Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2017-02-12, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a11byndy
Vem har sagt att jag använder händerna😂, men det blir komiskt när folk som kör till Konsum 2 gånger i veckan i samma stad år efter år, ger råd .sätt dig i din bil och kör runt i lite olika städer så kommer du säkert förstå varför vi har gemensamma regler som alla ska följa.
Är du utanför Sverige?? och kör
2017-02-12, 17:12
Medlem
Citat:
Så fint jobb och jag skrattar hela vägen till banken, vägarna är vår arbetsplats och du som hobbychaufför ska följa regler och inte hitta på egna gissningsregler.dygnsvila nu sen hemmåt och ledig i 12dar😀

Nej det är inte din arbetsplats, din illaluktande lastbil är din arbetsplats.
Har aldrig kallat det regel. Däremot är det uppmanat att underlätta för sina medtrafikanter, och vara tydlig med sin planerade körning. Därför, måste trafikanten ej, men bör blinka vänster i rondell om avsikten är att passera minst 2 avfarter i cirkulationsplatsen.

Hehe fina gissningar lilla vän, sätt dig ner på hemorrojderna och skynda iväg till nästa 45 minuters.

Citat:
Vem har sagt att jag använder händerna😂, men det blir komiskt när folk som kör till Konsum 2 gånger i veckan i samma stad år efter år, ger råd .sätt dig i din bil och kör runt i lite olika städer så kommer du säkert förstå varför vi har gemensamma regler som alla ska följa.

Mmm i din lilla världsbild så är det bara yrkeschaufförer som kör längre än till konsum.
Senast redigerad av Bloe 2017-02-12 kl. 17:14.
2017-02-12, 18:35
Medlem
Vänsterblick underlättar. De som är trafikfara är de som blinkar höger men fortsätter för att de började blinka för tidigt.

Sen anser jag att vänsterblink är mest logiskt i cirkulationsplats med endast ett körfält. I cirkulationsplats med fler körfält är det ju inte nödvändigt att blinka vänster för då ligger man ju i innespåret tills det är dags. Fast finns ju idioter som ligger i ytterspåret ändån ifall de ska av i 3de eller 4de avfarten, men de är nog idioterna som anser att högerblink är det enda viktiga.
2017-02-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heglert
Vänsterblick underlättar. De som är trafikfara är de som blinkar höger men fortsätter för att de började blinka för tidigt.

Sen anser jag att vänsterblink är mest logiskt i cirkulationsplats med endast ett körfält. I cirkulationsplats med fler körfält är det ju inte nödvändigt att blinka vänster för då ligger man ju i innespåret tills det är dags. Fast finns ju idioter som ligger i ytterspåret ändån ifall de ska av i 3de eller 4de avfarten, men de är nog idioterna som anser att högerblink är det enda viktiga.

Ja, vänsterblinkning är det minsta av potentiella problem man kan stöta på i en rondell. Men eftersom detta är flashback är komedin i det hela att diskutera bagateller. Självklart i affekt. Det är ju det som är halva charmen med flashback.
2017-02-12, 19:55
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heglert

Dom där idioterna gläds åt att reta såna som dig, gissa vem som blir skyldig när du som innerfilåkare kör på mig i ytterfilen.

Dags att lära sig den nya lagen.
2017-02-12, 20:20
Medlem
Citat:
Är yrkeschaufför (kör nu och skriver samtidigt), detta är min arbetsplats , du är här på besök när du åker till Konsum , snälla hitta inte på egna trafikregler under ditt korta besök. Hurskulle du gilla om jag kom in på din arbetsplats och hittar på nya regler😂
Du säger att du är yrkeschaufför............
Sitter och skriver när du kör..........
Kan inte trafikplanering.......
Nänä...försök inte med den!
Jag tror att du är en relativt ung, med nytaget körkort....

Se hur röstning har utfallit så inser du kanske hur många fler det är som har erfarenhet nog för att
ha nytta av "vänsterblinkning" och ta med detta när dom planerar sin körning.

Jag tror att du kommer att fatta det också..........efter att du har fått ytterligare några tusentals mil i bagaget!
2017-02-12, 21:39
Medlem
mrdominiks avatar
Själv blinkar jag endast ut ur rondellen.

Tycker däremot att vänsterblinkade är bra med anledningen att vissa inte blinkar alls och om det kommer en ej blinkande bil så kan det betyda att han antingen skiter i att blinka pch svänger av ändå eller att han håller sig till reglerna och fortsätter. Jag som då kommer från motsatt håll och någon blinkar vänster så kan jag anpassa fart. Förstår helt ärligt inte irritationen över vänsterblinkandet när det finns så mycket annat att irritera sig över.
Exempelvis när folk snigelaccelererar ut på motorvägen och kommer upp i 50-70 km/h när dem ska in. DET är irriterande.
2017-02-13, 05:13
Bannlyst
Värsta är dom som blinkar åt fel håll, alltså dom blinkar vänster precis innan dom ska köra ut. :P
2017-02-16, 11:48
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Dom där idioterna gläds åt att reta såna som dig, gissa vem som blir skyldig när du som innerfilåkare kör på mig i ytterfilen.

Dags att lära sig den nya lagen.

Hela resonemanget faller på att i princip alla vänsterblinkare har gått i nya skolan, och därmed fått "kontrollera döda vinkeln" innötat i märgen.
2017-02-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Jag som då kommer från motsatt håll och någon blinkar vänster så kan jag anpassa fart.

Du skall alltid sänka farten när du närmar dig en rondell. Du skall alltid hålla låg fart i rondellen.
2017-02-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Antingen är du muslim och en lägre stående varelse som fått ditt körkort svart eller så är du inavlad. Jag blinkar hellre en extra gång än får en hetsig och aggressiv muslim i baksätet för att han eller hon inte kan reglerna och för att man skaffat sitt körkort svart. Är det någon som är en idiot så är det du. jag skulle säga att du är ett inavlat patrask.
2017-02-16, 17:38
Medlem
BalleAnkas avatar
Jag orkar inte läsa hela tråden och kolla om någon annan påpekat detta, så ursäkta om jag repeterar något.

Vi som tog körkort före år 2000 eller däromkring fick lära oss att det var absolut nödvändigt att blinka vänster vid vänstersväng i rondell. Vid något tillfälle gav Transportstyrelsen ut en ny rekommendation där man plötsligt inte längre skulle blinka vänster.

Många med gamla körkort och kunskaper fortsätter förstås att köra så som vi har lärt oss, medan mer nyblivna förare kör på det nya sättet. Självklart blir det förvirring för alla.

Att använda begreppet "äckliga människor" om förare som kör exakt så som trafikskolorna lärde ut på 1980-talet är ganska ociviliserat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in