Citat:
Ursprungligen postat av
Spelaren63
Jag läste några sidor i början, sen skrev jag mitt inlägg. Nu har jag skummat igenom dina inlägg och finner inget uppseendeväckande.
Dock är jag nöjd med att allt fler blinkar höger när de svänger ur cirkulationsplatsen och att allt färre blinkar vänster, så förnuftet vinner tydligen terräng. Har hänt en hel del sen den här tråden startades. När mina barn tog körkort fick de lära sig det rätta sättet, dvs utan vänsterblink. Jag tror att även körskollärarna håller på att omvändas. Det blir nog bra med tiden!
Intressant, då bör du nog läsa en gång till så lär du förstå varför vänsterblinkers kombinerat med höger är den bästa lösningen. Det finns nämligen en anledning att trafikskolor rekommenderar att du bör blinka vänster. För det första gör du ett stort misstag, du blandar ihop grupperna. Det finns nämligen 3 grupper:
Grupp 1: De som blinkar höger vid avfart eftersom det är vad trafikreglerna kräver.
Grupp 2: De som inte har koll på reglerna och blinkar fel (t.ex. fortfarande kör efter gamla regler).
Grupp 3: De som blinkar höger vid avfart eftersom det är var trafikreglerna kräver, samt kompletterar med vänsterblinkers i förväg för att underlätta för sina medtrafikanter.
Du blandar grupp 2 och 3:
Citat:
Ursprungligen postat av
Spelaren63
Jag har dock läst att många anser att det inte kan skada att blinka vänster, men det är just det det kan! Eftersom det finns tillräckligt många ignoranta vänsterblinkare som inte bryr sig om att byta till högerblinkers när de väl kör ut ur rondellen så kan man aldrig lita på att en vänsterblinkade bil verkligen kommer att fortsätta i rondellen. Då blir alltså vänsterblinkningen en fara eftersom den kan inge en falsk trygghet.
Du ska ALDRIG köra in i cirkulationen om det inte är fritt fram, hur kan vänsterblinkers utgöra en fara om du ändå ska sakta in? Det är grupp 2 som är en fara i trafiken men det är grupp 3 som underlättar. Det säger sig självt att det underlättar om du i förväg visar att du ska fortsätta i cirkulationen med vänsterblinkers, för att sedan använda högerblinkers när du ska ta en avfart. Tydlighet underlättar, speciellt i mindre cirkulationsplatser. Som du säger så underlättar det inte när en förare fortsätter blinka vänster när han tar en avfart, men det är inte heller korrekt signalering (dvs. inget som jag argumenterar för!)!
Vad får dig att tro att korrekt signalering som jag beskrev här ovan inte underlättar i trafiken? Missförstånd? Knappast .. Du ska ALLTID blinka höger när du tar en avfart om du lärt dig köra korrekt i cirkulationsplatser.