Citat:
Ursprungligen postat av Milo Marsei
Alla snackar ju om olika grejer i den här tråden. De som förespråkar att man INTE ska blinka vänster verkar ju tro att alla som blinkar vänster inte blinkar höger när de ska köra ut ur rondellen. Så är det ju inte.
Om en rondell har tre avfarter (plus den jag kommer från):
1. Ska jag av första avfarten (höger) blinkar jag höger från lite innan jag kommer in i rondellen.
2. Ska jag av andra avfarten (rakt fram) blinkar jag höger precis efter första avfarten.
3. Ska jag av tredje avfarten (vänster) blinkar jag vänster från innan jag kommer in i rondellen fram till precis efter andra avfarten (rakt fram) där jag börjar blinka höger.
4. Ska jag av fjärde avfarten (tillbaka dit jag kom ifrån) blinkar jag vänster från innan jag kommer in i rondellen fram till precis efter tredje avfarten (vänster) då jag börjar blinka höger.
På så sätt underlättar jag för alla i rondellen att veta min avsikt, så att de kan planera sina in- eller utträde ur rondellen istället för att koncentrera sig på vart jag ska.
Bra sammanfattning för ett generellt beteende i rondeller. Personligen använder jag dock aldrig vänsterblinkers om jag inte känner att någon bil som är på väg att köra ut skulle kunna göra det, då jag skall fortsätta i rondellen. Jag antar att användningen av blinkers till stor del beror på hur rondellen egentligen ser ut, i pyttesmå rondeller känns det ju mer naturligt att blinka vänster om man skall till vänster, höger när man skall till höger och inte blinka alls om man skall rakt fram. Men det fungerar ju inte alls om man skalar upp det till lite större rondeller.
Hur skönt vore det inte med lite mer flyt och tolerans i Sveriges rondeller? Idag så stannar hälften av bilförarna upp innan de kommer in i rondellen, för att
därefter se om det kommer någon bil eller inte. Och om det skulle befinna sig en bil inne i rondellen så är många oerhört rädda för att köra in i rondellen, även om de har hur mycket tid som helst på sig. Jämför t.ex. med Frankrike, där trafiken i rondeller oftast flyter fantastiskt bra. Här kan du köra ut i rondellen, även om det kommer en bil från vänster, de bara stannar och släpper in dig i gemenskapen. I Sverige hade du fått ett finger som belöning.
Att fransmännen sedan är idioter i resten av trafiken är ett kapitel för sig...