Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2017-02-16, 21:04
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Jag orkar inte läsa hela tråden och kolla om någon annan påpekat detta, så ursäkta om jag repeterar något.

Vi som tog körkort före år 2000 eller däromkring fick lära oss att det var absolut nödvändigt att blinka vänster vid vänstersväng i rondell. Vid något tillfälle gav Transportstyrelsen ut en ny rekommendation där man plötsligt inte längre skulle blinka vänster.

Många med gamla körkort och kunskaper fortsätter förstås att köra så som vi har lärt oss, medan mer nyblivna förare kör på det nya sättet. Självklart blir det förvirring för alla.

Att använda begreppet "äckliga människor" om förare som kör exakt så som trafikskolorna lärde ut på 1980-talet är ganska ociviliserat.
Förändringen består av att du måste inte blinka vänster men du får om du vill.
Det som däremot är obligatoriskt är att blinka höger när du ska ut.

Hela tråden kan sammanfattas med dessa två rader.

Slut på diskussionen
2017-02-19, 15:00
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du skall alltid sänka farten när du närmar dig en rondell. Du skall alltid hålla låg fart i rondellen.
Brukar oftast vara en 50-skylt innan rondellen. Så efter omständigheter kör jag i 20-50 km/h.

Fast du kanske är en såndär som måste köra i snigelfart så fort det svänger lite? Du kanske tror att bilen kommer välta så fort du kör lite fortare på en kurva?
2017-02-19, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Brukar oftast vara en 50-skylt innan rondellen. Så efter omständigheter kör jag i 20-50 km/h.

Fast du kanske är en såndär som måste köra i snigelfart så fort det svänger lite? Du kanske tror att bilen kommer välta så fort du kör lite fortare på en kurva?

Kör man 50 km/h genom en rondell är man en trafikfarlig idiot.
2017-04-09, 08:24
Medlem
Citat:
Kör man 50 km/h genom en rondell är man en trafikfarlig idiot.

Det beror helt på vad man har för bil men har man en gammal 240 som gått 40.000 mil blir det bökigt.
2017-04-09, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Förändringen består av att du måste inte blinka vänster men du får om du vill.
Det som däremot är obligatoriskt är att blinka höger när du ska ut.

Hela tråden kan sammanfattas med dessa två rader.

Slut på diskussionen

DU HAR HELT RÄTT!!!!
2017-04-09, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Det beror helt på vad man har för bil men har man en gammal 240 som gått 40.000 mil blir det bökigt.

Det handlar naturligtvis om den tid det tar att reagera på en uppkommen fara, t ex att bilen i innerfilen svänger ur rakt framför dig. Hinner du bromsa om du kör i 50 km/h?
2017-04-09, 08:38
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Själv blinkar jag endast ut ur rondellen.

Tycker däremot att vänsterblinkade är bra med anledningen att vissa inte blinkar alls och om det kommer en ej blinkande bil så kan det betyda att han antingen skiter i att blinka pch svänger av ändå eller att han håller sig till reglerna och fortsätter. Jag som då kommer från motsatt håll och någon blinkar vänster så kan jag anpassa fart. Förstår helt ärligt inte irritationen över vänsterblinkandet när det finns så mycket annat att irritera sig över.
Exempelvis när folk snigelaccelererar ut på motorvägen och kommer upp i 50-70 km/h när dem ska in. DET är irriterande.

Ska göra det lätt för dig:

Bil i c-plats blinkar vänster = anpassa farten som om hum ska fortsätta runt.

Bil i c-plats blinkar inte alls = anpassa farten som om hum ska fortsätta runt.
2017-04-09, 08:43
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Jag orkar inte läsa hela tråden och kolla om någon annan påpekat detta, så ursäkta om jag repeterar något.

Vi som tog körkort före år 2000 eller däromkring fick lära oss att det var absolut nödvändigt att blinka vänster vid vänstersväng i rondell. Vid något tillfälle gav Transportstyrelsen ut en ny rekommendation där man plötsligt inte längre skulle blinka vänster.

Många med gamla körkort och kunskaper fortsätter förstås att köra så som vi har lärt oss, medan mer nyblivna förare kör på det nya sättet. Självklart blir det förvirring för alla.

Att använda begreppet "äckliga människor" om förare som kör exakt så som trafikskolorna lärde ut på 1980-talet är ganska ociviliserat.

Säger du samma sak om folk som tog kortet före 3 sept 1967 fortfarande skulle köra vänstertrafik?

Trafikregler ändras. Om man 15år efter regeländringen fortfarande inte anammat dom nya och som oftast inte ens vet om att det kommit nya direktiv, ja då är man inte vara äcklig. Man är dum i huvudet.
2017-04-09, 12:10
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Ska göra det lätt för dig:

Bil i c-plats blinkar vänster = anpassa farten som om hum ska fortsätta runt.

Bil i c-plats blinkar inte alls = anpassa farten som om hum ska fortsätta runt.
Ska göra det lätt för Mig!

Jag ska också sluta blinka!

Redan nu så blinkar inte typ 8 av 10,inte bara i cirkulationsplatser...

Så nu får ni gissa var 14meter och 16ton buss är på väg! 😁
2017-04-09, 19:20
Medlem
Givetvis blinkar jag vänster vid vänstersväng i rondell.

Man ska blinka till ledning för andra. Det säger sig själv att det är lättare för andra att förstå/vara säker på mina avsikter bedömt på ATT jag blinkar och inte på att jag inte blinkar.
2017-04-10, 07:49
Medlem
Citat:
Det handlar naturligtvis om den tid det tar att reagera på en uppkommen fara, t ex att bilen i innerfilen svänger ur rakt framför dig. Hinner du bromsa om du kör i 50 km/h?

Nja, jag tänkte mig en bilfri cirkulationsplats.
2017-04-12, 21:18
Medlem
Klart man blinkar till vänster. Inte i en flerfilig rondell, då kan det bli missförstånd, men en vanlig simpel rondell så är det bra att visa vart du ska. Jag stör mig på folk som INTE blinkar, då det är lättare att uppfatta vart personen ska så man kan planera lite bättre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in