Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5447 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2018-03-14, 23:09
  #6385
Medlem
Tog körkort för tio år sedan. Fick lära mig när man ska till vänster ska man blinka och ska man av ska man byta fil efter man blinkar höger och ska man rakt fram behöver man innan avfarten blinka höger. Men vad är fel med det menar du?
Citera
2018-03-14, 23:56
  #6386
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS
Alltså.. Om du måste lämna företräde till en annan bil, menar du då att den bilen du måste lämna företräde till inte har företräde?
Klockers wow satan är imponerad så jävla bra
Tack Tack
Citera
2018-03-15, 06:45
  #6387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
VBarna har förstört och gjort rondellkörning farlig sen de började poppa upp nångång då 80 och 90-talisterna tog körkort. Nu kan jag som kör inne i rondellen inte veta lika säkert att han som kommer där borta och vill in, fattar att jag avser att köra vidare i rondellen. Om han är en VB-are tror han avsaknaden av VB på min bil betyder att jag ska av innan dvs fritt att köra, vilket det givetvis inte är. Han blir rammad för eller senare av mig eller nån annan. VB-arnas innötande av ett felaktigt tänk kring rondellkörningen skapar olyckor.

Jag håller inte med alls. Alla som använder VB har fått lära sig att byter man fil eller svänger av höger i en cirkulationsplats så ska man signalera till övriga bilister genom att använda HB. Sådan är lagen.

Avsaknad av VB innebär att bilisten i cirkulationsplatsen antingen avser att köra vidare eller svänga av höger utan att signalera. Man måste således avvakta. Ingen körskola lär ut att man kan fritt köra och gissa vart andra bilister ska ta vägen, inte ens dom körskolor som lärt ut VB har ignorerat detta faktum. Det här är ett feltänk från din sida och eventuella bilister som gör som du menar gör helt fel. Dom har fortfarande väjningsplikt till bilisten som befinner sig i cirkulationsplatsen. Jag skulle säga att det det inte alls handlar om VB, utan snarare hetsiga och aggressiva förare som tar för stora chanser i trafiken.

Själv är jag av uppfattningen att avsaknaden av HB är det som sker mest och är det största irritationsmomentet i en cirkulationsplats. Det gör att trafiken flyter på sämre. Har även sett guldkorn då bilister använder VB in i rondellen men missar att använda HB när dom svänger ut. I sådana fall är användandet av VB farligt, men inte annars. Jag har inte sett eller upplevt en förhöjd risk för olyckor av att bilister använder VB korrekt när jag kör i cirkulationsplatser, det visar mig bara bättre vart dom avser ta vägen och det kan tom göra att trafiken flyter på bättre.
Citera
2018-03-15, 07:04
  #6388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Klockers wow satan är imponerad så jävla bra
Tack Tack

Jag har dock börjat förstå hur dom menar. Att tänket att man har rätt till företräde är felaktigt. Det är givetvis lätt ologiskt eftersom man lämnar företräde till en bilist och den bilen har företräde gentemot dig men den bilisten får/bör inte tänka att den har företräde. Men jag ser behovet då folk som tror sig ha rättigheter skulle börja köra mer trafikosäkert.

Exempel:

Väjningsregler – körkortsteori

Grunden för alla väjningsregler är att ingen har rättigheter i trafiken, utan det enda som finns är gemensamma skyldigheter. Olika perspektiv på samma situation:

”Jag har företräde, eftersom jag kör på en huvudled.”
Tankar på att du har rätt till att ta för dig av något i trafiken är farliga.
”De andra bilarna har väjningsplikt mot mig, eftersom jag kör på en huvudled.”
Bra och trafiksäkert tankesätt.

https://korkortonline.se/teori/vajningsregler/
Citera
2018-03-15, 08:44
  #6389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
VBarna har förstört och gjort rondellkörning farlig sen de började poppa upp nångång då 80 och 90-talisterna tog körkort. Nu kan jag som kör inne i rondellen inte veta lika säkert att han som kommer där borta och vill in, fattar att jag avser att köra vidare i rondellen. Om han är en VB-are tror han avsaknaden av VB på min bil betyder att jag ska av innan dvs fritt att köra, vilket det givetvis inte är. Han blir rammad för eller senare av mig eller nån annan. VB-arnas innötande av ett felaktigt tänk kring rondellkörningen skapar olyckor.
Eftersom du är medveten om riskerna så är ju en enkel lösning att du börjar vänsterblinka också. Varför utsätter du dig själv och andra medvetet för fara bara för att du vägrar anamma vänsterblink? Det är ju inte olagligt att blinka vänster i en cirkulationsplats och det gör det säkrare (enligt det du skriver för då kör de inte ut framför dig).
__________________
Senast redigerad av e7andy 2018-03-15 kl. 08:46.
Citera
2018-03-15, 10:03
  #6390
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Vad jag föraktar er lossaspoliser!
Nej jag blinkar i prencip aldrig vänster då jag har en bil med en såpass prestanda så jag sköter mig själv!
Använder enbart om trafiken verkligen kräver de!
Den trollningen var faktiskt lite kul.
Citera
2018-03-15, 10:19
  #6391
Avstängd
demans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Eftersom du är medveten om riskerna så är ju en enkel lösning att du börjar vänsterblinka också. Varför utsätter du dig själv och andra medvetet för fara bara för att du vägrar anamma vänsterblink? Det är ju inte olagligt att blinka vänster i en cirkulationsplats och det gör det säkrare (enligt det du skriver för då kör de inte ut framför dig).
Det är olagligt att inte följa trafikreglerna. Ett fel gör inte två rätt. Om andra gör fel - så gör inte samma fel själv, utan visa istället det rätta beteendet med ditt liv. Om andra kör på fel sida av motorvägen så betyder inte det att jag också ska göra det. Tänk själv och gör inte som andra! Kliv upp från djurstadiet och bli människa och lär att reflektera.
Citera
2018-03-15, 11:39
  #6392
Avstängd
demans avatar
Finns väl postad ett hundratal gånger tidigare i tråden men här är den igen.

Transportstyrelsens "Att köra i en cirkulationsplats"
https://www.youtube.com/watch?v=M75DVzrVlZs

Citera
2018-03-15, 13:05
  #6393
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Eftersom du är medveten om riskerna så är ju en enkel lösning att du börjar vänsterblinka också. Varför utsätter du dig själv och andra medvetet för fara bara för att du vägrar anamma vänsterblink? Det är ju inte olagligt att blinka vänster i en cirkulationsplats och det gör det säkrare (enligt det du skriver för då kör de inte ut framför dig).
Så då kan man börja röka o knarka o köpa horor med för det gör redan så många andra.
Citera
2018-03-15, 14:55
  #6394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
VBarna har förstört och gjort rondellkörning farlig sen de började poppa upp nångång då 80 och 90-talisterna tog körkort. Nu kan jag som kör inne i rondellen inte veta lika säkert att han som kommer där borta och vill in, fattar att jag avser att köra vidare i rondellen. Om han är en VB-are tror han avsaknaden av VB på min bil betyder att jag ska av innan dvs fritt att köra, vilket det givetvis inte är. Han blir rammad för eller senare av mig eller nån annan. VB-arnas innötande av ett felaktigt tänk kring rondellkörningen skapar olyckor.
Med tanke på hur du tänker och hur du uppfattar signaler från andra trafikanter så är det bästa för trafiksäkerheten om du lämnar in ditt körkort, om du nu har något.

Du har fortfarande INTE svarat på frågan varför det är fel att, tex med VB, visa andra trafikanter din avsikt.................
Nää, jag förväntar mig inget svar eftersom det inte är fel att visa sin avsikt!
Citera
2018-03-15, 21:53
  #6395
Avstängd
demans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Du har fortfarande INTE svarat på frågan varför det är fel att, tex med VB, visa andra trafikanter din avsikt.................
Nää, jag förväntar mig inget svar eftersom det inte är fel att visa sin avsikt!
då är du nog blind om du inte läst det.

Visar du med VB att du avser att svänga av till vänster så gör då detta så får du se var du hamnar. VB
betyder ju som du vet att du ska göra en sidoförflyttning åt vänster - filbyte/avtagsväg/fickparkering på enkelriktad gata tex.

Uppsök närmaste rondell och räkna alla avfarter till höger och alla avfarter till vänster. Återkom sen med svaret.

VB är inte en signal för att köra längs en väg.
__________________
Senast redigerad av deman 2018-03-15 kl. 22:03.
Citera
2018-03-16, 11:12
  #6396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Så då kan man börja röka o knarka o köpa horor med för det gör redan så många andra.
Det är inte olagligt att blinka vänster i en cirkulationsplats. Det är olagligt att knarka och köpa horor.
Du får gärna förtydliga hur du resonerar för att komma till din slutsats.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback