Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2020-06-24, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Men hb är föreskriven och måste därför prioriteras.

VAR är den föreskriven? DU vägrar svara mig. Det finns ingen sådan föreskrift! Det som finns är trafikförordningens 3kap. 64§ och 65§. Dessa stadgar ej specifika signaleringsregler för CPL.

Det går inte ens att finna den lokala trafikföreskrift som transportstyrelsen måste ha beslutat om för att påstå det de gör.

Så, var finner du lagstöd för ditt påstående?
2020-06-24, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
VB betyder med sunt förnuft att man ämnar vika av åt vänster från filen man befinner sig i, precis som i alla andra trafiksituationer där man blinkar. En kurva är ingen giltig anledning att blinka alls. Blinkers betyder sidoförflyttning.

Nej, i en cpl betyder VB att man INTE avser att svänga ut i närmaste utfarten. En mycket värdefull upplysning till andra trafikanter om den största trafikströmmen svänger ut just där.

Detta är ingenting annat än logiskt tänkande och sunt förnuft.
2020-06-24, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
VAR är den föreskriven? DU vägrar svara mig. Det finns ingen sådan föreskrift! Det som finns är trafikförordningens 3kap. 64§ och 65§. Dessa stadgar ej specifika signaleringsregler för CPL.

Det går inte ens att finna den lokala trafikföreskrift som transportstyrelsen måste ha beslutat om för att påstå det de gör.

Så, var finner du lagstöd för ditt påstående?
Du var ju själv inne på att det är tillfyllest med de grundregler som stipulerar användning av blinkers vid byte av körfält, då behöver vi inte leta något specifikt för cpl.
2020-06-24, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du var ju själv inne på att det är tillfyllest med de grundregler som stipulerar användning av blinkers vid byte av körfält, då behöver vi inte leta något specifikt för cpl.

Den gäller även VB och all annan signalering i trafiken. Men krav på HB finns inte stöd för i lag.
2020-06-24, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Den gäller även VB och all annan signalering i trafiken. Men krav på HB finns inte stöd för i lag.
Noterar detta.
2020-06-24, 16:09
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Nej, i en cpl betyder VB att man INTE avser att svänga ut i närmaste utfarten. En mycket värdefull upplysning till andra trafikanter om den största trafikströmmen svänger ut just där.

Detta är ingenting annat än logiskt tänkande och sunt förnuft.
Ok, ja det låter jättelogiskt att kommunicera saker du INTE tänker göra. :-D

Finns det fler "viktiga saker" du INTE tänker göra som du tror att andra bryr sig om?

du är en flicka va?
Senast redigerad av Scalping 2020-06-24 kl. 16:13.
2020-06-24, 16:13
Medlem
Scalpings avatar
Hade Methos haft rätt angående sin nya idé om att det är valfritt med blinkers i trafiken så finns det nog en uppsjö förare som fått felaktiga böter och skulle ha en rejäl slant att få tillbaka. Och isf har 100% av BMW och Audi-förarna haft rätt hela tiden - blinkers är för idioter
2020-06-24, 17:35
Medlem
Citat:
Ok, ja det låter jättelogiskt att kommunicera saker du INTE tänker göra. :-D
Låt mig då uttrycka det så här: Genom VB i en cpl visar man att man avser att fortsätta i cirkulationen. Kan vara en väsentlig information till andra, särskilt i de fall den stora trafikströmmen svänger ut. Lätt att inse för den som använder logiskt tänkande och sunt förnuft.

Citat:
Finns det fler "viktiga saker" du INTE tänker göra som du tror att andra bryr sig om?
Det där är ingen kommentar som har med sunt förnuft att göra, i övrigt se ovan. Tråden handlar om VB i cpl, inget annat.

Citat:
du är en flicka va?
Oj. Kan du med ditt logiska tänkande och sunda förnuft förklara hur du fick den tanken och vad det har med saken att göra?
Senast redigerad av pewana 2020-06-24 kl. 18:06.
2020-06-24, 18:24
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då är du väl också helt bekväm med om jag kör framför dig på en mindre landsväg och bara saktar ner utan att ge tecken och du inte har en aning om vad jag ska göra, och sen stannar vid vägkanten så du får vänta på att det blir plats för att komma förbi...? Gör jag något fel då, tycker du jag skulle gjort nåt innan jag stannade vid vägkanten....?

Det vore ju som om någon stannade mellan två filer i en rondell och blinkade till vänster.

Oerhört dumt att göra så
2020-06-24, 18:29
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Läser du i tråden så finner du svar.

Återigen, att det finns människor som inte har förmågan att tolka signaler i olika situationer gör det inte fel att VB då majoriteten av folket begriper sådana signaler och är hjälpta av det.

Så, börja med VB du också så hjälper du många.

När du har fått lite erfarenhet av bilkörning kanske du också begriper vad signalerna betyder.

Ja det finns iof ganska många stolpskott i världen.
Man kanske skulle börja hjälpa dom.

Kan tänka mig att det är några stycken som svänger höger när dom kommer till en rondell.
Kör ner i diket och funderar över hur i helvete det gick till.

Va i helvete!! Rondellen gick till höger. Hur fan skulle jag kunna veta det..

Körskoleläraren suckar och säger
Nej Hans-gertrud man svänger alltid till vänster.
Vi prövar en gång till, och blinka till vänster i rondellen som går till vänster så alla vet att du ska till vänster och inte ner i diket
2020-06-24, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Ja det finns iof ganska många stolpskott i världen.
Man kanske skulle börja hjälpa dom.

Kan tänka mig att det är några stycken som svänger höger när dom kommer till en rondell.
Kör ner i diket och funderar över hur i helvete det gick till.

Va i helvete!! Rondellen gick till höger. Hur fan skulle jag kunna veta det..

Körskoleläraren suckar och säger
Nej Hans-gertrud man svänger alltid till vänster.
Vi prövar en gång till, och blinka till vänster i rondellen som går till vänster så alla vet att du ska till vänster och inte ner i diket
Du ska inte vara så hård mot dig och kalla dig för ”stolpskott” bara för att du inte besitter den kognitiva förmågan att tolka olika signaler i olika situationer!

Du behöver bara använda VB när du närmar dig en cpl och ”ska förbi rakt fram”.

Det är en chansning jag gör med min citering för jag är inte säker på att du klarar av och tolka det på ett vettigt sätt.

Varför tror du att dom flesta i omröstningen anser att dom blir hjälpta av VB?
2020-06-24, 19:39
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du ska inte vara så hård mot dig och kalla dig för ”stolpskott” bara för att du inte besitter den kognitiva förmågan att tolka olika signaler i olika situationer!

Du behöver bara använda VB när du närmar dig en cpl och ”ska förbi rakt fram”.

Det är en chansning jag gör med min citering för jag är inte säker på att du klarar av och tolka det på ett vettigt sätt.

Varför tror du att dom flesta i omröstningen anser att dom blir hjälpta av VB?

För att dom flesta inte vet att man svänger vänster i en rondell?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in