Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-07-02, 10:17
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krugerrand
Och det är tack vare idioter som du i trafiken man blir ståendes vid infarten till rondell och väntandes på vart du ska ta vägen. Tänk så fint trafiken skulle flyta på om fok lärde sig visa vart de ska. Åk buss jävla mupp.

Jag blinkar när det behövs typ filbyte eller sväng, jag vet inte om du är efterbliven eller bara oerfaren men en förare som ligger i ytterfilen åker i 99% ut ur rondellen och i innerfilen vidare om du inte märkt det. Gå till en rondell och ta dig en titt.
2019-07-02, 10:24
Medlem
Krugerrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Jag blinkar när det behövs typ filbyte eller sväng, jag vet inte om du är efterbliven eller bara oerfaren men en förare som ligger i ytterfilen åker i 99% ut ur rondellen och i innerfilen vidare om du inte märkt det. Gå till en rondell och ta dig en titt.
Det där stämmer naturligtvis bara i din lilla värld. Sen är inte alla rondeller tvåfiliga men för dig som inte orkar blinka spelar det ingen roll. Busskortsrekomendationen står fast eller håll dig hemma där du inte behöver visa hänsyn.
Senast redigerad av Krugerrand 2019-07-02 kl. 10:29.
2019-07-02, 10:38
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krugerrand
Det där stämmer naturligtvis bara i din lilla värld. Sen är inte alla rondeller tvåfiliga men för dig som inte orkar blinka spelar det ingen roll. Busskortsrekomendationen står fast eller håll dig hemma där du inte behöver visa hänsyn.

Ta din lilla tankeförmåga du har och fråga dig varför det inte är krav på vänsterblink i en rondell, varför tror du? Då kommer du komma fram till vad jag precis skrev nämligen att man visar vart man ska genom att ligga i rätt fil.

Enfiliga rondeller är så pass ovanliga att det är något jag stöter på en(1!) gång på min 50 mils färd norrut och nästan aldrig i Stockholm.
2019-07-02, 10:49
Medlem
Krugerrands avatar
Citat:
Ta din lilla tankeförmåga du har och fråga dig varför det inte är krav på vänsterblink i en rondell, varför tror du? Då kommer du komma fram till vad jag precis skrev nämligen att man visar vart man ska genom att ligga i rätt fil.

Enfiliga rondeller är så pass ovanliga att det är något jag stöter på en(1!) gång på min 50 mils färd norrut och nästan aldrig i Stockholm.
Men du orkar ju inte blinka åt något håll öht utan tillämpar någon form av tankeläsning hos dina medtrafikanter, oavsett rondelltyp. Misstänker starkt att du är en typ som inte släpper ut fordon från innerfilen.
2019-07-02, 12:19
Medlem
jackflashs avatar
När jag tog körkort var det ett jävla tjat om just detta. Just då, runt -98, hade nämligen en ny lag införts som sade att en cirkulationsplats skall betraktats som en lång (ändlös) väg och att du endast skall blinka när du lämnar vägen eller byter körfält. Med andra ord skall du ALDRIG blinka vänster.
2019-07-02, 12:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Say what? Åk igenom vilket samhälle som helst i Sverige så finns det säkerligen minst en enfilig CP där.
2019-07-02, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
När jag tog körkort var det ett jävla tjat om just detta. Just då, runt -98, hade nämligen en ny lag införts som sade att en cirkulationsplats skall betraktats som en lång (ändlös) väg och att du endast skall blinka när du lämnar vägen eller byter körfält. Med andra ord skall du ALDRIG blinka vänster.

Då är det väl bäst du förklarar det för Trafikverket och landets körskolor som fortfarande lär ut VB i CP.
Varför tror du myndigheter som styr körskolorna utbildning fortfarande uppmanar dem att lära ut VB i CP? Tror du att de har mindre kunskaper om detta än dig...?
2019-07-02, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då är det väl bäst du förklarar det för Trafikverket och landets körskolor som fortfarande lär ut VB i CP.
Varför tror du myndigheter som styr körskolorna utbildning fortfarande uppmanar dem att lära ut VB i CP? Tror du att de har mindre kunskaper om detta än dig...?
Ni har fortfarande inte ställt den givna frågan om varför det inte är föreskrivet annat än just teckengivning vid körfältsbyte och när det planeras att lämna cpl.

Jag hade för någon vecka sedan en bil framför mig i en cpl, denna var i höger körfält och blinkade vänster, fortsatte förbi en utfart, men i nästa svänger bilen av, fortfarande vänsterblinkande. Var det till någon hjälp för andra månntro?
2019-07-02, 14:49
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Det gör de inte. Min son tar körkort i detta nu och han lär sig, precis som jag gjorde, att endast blinka ut ur CP.
2019-07-02, 14:52
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ni har fortfarande inte ställt den givna frågan om varför det inte är föreskrivet annat än just teckengivning vid körfältsbyte och när det planeras att lämna cpl.

Jag hade för någon vecka sedan en bil framför mig i en cpl, denna var i höger körfält och blinkade vänster, fortsatte förbi en utfart, men i nästa svänger bilen av, fortfarande vänsterblinkande. Var det till någon hjälp för andra månntro?

Hänvisar också till Transportstyrelsens egen instruktionsfilm:
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/

Citat:
Det finns ingen krav att ge tecken vid infart då det endast finns ett val av körriktning.
2019-07-02, 15:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Nej, men då gjorde han heller inte rätt. En korrekt vänsterblink efterföljs alltid av en lagstadgad högerblink.
2019-07-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nej, men då gjorde han heller inte rätt. En korrekt vänsterblink efterföljs alltid av en lagstadgad högerblink.
En vänsterblinkande bil i höger körfält, den förväntar jag mig vara på väg över till vänster körfält, absolut inte att den helt plötsligt lämnar cpl.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in