Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2018-03-16, 11:27
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
då är du nog blind om du inte läst det.

Visar du med VB att du avser att svänga av till vänster så gör då detta så får du se var du hamnar. VB
betyder ju som du vet att du ska göra en sidoförflyttning åt vänster - filbyte/avtagsväg/fickparkering på enkelriktad gata tex.

Uppsök närmaste rondell och räkna alla avfarter till höger och alla avfarter till vänster. Återkom sen med svaret.

VB är inte en signal för att köra längs en väg.
Tack igen för ett bra enkelt redogörande.
2018-03-16, 11:30
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det är inte olagligt att blinka vänster i en cirkulationsplats. Det är olagligt att knarka och köpa horor.
Du får gärna förtydliga hur du resonerar för att komma till din slutsats.
Återigen så refererar jag till när Ingemar Stenmark blev intervjuad av Tommy Engstrand.
Det är ingen ide att försöka med dig.
Du har ingen vilja att försöka.
2018-03-16, 11:32
Medlem
Citat:

Visar du med VB att du avser att svänga av till vänster så gör då detta så får du se var du hamnar. VB
betyder ju som du vet att du ska göra en sidoförflyttning åt vänster - filbyte/avtagsväg/fickparkering på enkelriktad gata tex.

Uppsök närmaste rondell och räkna alla avfarter till höger och alla avfarter till vänster. Återkom sen med svaret.

Du är inye kapabel att tolka tecken i olika situationer, du är troligtvis för oerfaren MEN kör några tusentals mil till så får du nog den behövliga insikten att insse varför VB är bra.
Så............återkom om 15-20 år när du har blivit torr bakom öronen! :-)
2018-03-16, 12:19
Medlem
orvarens avatar
Citat:

Hur kommer man in i den inre filen i en tvåfilig cirkulationsplats?
Passerar man möjligtvis en fil?
Hur och åt vilket håll passerar man den filen?
(tips,inte höger..)

Att förtydliga för andra att man ämnar ligga kvar i den inre filen medelst VB, är inget lagbrott, det förtydligar bara vad man har tänkt göra. Det är helt Ok!
Att däremot fortsätta blinka vänster när man först gör ett filbyte åt Höger och sedan åker ur cirkulationsplatsen åt Höger,ÄR ett brott! Att inte blinka alls ur CPL ÄR ett brott.
Att jämföra en CPL med motorväg, är inget brott, bara fånigt.. 😊
Rondellen är för övrigt gräset och skiten som brukar finnas i mitten av en cirkulationsplats.. 😉
2018-03-16, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Hur kommer man in i den inre filen i en tvåfilig cirkulationsplats?
Passerar man möjligtvis en fil?
Hur och åt vilket håll passerar man den filen?
(tips,inte höger..)

Att förtydliga för andra att man ämnar ligga kvar i den inre filen medelst VB, är inget lagbrott, det förtydligar bara vad man har tänkt göra. Det är helt Ok!
Att däremot fortsätta blinka vänster när man först gör ett filbyte åt Höger och sedan åker ur cirkulationsplatsen åt Höger,ÄR ett brott! Att inte blinka alls ur CPL ÄR ett brott.
Att jämföra en CPL med motorväg, är inget brott, bara fånigt.. 😊
Rondellen är för övrigt gräset och skiten som brukar finnas i mitten av en cirkulationsplats.. 😉
Du citerar ett inlägg som du inte läser eller?
(Tips! Läs rad 3)

Va!! Nej det menar du inte!?! att rondellen är det man rundar?! 😮....verkligen en nyhet smartass!!
2018-03-17, 19:18
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Du citerar ett inlägg som du inte läser eller?
(Tips! Läs rad 3)

Va!! Nej det menar du inte!?! att rondellen är det man rundar?! ��....verkligen en nyhet smartass!!
Tips! Blinka då åt vänster vid infart i inre filen i en cirkulationsplats...Och GIVETVIS höger vid filbyte och utfart höger..

Har gjort så sedan jag blev lärd det på körskolan,därefter vid flera fortbildningar på olika företag också gjort det och jag har ALDRIG hamnat i rondellen....

Varför skriver du "rondell" då du egentligen menar cirkulationsplats,dumbass!
Senast redigerad av orvaren 2018-03-17 kl. 19:21.
2018-03-17, 21:53
Medlem
calamatos avatar
Citat:
VBarna har förstört och gjort rondellkörning farlig sen de började poppa upp nångång då 80 och 90-talisterna tog körkort. Nu kan jag som kör inne i rondellen inte veta lika säkert att han som kommer där borta och vill in, fattar att jag avser att köra vidare i rondellen. Om han är en VB-are tror han avsaknaden av VB på min bil betyder att jag ska av innan dvs fritt att köra, vilket det givetvis inte är. Han blir rammad för eller senare av mig eller nån annan. VB-arnas innötande av ett felaktigt tänk kring rondellkörningen skapar olyckor.
Blinka vänster in i rondellen och sedan höger ut ur rondellen är ju det korrekta allt annat gör bara så det blir en massa missförstånd. Något som är ännu värre är pappskallarna som inte blinkar höger när dom ska ur rondellen, det är ett jävla otyg och man blir skapligt förbannad när man som jag kör lastbil och väger 64 ton får stanna för man inte vet var bilisten ämnar göra i rondellen.
2018-03-18, 08:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Blinka vänster in i rondellen och sedan höger ut ur rondellen är ju det korrekta allt annat gör bara så det blir en massa missförstånd. Något som är ännu värre är pappskallarna som inte blinkar höger när dom ska ur rondellen, det är ett jävla otyg och man blir skapligt förbannad när man som jag kör lastbil och väger 64 ton får stanna för man inte vet var bilisten ämnar göra i rondellen.
Du blinkar alltså vänster in på en en väg du endast får köra in åt höger på.
2018-03-18, 16:21
Medlem
Citat:

Fundera på denna paragraf en smula....

Citat:
Signaler och tecken

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Signaler får inte ges längre än nödvändigt.

Denna är alltså fullt tillämpbar vid rondellkörning för att uppmärksamma andra trafikanter på vilka intentioner man har för sin vidare färd.
2018-03-18, 18:06
Medlem
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/

t
2018-03-19, 10:25
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Jag lägger mig i vänster fil och blinkar vänster ja, ska jag ut så gör jag ett körfältsbyte och blinkar ut ur rondellen. Gjorde alla såhär skulle det flyta mycket bättre. Vet inte om du har en aning om hur mycket 64 ton äro ch hur lång tid det tar att komma igång och komma upp i hastighet. Som tur är brukar bilisterna stanna om jag åker ut framför för någon annan i rondellen.
2018-03-27, 04:51
Medlem
I den bästa av världar blinkar alla bilister precis som de ska. Men det är inte där vi lever.

Jag gör så här (exemplet är från Brommaplan i Stockholm, en tvåfilig rondell där sex vägar med mycket olika trafikflöde sammanstrålar och där ingen väg går rakt fram):
När jag ska svänga vänster i rondellen (alltså ta avfart fyra eller fem) blinkar jag vänster och lägger mig i den inre filen om det går. Om jag måste lägga mig i yttre filen så fortsätter jag blinka vänster för att markera att jag inte ska svänga ut.
När jag passerar utfarten före den där jag ska köra ut blinkar jag höger, lägger mig i yttre filen (om jag inte redan är där) och kör sedan ut.
Att blinka vänster för att visa att man ska fortsätta i rondellen är vettigt och höjer trafiksäkerheten, särskilt om den stora trafikströmmen svänger ut. Jag vidhåller detta, oavsett vad några teoretiserande skribenter påstår i den här tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in