Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-24, 10:37
Medlem
karlsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Är det någon som har hävdat att en cirkulationsplats endast består av en vägbana som svänger vänster? Nej.
Jag tyckte mig sett det på ett par ställen i tråden men det kanske var trötta ögon. Skitsamma det berörde inte topic ändå.

Citat:
Den cirkulationsplats jag allra mest kör i, dvs dagligen, är konstruerad som så att INNAN jag kommer fram till ciruklationsplatsen så har min bil den riktningen att jag kan hålla ratten i ett neutralt läge och ändå ta mig en bra bit genom cirkulationsplatsen utan att behöva vrida ratten, varken höger eller vänster.
De cirkulationsplatser jag passerar (Stockholm med omnejd) ser inte ut så. Men visst finns dem.
Citat:
Den sistnämnda delen av ditt inlägg, menar du att du aldrig sett en bilist blinka höger då han lämnat cirkulationsplatsen eller att du inte har sett en bilist blinka höger då han svänger något höger för att påbörja sitt vänstervarv?
Menar givetvis när denne lämnar cirkulationsplatsen.
2007-07-24, 10:38
Medlem
mackapärs avatar
Citat:
Att sitta som nybliven bilist och anklaga folk för att vara idioter bara för att de kör så som de fick lära sig och har gjort i många år därefter, känns ganska löjligt.

Fram tills 1989 fick man lära sig att det var okej att köra med upp till 0.5 promille alkohol i blodet. Är man idiot om man kör med 0.5 promille idag?

Det kommer nya trafikregler varje år och det är ens skyldighet som körkortsinnehavare att ta reda på dessa.

Jag råkade ut för en i helgen som hade fått lära sig rondellkörning på följande sätt i en tvåfilig rondell: han ligger i högerfil och blinkar vänster och slutar blinka vid avfart 2 och svänger av. (alltså rakt fram) . Men det kanske också var rätt för han hade ju lärt sig så och alltid gjort så så det är kanske okej.
2007-07-24, 11:36
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Tänker på dem i rondellen.
Men fortfarande kvarstår svårigheten att de som blinkar vänster inte blinkar höger. Då de har blivit lärda enligt gammalt och ej släpper detta. När jag var ute och körde idag var det inte en ända vänsterblinkare som blinkade höger. Visst jag såg att de skulle fortsätta men inte de som stod och väntade där vänsterblinkarna körde ur.
Ska man få bort de missförstånd som kan ske. Bör man gå ut med blinka endast höger när du ska ut i övrigt ge fan i det. Blinkar man inte fortsätter man. I trafiken ska man helst undgå missförstånd. Visst att blinka vänster leder kanske inte till stora olyckor med dödsfall. Utan är bara en onödig grej som gör att folk får vänta på bilar som svänger ur i onödan. Detta i sin tur kan leda till minskad vördnad för körriktningsvisarens betydelse och därmed olycksfall samt fula repor på de lackade kofångarna.

Ok, då är jag med dig.

Att man blinkar vänster för att markera hur man tänker köra i rondellen betyder INTE att man ska låta bli att blinka höger när man kör ur rondellen.

Högerblink vid körning ur en rondell är, som vi har konstaterat, dessutom ett krav enligt Vägverket. Om man inte blinkar höger visar man heller inte sina avsikter och underlättar därmed inte för sina medtrafikanter.

Hela min poäng med denna diskussion, oavsett om det är lagkrav eller bara bra bilkörning, är att man ska bete sig så tydligt som möjligt i trafiken för att därigenom förhindra olyckor eller andra problem.
2007-07-24, 11:37
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo Marsei
Alla snackar ju om olika grejer i den här tråden. De som förespråkar att man INTE ska blinka vänster verkar ju tro att alla som blinkar vänster inte blinkar höger när de ska köra ut ur rondellen. Så är det ju inte.

Om en rondell har tre avfarter (plus den jag kommer från):
1. Ska jag av första avfarten (höger) blinkar jag höger från lite innan jag kommer in i rondellen.
2. Ska jag av andra avfarten (rakt fram) blinkar jag höger precis efter första avfarten.
3. Ska jag av tredje avfarten (vänster) blinkar jag vänster från innan jag kommer in i rondellen fram till precis efter andra avfarten (rakt fram) där jag börjar blinka höger.
4. Ska jag av fjärde avfarten (tillbaka dit jag kom ifrån) blinkar jag vänster från innan jag kommer in i rondellen fram till precis efter tredje avfarten (vänster) då jag börjar blinka höger.

På så sätt underlättar jag för alla i rondellen att veta min avsikt, så att de kan planera sina in- eller utträde ur rondellen istället för att koncentrera sig på vart jag ska.

Du beskriver det mycket bra, tack!
2007-07-24, 11:42
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackapär
Fram tills 1989 fick man lära sig att det var okej att köra med upp till 0.5 promille alkohol i blodet. Är man idiot om man kör med 0.5 promille idag?

Det kommer nya trafikregler varje år och det är ens skyldighet som körkortsinnehavare att ta reda på dessa.

Jag råkade ut för en i helgen som hade fått lära sig rondellkörning på följande sätt i en tvåfilig rondell: han ligger i högerfil och blinkar vänster och slutar blinka vid avfart 2 och svänger av. (alltså rakt fram) . Men det kanske också var rätt för han hade ju lärt sig så och alltid gjort så så det är kanske okej.

Det känns inte som den meningen riktigt hör hemma i den här diskussionen...

Här diskuterar vi hur man kör i en rondell, samt hur man kan hjälpa sina medtrafikanter om man är tydlig och visar sina avsikter när man kör bil/lastbil.

Att då dra in gamla promillegränser och varför inte påpeka att det var fri fart på en del vägar i Sverige för inte så länge sedan (allt är relativt) känns för mig bara fel...
2007-07-24, 11:50
Medlem
handimans avatar
Jag har svårt att se vad vänsterblinkandet skulle fylla för funktion. Somliga menar att det är bra att blinka vänster i rondellen för att hjälpa medtrafikanterna, men vad betyder det? "Hej allesammans, som ni ser på mina vänsterblinkningar så åker jag i en rondell"

För trots allt är det ju högerblinkningarna som är intressanta för andra trafikanter då de indikerar att rondellfararen har för avsikt att lämna rondellen.

Däremot om man byter fil i rondellen, eller tänker ta innerfilen i den, så ska man ju blinka som vanligt anser jag, men endast för filbytr, inte för att lämna rondellen, det är svårt att göra med en vänstersväng.
2007-07-24, 11:52
Medlem
mackapärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det känns inte som den meningen riktigt hör hemma i den här diskussionen...

Här diskuterar vi hur man kör i en rondell, samt hur man kan hjälpa sina medtrafikanter om man är tydlig och visar sina avsikter när man kör bil/lastbil.

Att då dra in gamla promillegränser och varför inte påpeka att det var fri fart på en del vägar i Sverige för inte så länge sedan (allt är relativt) känns för mig bara fel...

Jag tyckte att det var befogat då jag tolkade inlägget att han ansåg att det var ok att folk "kör så som de fick lära sig och har gjort i många år därefter" bara för sakens skull.

Jag är annars helt på din linje med vikten i att vara tydlig, jag kör själv precis som Milo marsei. Det jag stör mig på är folk som inte blinkar höger. Då jag menar att om man inte blinkar höger när man ska ut behöver man inte blinka vänster överhuvudtaget, jag har ingen aning om var bilen kom ifrån i en normalstor rondell. Och många rondeller blir det, i min stad är det 1300 personer per rondell.
2007-07-24, 11:55
Medlem
Det som är mest skrämmande med denna tråd, är att man inser hur jäkla illa det är ställt med trafikkunskaper bland svenska folket. Då menar jag både de skrivna lagarna i sig och förmågan att kunna tolka dem korrekt, liksom att klara av samspel och hänsyn i trafiken i praksis, alltså där ute i det verkliga livet.

Som sagt, efter att ha läst några trådas som denna, så är man närmast förundrad över att det inte dör och skadas mångdubbelt fler i trafiken vart år. För maken till mångfald av märkliga tolkningar och inlärda vanor, som i de flesta fall är mer eller mindre fel, det får man leta efter.

Jag tog mig en extra funderar idag då jag passerade några rondeller, jag det brukar ju mer gå på rutin annars. Men efter att ha läst denna tråd så tog jag en djupare funderare på detta med rondeller och användandet av blinkers.

Så vad kom jag då fram till? Jo, att användande av blinkers för att tydligt visa vad man tänker göra, är absolut vitalt för att rondellkörning ska bli både så säker och så smidig som möjlig för alla inblandade trafikanter.

Jag låg en liten bit bakom en bil på väg in mot en rondell. Bilen framför börjar blinka vänster redan sista biten in mot rondellen. Detta underlättade för mig där bakom, för jag visste nu att bilen framför ämnar att hålla sig till vänster i rondellen och köra av i avfart tre tidigast. Detta gör att jag kan släppa lite på koncentrationen på just den bilen, för jag vet vad han ska göra, och istället koncentrera mig mer på andra framförvarande fordon för att se vad de har för sig. Jag skulle rakt på så allt detta sammantaget underlättade för mig i min vidare färd.

Varför har så många i denna tråd så förbannat svårt att inse att blinkersen är till för att användas, och att det i lagtexten egentligen bara är "minimikrav" på var man är skyldig att blinka. Det är inte förbjudet att använda blinkersen mer än dessa minimikrav så länge det inte uttryckligen står att man inte ska eller får blinka i vissa situationer.

Jag kör en hel del i Sthlm och andra lite större städer. Och varje gång så irriterar det mig väldigt att så infernaliskt många sitter och kör bil och byter filer och svänger i korsningar och an massa annat, utan att blinka över huvud taget!! Det handlar alltså inte om de få gånger som vi alla kan glömma eller missa att blinka, utan de skiter helt och blankt i att blinka. Att det är så kan man väldigt lätt se, för de gör inte en antydan att blinka under den tid man har dem i sikte och de hinner med många manövrar som de skulle ha använt blinkers i.

Men, de flesta av dessa idioter blir fly förbannade de ytterst få gånger de använder blinkers, för då ska fan folk släppa fram dem bums.

Jag tror de skiter i att använda blinkers bara för de är så förbannat lata och fisförnäma. De använder bara blinkers när de själva har nytta av det, och då ska folk flytta sig illa kvickt. Men själva kan de såsa hit och dit mellan filerna oavsett hur onödigt det var att byta fil, eller hur trångt den än är.

För mig som förare är det istället närmast en hederssak att köra på ett korrekt sätt när det finns andra trafikanter i närheten som kan påverkas av hur jag beter mig. Jag har för vana att alltid använda blinkers, noga och i god tid om jag kan. Hellre blinkar jag lite för mycket än för lite. Sen spelar det ingen roll om jag så är helt ensam mitt i natten i en körsning, jag blinkar ändå jag. Helt enkelt för att om man gör så jategoriskt, så sitter det i ryggmärgen och blir en rutin som man sällan missar att utföra. Därmed är risken mindre att man skulle råka glömma av sig i andra viktigare situationer som kunde leda till en incident.

De ytterst få gånger jag någon natt ensam i en korsning får för mig att för en gångs skull skita i att blinka, ingen ser det ju ändå. Ja då får jag fan dåligt samvete en stund, så inrotat är detta med att använda blinkers, och för all del mycket annat som har med körning av bil i trafik att göra.

En annan sak som är totalt under all kritik hos väldigt många bilförare är detta med fordonsplacering. Och det på allt från vanlig landsvägskörning till filkörning och inför korsningar m.m. Allt för många verkar noll kol på hur stor deras bil är och var på vägen de egentligen befinner sig och hur långt de har till linjer och trottoarkanter. Många gånger får man väldig lust att stoppa någon och fråga hur i hela friden de tänkte när de körde som de gjorde i den där korsningen. Eller varför de ligger 3 dm från mittlinjen utan att flytta sig på en väg med breeeeda körfält så att fan två långtradare nästan kan köra om varandra utan att den omkörande behöver gå över mittlinjen.

Kort sagt, så kör ofattbart många som mähän fån och idioter i trafiken, och det är ett fullständigt under att endast 500-600 dör i trafiken vart år. Och det lustiga är att det investeras vansinninga belopp på korkade plåtskåp med kameror som endast är ute efter hastigheten och aldrig kan göra nåt åt de saker jag tog upp i detta inlägg.

Dr Tinnitus
2007-07-24, 11:57
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo Marsei
Alla snackar ju om olika grejer i den här tråden. De som förespråkar att man INTE ska blinka vänster verkar ju tro att alla som blinkar vänster inte blinkar höger när de ska köra ut ur rondellen. Så är det ju inte.

Om en rondell har tre avfarter (plus den jag kommer från):
1. Ska jag av första avfarten (höger) blinkar jag höger från lite innan jag kommer in i rondellen.
2. Ska jag av andra avfarten (rakt fram) blinkar jag höger precis efter första avfarten.
3. Ska jag av tredje avfarten (vänster) blinkar jag vänster från innan jag kommer in i rondellen fram till precis efter andra avfarten (rakt fram) där jag börjar blinka höger.
4. Ska jag av fjärde avfarten (tillbaka dit jag kom ifrån) blinkar jag vänster från innan jag kommer in i rondellen fram till precis efter tredje avfarten (vänster) då jag börjar blinka höger.

På så sätt underlättar jag för alla i rondellen att veta min avsikt, så att de kan planera sina in- eller utträde ur rondellen istället för att koncentrera sig på vart jag ska.

Bra sammanfattning för ett generellt beteende i rondeller. Personligen använder jag dock aldrig vänsterblinkers om jag inte känner att någon bil som är på väg att köra ut skulle kunna göra det, då jag skall fortsätta i rondellen. Jag antar att användningen av blinkers till stor del beror på hur rondellen egentligen ser ut, i pyttesmå rondeller känns det ju mer naturligt att blinka vänster om man skall till vänster, höger när man skall till höger och inte blinka alls om man skall rakt fram. Men det fungerar ju inte alls om man skalar upp det till lite större rondeller.

Hur skönt vore det inte med lite mer flyt och tolerans i Sveriges rondeller? Idag så stannar hälften av bilförarna upp innan de kommer in i rondellen, för att därefter se om det kommer någon bil eller inte. Och om det skulle befinna sig en bil inne i rondellen så är många oerhört rädda för att köra in i rondellen, även om de har hur mycket tid som helst på sig. Jämför t.ex. med Frankrike, där trafiken i rondeller oftast flyter fantastiskt bra. Här kan du köra ut i rondellen, även om det kommer en bil från vänster, de bara stannar och släpper in dig i gemenskapen. I Sverige hade du fått ett finger som belöning.

Att fransmännen sedan är idioter i resten av trafiken är ett kapitel för sig...
2007-07-24, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handiman
Jag har svårt att se vad vänsterblinkandet skulle fylla för funktion. Somliga menar att det är bra att blinka vänster i rondellen för att hjälpa medtrafikanterna, men vad betyder det? "Hej allesammans, som ni ser på mina vänsterblinkningar så åker jag i en rondell"

För trots allt är det ju högerblinkningarna som är intressanta för andra trafikanter då de indikerar att rondellfararen har för avsikt att lämna rondellen.

Däremot om man byter fil i rondellen, eller tänker ta innerfilen i den, så ska man ju blinka som vanligt anser jag, men endast för filbytr, inte för att lämna rondellen, det är svårt att göra med en vänstersväng.

Hur kan man vara så oförstående som du nu visade prov på, att man inte kan inse nytta och fördelar med att blinka vänster i en rondell så att folk kan se var aktuell bil tänker göra?

Dr Tinnitus
2007-07-24, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waste
Bra sammanfattning för ett generellt beteende i rondeller. Personligen använder jag dock aldrig vänsterblinkers om jag inte känner att någon bil som är på väg att köra ut skulle kunna göra det, då jag skall fortsätta i rondellen. Jag antar att användningen av blinkers till stor del beror på hur rondellen egentligen ser ut, i pyttesmå rondeller känns det ju mer naturligt att blinka vänster om man skall till vänster, höger när man skall till höger och inte blinka alls om man skall rakt fram. Men det fungerar ju inte alls om man skalar upp det till lite större rondeller.

Hur skönt vore det inte med lite mer flyt och tolerans i Sveriges rondeller? Idag så stannar hälften av bilförarna upp innan de kommer in i rondellen, för att därefter se om det kommer någon bil eller inte. Och om det skulle befinna sig en bil inne i rondellen så är många oerhört rädda för att köra in i rondellen, även om de har hur mycket tid som helst på sig. Jämför t.ex. med Frankrike, där trafiken i rondeller oftast flyter fantastiskt bra. Här kan du köra ut i rondellen, även om det kommer en bil från vänster, de bara stannar och släpper in dig i gemenskapen. I Sverige hade du fått ett finger som belöning.

Att fransmännen sedan är idioter i resten av trafiken är ett kapitel för sig...

I grova drag ett rätt sunt sätt att se på rondellkörning och blinkersbruk i dessa. Storlek på rondell påverkar givetvis nyttan av att blinka vänster.

Att det kryllar av velande idioter som stannar och väntar på andra bilar som fan är på andra sidan i rondellen, fast de själva hunnit in 10 ggr om gör mig vansinnigt irriterad. Inte sällan är det fruntimmer med som uppenbart inte har riktigt koll på vad lämna företräde egentligen betyder och hur det skall tillämpas. Man kan ju tro att de tror att man bara MÅSTE lämna företräde oavsett om det är en halv minut innan närmaste bil kommer fram till deras bil. Ibland är de så in i helvete korkade att de stannar och väntar på en bil som kommer på en annan infart till rondellen och har flera billängder kvar inna de ens är inne i rondellen. Iställer för att då bara rulla in och vips så är det alla andra som ska lämna han/henne företräde. Fan så galet!!! Och står man där med lastbil eller annat som är tungrott i trafiken och blir hindrad av en sådan där stolle så man missar flera möjligheter att komma vidare, då blir man sur.....

Däremot så vill jag inte ha det som det är i flera andra europeiska länder, att det är de som är inne i rondellen som ska lämna de som vill in i rondellen företräde. Det är inte vettigt helt enkelt därför att det då kan hindra själva tömningen av rondellen. Ja om det kommer massor med bilar som vill in, och de inne är skyldiga att släppa in dem, då blir det få som kan köra ut och det blir fullt och kaos kan uppstå. Då är det mycket bättre att ha det som vi har det, att de som vill in har lämna företräde, för det finns oftast mycket mer plats för väntande bilar på väg in i rondellen än inne i själva rondellen.

Dr Tinnitus
2007-07-24, 12:22
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men NEJ, det gör man inte! ARGH! Du KAN inte blinka vänster i en rondell!

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

EDIT: Från Vägverket:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

Din ålder? Hur länge har du haft körkort?

Jag fick lära mig på körskolan att man sak tolka en rondell som en korsning, dvs ska man vänster blinkar man vänster innan rondellen, inte konstigare än så. Men jag har förstått att man ändrat reglerna.

Men du framstår ju snarare som en "äcklig" som gnäller över det, inte så lätt att vänja av sig med när man kört så i många år.

edit: jag har inte orkat läsa hela, så finns svaren redan med så .. fine.

Den som framstår som första "äcklet" här är väl Xstar som reagerar så hårt över sånt som folk tom får lära sig på körskolor, släpp sargen och kom in i matchen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in