Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Jo, dom som ska åka "rakt fram" i en rondell.
När dessa ska lämna rondellen så gör dom detta utan att blinka höger. För dom ska ju rakt fram och då blinkar man inte.
Speciellt läskigt blir det ju när dessa tar vänsterfilen nuförtiden. Förr var det ingen fara eftersom man inte fick fortsätta runt i högerfilen. Dvs det fanns ingen risk att man skulle köra på någon när man korsade högerfilen för att lämna rondellen.
Enligt reglerna som fanns före -99.
Vad jag vet så har det aldrig varit olagligt att köra hela rondellen runt i ytterfil, man har fått göra så men det körskolorna försöker ju givetvis att lära folk att man ska ta innerfil (om sådan finns) om man ska till vänster eller varvet runt.
Och det har vad jag vet alltid varit lag på att man ska ge tecken när man ska ut ur en rondell, alltså blinka höger. Det fick jag i alla fall lära mig när jag tog körkort 1978, och även på de två andra körkortsutbildningarna jag gått -85 och ca -95.
Och även idag så är det lag på att man ska ge tecken, blinka höger, oavsett vilken utfart du ska ut på, och oavsett vilken fil du ligger i. Det betyder att man SKA blinka höger ut även om man ska rakt på igenom en rondell. Om inte så går ju alla VB-motståndares teorier i stöpet totalt, för de säger ju att ingen högerblink betyder att bilen ska vidare i rondellen och inte svänga av på någon utfart.
Använder du inte huvudet pöjk....?
Dr Tinnitus.