Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-12-14, 12:47
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarAtitPannkaka
Ok, låt oss säga att jag följer lagen och väljer att köra i körfältet längst till höger i en cirkulationsplats med flera körfält men bestämmer mig för att köra ett antal (många) varv i den? Skall jag fortfarande ge tecken åt vänster då? Skulle inte det vålla en hel del missförstånd?
Nej, så länge du inte blinkar höger så har du inte tänkt lämna cirkulationen, oavsett om du blinkar vänster i sex varv eller inte blinkar alls.
2013-12-14, 13:05
Medlem
Dongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Att även inte ge vänster blink visar var du hade tänkt ta vägen. Du ska vidare runt.

Vänster blink visar samma sak. Den visar dock inte var du exakt ska ta vägen eftersom vänsterblink även kan betyda att du ska ut via "samma" infart du kom ifrån. Du ville kanske vända.

Jag säger inte emot dig här även om jag tillhör kategorin som brukar aktivera vänster blink om jag ska vänster eller längre.
Det jag ville få fram var att det inte är fel att ge vänster blink som en del påstår.

Min "regel" i trafiken (och cirkulationsplatser) är att inte lita på någon och förutsätta att alla medtrafikanter är idioter och därmed är man beredd på det värsta.
2013-12-14, 22:15
Medlem
JagHarAtitPannkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nej, så länge du inte blinkar höger så har du inte tänkt lämna cirkulationen, oavsett om du blinkar vänster i sex varv eller inte blinkar alls.

Jaha och bilar i cirkulationsplatsen då? Hur uppfattar de att jag tänkt köra om jag nu ger tecken åt vänster? Tror inte de att jag försöker byta körfält, i synnerhet som jag åker runt i samma cirkulationsplats ett antal varv och då hamnar både före och bakom ett stort antal olika bilar på väg in i och ut ur cirkulationsplatsen?
2013-12-14, 22:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Jaha och bilar i cirkulationsplatsen då? Hur uppfattar de att jag tänkt köra om jag nu ger tecken åt vänster? Tror inte de att jag försöker byta körfält, i synnerhet som jag åker runt i samma cirkulationsplats ett antal varv och då hamnar både före och bakom ett stort antal olika bilar på väg in i och ut ur cirkulationsplatsen?
Om man ska längre än "rakt fram" använder man givetvis det vänstra, innersta, körfältet så det är inget problem.
Jag vet att man får köra runt även i det högra, men kör man så är man tammefan efterbliven!
2013-12-14, 23:19
Medlem
Citat:
Om man ska längre än "rakt fram" använder man givetvis det vänstra, innersta, körfältet så det är inget problem.
Jag vet att man får köra runt även i det högra, men kör man så är man tammefan efterbliven!

Visst men problemet är ju att det är lagligt medans man kan ifrågasätta hur pass efterblivet det är att åka runt i en cirkulationsplats och orsaka missförstånd och olyckor genom att krampaktigt hålla fast vid något som inte är inskrivet som ett meningsfullt förfarande i den gällande lagstiftningen och göra så av hävd och ovilja att inte lära sig nya saker?

Hädanefter skall jag alltid köra med vänsterblinker påslagen, många varv i det yttersta körfältet i cirkulationsplatser med flera körfält bara för att det är lagligt och orsakar olyckor.
2013-12-15, 01:03
Medlem
P1ngvins avatar
Det funkar i enkelfils rondeller men i tvåfiliga rondeller så innebär också blinka vänster att byta till den inre filen, alltså är det logiskt att inte blinka alls om man inte ska byta fil eller köra ut från rondeller.

tänk en tvåfilig rondell med 5 eller fler avfarter och du ska köra ut vid 4-e avfart, om det är smidigare att köra i högerfält då så går det inte att ha blinkat vänster i rondellen
2013-12-15, 13:57
Medlem
Man ska naturligtvis inte använda sig av vänsterblinkers när man ligger i det högra körfältet och man ämnar köra vidare runt i cirkulationsplatsen i samma körfält. Det verkar vara en hel del som inte förstår att det finns en färdig rekommendation eller mall, om man så vill, för hur man ska göra om man använder sig av vänsterblink i en cirkulationsplats. Följer man denna så så går det inte att missuppfatta förarens intentioner, men börjar man hitta på egna varianter så ökar risken naturligtvis.

Jag är fullt medveten om att alla vänsterblinkare inte följer denna mall och det är naturligtvis olyckligt. Då är det bättre att inte blinka vänster alls, endast höger när man ska ut. Hade alla sett till att följa mallen så kan jag dock inte se någon nackdel med att använda sig av vänsterblinkers i dessa sammanhang.

Idag använder många inte blinkers alls när man kör ut från en cirkulationsplats. Detta leder ibland till att folk som kör in missuppfattar och tror att icke-blinkare ska ut från cirkulationsplatsen. Dessa personer gör naturligtvis fel om de kör ut utan att försäkra sig om att så verkligen är fallet men detta händer trots allt ofta. I synnerhet om man kör i en något mer trafikerad stad och det är få som svänger "vänster" i den aktuella cirkulationsplatsen. Använder man vänsterblink i dessa fall minskar risken för kollision.

Det finns ytterligare en födel med vänsterblink och det är att man inte alltid ser ett fordons eventuella högerblink när denne befinner sig i cirkulationsplatsen. Det underlättar i dessa fall mycket för tung trafik om man förtydligar sin körväg. Allt detta har nämnts i tråden tidigare men tål att upprepas.
2013-12-15, 18:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Mjae, du kan råka ut för två filbyten om du är obekant med om givningen., Kör du i ytterfil har du alla "rättigheter" och kan lätt slinka ut när du kommer rätt. Kommer du i innerfil kan du bli stående i väntan på andra i ytterfilen.
2013-12-15, 19:52
Medlem
copes avatar
Citat:
Visst men problemet är ju att det är lagligt medans man kan ifrågasätta hur pass efterblivet det är att åka runt i en cirkulationsplats och orsaka missförstånd och olyckor genom att krampaktigt hålla fast vid något som inte är inskrivet som ett meningsfullt förfarande i den gällande lagstiftningen och göra så av hävd och ovilja att inte lära sig nya saker?

Hädanefter skall jag alltid köra med vänsterblinker påslagen, många varv i det yttersta körfältet i cirkulationsplatser med flera körfält bara för att det är lagligt och orsakar olyckor.

Gör så
Filma och lägg upp det så vi får se hur seriös du är

Oftast så är det anvisningar på vilket körfält du ska ligga i vid de större rondeller. Och det är lag på att följa anvisningar
2013-12-15, 20:17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Mjae, du kan råka ut för två filbyten om du är obekant med om givningen., Kör du i ytterfil har du alla "rättigheter" och kan lätt slinka ut när du kommer rätt. Kommer du i innerfil kan du bli stående i väntan på andra i ytterfilen.
Man stannar väl knappast i en cirkulation om man inte kommer ut, man tar ett varv till för att hålla igång flödet.
2013-12-15, 20:59
Medlem
pl00jErs avatar
5000+ kommentarer, 400+ sidor. Finns det nånting mer att diskutera angående att blinka vänster i rondell?
2013-12-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Gör så
Filma och lägg upp det så vi får se hur seriös du är

Oftast så är det anvisningar på vilket körfält du ska ligga i vid de större rondeller. Och det är lag på att följa anvisningar

Vilka anvisningar menar du att det är lag på att jag skall följa? Transportstyrelsens? Körskolans? korkort.coms? Kan ju vara läge att du förtydligar dig ty jag kan inte se någon lag som förbjuder mig att åka valfritt antal varv ytterst i en cirkulationsplats med flera körfält. Vare sig med eller utan teckengivning till vänster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in