Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2020-11-14, 15:55
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Givetvis ligger man i ytterfilen. Finns ingen anledning att göra något annat.
Fast du kanske ska nämna att du kör lastbil
2020-11-14, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Fast du kanske ska nämna att du kör lastbil
Kör det mesta, ligger där oavsett fordonstyp.
2020-11-18, 15:16
Medlem
Medelkasss avatar
Fordonet förflyttas åt vänster i en rondell, alltså blinkar man vänster. Lika självklart som att man blinkar vänster i vilken vänsterkurva som helst.

Stöd i lagen för detta kan hittas under 3. 65§ i Trafikförordningen:
Citat:
När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
2020-11-18, 15:27
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Fordonet förflyttas åt vänster i en rondell, alltså blinkar man vänster. Lika självklart som att man blinkar vänster i vilken vänsterkurva som helst.

Du blinkar alltså vänster i alla vänsterkurvor och följaktligen även höger i alla högerkurvor?
Otroligt udda beteende i så fall, har aldrig sett eller ens hört om någon som gör på det viset.
2020-11-18, 15:47
Medlem
Citat:

Åt vilket annat håll än vänster, hade du tänkt dig att man annars skulle kunna köra i en cirkulationsplats?
En cirkulationsplats, är att betrakta som en raksträcka, med avfarter åt höger. Men du kanske brukar köra så, konstant blinkandes till vänster annars också, så länge du inte avser att svänga av åt höger?

Man blinkar inte vänster i en cirkulationsplats, punkt slut.
2020-11-18, 18:30
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
En cirkulationsplats, är att betrakta som en raksträcka, med avfarter åt höger. Men du kanske brukar köra så, konstant blinkandes till vänster annars också, så länge du inte avser att svänga av åt höger?

Man blinkar inte vänster i en cirkulationsplats, punkt slut.
Ja, men en rondell är en del av en raksträcka där fordonet förflyttas i sidled åt vänster, så man bör lämpligen blinka därefter enligt Trafikförordningen. Givetvis blinkar jag inte åt varken höger eller vänster om bilen fysiskt färdas rakt fram, undantaget om jag har för avsikt att förflytta den i sidled inom kort.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Du blinkar alltså vänster i alla vänsterkurvor och följaktligen även höger i alla högerkurvor?
Otroligt udda beteende i så fall, har aldrig sett eller ens hört om någon som gör på det viset.
Ja, även om det egentligen är onödigt att uppvisa mina intentioner om att svänga vänster i en vänsterkurva så ser jag det som en extra påminnelse (eller varning) för mina medtrafikanter om att det är dags att fokusera på svängen.
2020-11-18, 18:53
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ja, även om det egentligen är onödigt att uppvisa mina intentioner om att svänga vänster i en vänsterkurva så ser jag det som en extra påminnelse (eller varning) för mina medtrafikanter om att det är dags att fokusera på svängen.

Förstår du inte hur udda och fel detta beteende är? Har du någonsin sett någon annan göra så?

Att ge tecken med körriktningsvisarna är tänkt att visa att du ska avvika från vägens eller körfältets sträckning, men du gör det alltså för att visa att du tänker följa vägen när den svänger?
Jag gissar att du trollar, annars hade du aldrig fått ett körkort på en uppkörning ...
2021-02-16, 00:35
Medlem
InvisiblePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Förstår du inte hur udda och fel detta beteende är? Har du någonsin sett någon annan göra så?

Att ge tecken med körriktningsvisarna är tänkt att visa att du ska avvika från vägens eller körfältets sträckning, men du gör det alltså för att visa att du tänker följa vägen när den svänger?
Jag gissar att du trollar, annars hade du aldrig fått ett körkort på en uppkörning ...

Extremt många som blinkar vänster innan rondellen om man planerar att ta tredje avfarten ut. Man lägger sig i innerfilen sen blinkar höger innan avfarten när man ska göra ett filbyte. Ser fler som gör så än såna som inte gör det.
2021-05-06, 17:10
Medlem
carminaburanas avatar
Var med farsan häromdagen, han skulle rakt fram i rondellen, han blinkar vänster, och sen höger.

"Det är så man ska göra! sen var det slutdiskuterat.

Ska man rakt fram i en rondell blinkar man bara höger när man ska ut, och efter man passerat första tillfället att svänga höger eller hur?
2021-05-06, 17:10
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvisiblePerson
Extremt många som blinkar vänster innan rondellen om man planerar att ta tredje avfarten ut. Man lägger sig i innerfilen sen blinkar höger innan avfarten när man ska göra ett filbyte. Ser fler som gör så än såna som inte gör det.

Så gör jag, det är ju rätt? jag tror att Wightnightflight syftar på att personen menade att han blinkar när vägen svägner, även om det inte är nån rondell involverad, vilket är udda.
Senast redigerad av carminaburana 2021-05-06 kl. 17:32.
2021-05-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Du är en idiot. Att blinka vänster är bra, tex i en dubbelfilig rondell, då kan den yttersta filen använda den filen och behöver inte vänta och se ifall person kör rakt eller vänster.
2021-05-06, 17:42
Medlem
carminaburanas avatar
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Här är det förklarat bra.

Svänga till vänster – stor cirkulationsplats

1. Placera dig till vänster och kör in.

2. Håll till vänster. Till skillnad från den lilla cirkulationsplatsen, är avstånden här stora och förflyttningen i sidled görs på ett mjukt sätt. Du kan blinka vänster om du vill, men det är inte lika viktigt som i den lilla cirkulationsplatsen.

och jag vill.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in