Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-23, 19:34
Medlem
OrgaZms avatar
Är väl fritt fram att vara övertydlig genom att blinka vänster, men klaga inte på dem som faktiskt kör enligt reglerna! Vad är det för jävla sätt att hota med att man får långtradare och bussar i sidan om man inte blinkar vänster?!

Om personen inne i rondellen inte blinkar höger är det er förbannade skyldighet att stanna och förutsätta att denne fortsätter i rondellen, oberoende av om ert fordon väger 1 eller 100 ton!!
2007-07-23, 19:41
Medlem
arneanka1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrgaZm
Är väl fritt fram att vara övertydlig genom att blinka vänster, men klaga inte på dem som faktiskt kör enligt reglerna! Vad är det för jävla sätt att hota med att man får långtradare och bussar i sidan om man inte blinkar vänster?!

Om personen inne i rondellen inte blinkar höger är det er förbannade skyldighet att stanna och förutsätta att denne fortsätter i rondellen, oberoende av om ert fordon väger 1 eller 100 ton!!

Hoppas vi träffas i en cirkulationsplats någon dag
2007-07-23, 19:47
Medlem
god mats avatar
Citat:
Exakt. Man blinkar ändå alltid höger när man ska ut.

Blinkar man inte fortsätter man i samma fil. Blinkers används nämligen för att markera förflyttning i sidled. Sen när används blinkers för att markera att man inte alls tänker svänga nånstans?
2007-07-23, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Sen när används blinkers för att markera att man inte alls tänker svänga nånstans?
Vi svänger ju vänster i hela rondellen tills vi vill ut ur den, då svänger vi höger. Därav det logiska i att blinka vänster. Men det handlar ju inte ens om det, det handlar om att vara tydlig i trafiken för att undvika missförstånd som kanske är små enligt nybörjarna, men som kan åstadkomma katastrofala situationer.

Det finns inget värre än människor som istället för att vara tydliga och underlätta i trafiken hellre sitter på SIN "rätt" att göra som de vill.
2007-07-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Köttskalle, körskolorna lär ju ut att man ska blinka vänster i rondeller om man ska svänga vänster!
2007-07-23, 21:19
Medlem
Katarsiss avatar
Det är dom som INTE blinkar vänster som är äckliga.
Eller tanten jag hamnade i samma rondell som. Hon missade sin avfart ut ur rondellen så hon stannade helt sonika bilen och backade tillbaka
2007-07-23, 21:28
Medlem
Citat:
Känner igen folk som dig i trafiken. Gamla gubbar och gummar som haft körkort sen 1800-talet och därför tror att de på något sätt är mer "erfarna".

Och folk som du, som har haft körkort i ett par år och därmed kan och vet allt, och inte tror att erfarenhet hjälper till ett enda dugg i trafiken är sorgligt överrepresenterade i olycksstatistiken...
2007-07-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Det är dom som INTE blinkar vänster som är äckliga.
Eller tanten jag hamnade i samma rondell som. Hon missade sin avfart ut ur rondellen så hon stannade helt sonika bilen och backade tillbaka

Smart

Jag har inte läst hela tråden nu.. (14 sidor ffs..)

Tänkte bara säga att jag precis har tagit körkort, och både körskolorna och herren på uppkörningen sa att man ska blinka vänster, när man ska till vänster eller vända i rondellen.

Varför inte blinka, det underlättar ju extremt för dom som ska köra in i rondellen?
2007-07-23, 22:33
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:

Bra skrivet! Då är det dags att du bekänner färg ordentligt! Retar du ihjäl dig på det personer som blinkar vänster i en cirkulationsplats? Tillhör du den trogna skara som blint håller med TS?

Om du gör det så kan jag säga dig att du kan sluta klaga nu. Du FÅR, om du känner att det är tydligt och kan hjälpa till för att underlätta i trafiken, blinka vänster i en cirkulationsplats! Det finns däremot INGET krav att du SKA göra det. Och inga regler som säger att det är förbjudet.

Däremot SKA du signalera, med din körriktningsvisare, att du ämnar att lämna cirkulationsplatsen. Dessutom SKA du signalera, även denna gång endast med din körriktningsvisare, om du byter fil eller förflyttar dig i sidled.

Enligt de förordningar som finns så är det alltså godkänt att antingen blinka vänster genom hela cirkulationsplatsen fram tills dess att man ska lämna, då man blinkar höger, eller helt enkelt inte göra det alls. Man får göra det man anser vara mest lämpligt och applicerbart i varje enskild trafiksituation.

Och till TS: Själva definitionen av att svänga är att vrida ratten från den neutrala vilopunkten. För att du ska ta dig runt en cirkulationsplats utan att ta en genväg genom rondellen så måste du svänga. Så sluta tjata om att man inte svänger i en cirkulationsplats.
2007-07-23, 22:41
Medlem
decadishs avatar
Citat:
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

dick! Precis som i en korsning ska du blinka/lägga dig i rätt fil när du kommer in mot den. Du närmar dig rondellen börjar blinka vänster, då du ska till vänster i rondellen. Sedan är vänsterblink när man befinner sig i rondellen bra på så sätt att du visar att du inte ska ut ur rondellen. Ligger du i yttre filen och någon ligger till vänster om dig, så ser denne om du blinkar vänster, att du inte är på väg ut.
2007-07-23, 22:42
Medlem
I en korsning blinkar man väl för 17 åt det håll man ska svänga. Ska man rakt fram blinkar man inte alls. Att nåt ljushuvud på vägverket skrivit en pantad rekommendation innebär knappast att sunt förnuft och normal logik skall åsidosättas. En rondell ÄR en typ av korsning, och denna diskussion är ett lysande exempel på hur djävla dumt det är med onödig information och livsfarliga skrivbordsprodukter.
Jag blinkar ALLTID till vänster när jag ska till vänster! Punkt slut.
2007-07-23, 22:44
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo Marsei
Vi svänger ju vänster i hela rondellen tills vi vill ut ur den, då svänger vi höger. Därav det logiska i att blinka vänster. Men det handlar ju inte ens om det, det handlar om att vara tydlig i trafiken för att undvika missförstånd som kanske är små enligt nybörjarna, men som kan åstadkomma katastrofala situationer.

Det finns inget värre än människor som istället för att vara tydliga och underlätta i trafiken hellre sitter på SIN "rätt" att göra som de vill.
Det där är ju så jävla rätt, tänk om alla hade inställningen att "hjälpas åt så gott det nu går", vad allt skulle flyta på så mycket bättre.

Och Kat, det där lät ju som en intressant erfarenhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in