Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-06-29, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Förstår du inte att en bil som står med nosen in mot rondellen tänker köra in i den? Eller vad är det egentligen du menar hjälper dig om den bilen blinkar vänster?

För det handlade exempel 1 och 2 om.

F.ö inte vidare imponerande att påstå att ens teorier faller till marken och sen inte ens skriva ett ord om det. Du tycker inte att du försöker göra det lite väl lätt för dig själv? Försök igen.

Det enda som faller platt är du.

Alltså...........om det har förklarats åtskilliga gånger tidigare i tråden så tjänar det inte så mycket till att upprepa det YTTERLIGARE en gång, du kommer ändå inte att förstå.
Inse att du inte har förmågan att tolka andras signaler och utnyttja det i trafiken, det kanske kommer med lite mer erfarenhaet....vad vet jag?
Jag och andra HAR hjälp av att det blinkas vänster, då finns det alltså bevisligen någon nytta med det.
2014-06-29, 13:48
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe_x90
Jag har frågat detta många gånger men aldrig fått något tillfredställande svar; HUR underlättar det för andra trafikanter?

Du som är på väg in i rondellen måste anta att alla som både blinkar vänster, och inte blinkar något alls ska fortsätta i rondellen. Vänsterblinkersen fyller därmed ingen funktion.

Det kan finnas en funktion, men då måste avkörande och påkörande ha samma tanke. Problemet kommer när man ser olika på blinken.

En del kör efter en ett flygfoto, där man kör högerblink (höger), ingen blink (rakt fram), vänsterblink (vänster), vänsterblink (vändning/flera varv).

Problemet där kan komma om avkörande och påkörande inte tänker på samma avfart, och har missat var den andra bilen körde på. Vid stora cirkulationsplatser så händer lätt att man missar det.

Andra kör att man visar när man ska visa när man ska lämna cirkulationsplatsen (sker i stor majoritet till höger).

Problemet där är när det finns där det finns flera körfält vid avfarten så kan man ha omkörande trafik på vänster sida, som inte kan se om man blinkar höger eller ej. Därför så kan det vara bra att blinka vänster, om man inte ska köra av, för att det kan hända att någon ginar in framför annars, då de gissar om man ska höger eller ej.

Eftersom det finns så stora skillnader hur blink används, och att det inte finns någon signal för åka rakt fram. (Finns endast för vänster/höger/stanna/backa). Så man bör inte kolla så mycket vad som blinkars, utan man bör kolla på andra saker, som hur fordonet ser ut att ha för färdriktning. Då blir det lättare att se vad avkörande/icke avkörande har tänkt.
2014-06-29, 14:12
Medlem
Theangleaxes avatar
Jag trodde man alltid ska blinka vänster i en rondell om man inte ska rakt fram eller svänga höger. Det underlättar för medtrafikanterna att se vart du är på väg. Det visar tydligt personer runt omkring att du inte ska svänga höger eller rakt fram utan svänga vid de 2 resterande utgångarna.
2014-06-29, 21:55
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Alltså...........om det har förklarats åtskilliga gånger tidigare i tråden så tjänar det inte så mycket till att upprepa det YTTERLIGARE en gång, du kommer ändå inte att förstå.
Inse att du inte har förmågan att tolka andras signaler och utnyttja det i trafiken, det kanske kommer med lite mer erfarenhaet....vad vet jag?
Jag och andra HAR hjälp av att det blinkas vänster, då finns det alltså bevisligen någon nytta med det.

Haha vilken otroligt låg ingångsnivå du har i dina argumentationer. Imponerande.

Det handlar inte om förmågan att kunna tolka signaler. Inte vad det handlar om. Utan om du kör i en rondell och en bil som ännu inte är i rondellen blinkar vänster så hjälper inte det dig på något sätt ö.h.t.

I rondellen, visst. Det skadar inte att vara extra tydlig. Men det var inte körning i rondellen mitt inlägg handlade om.

Kom på nån rolig anledning till varför det hjälper dig i en större rondell. För att det är meningsfullt i mindre rondeller sa jag från början.

Kom igen, kom på något riktigt roligt nu.

Starta inte en argumentation om du inte vill lägga fram argumenten
Senast redigerad av Bbobi 2014-06-29 kl. 22:09.
2014-06-30, 12:44
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Utan om du kör i en rondell och en bil som ännu inte är i rondellen blinkar vänster så hjälper inte det dig på något sätt ö.h.t.
Aldrig hört talas om planering? Aldrig slagit dig tanken att du tidigare set vart en bil som blinkar vänster ska köra innan du själv når cirkulationsplatsen? Om någon blinkar vänster kan du vara säker på att han ska fortsätta i cirkulationen, således kan du planera din inbromsning bättre - om du ska bromsa, gasa eller stanna helt. Blinkar ingen vänster kan du inte vara säker på vart bilen ska - du MÅSTE stanna och vänta.
Citat:
Kom på nån rolig anledning till varför det hjälper dig i en större rondell. För att det är meningsfullt i mindre rondeller sa jag från början.

Kom igen, kom på något riktigt roligt nu.
Hade du läst de senaste sidorna i tråden så hade du redan fått klart för dig flera argument varför det är meningsfullt att blinka vänster i en cirkulationsplats. Rekommenderar att du läser mitt mejl och Niclas svar: (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell Efter det finner du ytterligare förklaringar här: (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell Trevlig läsning
2014-06-30, 13:24
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Aldrig hört talas om planering? Aldrig slagit dig tanken att du tidigare set vart en bil som blinkar vänster ska köra innan du själv når cirkulationsplatsen? Om någon blinkar vänster kan du vara säker på att han ska fortsätta i cirkulationen, således kan du planera din inbromsning bättre - om du ska bromsa, gasa eller stanna helt. Blinkar ingen vänster kan du inte vara säker på vart bilen ska - du MÅSTE stanna och vänta.

Hade du läst de senaste sidorna i tråden så hade du redan fått klart för dig flera argument varför det är meningsfullt att blinka vänster i en cirkulationsplats. Rekommenderar att du läser mitt mejl och Niclas svar: (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell Efter det finner du ytterligare förklaringar här: (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell Trevlig läsning

Du verkar inte heller förstå att jag skiljer på större och mindre rondeller samt att jag pratade om vänsterblink när man är på väg in i rondellen.

I en mindre rondell har jag som sagt och sagt igen nu redan sagt att det är bra just som du säger, så man hinner bromsa in. För små rondeller beter sig likt korsningar att om man ska rakt fram kör man näst intill rakt igenom och en svängande bil skär snabbt av den andra bilens färdväg.

Alltså i en rondell likt denna, ja, jag säger själv att det är bra;

https://www.google.se/maps/place/Sp%...ad31b6c6fe695c

Men om vi pratar en större rondell, tex den vid Alby;

https://www.google.se/maps/place/Alb...3e0e9244ce7099

Den här rondellen beter sig på ett helt annat sätt. I fall nummer två anser jag inte att vänterblinkande innan man når rondellen tillför något. Bilar i rondellen behöver inte bry sig om dig för du har väjningsplikt och bilar bakom dig är...Bakom dig. Man korsar ingens färdväg som i fall nr1.

Däremot också det om sagt så skadar det inte att vara extra tydlig. Men ofta är dom som ska vara extra tydliga väldigt otydlig och förvirrande. Då är det bättre att låta bli. Du har säkert märkt att många som är duktiga och blinkar vänster fortsätter med det när dom svänger ut.
Senast redigerad av Bbobi 2014-06-30 kl. 13:33.
2014-06-30, 13:50
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Du verkar inte heller förstå att jag skiljer på större och mindre rondeller samt att jag pratade om vänsterblink när man är på väg in i rondellen.
Hur går det egentligen med läsförståelsen? Ska jag ge dig ett exempel där vänsterblinkers som appliceras på både MINDRE och STORA cirkulationsplatser underlättar, som jag PRECIS länkade till dig?
Citat:
Sedan finns det äldre bilförare som fortfarande ser cirkulationsplatsen som en korsning. Ger jag inte tecken åt vänster om jag avser fortsätta i cirkulationen så kommer den äldre föraren tolka det som att jag ska köra rakt fram. I värsta fall kör han i så fall ut framför mig. Att ge tecken åt vänster blir således ett extra förtydligande för de som inte kan de nya reglerna och motverkar missförstånd i trafiken.
Var tror du jag hittade det textstycket? Jo precis, samma inlägg som jag refererade dig till i mitt förra inlägg: (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

Givetvis förstod jag att du pratade om vänsterblinkers när man är PÅ VÄG IN i cirkulationsplatsen och det var PRECIS DÄRFÖR som jag också anpassade mitt FÖRRA INLÄGG till när man är PÅ VÄG IN i cirkulationsplatsen, ÄVEN när en bil närmar sig en annan påfart och är PÅ VÄG IN i cirkulationsplatsen. Förtydligande: Jag pratade INTE om när du BEFINNER DIG I cirkulationen.
Citat:
Men ofta är dom som ska vara extra tydliga väldigt otydlig och förvirrande. Då är det bättre att låta bli. Du har säkert märkt att många som är duktiga och blinkar vänster fortsätter med det när dom svänger ut.
Dessa förare kan inte signalera korrekt, blanda inte ihop dem som går efter gamla trafikregler och de som går efter de nya och signalerar korrekt. Om du hade läst vad jag skickade till dig så ser du även att jag tar hänsyn till de som inte kan signalera korrekt, motverkar missförstånd.
2014-06-30, 14:01
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Hur går det egentligen med läsförståelsen? Ska jag ge dig ett exempel där vänsterblinkers som appliceras på både MINDRE och STORA cirkulationsplatser underlättar, som jag PRECIS länkade till dig?

Var tror du jag hittade det textstycket? Jo precis, samma inlägg som jag refererade dig till i mitt förra inlägg: (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

Givetvis förstod jag att du pratade om vänsterblinkers när man är PÅ VÄG IN i cirkulationsplatsen och det var PRECIS DÄRFÖR som jag också anpassade mitt FÖRRA INLÄGG till när man är PÅ VÄG IN i cirkulationsplatsen, ÄVEN när en bil närmar sig en annan påfart och är PÅ VÄG IN i cirkulationsplatsen. Förtydligande: Jag pratade INTE om när du BEFINNER DIG I cirkulationen.

Dessa förare kan inte signalera korrekt, blanda inte ihop dem som går efter gamla trafikregler och de som går efter de nya och signalerar korrekt. Om du hade läst vad jag skickade till dig så ser du även att jag tar hänsyn till de som inte kan signalera korrekt, motverkar missförstånd.

Jag har redan läst det inlägget. Förstår inte vad du menar att det gör för skillnad för mitt tycke.

Jag har ju aldrig sagt emot nyttan i att vara tydlig såsom du själv argumenterar för.

Kommer jag från Brommaplan och ska mot Vällingby i rusningstrafik och passerar infarten från Kvarnbacksvägen där det kommer väldigt mycket trafik som letar efter små luckor att ta, pressade av den massiva trafiken från stan så brukar jag blinka vänster när jag kommit in i rondellen. Jag börjar inte blinka vänster 100meter före rondellen för det ser dom inte ens. Gör ingen nytta.
Senast redigerad av Bbobi 2014-06-30 kl. 14:13.
2014-06-30, 14:21
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Jag har redan läst det inlägget. Förstår inte vad du menar att det gör för skillnad för mitt tycke.

Jag har ju aldrig sagt emot nyttan i att vara tydlig såsom du själv argumenterar för.

Kommer jag från Brommaplan och ska mot Vällingby i rusningstrafik och passerar infarten från Kvarnbacksvägen där det kommer väldigt mycket trafik som letar efter små luckor att ta så brukar jag blinka vänster när jag kommit in i rondellen. Jag börjar inte blinka vänster 100meter före rondellen för det ser dom inte ens. Gör ingen nytta.
Ger du tecken max 30m från att du kör in i cirkulationen ser dina medtrafikanter om du ska fortsätta i cirkulationen tidigare än om du hade väntat med signaleringen tills du är i cirkulationen. Det är något som gör mest skillnad i mindre cirkulationsplatser och i större cirkulationsplatser kan vänsterblinkers underlätta med annat.

En fördel i både större och mindre cirkulationsplatser kan vara detta (Ökad tydlighet -> Minskad olycksrisk):
Citat:
Sedan finns det äldre bilförare som fortfarande ser cirkulationsplatsen som en korsning. Ger jag inte tecken åt vänster om jag avser fortsätta i cirkulationen så kommer den äldre föraren tolka det som att jag ska köra rakt fram. I värsta fall kör han i så fall ut framför mig. Att ge tecken åt vänster blir således ett extra förtydligande för de som inte kan de nya reglerna och motverkar missförstånd i trafiken.

En fördel som gör störst skillnad i mindre cirkulationsplatser (Ökad tydlighet -> Bättre planering -> Bra inom alla områden):
Citat:
Om någon blinkar vänster kan du vara säker på att han ska fortsätta i cirkulationen, således kan du planera din inbromsning bättre - om du ska bromsa, gasa eller stanna helt. Blinkar ingen vänster kan du inte vara säker på vart bilen ska - du MÅSTE stanna och vänta
I ovanstående exempel brukar det hjälpa om medtrafikanterna börjar signalera redan innan cirkulationsplatsen (max 30m, som sagt), då hjälper det enligt vad jag förklarade i det citerade ovanför - något som underlättar AVSEVÄRT i mindre cirkulationsplatser (speciellt med mycket trafik).
2014-06-30, 14:34
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ger du tecken max 30m från att du kör in i cirkulationen ser dina medtrafikanter om du ska fortsätta i cirkulationen tidigare än om du hade väntat med signaleringen tills du är i cirkulationen. Det är något som gör mest skillnad i mindre cirkulationsplatser och i större cirkulationsplatser kan vänsterblinkers underlätta med annat.

En fördel i både större och mindre cirkulationsplatser kan vara detta (Ökad tydlighet -> Minskad olycksrisk):

En fördel som gör störst skillnad i mindre cirkulationsplatser (Ökad tydlighet -> Bättre planering -> Bra inom alla områden):

I ovanstående exempel brukar det hjälpa om medtrafikanterna börjar signalera redan innan cirkulationsplatsen (max 30m, som sagt), då hjälper det enligt vad jag förklarade i det citerade ovanför - något som underlättar AVSEVÄRT i mindre cirkulationsplatser (speciellt med mycket trafik).

Små rondeller kan vi ju lämna utanför eftersom vi är överens om att man ska blinka där.

Förstår fortfarande inte nyttan av att blinka innan man kör in i en större rondell. Varför gör jag inte det? Jo för att dom som är rakt över väntar inte på dig. Det är ens stor rondell och det hinner passera många andra bilar och förmodligen hinner dom ut innan du ens kommit dit. Dom vid dom första påfarterna (höger sett) ser inte din blinkers alls och dom som kommer från vänster påfart har du väjningsplikt mot.

Att man sedan börjar blinka i rondellen för att underlätta för de stressade bilisterna i rusningstrafiken ser jag inga problem med så länge man även hanterar sin högerblinkers.

Den rondell jag pratade om i förra inlägget var denna (om du inte är bekant med den);
http://www.trafiksakerhet.se/images/...brommaplan.jpg

Tänk att du ska från Drottningholm mot Vällingby. Nytta med att blinka 30m före rondellen=0.

Men enligt den där lastbilschauffören så tillför det otroligt mycket och det är hans förklaring jag spänt väntar på att få höra.
Senast redigerad av Bbobi 2014-06-30 kl. 14:40.
2014-06-30, 14:42
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Små rondeller kan vi ju lämna utanför eftersom vi är överens om att man ska blinka där.

Förstår fortfarande inte nyttan av att blinka innan man kör in i en större rondell. Varför gör jag inte det? Jo för att dom som är rakt över väntar inte på dig. Det är ens stor rondell och det hinner passera många andra bilar och förmodligen hinner dom ut innan du ens kommit dit. Dom vid dom första påfarterna (höger sett) ser inte din blinkers alls och dom som kommer från vänster påfart har du väjningsplikt mot.

Att man sedan börjar blinka i rondellen för att underlätta för de stressade bilisterna i rusningstrafiken ser jag inga problem med så länge man även hanterar sin högerblinkers.

Den rondell jag pratade om i förra inlägget var denna (om du inte är bekant med den);
http://www.trafiksakerhet.se/images/...brommaplan.jpg

Tänk att du ska från Drottningholm mot Vällingby. Nytta med att blinka 30m före rondellen=0.
Vad jag menade att säga med mitt förra inlägg var att det inte är lika viktigt att ge tecken i förväg vid en större cirkulationsplats, som en mindre. Oavsett är det alltid bra att ge tecken i förväg och vara tydlig med sin färdriktning men det gör mest skillnad i de mindre cirkulationsplatserna.
Citat:
2014-06-30, 15:59
Medlem
Sqeptisks avatar
Som någon vis människa sa:"blinkers är bättre än tankeläsning"!
Tror TS på ett tvivelaktigt men dock pedagogiskt sätt lärt många flashbackare att använda blinkers i rondellkörning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in