering, Korsvägen är ingen cirkulationsplats. Vid infarterna finns märke B1. Väjningsplikt, men inte märke D3. Cirkulationsplats. Varför ska jag titta på vägmärken i en stad som jag hittar i även i sömnen?
2014-08-05, 16:46
Medlem
Detta var vad de lärde ut på körskolorna under typ 80-talet och vissa gamla hundar har visst svårt att fatta att regler kan ändra sig och att det är deras skyldighet att ta till sig sådana ändringar.

Jag tycker man kan blinka vänster när man ska svänga vänster i en rondell - om man kombinerar det med att blinka höger när man sedan ska ur rondellen! Problemet är att det är få som gör det, och jag kan skrika högt där jag sitter själv i min bil åt alla som skiter i det! Så jävla irriterande att bli ståendes i rusningstrafiken och missa lägen att köra in i rondellen pga. folks felaktiga eller bristande förmåga att använda blinkers.

Grrr!
2014-08-09, 10:47
Medlem
brokeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appleskrutt
Detta var vad de lärde ut på körskolorna under typ 80-talet och vissa gamla hundar har visst svårt att fatta att regler kan ändra sig och att det är deras skyldighet att ta till sig sådana ändringar.

Jag tycker man kan blinka vänster när man ska svänga vänster i en rondell - om man kombinerar det med att blinka höger när man sedan ska ur rondellen! Problemet är att det är få som gör det, och jag kan skrika högt där jag sitter själv i min bil åt alla som skiter i det! Så jävla irriterande att bli ståendes i rusningstrafiken och missa lägen att köra in i rondellen pga. folks felaktiga eller bristande förmåga att använda blinkers.

Grrr!

I Varberg finns en flerfilsrondell som heter Lassabacka. Där får man dagligen prov på folk som inte har fattat hur man kör i en rondell. Att en olycka inte hänt är ett rent mirakel, men vet att det bara är en tidsfråga innan det smäller.

Ni som blinkar vänster; varför sov ni på körkortsteorin?
2014-08-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brokep
I Varberg finns en flerfilsrondell som heter Lassabacka. Där får man dagligen prov på folk som inte har fattat hur man kör i en rondell. Att en olycka inte hänt är ett rent mirakel, men vet att det bara är en tidsfråga innan det smäller.

Nää, vi sov inte.
Däremot är vi kloka nog att informera våra medtrafikanter om våra avsikter.
Det borde ALLA göra..........
2014-08-10, 10:00
Medlem
copes avatar
Citat:

Fick då aldrig någon sådan fråga så förklara gärna hur den frågan lyder så kan vi se om den antyder till att det är FEL att blinka vänster
2014-08-10, 10:18
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Hur menar du att vänsterblink skulle öka risken för en olycka? Förmodligen så har du lika svårt som andra att skilja på vänsterblink och utebliven högerblink.
När man har för avsikt att lämna cirkulationen skall man blinka höger, oavsett om man blinkat vänster eller inte blinkat alls innan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in