Citat:
Ursprungligen postat av
Pre 1914
Man blinkar vänster för att man ska ut åt vänster.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnlitenUggla
Fast när du ska ut så blinkar du ju och svänger åt höger..
Finns ju ingen utfart till vänster..
Det säger sig självt. Om du svänger till vänster i en rondell så kör du runt runt runt runt runt.
Du kommer aldrig ur en rondell genom att svänga vänster.
Man måste svänga till höger annars kommer man aldrig ut.
Felet du gör är att du utgår från att det tvunget måste vara så att vänsterblink måste betyda att du ska av till vänster.
I en bil har du ganska begränsade kommunikationsmöjligheter. Du kan blinka, varva motorn, dutta bromspedalen för bromsljus, varningsblinkers och tuta. Har du ögonkontakt kan du ge lite gester också. Men det är ganska begränsat.
Därför är det inte speciellt konstigt att vissa av dessa får breddade betydelser. Bromsljus är ju till för att varna bakomvarande för att du bromsar in, men det används också för att säga "jag tycker du ligger för nära". Tutan ska användas för att avvärja fara, men den används också för att uppmärksamma folk på att det blivit grönt, och även rent allmänt för att visa missnöje. Varningsblinkers används för att varna, men också för "Haha, jag körde om dig". Att blinka med helljuset kan också betyda lite olika saker.
På samma sätt används blinkers på olika sätt. På en landsväg behöver det inte betyda att man ska köra om eller svänga vänster. Det kan också betyda att man varnar bakomvarande för att det kommer möte eller annan fara om de nu är på väg att köra om. Att blinka vänster och sedan höger i snabb följd betyder "tack"
Och på samma sätt har blinkers en vidgad betydelse i rondeller. I allmänhet betyder det "Jag kommer fortsätta till minst tredje avfarten"
En central sak i lagen här är att den inte förbjuder dig att blinka vänster. Vissa saker i trafiken är förbjudna, vissa saker är påbjudna, och vissa är tillåtna. Det vore omöjligt att skriva en fungerande trafiklagstiftning som täcker alla möjliga trafiksituationer. Just därför finns det saker som är tillåtna att göra, även om du inte måste gör dem.