Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2018-03-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Jaha då har man krockat
Sån där förbannad jävla vänsterblinkare som inte skulle till vänster(vad konstigt eftersom man inte kommer ut ur en rondell till vänster)

Jag ska börja blinka höger varje gång jag ska in på en väg till vänster

Menar du att personen bara blinkade vänster och inte höger när den skulle ut ur cirkulationsplatsen? Om så är fallet är väl personen snarare en förbannad jävla person som inte blinkar när den ska ut?

Gör så om det var så kul att krocka.
2018-03-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS
Väldigt konstigt resonemang. Om du väljer att inte lämna företräde har bilen i rondellen inte längre företräde?

Du har väjningsplikt (det betyder skyldighet att lämna företräde) när du kör in i en cirkulationsplats. Bilister som befinner sig i cirkulationsplatsen har således företräde. Att ignorera väjningsplikt är ett brott.

Jag förstår inte alls hur ni tänker.
Att ha företräde skulle betyda att man har rätt att köra. Det har man inte. Man får bara köra om man lämnas företräde. Det är mycket riktigt ett brott att inte lämna företräde. Det är också ett brott att ta sig företräde om man inte blir lämnad företräde.

Exempel:
"Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."
"Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna."

Om du ser att ett fordon inte tydligt visar sin avsikt att väja så är det ett hinder du kan förutse och ska då hålla en sån hastighet att du kan stanna.
Det blir en bedömningsfråga i domstol vem som bär skulden till en olycka. Hur krocken gick till är ganska avgörande.
Senast redigerad av e7andy 2018-03-14 kl. 20:55.
2018-03-14, 21:03
Medlem
Sainsburyss avatar
Jag har faktiskt börjat blinka vänster. Det har jag gjort för att det är så många som inte blinkar höger när dom ska ut från rondellen vilket får mig att sakta in när jag ska in i en rondell, och sedan åker dom ändå ut ur rondellen. Det har gjort mig så förbannad ett antal gånger.

Så när jag nu åker, så vet i alla fall alla vart jag är på väg i en rondell (vänster, eller höger när jag kör ut).
2018-03-14, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det där blir ordvrängeri. Den bilen har företräde endast om den lämnas företräde. Den har inte företräde bara för att man är skyldig att ge den företräde.

Helt korrekt.
2018-03-14, 21:25
Medlem
Citat:
Att ha företräde skulle betyda att man har rätt att köra. Det har man inte. Man får bara köra om man lämnas företräde. Det är mycket riktigt ett brott att inte lämna företräde. Det är också ett brott att ta sig företräde om man inte blir lämnad företräde.

Exempel:
"Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."
"Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna."

Om du ser att ett fordon inte tydligt visar sin avsikt att väja så är det ett hinder du kan förutse och ska då hålla en sån hastighet att du kan stanna.
Det blir en bedömningsfråga i domstol vem som bär skulden till en olycka. Hur krocken gick till är ganska avgörande.

Hur tar man sig företräde om man inte blir lämnar företräde egentligen? Med mening köra rakt in i bilen som ignorerat väjningsplikten?

Men jag tror jag börjar förstå hur ni resonerar. Att allt i grunden handlar om att folk som tror sig ha rättigheter medvetet försvårar, tar mer risker och skapar fler olyckor i trafiken. Att alla har skyldigheter och inga rättigheter börjar klarna, jag förstår behovet.

Med det sagt tycker jag ändå det är ologiskt iom att man kan tänka att bilisterna i cirkulationsplatsen har företräde men bilisterna i cirkulationsplatsen inte får tänka att de har företräde. Lämnar man företräde måste ju någon också ha företräde. Det skulle vara intressant att veta hur många som blivit dömda, om ens någon, att ha "tagit sig företräde" efter att en annan bilist brutit mot lagen och ignorerat väjningsplikten. Det måste vara oerhört svårt att bli dömd för det.
2018-03-14, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad du än tycker eller försöker insinuera, så är det jag skriver fullständigt korrekt sett till trafiklagar och körkortsutbildning.
visa hur du följer en trafiklag när dumblinkar vänster i en rondell?! snarare så bryter du mot sunt trafikvett då du blinkar åt ett håll du aldrig tar av mot. Du ger onödig och förvirrande signaler då ingen jävel vet vilken avfart du tycker är en vänsteravfart och som du avser att svänga vänster i. Ingen vet heller var du körde in och ingen bryr sig heller.

Det du ska bry dig om för att va korrekt är de situationer som uppkommer i sin turordning:
1:a avfarten - ska du av = HB annars fortsätt till nästa
2:a samma sak osv osv osv

agera NÄR du ska köra av och inte ett par tre trafiksituationer i förväg. Som att börja blinka av mot Nyköping på E4:an när du just passerat Linköping.
2018-03-14, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag har faktiskt börjat blinka vänster. Det har jag gjort för att det är så många som inte blinkar höger när dom ska ut från rondellen vilket får mig att sakta in när jag ska in i en rondell, och sedan åker dom ändå ut ur rondellen. Det har gjort mig så förbannad ett antal gånger.

Så när jag nu åker, så vet i alla fall alla vart jag är på väg i en rondell (vänster, eller höger när jag kör ut).
Fast det e helt rätt att du saktar in innan en rondell. Jag tycker det ska va stopplikt istället för väjningsplikt och gärna vägbulor också.

Men jag fattar ju att du blir förbannad när vänsterblinkarn inte högerblinkar vid avfarten, men det hör ju till deras syn på rondellen som en rund korsning
2018-03-14, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Jaha då har man krockat
Sån där förbannad jävla vänsterblinkare som inte skulle till vänster(vad konstigt eftersom man inte kommer ut ur en rondell till vänster)

Jag ska börja blinka höger varje gång jag ska in på en väg till vänster
vad hände exakt?
2018-03-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Fast det e helt rätt att du saktar in innan en rondell. Jag tycker det ska va stopplikt istället för väjningsplikt och gärna vägbulor också.

Men jag fattar ju att du blir förbannad när vänsterblinkarn inte högerblinkar vid avfarten, men det hör ju till deras syn på rondellen som en rund korsning
Blir du inte förbannad när icke-blinkaren svänger av vid en avfart?
Värst är de som högerblinkar men inte svänger av eftersom de utsätter andra för fara.
Att felaktigt vänsterblinka eller icke-blinka försämrar bara trafikflödet, men det blir sällan någon fara för andra trafikanter.
2018-03-14, 22:23
Medlem
Citat:
visa hur du följer en trafiklag när dumblinkar vänster i en rondell?! snarare så bryter du mot sunt trafikvett då du blinkar åt ett håll du aldrig tar av mot. Du ger onödig och förvirrande signaler då ingen jävel vet vilken avfart du tycker är en vänsteravfart och som du avser att svänga vänster i. Ingen vet heller var du körde in och ingen bryr sig heller.

Det du ska bry dig om för att va korrekt är de situationer som uppkommer i sin turordning:
1:a avfarten - ska du av = HB annars fortsätt till nästa
2:a samma sak osv osv osv

agera NÄR du ska köra av och inte ett par tre trafiksituationer i förväg. Som att börja blinka av mot Nyköping på E4:an när du just passerat Linköping.
Här är en sak vänsterblinkmotståndare ofta hänger upp sig på: "Ingen vet heller var du körde in"
Var man körde in är helt ointressant. Man blinkar vänster så länge man fortsätter runt i cirkulationen. Det är precis samma sak som att inte blinka alls, men det blir tydligare för man gör något aktivt. Att inte blinka alls kan lika gärna betyda att jag skiter i alla andra och orkar inte blinka.

Vänsterblink visar också att man inte högerblinkar. På många bilar är det svårt att se högerblink när högersidan på bilen är vänd bort från en.
På stora cirkulationer är vänsterblink ganska ointressant, men det är även oftast högerblink. I små är det vitalt med vänsterblink för man hinner inte högerblinka. I de mellanstora beror det på.
2018-03-14, 22:33
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:

Jo så klart, jag råkade formulera mig fel.
Jag menar att jag bromsar in så att bilen står stilla, istället för att köra långsamt in i rondellen om den andra bilförraren hade blinkat höger när han kör ut haha.
2018-03-14, 23:00
Bannlyst
Citat:
Här är en sak vänsterblinkmotståndare ofta hänger upp sig på: "Ingen vet heller var du körde in"
Var man körde in är helt ointressant. Man blinkar vänster så länge man fortsätter runt i cirkulationen. Det är precis samma sak som att inte blinka alls, men det blir tydligare för man gör något aktivt. Att inte blinka alls kan lika gärna betyda att jag skiter i alla andra och orkar inte blinka.

Vänsterblink visar också att man inte högerblinkar. På många bilar är det svårt att se högerblink när högersidan på bilen är vänd bort från en.
På stora cirkulationer är vänsterblink ganska ointressant, men det är även oftast högerblink. I små är det vitalt med vänsterblink för man hinner inte högerblinka. I de mellanstora beror det på.
VBarna har förstört och gjort rondellkörning farlig sen de började poppa upp nångång då 80 och 90-talisterna tog körkort. Nu kan jag som kör inne i rondellen inte veta lika säkert att han som kommer där borta och vill in, fattar att jag avser att köra vidare i rondellen. Om han är en VB-are tror han avsaknaden av VB på min bil betyder att jag ska av innan dvs fritt att köra, vilket det givetvis inte är. Han blir rammad för eller senare av mig eller nån annan. VB-arnas innötande av ett felaktigt tänk kring rondellkörningen skapar olyckor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in