Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2015-09-02, 23:50
Medlem
Dando411s avatar
Jag vill bara säga att jag blinkar vänster när jag kör in i en rondell
2015-09-03, 07:52
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kniven44
Så länge bilen blinkar vänster betyder det att bilen kommer att fortsätta köra i rondellen, tills den blinkar höger vid den utfart den väljer att ta... Hur svårt kan det va!! !

Så länge bilen inte blinkar alls så betyder det att bilen kommer att fortsätta köra i rondellen, tills den blinkar höger vid den utfart den väljer att ta... Hur svårt kan det va!!
2015-09-03, 07:56
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Jag har fått lära mig på trafikskolan att det är bra att blinka vänster när man ska ta vänster utfart från där man står oftast 3:je utfarten, men personligen tycker jag det är helt jävla värdelöst då inte en jävel fattar vad man menar med sitt vänsterblink!!
Jag kör bara med vänsterblink på trafikskolan och kommer göra det under uppkörningen, under privat övningskörning så kör jag aldrig med vänster blink , sen slopar jag skiten, och kör med enbart högerblink när jag ska ut ur rondellen!

Och dom flesta man ser som använder vänsterblink kör med det oavsett om dom ska ta vänstra utfarten eller ej, dom tar det mer som att visa att "nu tänker jag åka in i rondellen för det finns så många andra vägar att ta här precis innan man ska in i rondellen" och dom flesta brukar heller inte blinka höger när dom ska ut igen

Det är nog bra det. Vänsterblink när du ska ut ur rondellen är inte att föredra. Så kör med enbart högerblink du.

Vänsterblink i dagsläget har man enbart för att slippa bli påkörd av as som inte fattar vad en oblinkad bil betyder.
Ibland kan jag strunta i vänsterblinket bara för att få skrämma upp aset som kliver ut i rondellen när jag kommer. Då är det tuta och helljus som får jobba.
2015-09-03, 08:08
Medlem
Tjohoo72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Det är nog bra det. Vänsterblink när du ska ut ur rondellen är inte att föredra. Så kör med enbart högerblink du.

Vänsterblink i dagsläget har man enbart för att slippa bli påkörd av as som inte fattar vad en oblinkad bil betyder.
Ibland kan jag strunta i vänsterblinket bara för att få skrämma upp aset som kliver ut i rondellen när jag kommer. Då är det tuta och helljus som får jobba.

tuta o h helljus.. är du 18 år tönt
2015-09-03, 08:18
Medlem
Min körskola lärde ut att man skulle blinka vänster om man ska vänster i en rondell och sen blinka höger när man ska ut. Kan kanske vara så att det är körskolernas fel som lär ut olika?
2015-09-03, 08:22
Bannlyst
Blinkar vänster i rondeller.
Bor nära en rondell där jag ofta blinkar vänster.
2015-09-03, 11:15
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohoo72
tuta o h helljus.. är du 18 år tönt

Kände du dig träffad?

Nej, när idioter i trafiken bryter mot regler och kan orsaka olyckor ska vi självklart bara vinka snällt. Det funkar nog bättre.

Eller vad är ditt förslag? Hur agerar du när någon bara kör ut framför dig?
2015-09-03, 11:16
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDaleDavid
Min körskola lärde ut att man skulle blinka vänster om man ska vänster i en rondell och sen blinka höger när man ska ut. Kan kanske vara så att det är körskolernas fel som lär ut olika?

Om dom lärde ut att du SKA blinka vänster så lär dom ut fel. Man KAN och ibland BÖR man blinka vänster.

Dock är det stor skillnad på SKA, BÖR och KAN.
2015-09-03, 21:51
Medlem
Tjohoo72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Kände du dig träffad?

Nej, när idioter i trafiken bryter mot regler och kan orsaka olyckor ska vi självklart bara vinka snällt. Det funkar nog bättre.

Eller vad är ditt förslag? Hur agerar du när någon bara kör ut framför dig?

allt handlar om att samarbeta i trafiken lille vän. att tuta och blinka hjälper inte, dom som gör fel lär sig inte av det..Du fattar när du blir lite större hoppas jag.. är överlag trött på alla som tror dom äger vägen.. vad är problemet låt det flyta, visa hänsyn och tvärbromsa när du har en stressad bilist bakom dig
2015-09-04, 10:02
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohoo72
allt handlar om att samarbeta i trafiken lille vän. att tuta och blinka hjälper inte, dom som gör fel lär sig inte av det..Du fattar när du blir lite större hoppas jag.. är överlag trött på alla som tror dom äger vägen.. vad är problemet låt det flyta, visa hänsyn och tvärbromsa när du har en stressad bilist bakom dig

Så det är okej att tvärbromsa om man har en stressad bilist bakom?
Okej, det är nog du som får dricka upp vällingen nu.

Tuta och blinka handlar inte om att äga vägen. Det handlar om att uppmärksamma trafikidioter om att dom inte bör ha körkort. Dessa går inte att samarbeta med. Dom måste lära sig vilka trafikregler som finns och hur dom fungerar.

Men ditt gulligullande med att inte "säga" någonting kommer förmodligen lära dom det.
2015-09-04, 19:28
Medlem
Tjohoo72s avatar
[quote=Roedores|54581953]Så det är okej att tvärbromsa om man har en stressad bilist bakom?
Okej, det är nog du som får dricka upp vällingen nu.

Tuta och blinka handlar inte om att äga vägen. Det handlar om att uppmärksamma trafikidioter om att dom inte bör ha körkort. Dessa går inte att samarbeta med. Dom måste lära sig vilka trafikregler som finns och hur dom fungerar.

Men ditt gulligullande med att inte "säga" någonting kommer förmodligen lära dom det.

välling är underskattat - kör försiktigt tuffe vägkung
2015-09-08, 16:34
Medlem
Ratis avatar
Värre med folk som blinkar till höger när dom ska in i en rondell...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in