Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-28, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad jag vet så har det aldrig någonsin varit tillåtet att åka ut ur en rondel från någon fil eller placering oavsett till vilken avfart, utan att ge tydligt tecken för det i god tid och på ett sådant sätt att det inte kan missförstås. Vare sig med de gamla eller nya reglerna.

Dr Tinnitus

Jo, dom som ska åka "rakt fram" i en rondell.

När dessa ska lämna rondellen så gör dom detta utan att blinka höger. För dom ska ju rakt fram och då blinkar man inte.

Speciellt läskigt blir det ju när dessa tar vänsterfilen nuförtiden. Förr var det ingen fara eftersom man inte fick fortsätta runt i högerfilen. Dvs det fanns ingen risk att man skulle köra på någon när man korsade högerfilen för att lämna rondellen.

Enligt reglerna som fanns före -99.
2007-07-28, 10:32
Medlem
Go Xstar!

Håller helt med Xstar. Blinka höger i en rondell. Varför blink vänster?
För det första så bör folk LÄRA sig att köra i en rondell. 50% genar även fast dom har en bil i innerfil. Har hänt en gång att jag fick köra upp mitt i rondellen för att inte bli prejad av en boogie husvagn.

Svenska folket måste verkligen lära sig hur en rondell funkar !
Och blinka förfan inte vänster !

Puss.
2007-07-28, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thaman
Go Xstar!

Håller helt med Xstar. Blinka höger i en rondell. Varför blink vänster?
För det första så bör folk LÄRA sig att köra i en rondell. 50% genar även fast dom har en bil i innerfil. Har hänt en gång att jag fick köra upp mitt i rondellen för att inte bli prejad av en boogie husvagn.

Svenska folket måste verkligen lära sig hur en rondell funkar !
Och blinka förfan inte vänster !

Puss.

Det har förklarats mycket ingående en massa gånger i denna tråd, varför det är väldigt bra att blinka vänster vid rondellkörning. Därför att det kan hjälpa andra att se vad som är på gång vilket gör det säkrare för alla. Det är inte idag krav på vänsterblink, men det gör fortfarande stor nytta och är inte olagligt, så det är bara att blinka vänster om man vill och kan eller behöver.

Den som inte kan fatta det borde nog sstsa på busskort...

Dr Tinnitus
2007-07-28, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Jo, dom som ska åka "rakt fram" i en rondell.

När dessa ska lämna rondellen så gör dom detta utan att blinka höger. För dom ska ju rakt fram och då blinkar man inte.

Speciellt läskigt blir det ju när dessa tar vänsterfilen nuförtiden. Förr var det ingen fara eftersom man inte fick fortsätta runt i högerfilen. Dvs det fanns ingen risk att man skulle köra på någon när man korsade högerfilen för att lämna rondellen.

Enligt reglerna som fanns före -99.

Vad jag vet så har det aldrig varit olagligt att köra hela rondellen runt i ytterfil, man har fått göra så men det körskolorna försöker ju givetvis att lära folk att man ska ta innerfil (om sådan finns) om man ska till vänster eller varvet runt.

Och det har vad jag vet alltid varit lag på att man ska ge tecken när man ska ut ur en rondell, alltså blinka höger. Det fick jag i alla fall lära mig när jag tog körkort 1978, och även på de två andra körkortsutbildningarna jag gått -85 och ca -95.

Och även idag så är det lag på att man ska ge tecken, blinka höger, oavsett vilken utfart du ska ut på, och oavsett vilken fil du ligger i. Det betyder att man SKA blinka höger ut även om man ska rakt på igenom en rondell. Om inte så går ju alla VB-motståndares teorier i stöpet totalt, för de säger ju att ingen högerblink betyder att bilen ska vidare i rondellen och inte svänga av på någon utfart.

Använder du inte huvudet pöjk....?

Dr Tinnitus.
2007-07-28, 12:20
Medlem
Megaforces avatar
Mycket prat var det här. Men jag kommer i allafall ihåg från körlektionerna vad körskoleläraren sa:

Vid inkörning i rondell: Blinka vänster för att uppmärksamma trafikanter inne i rondellen att du är där. Dock inget krav.

Vid körning inne i rondellen. Om man byter körfält inne i rondellen SKALL man blinka vänster/höger

Vid körning ur rondellen: blinka höger.
2007-07-28, 14:36
Medlem
Xstars avatar
Vad lång tråden har blivit, plötsligt! Mycket text att läsa. Man kanske borde ha en omröstning? Fast å andra sidan skulle det nog inte ge så mycket i ett Sverige där 50% av befolkningen tror på spöken - är faktiskt övertygad om att en majoritet tycker det är bra med vänsterblinkers vid rondell, helt enkelt för att de inte förstår. Men det är väl inget konstigare än att en majoritet av Sverige ville ha sossarna i makten i en jäkla massa år.

- "The best argument against democracy is a 5-minute conversation with the average voter" - W. Churchill

Men jag säger vad jag alltid har sagt:

En rondell är ingen korsning utan en enkelriktad, cirkulär väg med utfarter på höger sida. Då det inte är fysiskt möjligt att svänga vänster kan man inte heller av någon god anledning blinka vänster. Det många här tror är en vänstersväng i en rondell är egentligen en högersväng. Du svänger inte vänster i rondellen, du tar tredje högersvängen. En kurva är inte en västersväng. En rondell är inte heller en vänstersväng. Det enda sättet att ta sig ut från en rondell är att svänga höger. Det enda korrekta är därför högerblinkers vid utfart.

Borde skriva allt det där på en T-shirt och gå runt med den. Opinionsbildning.
2007-07-28, 15:35
Medlem
Speedshifts avatar
Tänk vad många paragrafryttare det finns!
Logik och sunt förnuft ska väl ändå få styra i slutänden, eller?
Själv anpassar jag mig till situationen i en rondell,cirkulationsplats eller vad man nu vill det, läser av trafiken lite snabbt, ser om det finns någon risk och därefter väljer hur jag ska använda blinkers för att tydliggöra mina avsikter.
På samma sätt kan jag skita i att blinka vid en totalt öde korsning...
2007-07-28, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad jag vet så har det aldrig varit olagligt att köra hela rondellen runt i ytterfil, man har fått göra så men det körskolorna försöker ju givetvis att lära folk att man ska ta innerfil (om sådan finns) om man ska till vänster eller varvet runt.

Och det har vad jag vet alltid varit lag på att man ska ge tecken när man ska ut ur en rondell, alltså blinka höger. Det fick jag i alla fall lära mig när jag tog körkort 1978, och även på de två andra körkortsutbildningarna jag gått -85 och ca -95.

Och även idag så är det lag på att man ska ge tecken, blinka höger, oavsett vilken utfart du ska ut på, och oavsett vilken fil du ligger i. Det betyder att man SKA blinka höger ut även om man ska rakt på igenom en rondell. Om inte så går ju alla VB-motståndares teorier i stöpet totalt, för de säger ju att ingen högerblink betyder att bilen ska vidare i rondellen och inte svänga av på någon utfart.

Använder du inte huvudet pöjk....?

Dr Tinnitus.

Sen efter 1nov -99 är det på det viset, ja.

Använder inte du huvudet, oldie.....?

Bålsta och Enköping har för många rondeller för deras storlek på "byarna".
Där har jag övningskört och kört upp till båda dom gånger jag tagit bilkörkortet (ja, jag blev av med det under prövotid för fortkörning).

Jag blinkade ALDRIG när jag på den tiden (94-95) skulle åka "rakt fram" i en rondell. Borde ju blivit kuggad och påpekad ett gäng gånger av bilskoläraren isf.
2007-07-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedshift
Tänk vad många paragrafryttare det finns!
Logik och sunt förnuft ska väl ändå få styra i slutänden, eller?Själv anpassar jag mig till situationen i en rondell,cirkulationsplats eller vad man nu vill det, läser av trafiken lite snabbt, ser om det finns någon risk och därefter väljer hur jag ska använda blinkers för att tydliggöra mina avsikter.
På samma sätt kan jag skita i att blinka vid en totalt öde korsning...

Det där är ju tyvärr inget som fungerar på polisen och "offret" den gången du står där i rondellen och är orsaken till en olycka.

Logik och sunf förnuft fungerar ifall ALLA kör på det.
På samma sätt så fungerar rondellkörning ifall ALLA kör efter dom regler som gäller. Och det är lättare att få folk att fungerar efter då vissa saknar logik och sunt förnuft.
2007-07-28, 17:02
Medlem
penisrulvens avatar
Xstar, blir du lika arg på folk som inte använder blinkers när de är ensamma ute på vägarna?
2007-07-28, 17:42
Medlem
Kiress avatar
Jag håller med Xstar om vänsterblinkningarna i en rondell, men jag stör mig mest på dom som inte blinkar höger när de ska ut!

Men för att lägga lite mera ved på brasan: Ni som blinkar vänster i en rondell, kör ni med varningsblinkersen på när ni ämnar att köra på en gata med korsningar?
Kör ni med högerblinkersen tillslagen när ni ämnar att köra rakt på en gata med bara vänsterkorsningar, och tvärt om?
2007-07-28, 17:56
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penisrulven
Xstar, blir du lika arg på folk som inte använder blinkers när de är ensamma ute på vägarna?

Kör själv ofta på kvällen, helt ensam på vägarna. Finns väl egentligen ingen anledning med riktningsvisare om det inte finns någon att visa för Men ibland blinkar jag ändå, av ren reflex...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in