Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2017-04-13, 12:34
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbottning
Givetvis blinkar jag vänster vid vänstersväng i rondell.

Man ska blinka till ledning för andra. Det säger sig själv att det är lättare för andra att förstå/vara säker på mina avsikter bedömt på ATT jag blinkar och inte på att jag inte blinkar.

Absolut, men glöm bara inte att blinka höger ut! Annars kan det här med avsikter missuppfattas rejält.

Citat:
Ursprungligen postat av TomatGud
Klart man blinkar till vänster. Inte i en flerfilig rondell, då kan det bli missförstånd, men en vanlig simpel rondell så är det bra att visa vart du ska. Jag stör mig på folk som INTE blinkar, då det är lättare att uppfatta vart personen ska så man kan planera lite bättre.

Jag ser inte hur missförstånd kan uppkomma i flerfiliga cirkulationsplatser till skillnad från enfiliga.

Anta att det är en rondell med 4 utfarter, en i vardera väderstreck:
Högra utfarten får bli nr 1, rakt fram 2, vänster 3 och tillbaka samma väg 4.
Naturligtvis blinkar du endast vänster om du ska till utfart 3 eller 4, eller hur?
Vidare förutsätter vi att du lägger dig i "inre" körfältet som man lärt sig att man bör göra i de fallen.
Blinkar du vänster här borde inget missförstånd kunna uppstå eftersom du inte kan "flytta dig i sidled" till vänster eftersom där är själva rondellen i vägen, och när du nått din utfart så blinkar du höger och kör ut. Med mig så långt?
Ligger/hamnar du i yttre körfältet så fortsätter du blinka vänster och här kan bakomvarande se din blink som att du avser flytta dig till det inre körfältet och isf lämna plats åt dig, även om det givetvis fortfarande helt är ditt ansvar att se till att du kan genomföra sidoförflyttningen utan risk.
Antingen så tolkar de din vänsterblink som det, eller att du helt enkelt vill ut i en senare utfart. Var skulle missförståndet uppkomma, menar du?

Känner du att du sitter fast i inre körfältet p.g.a. en buss eller liknande är det inte hela världen att ta ett varv till.
2017-04-13, 20:32
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Säger du samma sak om folk som tog kortet före 3 sept 1967 fortfarande skulle köra vänstertrafik?

Trafikregler ändras. Om man 15år efter regeländringen fortfarande inte anammat dom nya och som oftast inte ens vet om att det kommit nya direktiv, ja då är man inte vara äcklig. Man är dum i huvudet.
Man måste också veta att det är nya regler som gäller.
Jag hade zldrig vetat om det om jag inte hittat forum typ som detta.
Och det är ju bara för jag är intresserad.
Det kommer ju aldrig några nya lagar i brevlådan.
2017-04-13, 20:36
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Säger du samma sak om folk som tog kortet före 3 sept 1967 fortfarande skulle köra vänstertrafik?

Trafikregler ändras. Om man 15år efter regeländringen fortfarande inte anammat dom nya och som oftast inte ens vet om att det kommit nya direktiv, ja då är man inte vara äcklig. Man är dum i huvudet.
Och hur får man reda på de nya trafikreglerna?
2017-04-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Absolut, men glöm bara inte att blinka höger ut! Annars kan det här med avsikter missuppfattas rejält.

Jag ser inte hur missförstånd kan uppkomma i flerfiliga cirkulationsplatser till skillnad från enfiliga.

Anta att det är en rondell med 4 utfarter, en i vardera väderstreck:
Högra utfarten får bli nr 1, rakt fram 2, vänster 3 och tillbaka samma väg 4.
Naturligtvis blinkar du endast vänster om du ska till utfart 3 eller 4, eller hur?
Vidare förutsätter vi att du lägger dig i "inre" körfältet som man lärt sig att man bör göra i de fallen.
Blinkar du vänster här borde inget missförstånd kunna uppstå eftersom du inte kan "flytta dig i sidled" till vänster eftersom där är själva rondellen i vägen, och när du nått din utfart så blinkar du höger och kör ut. Med mig så långt?
Ligger/hamnar du i yttre körfältet så fortsätter du blinka vänster och här kan bakomvarande se din blink som att du avser flytta dig till det inre körfältet och isf lämna plats åt dig, även om det givetvis fortfarande helt är ditt ansvar att se till att du kan genomföra sidoförflyttningen utan risk.
Antingen så tolkar de din vänsterblink som det, eller att du helt enkelt vill ut i en senare utfart. Var skulle missförståndet uppkomma, menar du?

Känner du att du sitter fast i inre körfältet p.g.a. en buss eller liknande är det inte hela världen att ta ett varv till.

Tja många folk kommer ju tyda rätt på vad man menar när man blinkar vänster i flerfilig rondell. Jag skrev att det kan skapa missförstånd för jag har själv blivit påkörd utav en person som missuppfattade vad jag menade med blinkningen. Svårt o förklara vad som hände precis, men påkörd blev jag. Självklart så löste ju hans försäkringsbolag alltihop då det var 100% hans fel, men jag blinkar aldrig in i flerfiliga rondeller på grund utav det, blinkar bara ut.
2017-04-18, 19:50
Medlem
Vad många av er som går på gamla regler som inte gäller längre. Man måste inte blinka vänster i rondell längre av en anledning. Det är onödigt och förvirrande. Själv sett flera av er bara fipplar med blinkersen som att ni själva inte vet hur man kör bil.

Lär er köra bil rätt i 2017. Är ni privatister som har lärt er fel av föräldrarna eller vad?
2017-04-18, 19:57
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArabiskaPrinsen
Vad många av er som går på gamla regler som inte gäller längre. Man måste inte blinka vänster i rondell längre av en anledning. Det är onödigt och förvirrande. Själv sett flera av er bara fipplar med blinkersen som att ni själva inte vet hur man kör bil.

Lär er köra bil rätt i 2017. Är ni privatister som har lärt er fel av föräldrarna eller vad?
Förvirrande...

Snacka då inte som om du är någon som urskiljer sig genom att vara en duktig förare. Lol
2017-04-18, 20:45
Medlem
Vänsterblinkare är ena riktiga mesar.

Egentligen enkom användbart om du ska ta ett fullt varv i rondellen. D.v.s vända!
2017-04-18, 21:01
Medlem
DDRTVs avatar
Extra information är alltid bra. Blinkar alltid vänster om jag skall vänster. Ogillar personer som ligger i ytterfil och svänger vänster.
2017-04-18, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Förvirrande...

Snacka då inte som om du är någon som urskiljer sig genom att vara en duktig förare. Lol

Jag är extremt duktig. Det är förvirrande för ni fipplar vänster och höger helt plötsligt / hur som helst. Jag tror att de flesta inte har en aning om vad ni håller på med, inte ens ni själva. Det bara känns bra i huvudet när ni egentligen gör fel.
2017-04-18, 23:08
Medlem
Citat:
Jag är extremt duktig. Det är förvirrande för ni fipplar vänster och höger helt plötsligt / hur som helst. Jag tror att de flesta inte har en aning om vad ni håller på med, inte ens ni själva. Det bara känns bra i huvudet när ni egentligen gör fel.
Du är skyldig att blinka höger, men det finns inget som säger att du inte får blinka vänster. Vad är det som de gör fel? Eller är det bara din högst personliga åsikt som du ventilerar? Om inte så får du gärna citera vilken lag/förordning du stöder ditt uttalande på.
2017-04-19, 09:28
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Extremt duktig, är du taxiförare?

De tror sig ofta vara riktigt duktiga '

Men visst har du rätt i en sak, blinkar man omväxlande höger, vänster, slumpmässigt, så är det sannerligen förvirrande.

Dock ser jag inget problem i att blinka åt båda håll, bara man gör det på rätt sätt.

Ett större bekymmer är ju att 8 av 10 inte blinkar Alls! DET är förvirrande! Det gäller dessvärre inte bara i cirkulationsplatser..
2017-04-21, 12:00
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Extremt duktig, är du taxiförare?

De tror sig ofta vara riktigt duktiga '

Men visst har du rätt i en sak, blinkar man omväxlande höger, vänster, slumpmässigt, så är det sannerligen förvirrande.

Dock ser jag inget problem i att blinka åt båda håll, bara man gör det på rätt sätt.

Ett större bekymmer är ju att 8 av 10 inte blinkar Alls! DET är förvirrande! Det gäller dessvärre inte bara i cirkulationsplatser..

Jag har noterat en ökning där folk börjar blinka vänster, när de ska svänga ut from cpl.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in