Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2017-04-23, 16:57
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Jag har noterat en ökning där folk börjar blinka vänster, när de ska svänga ut from cpl.
Det är ju fullkomligt perverst fel, för när man ska ut ur CPL, så SKA man blinka höger inga alternativ finns på det.

Vid filbyte, eller väsentlig förflyttning i sidled SKA blinkers användas.

Men det är väl "förvirrande"?? 😂

Ah,blinka ska man ju göra åt det hållet man ämnar svänga, inte tvärtom...
2017-04-27, 16:31
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Du är ju helt förståndshandikappad. En rondell är en korsning man åker runt. Skall man åt vänster i en korsning blinkar man vänster, så även i en rondell. Den enda skillnaden mot en helt vanlig korsning är att den som redan befinner sig i rondellen har företräde. Förbannat irriterande att behöva nöta bromsbelägg pga iDioter som inte kan köra bil helt enkelt.
Senast redigerad av avc 2017-04-27 kl. 17:16.
2017-04-27, 17:20
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Du är ju helt förståndshandikappad. En rondell är en korsning man åker runt. Skall man åt vänster i en korsning blinkar man vänster, så även i en rondell. Skillnaden blir att man i rondellen talar om för mötande att "Kör inte, jag skall vidare". Förbannat irriterande att behöva nöta bromsbelägg pga iDioter som inte kan köra bil helt enkelt.

En cirkulationsplats (rondell) är att betrakta som en huvudled med utfarter endast åt höger. Inte en korsning. Finns inget krav på att blinka vänster om man inte ska byta körfällt från höger till vänster inne i cirkulationen.

Man får förstås blinka vänster ändå om man vill, glöm inte att blinka höger vid utfart.
2017-04-27, 17:33
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
En cirkulationsplats (rondell) är att betrakta som en huvudled med utfarter endast åt höger. Inte en korsning.

Det var den mest förvirrade liknelse jag hört talas om. Det är som att säga att alla som kommer från höger vid högerregelskorsning är på huvudled. I en situation där fyra fordon möts från var sitt håll i en fyrvägskorsning med högerregel är alltså samtliga på huvudled, men ingen har företräde?

Citat:
Finns inget krav på att blinka vänster om man inte ska byta körfällt från höger till vänster inne i cirkulationen.

Man får förstås blinka vänster ändå om man vill, glöm inte att blinka höger vid utfart.
Nej, men det borde det finnas för att folk skall lära sig. Finns inte en enda trafikskola vad jag vet som inte lär ut detta idag. Vänsterblinkningen är inte för egen skull, utan en "kör inte, jag skall vidare"-signal till mötande trafik. Detta uppskattas framför allt av mig själv, så man slipper bromsa i onödan.

Samma om man vänder i en trevägskorsning. Då blinkar man vänster för att man skall över till vänster för att sno runt bilen, och höger ut för att komma tillbaka på den väg man precis kom ifrån. Har t.o.m. reflexmässigt börjat använda blinkers när jag backar runt gathörn
2017-04-27, 17:39
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Det var den mest förvirrade liknelse jag hört talas om. Det är som att säga att alla som kommer från höger vid högerregelskorsning är på huvudled. I en situation där fyra fordon möts från var sitt håll i en fyrvägskorsning med högerregel är alltså samtliga på huvudled, men ingen har företräde?

Nej, men det borde det finnas för att folk skall lära sig. Finns inte en enda trafikskola vad jag vet som inte lär ut detta idag. Vänsterblinkningen är inte för egen skull, utan en "kör inte, jag skall vidare"-signal till mötande trafik. Detta uppskattas framför allt av mig själv, så man slipper bromsa i onödan.

Samma om man vänder i en trevägskorsning. Då blinkar man vänster för att man skall över till vänster för att sno runt bilen, och höger ut för att komma tillbaka på den väg man precis kom ifrån. Har t.o.m. reflexmässigt börjat använda blinkers när jag backar runt gathörn

Alltid kul när folk hittar på egna regler. Först säger du att man ska blinka vänster för att en cirkulationsplats är en korsning (vilket det inte är). Och sen säger du att man inte måste blinka vänster och drar fram liknelser med korsningar som helt saknar relevans i sammanhanget. Vem är förvirrad?

Läs vad lagen säger och sluta tramsa med egna påhitt:

http://www.transportstyrelsen.se/glo...ts-a5-webb.pdf

Edit: uppskattar också när folk blinkar vänster för att signalera att dom ska fortsätta, problemet är inkonsekvensen. En del blinkar både vänster och sen höger när dom kör ut, en del blinkar bara vänster och många blinkar inte alls.
Senast redigerad av Rassa 2017-04-27 kl. 17:43.
2017-04-27, 18:14
Medlem
avcs avatar
Citat:
Alltid kul när folk hittar på egna regler.
Seriöst, din jävla tönt, du behöver inte ta din förlust så personligt att du mentalt havererar Läs vad jag skriver istället, och inse att du har fel i ditt anti-intellektuella resonemang:

Citat:
Först säger du att man ska blinka vänster för att en cirkulationsplats är en korsning (vilket det inte är).
Nej, man måste inte blinka vänster om man skall åt vänster. Jag formulerade hela meningen som att det är något man gör, inte något man måste, din ignoranta imbecill. En oskriven regel är inget man måste följa, men om den underlättar för alla (förutom de efterblivna som dig själv) är det klart som fan att man följer den. Gå tillbaka till grundskolan och läs om lågstadiesvenskan innan du kommer hit och försöker leka något.

Citat:
Och sen säger du att man inte måste blinka vänster
Man måste inte blinka vänster, nej. Det påstod ingen heller. /Intelligensreserven

Citat:
och drar fram liknelser med korsningar som helt saknar relevans i sammanhanget. Vem är förvirrad?
Visst, låt oss med din överlägsna retorik "konstatera" detta utan att ge ett enda exempel varför (och grina över verklighetens fakta)

Vem som är förvirrad? Som retoriskt allenahärskande bör väl ändå du ha svaret på alla frågor i världen, och även om du inte har det har du väl ändå alltid rätt?
2017-04-27, 18:28
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Seriöst, din jävla tönt, du behöver inte ta din förlust så personligt att du mentalt havererar Läs vad jag skriver istället, och inse att du har fel i ditt anti-intellektuella resonemang:

Nej, man måste inte blinka vänster om man skall åt vänster. Jag formulerade hela meningen som att det är något man gör, inte något man måste, din ignoranta imbecill. En oskriven regel är inget man måste följa, men om den underlättar för alla (förutom de efterblivna som dig själv) är det klart som fan att man följer den. Gå tillbaka till grundskolan och läs om lågstadiesvenskan innan du kommer hit och försöker leka något.

Man måste inte blinka vänster, nej. Det påstod ingen heller. /Intelligensreserven

Visst, låt oss med din överlägsna retorik "konstatera" detta utan att ge ett enda exempel varför (och grina över verklighetens fakta)

Vem som är förvirrad? Som retoriskt allenahärskande bör väl ändå du ha svaret på alla frågor i världen, och även om du inte har det har du väl ändå alltid rätt?

Jaha. Du är en sån där världsmästare som aldrig har fel och tycker du är skithäftig som vågar sitta bakom ditt tangentbord och kalla folk för både det ena och andra. Du är härmed på ignore. Om du inte förstår vad det betyder så innebär det att jag inte ser vad du skriver här fortsättningsvis.

PS: En oskriven regel är ingen regel.
2017-04-27, 18:34
Medlem
avcs avatar
Citat:
Jaha. Du är en sån där världsmästare som aldrig har fel och tycker du är skithäftig som vågar sitta bakom ditt tangentbord och kalla folk för både det ena och andra. Du är härmed på ignore. Om du inte förstår vad det betyder så innebär det att jag inte ser vad du skriver här fortsättningsvis.
Det blir veckans badge of honor. Ger du dig in i leken får du leken tåla.

Citat:
PS: En oskriven regel är ingen regel.
Skall tänka på det en extra gång när jag ser ett fyllo gå över där det inte är övergångsställe. Tack för uppmaningen.
2017-06-12, 22:09
Medlem
Citat:
.

Kör alla rätt nu och blinkar höger när de skall svänga av från den "raka vägen"?
2017-06-13, 07:48
Medlem
Hur svårt ska det vara att blinka rätt.

Så länge man inte ämnar köra ut ur en rondell bör du (det är inte lag) underlätta för dina medtrafikanter påvisa att du inte ämnar svänga ut genom att blinka vänster. Du ska alltid blinka höger när du kör ur en rondell. Idioter blinkar inte alls, och de som blinkar vänster när de kör ut ur rondellen har kanske tagit körkortet i ett annat land, exempelvis Östeuropa där är det vanligt att du blinkar redan från början till det håll du ska.

Se bild 3 för ett bra exempel på hur du kör i en rondell.
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
2017-06-16, 18:21
Medlem
Citat:
Du är ju helt förståndshandikappad. En rondell är en korsning man åker runt. Skall man åt vänster i en korsning blinkar man vänster, så även i en rondell. Den enda skillnaden mot en helt vanlig korsning är att den som redan befinner sig i rondellen har företräde.

Citat:

Förutom att du vräker ut förolämpningar, uttrycker dig oförskämt och säger emot dig själv: Du har fel!

En rondell ska inte betraktas som en "vanlig" korsning - det är ju helt uppenbart att den inte är det. Istället ska rondellen betraktas som en enkelriktad väg, med ett antal T-korsningar som är arrangerade i en ring. Alltså skall man blinka höger när man svänger ut åt höger.

Att blinka vänster är inget krav, men kan vara lämpligt som info till andra trafikanter om att man ska fortsätta till en av de kommande utfarterna. Särskilt där större delen av trafikanterna svänger ut från rondellen.

PS: Låt bli att kalla mig förvirrad, imbecill, efterbliven eller förståndshandikappad! Det säger bra mycket mer om dig än om mig (som du aldrig har träffat).
Senast redigerad av pewana 2017-06-16 kl. 18:23.
2017-06-20, 00:19
Medlem
elpirros avatar
Det är fenomenet med att blinka in i en rondell är helt jävla otroligt. Varför? Och framförallt att varför ser man i trafiken att körskolor uppenbarligen lär ut att blinka in i en rondell? Stör mig något enormt på dessa flanen som gör detta.

Blinka när du ska ut ur rondellen inte in, idioter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in