Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-12-30, 19:05
  #5185
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Hur ska man blinka i rondeller? Ska man bara blinka när man ska ut? Är nybörjare så därför jag frågar.

Ja, det är det korrekta. Höger innan avfarten.

Samt vid flyttning i sidled.
2013-12-30, 19:08
  #5186
Medlem
miikoss avatar
Är nog många som inte har hängt med på ändringarna.

Förut så gällde som en korsning rakt ovanför, höger/vänster ingen rakt fram.

Men detta hjälper ju inte andra, då det är svårt att förstå avsikten om man ej har sett var fordonet åkte in. Alltså ingen som hjälper i större rondeller.

Nu gäller ju höger där man ska svänga av. Det hjälper de som väntar vid nästa påfart, man kan se avsikten någon sekund tidigare då.
2013-12-30, 19:27
  #5187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ja, det är det korrekta. Höger innan avfarten.

Samt vid flyttning i sidled.

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Är nog många som inte har hängt med på ändringarna.

Förut så gällde som en korsning rakt ovanför, höger/vänster ingen rakt fram.

Men detta hjälper ju inte andra, då det är svårt att förstå avsikten om man ej har sett var fordonet åkte in. Alltså ingen som hjälper i större rondeller.

Nu gäller ju höger där man ska svänga av. Det hjälper de som väntar vid nästa påfart, man kan se avsikten någon sekund tidigare då.

Okej tack så mycket!
2013-12-30, 21:47
  #5188
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Hur ska man blinka i rondeller? Ska man bara blinka när man ska ut? Är nybörjare så därför jag frågar.
Du måste blinka höger när du kör ut ur rondellen. Precis när du kört förbi avfarten innan den du ska ta så ska du slå på högerblinkers. Att använda vänsterblinkers i rondeller är inget måste men det är bra för att få bättre flöde i trafiken och många uppskattar det. I en rondell med ett körfält så kan du blinka vänster för att visa att du ska fortsätta i rondellen (någon avfart till vänster) och precis när du passerat avfarten innan den du ska ta så slår du över till högerblinkers.

I rondeller med fler körfält bör endast vänsterblinkers användas från det inre körfältet! Varför? Jo, om du blinkar vänster från det högra körfältet kan trafikanter bakom dig uppfatta det som att du vill byta körfält - vilket leder till missförstånd, som inte är speciellt bra i trafiken.

Citat:
Ursprungligen postat av cope
Att blinka vänster gör jag enbart då jag ska ut genom vänster sida av rondellen från det håll jag kommer från och utgår därför med att jag har lagt mig i det fältet innan.
I extrem fall, som jag säger, som du påstår att man ibland hamnar i det yttre då man ska ut genom samma sida av rondellen som jag tidigare nämt, ja då fortsätter du helt enkelt i det yttre fältet om du inte kan byta fil = låter bli att blinka vänster
Ska du ut genom vänster sida och ska byta till vänster fil, ja då blinkar du vänster

Obvservera att byta fil i rondell gäller exakt samma regler som att byta fil i vanliga fall, så är det inte fritt bakom så är det inte fritt att byta fil.
Ja, jag blinkar också vänster om jag ska ut på vänster sida men vad jag säger är att OM någon ligger i det högra körfältet och blinkar vänster så uppstår det missförstånd om personen INTE ska byta körfält. Håller du med om det jag skrev till pkj eller har jag fel om något? Och ja ... Jag vet mycket väl att regler för körfältsbyte gäller även i rondeller ...
2013-12-30, 22:29
  #5189
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Hur ska man blinka i rondeller? Ska man bara blinka när man ska ut? Är nybörjare så därför jag frågar.

Va roligt att du faktiskt vill veta hur man gör rätt!
Jag ser att du fått korrekt svar redan av miikos så lycka till i trafiken!

(Farbrorkrut har fel så skit i den göbben. Man blinkar endast vänster om du skall byta till vänsterfil i flerfilig rondell)
__________________
Senast redigerad av DIde 2013-12-30 kl. 22:31.
2013-12-30, 22:36
  #5190
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Va roligt att du faktiskt vill veta hur man gör rätt!
Jag ser att du fått korrekt svar redan av miikos så lycka till i trafiken!

(Farbrorkrut har fel så skit i den göbben. Man blinkar endast vänster om du skall byta till vänsterfil i flerfilig rondell)
Vilket var precis vad jag sa ...

Edit: Om du vill att trafiken ska flyta på bättre (vara mer tydlig) så kan du blinka vänster från det INRE körfältet. Som jag sa tidigare så ska du inte göra detta från det YTTRE eftersom det egentligen betyder att du ska byta körfält. För er som fortfarande inte förstår min förklaring så finns här en video med en körskolelärare som visar exakt vad jag försöker få fram: http://arbetarbladet.se/nyheter/1.54...u-i-en-rondell
__________________
Senast redigerad av FarbrorKrut 2013-12-30 kl. 22:53.
2013-12-31, 18:53
  #5191
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Ja, jag blinkar också vänster om jag ska ut på vänster sida men vad jag säger är att OM någon ligger i det högra körfältet och blinkar vänster så uppstår det missförstånd om personen INTE ska byta körfält. Håller du med om det jag skrev till pkj eller har jag fel om något? Och ja ... Jag vet mycket väl att regler för körfältsbyte gäller även i rondeller ...

Vilket är precis det jag påstod i mitt första inlägg du kommenterade:
Utför man det på ett korrekt sätt så uppstår inga misstag.

Eller anser du att den som fortsätter ligga i höger fält trots han/hon blinkar vänster gör det korrekt?
Nej just det
2013-12-31, 19:10
  #5192
Medlem
Ofta man filbyter mitt i rondellen? Låter som en farlig manöver. Ska man ut kan man såklart korsa ytterfilen.
2013-12-31, 19:45
  #5193
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Vilket är precis det jag påstod i mitt första inlägg du kommenterade:
Utför man det på ett korrekt sätt så uppstår inga misstag.

Eller anser du att den som fortsätter ligga i höger fält trots han/hon blinkar vänster gör det korrekt?
Nej just det
Om du tror att jag svarade så i mitt första inlägg så föreslår jag att du läser det en gång till. Här har du en kopia ...

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Så vad du menar är att det INTE uppstår missförstånd när jag ligger i det högra körfältet I en cirkulationsplats och blinkar vänster? Det finns MINST två sätt att tolka situationen:
1: Jag ska byta till det inre körfältet
2: Jag ska ta en avfart längre fram

Kommer du ta chansen att köra förbi mig på insidan eller kommer du ligga kvar och vänta för att se vad jag ska göra? SJÄLVKLART uppstår det MISSFÖRSTÅND om jag väljer tolkning två (vilket är fel i en större rondell med fler körfält) och du valde ettan
När folk inte vet när, var och hur det ska signaleras så uppstår det missförstånd. Bara för att jag hävdar att det uppstår missförstånd betyder inte det att jag inte förstår hur signalering ska ske, det beror också på hur andra går till väga.

Jag kan utgå från att alla kan hela regelboken och följa denna till 100%, men med detta kommer följder. Om jag inte är observant på att andra inte kan reglerna eller kan göra misstag så kan det gå åt skogen. När någon signalerar felaktigt så ... Uppstår det missförstånd! - även för de som FATTAR hur man EGENTLIGEN ska signalera

Vad jag säger är: Oavsätt hur duktig du är som förare så kommer DU missförså den som signalerar fel! Detta är något jag hållt fast vid sedan vi började denna diskussionen, bara att läsa mina inlägg ...

Citat:
Ursprungligen postat av YberSoldat
Ofta man filbyter mitt i rondellen? Låter som en farlig manöver. Ska man ut kan man såklart korsa ytterfilen.
Ska du köra vänster i en större rondell byter du till ytterfilen för att sedan köra ut. Att byta till innerfilen är däremot inte så vanligt, men det händer och kan vara ... precis ... ganska farligt.
2013-12-31, 20:12
  #5194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Om du tror att jag svarade så i mitt första inlägg så föreslår jag att du läser det en gång till. Här har du en kopia ...



Vad jag säger är: Oavsätt hur duktig du är som förare så kommer DU missförså den som signalerar fel! Detta är något jag hållt fast vid sedan vi började denna diskussionen, bara att läsa mina inlägg ...


Ska du köra vänster i en större rondell byter du till ytterfilen för att sedan köra ut. Att byta till innerfilen är däremot inte så vanligt, men det händer och kan vara ... precis ... ganska farligt.

Tänkte inte på stora rondeller men där håller jag med
2014-01-01, 09:04
  #5195
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Vad jag säger är: Oavsätt hur duktig du är som förare så kommer DU missförså den som signalerar fel! Detta är något jag hållt fast vid sedan vi började denna diskussionen, bara att läsa mina inlägg ...

Och att fortsätta ligga i högerfilen medan man blinkar vänster är fel och därför irrelevant till att jag säger att brukar man det på rätt sätt uppstår inte sådana misstag
2014-01-01, 11:55
  #5196
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Och att fortsätta ligga i högerfilen medan man blinkar vänster är fel och därför irrelevant till att jag säger att brukar man det på rätt sätt uppstår inte sådana misstag
Jag har aldrig sagt att det är relevant att ligga i höger körfält och signalera vänster om du inte ska byta körfält. Det är bara att läsa mina inlägg, mycket av det du påstår är inget jag står för så du bör nog läsa dem lite extra noga. Om du inte har förstått det ännu så har jag hela tiden hållt mig till att svara på ditt första inlägg vilket är ...

Citat:
Ursprungligen postat av cope
Folk som påstår sig att det uppstår missförstånd har aldrig riktigt fattat hur man ska signalera, när man ska signalera, hur man ska placera sig innan en rondell, och under en rondell. Och så har dom försökt fatta det genom att kolla på andra som ej utför det på korrekt sätt.

Som sagt, bara för att jag hävdar att det uppstår missförstånd så betyder INTE det att JAG INTE vet hur man ska signalera. Om någon framför mig signalerar fel så kommer jag och den personen tolka signaleringen på olika sätt och därav uppstår ett missförstånd. Oavsätt hur duktig och korrekt du är i trafiken så KOMMER du MISSFÖRSTÅ den som signalerar fel framför. Om personen framför blinkar vänster så tolkar du som ligger bakom att han ska byta körfält, men han tror han gör rätt som visar vilket håll han ska köra i rondellen - du missförståd hans signalering. Ett fint exempel, bevisar min poäng om att alla kan (och kommer) missförstå varandra ... Eller tycker du fortfarande det inte uppstår några missförstånd om du är en "perfekt" förare, trotts att alla andra inte är det?

Visst, det uppstår inga missförstånd om alla gör på rätt sätt men vi lever inte i en perfekt värld, alla har helt olika kunskapsnivåer ... Vilket gör att missförstånd uppstår även för de som avgudar körskoleboken (dvs. de som är "perfekta" i trafiken). På grund av detta är det dessutom irrelevant att utgå från att alla kan reglerna, det är inte många som kan ...

Är för lat för att upprepa mig ... Bara att läsa:
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Så vad du menar är att det INTE uppstår missförstånd när jag ligger i det högra körfältet I en cirkulationsplats och blinkar vänster? Det finns MINST två sätt att tolka situationen:
1: Jag ska byta till det inre körfältet
2: Jag ska ta en avfart längre fram

Kommer du ta chansen att köra förbi mig på insidan eller kommer du ligga kvar och vänta för att se vad jag ska göra? SJÄLVKLART uppstår det MISSFÖRSTÅND om jag väljer tolkning två (vilket är fel i en större rondell med fler körfält) och du valde ettan
När folk inte vet när, var och hur det ska signaleras så uppstår det missförstånd. Bara för att jag hävdar att det uppstår missförstånd betyder inte det att jag inte förstår hur signalering ska ske, det beror också på hur andra går till väga.

Jag kan utgå från att alla kan hela regelboken och följa denna till 100%, men med detta kommer följder. Om jag inte är observant på att andra inte kan reglerna eller kan göra misstag så kan det gå åt skogen. När någon signalerar felaktigt så ... Uppstår det missförstånd! - även för de som FATTAR hur man EGENTLIGEN ska signalera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback