Citat:
Absolut, men glöm bara inte att blinka höger ut! Annars kan det här med avsikter missuppfattas rejält.
Citat:
Klart man blinkar till vänster. Inte i en flerfilig rondell, då kan det bli missförstånd, men en vanlig simpel rondell så är det bra att visa vart du ska. Jag stör mig på folk som INTE blinkar, då det är lättare att uppfatta vart personen ska så man kan planera lite bättre.
Jag ser inte hur missförstånd kan uppkomma i flerfiliga cirkulationsplatser till skillnad från enfiliga.
Anta att det är en rondell med 4 utfarter, en i vardera väderstreck:
Högra utfarten får bli nr 1, rakt fram 2, vänster 3 och tillbaka samma väg 4.
Naturligtvis blinkar du endast vänster om du ska till utfart 3 eller 4, eller hur?
Vidare förutsätter vi att du lägger dig i "inre" körfältet som man lärt sig att man bör göra i de fallen.
Blinkar du vänster här borde inget missförstånd kunna uppstå eftersom du inte kan "flytta dig i sidled" till vänster eftersom där är själva rondellen i vägen, och när du nått din utfart så blinkar du höger och kör ut. Med mig så långt?
Ligger/hamnar du i yttre körfältet så fortsätter du blinka vänster och här kan bakomvarande se din blink som att du avser flytta dig till det inre körfältet och isf lämna plats åt dig, även om det givetvis fortfarande helt är ditt ansvar att se till att du kan genomföra sidoförflyttningen utan risk.
Antingen så tolkar de din vänsterblink som det, eller att du helt enkelt vill ut i en senare utfart. Var skulle missförståndet uppkomma, menar du?
Känner du att du sitter fast i inre körfältet p.g.a. en buss eller liknande är det inte hela världen att ta ett varv till.