Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-07-10, 12:35
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BelGarionRaptor
Hur svårt är det att begripa att cirkulationsplats är inget annat än en enkelriktad rund gata med korsningar till höger?
Det har vi alla redan förstått sedan lång tid tillbaka lilla du och med ditt tankesätt kommer du inte långt. Det är fler än du som har använt precis samma argument tidigare och återigen misslyckas du med att läsa tidigare förklaringar. Om vi säger såhär: Det finns inget krav på att blinka vänster på en ENKELRIKTAD gata utan avfarter åt vänster, men är det olagligt om jag tydligt visar min avsikt?
Citat:
@tantkrut, trafikverket gav dig inte rätt om vänsterblink, inte heller att de rekommenderar det. Det har du själv tolkat från deras svar.
Oj vad moget av dig att kalla mig för något sådant (underlättar för övrigt om du lär dig citera korrekt) ... De ger mig inte rätt att signalera så som jag gör säger du? Ska vi kolla vad de säger en gång till kanske? Låt mig citera Niclas ...
Citat:
Vi håller oss till de bestämmelser om teckengivning som finns idag och då finns det inget som hindrar att man ger tecken med körriktningsvisare på det sätt du beskriver.
Sådär, med facit i hand, säger Transportstyrelsen att jag gör fel och bör sluta signalera som jag gör? NEJ

Återigen BelGarionRaptor, läs tidigare förklaringar innan du skämmer ut dig själv mer än du redan gjort. Tips: (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell och (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell
2014-07-10, 12:36
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Men där har vi själva problemet. Alla här på forumet håller med att många gör på många sätt. 10% gör så, körskoleläraren sa det, de blinkar aldrig, denne vet ej hur man svänger, jag gör så, du gör så..
Märkligt är dock att alla verkar vara jättenöjda hur DE själva gör. Jag blinkar aldrig, säger en, och hävdar att så är rätt. Jag blinkar vänster, säger en annan och babblar att just så ska det vara.

Är det så svårt att göra rätt, som lagen säger?

Hur svårt är det att begripa att cirkulationsplats är inget annat än en enkelriktad rund gata med korsningar till höger?

@tantkrut, trafikverket gav dig inte rätt om vänsterblink, inte heller att de rekommenderar det. Det har du själv tolkat från deras svar.
Vad lagen säger är ett minimikrav, det står ingenstans att det är förbjudet att vänsterblinka, man gör det för att visa hänsyn och vara tydlig.
Det finns (som sagts flera gånger tidigare här i tråden) inget krav att hålla upp en dörr för andra heller, men man gör det för att hjälpa någon annan.
2014-07-26, 20:18
Medlem
Haha! Det här är mitt älsklingshatobjekt i trafiken! Nån dag när jag har tråkigt ska jag ta mig tid och läsa igenom hela tråden.

Jag har dock läst att många anser att det inte kan skada att blinka vänster, men det är just det det kan! Eftersom det finns tillräckligt många ignoranta vänsterblinkare som inte bryr sig om att byta till högerblinkers när de väl kör ut ur rondellen så kan man aldrig lita på att en vänsterblinkade bil verkligen kommer att fortsätta i rondellen. Då blir alltså vänsterblinkningen en fara eftersom den kan inge en falsk trygghet.

Summa summarum: En vänsterblinkande bil ger ingen säker information om vart den är på väg och därför är vänsterblinkandet mer till skada än till nytta eftersom jag inte kan veta vilken av dessa bilar som plötsligt utan förvarning kommer att svänga ut ur rondellen.

(Och jag vill också poängtera (som så många andra redan har gjort) att i juridisk mening är cirkulationsplatser inte korsningar utan vägar som ständigt svänger åt vänster. Man bör alltså sluta tänka korsning när man kör i en rondell, allt blir mycket enklare då!)
2014-07-26, 21:20
Bannlyst
dom som blinkar fel i rondell stör mig mest tex blinkar höger genom hela rondellen eller blinkar vänster när dom kör ut till höger...
2014-07-26, 21:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelaren63
Haha! Det här är mitt älsklingshatobjekt i trafiken! Nån dag när jag har tråkigt ska jag ta mig tid och läsa igenom hela tråden.

Jag har dock läst att många anser att det inte kan skada att blinka vänster, men det är just det det kan! Eftersom det finns tillräckligt många ignoranta vänsterblinkare som inte bryr sig om att byta till högerblinkers när de väl kör ut ur rondellen så kan man aldrig lita på att en vänsterblinkade bil verkligen kommer att fortsätta i rondellen. Då blir alltså vänsterblinkningen en fara eftersom den kan inge en falsk trygghet.

Summa summarum: En vänsterblinkande bil ger ingen säker information om vart den är på väg och därför är vänsterblinkandet mer till skada än till nytta eftersom jag inte kan veta vilken av dessa bilar som plötsligt utan förvarning kommer att svänga ut ur rondellen.

(Och jag vill också poängtera (som så många andra redan har gjort) att i juridisk mening är cirkulationsplatser inte korsningar utan vägar som ständigt svänger åt vänster. Man bör alltså sluta tänka korsning när man kör i en rondell, allt blir mycket enklare då!)
Då är det ju utebliven högerblink som är problemet, inte vänsterblinken i sig.
2014-07-26, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Då är det ju utebliven högerblink som är problemet, inte vänsterblinken i sig.

Ja, alla uteblivna högerblinkningar är ju ett problem, och dessutom ett lagbrott, men att påstå att vänsterblinkningen är en fördel är fel eftersom man aldrig kan lita på vad den betyder.

Det enda sättet att förhålla sig till alla bilar i en rondell är att man bara får vänta och se och skita i om de inte blinkar eller blinkar till vänster för det har ingen verklig betydelse som indikation på vad de faktiskt tänker ta sig för.

Det som är jävligt irriterande när folk skiter i att högerblinka är att man kan missa ett tillfälle att köra ut. Man förväntar sig att bilen ska fortsätta svänga och man hinner inte ta chansen att köra ut för bilen bakom den kommer för snabbt. Hade man sett en högerblink så hade man hunnit.
2014-07-26, 22:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ja, alla uteblivna högerblinkningar är ju ett problem, och dessutom ett lagbrott, men att påstå att vänsterblinkningen är en fördel är fel eftersom man aldrig kan lita på vad den betyder.

Det enda sättet att förhålla sig till alla bilar i en rondell är att man bara får vänta och se och skita i om de inte blinkar eller blinkar till vänster för det har ingen verklig betydelse som indikation på vad de faktiskt tänker ta sig för.

Det som är jävligt irriterande när folk skiter i att högerblinka är att man kan missa ett tillfälle att köra ut. Man förväntar sig att bilen ska fortsätta svänga och man hinner inte ta chansen att köra ut för bilen bakom den kommer för snabbt. Hade man sett en högerblink så hade man hunnit.
Fast oftast så har du sådan vinkel att du inte ser en högerblink. Däremot ser du om en som blinkar vänster helt plötsligt slutar blinka vänster, då kan man väl rimligen anta att h*n fällt över pilen åt höger?
2014-07-27, 00:00
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:

För mycket att begära att du läser de sista två inläggen innan du skriver ett inlägg? Blir lite enklare då, så slipper vi upprepa våra argument på på varje sida

Vänsterblinkers ger mer nytta än skada, något jag argumenterat för sedan många sidor tillbaka. Innan jag skriver för mycket så får du gärna läsa inläggen som jag skickade till BelGarionRaptor (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell Där kan du se klart och tydligt varför vänsterblinkers underlättar!
2014-07-27, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
För mycket att begära att du läser de sista två inläggen innan du skriver ett inlägg? Blir lite enklare då, så slipper vi upprepa våra argument på på varje sida

Vänsterblinkers ger mer nytta än skada, något jag argumenterat för sedan många sidor tillbaka. Innan jag skriver för mycket så får du gärna läsa inläggen som jag skickade till BelGarionRaptor (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell Där kan du se klart och tydligt varför vänsterblinkers underlättar!

Jag läste några sidor i början, sen skrev jag mitt inlägg. Nu har jag skummat igenom dina inlägg och finner inget uppseendeväckande.

Dock är jag nöjd med att allt fler blinkar höger när de svänger ur cirkulationsplatsen och att allt färre blinkar vänster, så förnuftet vinner tydligen terräng. Har hänt en hel del sen den här tråden startades. När mina barn tog körkort fick de lära sig det rätta sättet, dvs utan vänsterblink. Jag tror att även körskollärarna håller på att omvändas. Det blir nog bra med tiden!
2014-07-27, 18:59
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Jag läste några sidor i början, sen skrev jag mitt inlägg. Nu har jag skummat igenom dina inlägg och finner inget uppseendeväckande.

Dock är jag nöjd med att allt fler blinkar höger när de svänger ur cirkulationsplatsen och att allt färre blinkar vänster, så förnuftet vinner tydligen terräng. Har hänt en hel del sen den här tråden startades. När mina barn tog körkort fick de lära sig det rätta sättet, dvs utan vänsterblink. Jag tror att även körskollärarna håller på att omvändas. Det blir nog bra med tiden!
Intressant, då bör du nog läsa en gång till så lär du förstå varför vänsterblinkers kombinerat med höger är den bästa lösningen. Det finns nämligen en anledning att trafikskolor rekommenderar att du bör blinka vänster. För det första gör du ett stort misstag, du blandar ihop grupperna. Det finns nämligen 3 grupper:

Grupp 1: De som blinkar höger vid avfart eftersom det är vad trafikreglerna kräver.
Grupp 2: De som inte har koll på reglerna och blinkar fel (t.ex. fortfarande kör efter gamla regler).
Grupp 3: De som blinkar höger vid avfart eftersom det är var trafikreglerna kräver, samt kompletterar med vänsterblinkers i förväg för att underlätta för sina medtrafikanter.

Du blandar grupp 2 och 3:
Citat:
Du ska ALDRIG köra in i cirkulationen om det inte är fritt fram, hur kan vänsterblinkers utgöra en fara om du ändå ska sakta in? Det är grupp 2 som är en fara i trafiken men det är grupp 3 som underlättar. Det säger sig självt att det underlättar om du i förväg visar att du ska fortsätta i cirkulationen med vänsterblinkers, för att sedan använda högerblinkers när du ska ta en avfart. Tydlighet underlättar, speciellt i mindre cirkulationsplatser. Som du säger så underlättar det inte när en förare fortsätter blinka vänster när han tar en avfart, men det är inte heller korrekt signalering (dvs. inget som jag argumenterar för!)!

Vad får dig att tro att korrekt signalering som jag beskrev här ovan inte underlättar i trafiken? Missförstånd? Knappast .. Du ska ALLTID blinka höger när du tar en avfart om du lärt dig köra korrekt i cirkulationsplatser.
2014-08-02, 14:54
Medlem
bdbdbdbds avatar
Citat:

Håller med.

Bra inlägg.
2014-08-02, 21:03
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bdbdbdbd
Håller med.

Bra inlägg.
Härligt, fler som inte riktigt reflekterat över fördelarna! Förklara gärna varför vänsterblinkers INTE underlättar i en cirkulationsplats. Förespråkar du att INTE vara tydlig i trafiken?

När du ändå håller på kan du kanske svara på inlägget jag skrev till Spelaren63, som han verkade ha lite svårt att svara på: (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in